PDA

View Full Version : Buizenversterker piept enorm



Flitser
7 februari 2012, 22:19
Sinds gister heb ik mijn buizenversterker meegenomen naar de oefenruimte, maar hij piept helaas enorm. Dit gebeurd ook als het volume laag staat en de gain ook. Zodra het geluid van mijn gitaar aanstaat piept hij keihard op een hoge toon. Het gebeurt nog steeds als ik op een afstand sta. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Het is een Bugera 333 top met een Marshall 1960A. Er zijn geen pedalen oid op aangesloten en de kabel is net nieuw en van hoge kwaliteit.

cluseau
7 februari 2012, 22:37
Misschien mis ik wat maar je gitaar kan geen invloed hebben als het volume en de gain uit staan. Verder zou ik zeggen dat de eindtrap oscilleert. Kan vele oorzaken hebben, als je reserve buizen hebt kun zelf misschien even wisselen. Fasedraaier even er uit trekken en kijken of het dan stopt. Als je er zo niet uitkomt moet hij aan de monitor.

iWishmaster
7 februari 2012, 22:37
Versterker aan, achterkant eraf, potlood of pen pakken. Met potlood of pen één voor één zachtjes tegen de kleinste van de buizen tikken, degene die je hoorbaar door de speaker hoort tikken eruit trekken en een nieuwe voor kopen.

edit: lees nu dat ie alleen doet met het volume van de gitaar open? Probeer het eens met een andere gitaar: wellicht zijn je elementen (ook) microfonisch.

Flitser
7 februari 2012, 23:07
@Cluseau: Nee ik bedoelde dus dat het ook gebeurd als de volume en gain laag staan, maar niet uit. Met laag bedoel ik dan master volume op 9 uur, volume op 9 uur en gain op 12 uur. Ik heb helaas geen reservebuizen. Wat is een Fasedraaier?

@Iwishmaster: ik heb actieve EMG's, misschien dat die gewoon enorm veel piepen? Ik zal het eens met een andere gitaar proberen, maar de andere gitarist had ook veel last van ruis met een transistorversterker. Misschien dat het ook aan de ruimte kan liggen?

cluseau
8 februari 2012, 09:50
@Cluseau: Nee ik bedoelde dus dat het ook gebeurd als de volume en gain laag staan, maar niet uit. Met laag bedoel ik dan master volume op 9 uur, volume op 9 uur en gain op 12 uur. Ik heb helaas geen reservebuizen. Wat is een Fasedraaier?

Oke dat is duidelijk. Heeft het draaien aan de gain of volumeregelaar nog effect en wat gebeurt er als je alleen een kabel in de ingang plugt? Dus geen gitaar aangesloten maar wel de kabel.

Vergeet die fasedraaier maar want je nadere uitleg geeft aan dat het oscilleren toch uit de voortrappen komt. Trouwens als je niet weet wat je fasedraaier is zie ik er ook niet van komen dat je deze klacht zelf kan oplossen met alle respect.

Flitser
8 februari 2012, 13:17
Oke dat is duidelijk. Heeft het draaien aan de gain of volumeregelaar nog effect en wat gebeurt er als je alleen een kabel in de ingang plugt? Dus geen gitaar aangesloten maar wel de kabel.

Vergeet die fasedraaier maar want je nadere uitleg geeft aan dat het oscilleren toch uit de voortrappen komt. Trouwens als je niet weet wat je fasedraaier is zie ik er ook niet van komen dat je deze klacht zelf kan oplossen met alle respect.

Hmm dat zal ik maandag even moeten uitproberen. Volgens mij gaat de versterker brommen als er geen gitaar op aangesloten is, maar dat zal ik dan ook even moeten testen. Bedankt voor de hulp alvast :supercool:

Ik heb trouwens nog 2.5 jaar fabrieksgarantie, gaan ze de versterker maken met deze klacht?

cluseau
8 februari 2012, 13:23
Volgens mij gaat de versterker brommen als er geen gitaar op aangesloten is....

Dat klopt, komt door de open ingang. Als hij maar niet gilt.



Ik heb trouwens nog 2.5 jaar fabrieksgarantie, gaan ze de versterker maken met deze klacht?
Dat ligt er aan of het in je amp zit. Als er volgens bovenstaande test alleen brom ontstaat is er geen probleem met je amp maar zit het ergens anders denk ik. Zorg igg dat bij testen geen andere meuk is aangesloten om zoveel mogelijk uit te sluiten. Dus alleen je amp met een kabel op de ingang mag hooguit een beetje brommen.

Flitser
13 februari 2012, 21:14
Zo vandaag heb ik weer geoefend en dus op m'n versterker gespeelt. Ik heb de volgende dingen geprobeerd:

- Patch kabel in de effectloop
- Versterker zonder aangesloten gitaar maar wel met kabel > de versterker begon enorm hoop te piepen op een constante toon. Geen brom maar echt een keiharde hoge piep. De gain stond toen op 9 uur volgens mij. Anders hoogstens op 12 uur.

Ik sleutel liever niet aan m'n versterker in verband met de garantie, vandaar dat ik het trucje met het op de buisjes tikken niet heb uitgevoerd.


(Misschien wel handig om erbij te vermelden, maar ik heb een tijd lang een normale gitaarkabel als speakerkabel gebruikt. Kan dit zulke schade verrichten?)

LGK
13 februari 2012, 21:17
Ik sleutel liever niet aan m'n versterker in verband met de garantie, vandaar dat ik het trucje met het op de buisjes tikken niet heb uitgevoerd.

Maar dan zit er dus wel nog garantie op.. Dus gewoon er mee terug gaan!

Grz

Flitser
13 februari 2012, 21:38
Maar dan zit er dus wel nog garantie op.. Dus gewoon er mee terug gaan!

Grz

Het enige probleem is: ik heb de amp bij Thomann gekocht, dus dan zou ik het terug moeten sturen. De originele verpakking heb ik niet en ik ben bang dat 'ie kapot gaat in de post. Kapotte buizen door de post vallen uiteraard niet onder de garantie :P Ik zal anders contact met ze opnemen, hopelijk word ik er wat wijzer van.

cluseau
13 februari 2012, 21:51
- Versterker zonder aangesloten gitaar maar wel met kabel > de versterker begon enorm hoop te piepen op een constante toon.


Conclusie kan dus zijn dat het in de versterker zit en niet in de gitaar zoals je eerst veronderstelde.

Garantie claimen of een snelle fix bij een lokale tech.

Flitser
13 februari 2012, 21:51
Conclusie kan dus zijn dat het in de versterker zit en niet in de gitaar zoals je eerst veronderstelde.

Garantie claimen of een snelle fix bij een lokale tech.

Vermeld even je regio!

Leidschendam, vlakbij jullie dus :P

iWishmaster
14 februari 2012, 11:33
(Misschien wel handig om erbij te vermelden, maar ik heb een tijd lang een normale gitaarkabel als speakerkabel gebruikt. Kan dit zulke schade verrichten?)

De bijgeluiden die je beschrijft komen niet uit de eindtrap verwacht ik, dus ik denk van niet. Overigens kan een gewone gitaarkabel makkelijk doorbranden en daarmee je complete versterker naar z'n grootje helpen (tot vlammen aan toe). Geen aanrader dus!

joeyonfire
14 februari 2012, 12:11
Neem gewoon even contact op met Thomann. Desnoods per e-mail. Mijn ervaring is dat ze daar echt verstand van zaken hebben en ze zullen je ook wel vertellen wat je het beste kan doen in jouw geval.

Flitser
14 februari 2012, 12:26
Ik heb ze gecontacteerd. Daarnaast heb ik nog contact met Frans van Amp Unlimited. Ik kan naar hem komen voor een kosteloze prijsopgaaf. Als het nou een paar tientjes kost vind ik het best, maar als het wat duurder word zal ik 'em inderdaad terugsturen. Dat terugsturen zie ik helemaal niet zitten, maar als het nou 100+ euro word vind ik het de moeite toch nog waard.

Angelomtx
9 oktober 2013, 13:15
Ik heb ze gecontacteerd. Daarnaast heb ik nog contact met Frans van Amp Unlimited. Ik kan naar hem komen voor een kosteloze prijsopgaaf. Als het nou een paar tientjes kost vind ik het best, maar als het wat duurder word zal ik 'em inderdaad terugsturen. Dat terugsturen zie ik helemaal niet zitten, maar als het nou 100+ euro word vind ik het de moeite toch nog waard.

Hey flitser, is jouw probleem nu opgelost? Ik heb namelijk dezelfde ampp als jij en precies hetzelfde probleem.
Ik wacht je antwoord wel af want ben al een tijdje ten einde raad. Groetjes!

hole
9 oktober 2013, 14:15
Hoi Angelomtx,

je reageerde in een nogal oude thread. Flitser is een paar maanden geleden voor het laatst op het forum geweest, dus de kans is groot dat je geen reactie krijgt.

Je kunt wellicht het beste een nieuw onderwerp starten, en daarin je probleem uitleggen. De mensen met verstand van zaken zullen je vast wel willen helpen.

cluseau
9 oktober 2013, 14:21
Hey flitser, is jouw probleem nu opgelost? Ik heb namelijk dezelfde ampp als jij en precies hetzelfde probleem.
Ik wacht je antwoord wel af want ben al een tijdje ten einde raad. Groetjes!

Zo te zien nieuw op het forum dus welkom.

Ik heb iig niets meer van hem gehoord dus ik denk dat hij is verzonden ivm garantie. Als het bij jouw ook garantie betreft zul je een afweging moeten maken.