PDA

View Full Version : Brug element kapot?



Thiez
7 februari 2012, 22:52
Ik was net bezig met de schakeling van mijn zelfbouw strat. de schakeling die ik heb ontworpen kun je hieronder zien. Alleen de + van brug en nek element moeten omgewisseld worden bij de pot en schakelaar.

Nu had ik het hele zooitje zo aangesloten en toen deed alles het behalve het neck element. Dus weer even aan het meten en zoeken geweest en na een tijdje had ik weer 10K ohm op neck element en alles weer aangesloten en ingeplugd. Toen deed alles het behalve het brug element. Ik kon niks vinden wat het kon zijn en na het uitsolderen van het brugelement blijkt dat ik ook helemaal geen weerstand meer heb. Het lijkt dus een breuk in de spoel of iets dergelijks.... Kan dit ontstaan zijn door het verkeerd aansluiten in eerste instantie?

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EMJARGMO.jpg

Thiez
7 februari 2012, 23:15
Ik weet inmiddels zeker dat spoel kapot is. Onder de afdektape steekt een klein koperdraadje uit. een enkel uiteinde, geen lusje.
Dus dit element is helaas exit...... tot nu toe alleen nog maar afgezien met de elektronica van me zelfbouw. Het wil gewoon even niet lukken. Denk dat is maar even op een pauze ga en ik over een tijdje nog maar eens vol goede moed probeer, want inmiddels raak ik lichtelijk gefrustreerd ervan.

Tabula Rasa
8 februari 2012, 09:55
Kun je zien van welke kant het koperdraad los is gekomen? Van binnenuit de spoel of juist van de laatste wikkelingen? In het laatste geval is het makkelijk te fixen. Hoeveel draad ligt er bloot om mee te werken. Als je ongeveer 1.5 cm hebt, dan is het wel te doen daar een stukje aan te solderen.

Thiez
8 februari 2012, 17:59
Kun je zien van welke kant het koperdraad los is gekomen? Van binnenuit de spoel of juist van de laatste wikkelingen? In het laatste geval is het makkelijk te fixen. Hoeveel draad ligt er bloot om mee te werken. Als je ongeveer 1.5 cm hebt, dan is het wel te doen daar een stukje aan te solderen.

Dat is een beetje het probleem.... ik heb maar 1 uiteinde, kan het andere eind waar hij aan vast zat niet vinden.

Tabula Rasa
8 februari 2012, 18:04
Schraap dat uitstekende stukje eens schoon met een schuurpapiertje en pak je metertje eens. Kan je meten of hij aan het witte of zwarte snoertje zit en wa tvoor waarde meet je, een hoge of juist een hele lage. Dan heb je een beetje een idee van waar de breuk in de spoel zit. Aan het begin of aan het eind.

Zijn het een beetje fatsoelijke elementen of echte cheap ass rotzooi? Ik zou wel een poging willen wagen voor je als het niets wordt kan het altijd nog de prullenbak in. Kost je hooguit een paar postzegels om dat ding bij mij te krijgen. Moet het element wel een klein beetje de moeite zijn...

Thiez
8 februari 2012, 19:08
Dat vind ik opzich wel de moeite waard om te proberen voor een paar postzegeltjes. Het is een fender hot noiseless element.
Ik stuur je even PM.

Tabula Rasa
8 februari 2012, 19:12
Ik wil het wel proberen. Heb wel een heel klein beetje ervaring op dat gebied (al is het maar een klein beetje).
Wat maakt die dingen noiseless? Misschien handig voor me om te weten?

Thiez
8 februari 2012, 19:14
Het zijn zover ik kan zien 2 single coils onder elkaar. Stacked zeg maar.

Tabula Rasa
8 februari 2012, 19:25
Ik zie het wel, zal wel zo'n DiMarzio achtig ding zijn. Pluk hem wel voorzichtig uit elkaar.

Duhsjaak
9 februari 2012, 04:28
Ik zie het wel, zal wel zo'n DiMarzio achtig ding zijn. Pluk hem wel voorzichtig uit elkaar.

Hi
Op het gevaar af dat ik dingen vertel, die je allang weet. In dat geval de moderne mantra: Ik heb iets van sorry hoor!

Uit de tijd dat 1 jaar garantie nog een jaar garantie was kocht ik een Wharfedale Isodynamics Headphones, koptelefoon dus. Na krap anderhalf jaar brak een van de flinterdunne draadjes en mocht ik een nieuwe kopen.

Niet gedaan. In plaats daarvan:
- draad aan weerskanten van de breuk kaal geschuurd
- vertind
- in elkaar gedraaid in lengte richting
- met spiritus overgoten
- in de fik gestoken
- laten afkoelen

Die koptelefoon deed het weer en heeft ruim 35 jaar nog dienst gedaan. Van wege de aard van het systeem moest die koptelefoon op de eindtrappen (speaker uitgangen) worden aangesloten, dus daar is dagelijks een watje of 50 doorheen gedenderd.
Het heeft dus wat te verduren gehad maar het heeft nooit meer een krimp gegeven.

Verdomd leuk dat je dat gaat proberen. En ik ben benieuwd of je een ander aanvalsplan gaat toepassen.

Sukses! Vriendelijke groet, Gus

Tabula Rasa
9 februari 2012, 12:47
ik ga het iets subtieler proberen.
Het tweede losse stukje opzoeken dat wordt het lastigste denk ik. Dan met heel fijn schuurpapier kaal maken, knoopje leggen en solderen. Als dat lukt een druppel.tje lak, inpakken en klaar. Heb al een paar keer zo'n knoop gemaakt en tot nu toe altijd met succes

risico is dat ie alsnog de prullenbak in kan of een complete rewind nodig heeft, maar niet geschoten is altijd mis..

Duhsjaak
9 februari 2012, 19:13
ik ga het iets subtieler proberen.
Het tweede losse stukje opzoeken dat wordt het lastigste denk ik. Dan met heel fijn schuurpapier kaal maken, knoopje leggen en solderen. Als dat lukt een druppel.tje lak, inpakken en klaar. Heb al een paar keer zo'n knoop gemaakt en tot nu toe altijd met succes

risico is dat ie alsnog de prullenbak in kan of een complete rewind nodig heeft, maar niet geschoten is altijd mis..

Hi
Ok, deze kende ik niet echt en het zal zeker van de dikte van het gebruikte draad afhangen.
Ik heb weer een alternatief opgestoken.
Zal het in mijn oren draaien of knopen!
Hou mijn vingers gekruist.
Vriendelijeke groet, Gus

Tabula Rasa
9 februari 2012, 19:55
dat wikkeldraad van elementen is 42AWG en dat is bij benadering 0.05 mm dus zo dun als een haar. Heb ooit eens geprobeerd de "laklaag" met een vlammetje eraf te branden, maar dan verbrand de draad direct en krult ie op. Dat is geen optie met een element waar ergens een stukje van een centimeter uitsteekt.

Heb al wat berichtjes heen en weer gestuurd met Thiez. Er zijn twee sprietjes gevonden en die moeten verbonden worden. Ik ga proberen een knoopje te leggen aan een metertje draad zodat ik een paar extra wikkelingen kan leggen om vervolgens het andere eindje te knopen.

Qua gereedschap wordt het waarschijnlijk een sateprikker en een plastic koffielepeltje en zo'n metalen wiebertje waarmee je garen door het oog van een naald kan trekken. Zal wel wat fotootjes maken

Jasper.
9 februari 2012, 20:38
Ik had precies hetzelfde met een GFS element. Het kapje pastte er gewoonweg niet fatsoenlijk op. Hij was van fabrieksaf al kapot. Het element ligt hier nu ook maar kapot te wezen :p Heb een nieuwe gekregen.

Tabula Rasa
13 februari 2012, 21:16
Over het algemeen ben ik echt te spreken over de ontwerpen van Fender. Alles is logisch, simpel en betrouwbaar.

Vandaag het element binnen gehad met de post.

Wat een zinloos KUTontwerp is dat zeg. Ik kende het ontwerp niet, maar kan het nu wel omschrijven. Het is een enkelspoelselement met een keurig kapje. Onder dat element, onder de magneet hangt een tweede element, ondersteboven onder de slagplaat. Dit onderste element heeft geen bescherming f kapje. De wikkelingen gaan door tot de rand van de bobin en flubberen er zelf overheen.

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je deze elementen op een slagplaat hebt zitten en je de slagplaat een beetje tussen half losse snaren door op zijn plek probeert te vrotten, je de wikkelingen allemaal verrot drukt op de randen van de frezingen in het hout,

Wat een volslagen debiel ontwerp. Zo ook de twee losse uiteindes die Thiez omschreef. Ik heb beide delen keurig geknoopt en gesoldeerd. Daarna even de verbinding getest door wat draad blank te maken aan beide kanten. verbinding was goed. Maar geen verbinding tussen begin en eind van de spoel. Blijkt het draadje dat van de bobin direct naar het binnenst van de spoel gaat ook gebroken te zijn. G%dgloeiendegr%ft&kk$t*phus!!!!

Hoe dan ook, het element gaat werken, al moet ik sowieso 1 spoel helemaal gaan strippen en opnieuw gaan wikkelen. Wordt vervolgd.... en foto's komen morgen nog eventjes

Thiez
14 februari 2012, 17:22
Haha ontspannen joris, het is niet de bedoeling dat je door mijn elementje straks gestrest thuis zit ;)

Maar inderdaad, het ontwerp is niet heel degelijk.