PDA

View Full Version : middagje versterkers testen



FruscianteFan
7 februari 2012, 21:21
In mijn band spelen we met 3 gitaristen. Nouja, onze toetsenist speelt in enkele nummers ook gitaar. Nu hebben zowel hij als de zangergitarist geen eigen gitaarversterker, dus dat is niet zo handig. Helaas heeft onze zangergitarist niet zoveel geld beschikbaar, maar de toetsenist des te meer.

Nu heeft hij er helemaal geen verstand van. Ik wel, en er is weinig leuker dan in de gitaarwinkel andermans geld uitgeven. Dus hadden we afgesproken eens een tijdje in de kelder van Schreeven door te brengen. In eerste instantie alleen op zijn Squier Strat, later nog een Les Paul erbij gepakt omdat hij die ook nog wil kopen. Maar, alles op zijn tijd - een versterker heeft meer prioriteit!

We hebben geprobeerd:

- Fender Bassman (tweed combo)
- Fender Pro Sonic ofzo? 1x12 buizen
- Fender Performer 65 ofzo, vooral om het verschil met buizen te horen
- Marshall DSL JCM2000
- Vox AC30
- Vox AC15
- Vox AC15VR
- Vox Night Train
- Vox modelling combo (AD nogwat)
- Orange Dual Terror (begon snel gek te doen dus snel weer uitgezet)

Een flinke lijst, maar hij had geen idee van wat hij wou en we weten allemaal dat je het beste gewoon alles maar kunt uitproberen. Dat hebben we dus ook gedaan.

Eerst de AC15 C1 aangezet. Het duurde even voordat ik doorhad hoe de toonregeling precies werkt, maar we hadden al vrij snel een lekker geluid gevonden. Pluspunt was dat ik daarvoor zowat al het hoog eruit had gedraaid*. Nog even die modelling combo gedaan, maar.. tsjah. Niet gek, maar we moeten gewoon een serieuze versterker hebben.

Toen richting de Fenders. Ik ben verknocht aan de Bassman die daar staat, maar het is geen combi met de Strat. Geldt eigenlijk voor alle Fenders die we hebben aangesloten: weinig body en veel belletjes kan lekker zijn, maar het werkt niet met die gitaar.

Nog even die JCM aangesloten, maar die is gewoon veulste lomp, en klonk tamelijk droog. Gaaf ding, maar niet wat we zoeken. De Orange klonk in mijn oren verrassend goed. Die begon echter snel gek te doen, dus uit dat ding.

Conclusie: terug naar de Voxen. AC15VR geprobeerd: aardig, maar blijft schel. AC30: WOW, eigenlijk gewoon helemaal goed. Heerlijk ding! Wel erg zwaar, en ver boven budget.

Terug naar boven, gevraagd naar de prijs van de AC15. €500 is best een goede prijs, dunkt me. Aldaar ook even een Les Paul (Vintage?) meegenomen, dat is immers de toekomstige gitaar van de toetsenist. Nog meer gespeeld, ding een keertje opengezet. Weinig clean headroom - vast niet genoeg voor repetities. Maar goed, repetities zijn maar repetities. Hang er een mic voor en je probleem is opgelost, sowieso is een AC30 te duur. Ik ook nog even gespeeld zodat hij zich kon concentreren op het geluid.

Lang verhaal kort: de AC15 was de eerste en de beste. Dat gaat hem worden, vermoed ik. We waren allebei erg enthousiast, maar omdat het eigenlijk pas een oriënterende middag was, heb ik hem maar aangeraden om nog eens fijn wat research te plegen. Toch denk ik dat hij binnenkort met deze AC15 naar huis gaat.

*hij heeft dus een Squier Strat met esdoorn toets, een verschrikkelijk heldere/schelle gitaar. Hij wil echter het liefst een Les Paul kopen, dus een behoorlijk stuk dikker en warmer)

macwilliams
7 februari 2012, 21:33
Dus een leuke dag gehad?;)

Misschien een tweedehands ac30 op marktplaats zoeken of valt die dan nog buiten het budget?

iWishmaster
7 februari 2012, 21:44
Ik zou hetzelfde nog eens herhalen bij Max Guitars (voorheen Guitars&Amps). Hebben toch wel wat meer en leuker spul staan dan Schreeuven, maar wel vrij veel daarvan is high-end en dus veel te duur, maar het kan nooit kwaad dat ook eens gehoord te hebben.

FruscianteFan
7 februari 2012, 22:05
Ik zou hetzelfde nog eens herhalen bij Max Guitars (voorheen Guitars&Amps). Hebben toch wel wat meer en leuker spul staan dan Schreeuven, maar wel vrij veel daarvan is high-end en dus veel te duur, maar het kan nooit kwaad dat ook eens gehoord te hebben.
Zou kunnen, maar waar ik als kind aan huis ben bij Schreeven, daar heb ik - laat ik me voorzichtig uitdrukken - vervelende ervaringen met het personeel van Max Guitars.

Tweedehands AC30 zou best een optie kunnen zijn denk ik, maar ik vermoed dat het toch een beetje een overkill is...

iWishmaster
7 februari 2012, 22:08
Zou kunnen, maar waar ik als kind aan huis ben bij Schreeven, daar heb ik - laat ik me voorzichtig uitdrukken - vervelende ervaringen met het personeel van Max Guitars.

Dat heb ik juist bij Schreeven: er is er maar één waar ik goed mee kan praten eigenlijk. Maar Schreeven is me vooral te druk: nooit het gevoel dat ik daar lekker rustig kan testen. Misschien is het doordeweeks beter, maar dan moet ik natuurlijk werken.

Rinze
7 februari 2012, 22:44
Tools 4 Tones? Daar heb je toch ook die Ampeg gekocht? Vond ik wel een relaxte winkel toen ik mijn Framus er gehaald heb.

FruscianteFan
7 februari 2012, 22:55
Klopt, maar dat vind ik geen relaxte winkel om spul uit te proberen. Los daarvan ben ik meer benieuwd naar commentaren over de AC15 C1 dan over Schreeven, want wij hebben ons prima vermaakt.

iWishmaster
7 februari 2012, 23:00
Tja, AC15 is een prima versterker. Headroom heeft hij op zich wel: halselement les paul, volume op gitaar iets terug en niet te hard aanslaan. Geeft, vind ik, een mooiere clean dan de gain verder terug draaien.

FruscianteFan
7 februari 2012, 23:11
Ah, cool. Nouja, zacht aanslaan doet hij niet aan. Nou speelt hij ook pas zo'n 2 jaar gitaar, en gaat hij met sprongen vooruit.

Wel belangrijk trouwens: voorlopig speelt hij qua pedalen op mijn ME-50 (met kuren... flinke kuren). We hebben geen pedalen getest, leek me een beetje veel worden voor één middag. Toch denk ik dat dat ook wel redelijk snel erbij kan. Misschien moet ik daar maar een apart topic voor openen, maar dat zal vermoedelijk een strakke, gedefinieerde distortion worden. Geen overdrive, volgens mij houdt hij meer van distortion, maar in het nummer waarvoor dat is speelt hij vrij ingewikkelde akkoorden. Lijkt me niet iets voor een muff of een fuzzfactory ;)

iWishmaster
8 februari 2012, 16:15
Dan wel een kleine waarschuwing: Vox AC15 en AC30 staan er algemeen om bekend dat ze nogal kieskeurig zijn met pedalen! Bereid je voor op een redelijke zoektocht wat dat betreft. In het pedalen subforum staat er genoeg over.

Harry
8 februari 2012, 16:29
misschien heeft hij als zanger/gitarist genoeg aan zijn elementenschakelaar en volumeknop.....

DaveItUp
8 februari 2012, 16:59
Bij Feedback Rotterdam staat ik geloof nog steeds een witte AC15 handwired voor rond de 800, misschien is dat ook wel een optie?

RobertoL
8 februari 2012, 17:09
Wat vond je eigenlijk van de Vox Night Train?

FruscianteFan
8 februari 2012, 17:55
misschien heeft hij als zanger/gitarist genoeg aan zijn elementenschakelaar en volumeknop.....
Nee, het is de toetsenist. We hebben even de AC15 op overdrive ingesteld, maar dat was niet wat we zoeken.

Night Train wel geprobeerd maar heeft veel te weinig clean headroom.

johanb
8 februari 2012, 19:12
ik heb ook eerst een ac 15 gehad (met wharfdale speaker) , ik kreeg er maar 1 echt heel goed geluid uit.Ik heb hem ingeruild op een ac30 met de blue alnico's,hoe je hem ook instelt deze klinkt altijd heel goed.Hij is alleen veel te zwaar.

VLP
8 februari 2012, 22:13
Ik heb een paar maand geleden de Voxac15c2 gekocht. Ben er zeer tevreden van.
Op de c1 heb ik wel nooit gespeeld, die was toen niet aanwezig.
Maar je bent er dus al uit dat je voor buizen wil gaan ? (groot gelijk)
Over die marshall heb je groot gelijk. Kheb em ook getest.

VLP
8 februari 2012, 22:16
Ah, cool. Nouja, zacht aanslaan doet hij niet aan. Nou speelt hij ook pas zo'n 2 jaar gitaar, en gaat hij met sprongen vooruit.

Wel belangrijk trouwens: voorlopig speelt hij qua pedalen op mijn ME-50 (met kuren... flinke kuren). We hebben geen pedalen getest, leek me een beetje veel worden voor één middag. Toch denk ik dat dat ook wel redelijk snel erbij kan. Misschien moet ik daar maar een apart topic voor openen, maar dat zal vermoedelijk een strakke, gedefinieerde distortion worden. Geen overdrive, volgens mij houdt hij meer van distortion, maar in het nummer waarvoor dat is speelt hij vrij ingewikkelde akkoorden. Lijkt me niet iets voor een muff of een fuzzfactory ;)

Dus je bent van plan om 1 enkel pedaaltje te kopen ? En geen multi effect ? Verklaar u nader

Mitch
8 februari 2012, 22:22
Als je niet voor multi effecten gaat hoef je je niet te excuseren hoor :???:

pasqual
8 februari 2012, 22:42
Als je niet voor multi effecten gaat hoef je je niet te excuseren hoor :???:

Juist...integendeel, je moet mij maar eens verklaren waarom je voor een multi-effect gaat???:???:

FruscianteFan
8 februari 2012, 22:44
't Is vrij simpel: voor effecten hebben we mij, de andere gitarist, en een Juno-G synthesizer. Als de toetsenist gitaarspeelt is dat clean of distorted, dus vermoedelijk heeft hij alleen een Rat nodig. Misschien een galm voor het clean, en wellicht nog een stempedaal (hij heeft zo'n clip-on).

FruscianteFan
12 februari 2012, 00:07
Een saaie maar geslaagde update: hij heeft vanmiddag de versterker gekocht. De AC15 C1 dus.

Schijnbaar was Jaap er niet (en ik trouwens ook niet), dus kostte het wat moeite om de verkoper te overtuigen dat Jaap echt had gezegd dat-ie voor €499 weg mocht. Maar goed, wel gelukt. Morgen gelijk repetitie!

VLP
12 februari 2012, 10:57
Goeie keuze keb de c2. Echt een goei bakste !

Mitch
12 februari 2012, 11:14
Is dat kort voor baksteen?

jutter
12 februari 2012, 11:31
Is dat kort voor baksteen?

Qua model bedoel je? :D

VLP
12 februari 2012, 13:10
Goeie keuze keb de c2. Echt een goei bakste !

Kbedoel bakske :soul:

FruscianteFan
13 februari 2012, 02:15
Goeie keuze keb de c2. Echt een goei bakste !
Ik heb hem vandaag van de auto naar het hok gedragen, de C1 is zwaar zat.

Ik moet zeggen dat hij vandaag wel behoorlijk hard moest. Maar goed, we hebben een lompe drummer dus dat wisten we. Betekent dat het iets minder warm klinkt en iets meer het felle en rauwe van de Vox laat horen. Wel typisch Vox dus best wel erg lekker. Jah, da's een prima ding. Bij optredens - daar gaat het voorlopig namelijk om - wordt het toch uitversterkt, kan-ie wat zachter, klinkt-ie weer wat warmer. Sounds good to me!

iWishmaster
13 februari 2012, 10:56
Het is normaal bij de AC's dat ze wat scherper gaan klinken. Dat komt onder andere omdat de toon-regeling effectiever wordt: dus bij hoger volume moet de toon-knop ('Tone cut') wat verdraaid worden. Verder halen veel mensen de 'bright cap' eruit of wordt die verlaagd: is een piece of cake die eruit te knippen en is op internet genoeg over te vinden.

FruscianteFan
13 februari 2012, 12:17
Het is normaal bij de AC's dat ze wat scherper gaan klinken. Dat komt onder andere omdat de toon-regeling effectiever wordt: dus bij hoger volume moet de toon-knop ('Tone cut') wat verdraaid worden. Verder halen veel mensen de 'bright cap' eruit of wordt die verlaagd: is een piece of cake die eruit te knippen en is op internet genoeg over te vinden.
haha, dat gaat hem niet worden denk ik. Hij heeft hem zaterdag net gekocht ;)

Het is ook geen probleem, verder. Gister hebben we inderdaad de tone cut redelijk ver open gedraaid, uurtje of 2 misschien. Wellicht experimenteren we de volgende keer met beide kanalen. Hebben we in de winkel al gedaan, maar ik heb nog niet gekeken of je ze kunt combineren door de beide uitgangen van de boss ME50 te gebruiken.

Mitch
13 februari 2012, 13:26
Gewoon de kanalen jumperen en één input van de amp inprikken vanuit de ME50. Die bright cap is trouwens meer effectief als je 't volume lager hebt, dus bij hogere volumes wordt 't minder hinderlijk. De Cut moet altijd relatief hoog hoor, die doet weinig in de lagere regionen.

FruscianteFan
13 februari 2012, 13:28
Gewoon de kanalen jumperen en één input van de amp inprikken vanuit de ME50. Die bright cap is trouwens meer effectief als je 't volume lager hebt, dus bij hogere volumes wordt 't minder hinderlijk. De Cut moet altijd relatief hoog hoor, die doet weinig in de lagere regionen.
Ik ben zeer bekend met de 'doorlusmethode', maar deze versterker heeft per kanaal maar één input.

VLP
13 februari 2012, 17:04
Ik heb hem vandaag van de auto naar het hok gedragen, de C1 is zwaar zat.

Ik moet zeggen dat hij vandaag wel behoorlijk hard moest. Maar goed, we hebben een lompe drummer dus dat wisten we. Betekent dat het iets minder warm klinkt en iets meer het felle en rauwe van de Vox laat horen. Wel typisch Vox dus best wel erg lekker. Jah, da's een prima ding. Bij optredens - daar gaat het voorlopig namelijk om - wordt het toch uitversterkt, kan-ie wat zachter, klinkt-ie weer wat warmer. Sounds good to me!

weegt indderdaad echt veel ! Om hem alleen te dragen is het echt wel moeilijk. Dit doe ik ook nooit. 30kg denk ik.