PDA

View Full Version : Borrelen en volume drop Brunetti Singleman 35 watt



rupke
8 februari 2012, 07:47
Goedemorgen,

Tijdens de repetitie gisteren ha dmijn versterker wat kuren. Hij maakte een borrelend geluid Heel zachtjes als ik zachtjes de snaren liet dorklinken daarnaast had ik een volume drop ik kon hem bijna 3/4 openzetten en gewoon repeteren terwijl ik hem normaal 1/3 opendraai. Hij hield ook in af en toe dan werd het geluid weer iets harder en dan weer zachter. Ik heb al mijn effecten er uit gegooid en rechtstreeks de gitaar op de versterker ingepugd. nog hetzelfde euvel. Van gitaarkabel verwisseld, nog steeds hetzelfde euvel. Ik dacht nou ik speel maar door en zie wel na een hafl uur/45 minuten is hij weer op het oude normale volume. Helaas he bik niet meergetest of dat borrelende geluid ook weg was.

Ik heb wel een half uur naar de repetitieruimte gereden met de versterker achter in een peugeot partner (zo'n combo auto) en in die laadbak is het erg koud. Kan het daarmee te maken hebben gehad dat de versterker eerst goed moest opwarmen?

Ik weet niet hoe lang de eindbuizen en pre amp buis er in zit. Ik heb hem 2e hands gekocht.

Hopelijk kunnen jullie me iet smeer vertellen over de oorzaak.

Gr. Rupke

bass blom
8 februari 2012, 08:17
wat is dat toch met buizenversterkers? pas had iemand het over slurpend geluid en nu borrelt er een :D

rupke
8 februari 2012, 08:52
Hahaha

Bass Blom je hebt gelijk. Afschaffen die buizenversterkers en lang leve de transistors ;-)

Maar even alle gekheid op een stokje. Het is ook moeilijk te omschrijven wat je waarneemt. Ik hoorde het als borrelende/ruisend. Ik zou even niet weten hoe het anders te omschrijven.

Hopelijk kan iemand hier iets mee.

Gr. Rupke

bass blom
8 februari 2012, 09:02
die kou zou wel eens van invloed kunnen zijn geweest ja.
kou laat van alles krimpen, dan zet je hem aan en gaat er van alles uitzetten.
en dan kunnen er scheurtjes ontstaan in soldeerpunten.

ik herinner me van heeeeeel vroeger een TV reparateur die speurde gammele onderdelen op door er met een spuitbusje koel spul op te spuiten. dat ging dan neem ik aan om onderdelen die te heet werden..

cluseau
8 februari 2012, 10:14
ik herinner me van heeeeeel vroeger een TV reparateur die speurde gammele onderdelen op door er met een spuitbusje koel spul op te spuiten. dat ging dan neem ik aan om onderdelen die te heet werden..

Idd een veel toegepaste methode, ook door ondergetekende. Gebruik het nog steeds hoor.

@Rupke
Begin met de send/return jack even door te lussen met een kort kabeltje. Is het dan weg dan moeten de jack's vervangen of schoongemaakt worden. Komt vooral voor bij mobiele amps waarbij de loop zelden wordt gebruikt.

Een koude amp welke in een warme vochtige ruimte wordt neergezet verzameld condens. Zet je hem direct aan kan dat een doodsteek betekenen voor de door hoogspanning gevoede delen. Laat je amp dus minstens een half uurtje staan tot hij op temperatuur is gekomen. Je kan dat proces versnellen door de amp op standby te zetten waardoor alleen de gloeidraden worden gevoed, een waar kacheltje.

Deze wijze worden :D komen van een oud TV monteur die maar al te vaak heeft meegemaakt dat men een koude TV ondanks de waarschuwing toch te snel hebben aangezet.

Frans.

rupke
8 februari 2012, 11:09
Hoi Frans,

Bedankt voor je reactie en tips. Ik had via via ook gehoord van condensvorming. Het klopt dat ik uit de auto de versterker gelijk heb aangezet. bij de volgende repetitie zal ik eerst de versterker een half uur op stand by laten staan voordat ik er op begin te spelen.

Gr. Rupke

PS donderdag he bik repetitie en ik laat vrijdag even wat van me horen.

rupke
10 februari 2012, 08:59
Hmmmm ik ban na de repetitie nog mee rin verwarring. Gisteravond heb ik de versterker in stand by stand een 15 minuten op laten warmen. Gitaar naar Boss GT-10 naar Brunetti. Ik had weinig laag en vermogen ook minder dan normaal "borrelen" was er nu niet, maar ik mowst de versterker 3 kwart opendraaien om een beetej volume te krijgen. Als ik dan de snaren dan flink aansloeg dan bong de versterker te kraken (ooh daar gaan we weer: wat is kraken ;-).........leek erop dat het sgnaal overstuurde. Ik dacht misschien zit het wel in mijn kabesl. Ik pak de kabl die van de gitaa rnaar de boss gt 10 loopt. haal hem uit de GT10 en prik rechtstreek sop de Brunetti in. en wat gebeurt er...............volume terug, geen gekraak en laag er is ook weer. Ik pak de andere kabel die van de GT naar de brunetti loopt en gebruik die even van de gitaar naar de versterker. ook goed. Ik doe alles wee rin de begin stand en dus met boss gt 10 er tussen en............alles is goed.....he...........hoe kan dat nou. Zou er dan iet smis zijn met de in en outputs van de Boss GT10?. Volgende keer ga ik eerst als ik begin te spelen de gitaar op de versterk aansluiten dan kan ik zien of de versterker het dan gelijk goed doet of niet (of het iet smet het opwarmen van de versterker te maken heeft) dan kan ik dat uitsluiten of concluderen. dan de Boss gt 10 er tussen en kijken wat er gebeurd.

Gr. Rupke

bass blom
10 februari 2012, 09:03
doet wat aan gammele jacks (chassisdelen) denken.

cluseau
10 februari 2012, 09:27
Volgende keer ga ik eerst als ik begin te spelen de gitaar op de versterk aansluiten dan kan ik zien of de versterker het dan gelijk goed doet of niet

Dat is de manier. Hoe meer componenten je hebt hoe moeilijker je het jezelf maakt. Als de fout optreed lus de send return dan ff door met een kabel. Komt echt veel voor en je klachten wijzen ook in die richting. Als dat eenmaal is opgelost nog ff een ander toetsenbordje kopen en je kan de rest van de winter door. ;)

rupke
10 februari 2012, 11:43
Ik ga de tips opvolgen. Thanks. En excuses voor mijn slordige typewerk. Net als bij mijn gitaarspel valt er wat betreft nauwkeurigheid met typen ook nog heel wat te verbeteren ;-)

Gr. Rupke

rupke
11 februari 2012, 11:04
Het wordt steeds gekker,

Gisterende effectloop doogelust. Geen verschil in geluid en hij deed het goed. Na weer heel even geborreld en geruist te hebben, maar minder lang dan de vorige keer. Volume was van begin af aan goed. geen effecten tussen gitaar en versterker en met nieuwe gitaarkabel.

Maar wat gebeurt er nu vanmorgennnnnnnnnnnnnnnn.

vanmorgen even de versterker weer aangezet. Volume is goed. Maar ik vond hem wat schel klinken. draai ik aan de mid knop. geen effect. draai ik aan de treble knop heel klein beetje effect. Draai ik aan de Bass knop neemt het volume toe.

Ik word er onderhand gek van.

Gr. Rupke

cluseau
11 februari 2012, 14:02
Draai ik aan de Bass knop neemt het volume toe.


Lijkt op een probleem in de tonestack, kom je zo toch niet uit. Als ik het zo lees moet hij toch op de operatietafel.

rupke
16 februari 2012, 18:03
Hoi,

De versterker ligt nu vanaf afgelopen zaterdag bij de buizenversterker dokter. Nog niets gehoord. Ik hoop dat het goed komt.

Gr. Rupke

cluseau
16 februari 2012, 18:06
Hoi,

De versterker ligt nu vanaf afgelopen zaterdag bij de buizenversterker dokter. Nog niets gehoord. Ik hoop dat het goed komt.

Gr. Rupke

Geef de man even de tijd ;)

rupke
5 maart 2012, 10:08
Hoi allemaal,

Even een status update.

1 week en wat dagen geleden mailde ik met de reperateur om te informeren of hij al iets had kunnen vinden. Hij zei ik heb hem 3 dagen aangehad en ik hoor niets vreemds. Ik ben daar langs gegaan en heb de versterker aangezet en er over gespeeld. Nog steeds hetzelfde euvel. Enorme boost bij het opendraaien van de Bass regelaar, mid doet bijna niets (ook niet de boostknop) en treble heel weinig. En het vermogen was ook niet wat ik gewend was. Ik kon hem 3 kwart openzetten. Normaal zette ik hem open tot nog onder de helft. Hij zei, ja maar dit is een passieve equalizer. Ik zag hij doet bijna niets in het mid en hoog dat is wel erg passief :-). Maar uiteindelijk vond hij toch ook dat het niet goed was (hoop ik).

Daarna heb ik met Brunetti gemaild en zij gaven aan dat het wel eens de eindbuizen zouden kunnen zijn en dat die vervangen moesten worden. Dit gemeld aan de reperateur, maar die zei dat de eindbuizen in orde waren. De reperateur dacht dat het iets te maken kon hebben met de potmeter van het volume, dat die stuk was, waardoor de andere regelaars niet doen wat ze behoren te doen. Dit ook doorgegeven aan Brunetti en zij dachten dat het wel zou kunnen maar dat ze het wel vreemd vonden.

Oftewel ik zit nog in de afwachtstand.

Hopelijk is het de volumepotmeter.

Gr. Rupke

rupke
7 maart 2012, 17:08
Hoi allemaal,

Vanmiddag telefoontje gehad van de reperateur. Hij heeft de volume potmeter vervangen en die leek het goed te doen. Toen bleek dat de bass potmeter het niet meer goed deed. De reperateur merkte ook op dat het leek of iemand er een keer iets in gespoten had, hij had het over een raar goedje. Hij gaat nu alle potmeters vervangen en dan zou het hopelijk opgelost moeten zijn.

Gr. Rupke

rupke
12 april 2012, 14:01
Hallo,

De potmeters zijn nog steeds niet binnen. :-(((((((((

Gr. Rupke

rupke
25 mei 2012, 13:41
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Hij is gerepareerd. Ale potmeters van de eq. zijn vervangen. Hij klinkt weer fris en fruitig.

Gr. Rupke