PDA

View Full Version : Tube-amp clipping... ?



Midwolda
7 februari 2012, 12:16
Vreemd hoor.

Hier staat een handgebouwde 18W 2x6L6 5e3-achtige versterker, en die doet raaarrrrr.
Hij heeft een maand of drie op een verwarmde zolder gestaan, stofvrij ingepakt.
Gisteravond weer even aangezet en... hmmmm, zo herinner ik me dat niet...

Bij het aanslaan van een powerchord hoor ik vlak na de aanslag een geluid wat er niet hoort.
Het lijkt wel alsof de amp clipt, dat kan niet want het is full tube maar toch, een soort krakend geluid.
Het sterft vrij snel weg, en daarna hoor je wat je moet horen, gewoon lekkere buizen aan het werk.
Voor de audiofielen onder ons: je slaat vet aan, en in de eerste sekonde hoor je even krrgggrrrttttt door het akkoord heen.

Wat heb ik al verwisseld: voorbuizen, eindbuizen, speaker, gitaar.
Alles weer teruggezet want het resultaat bleef hetzelfde.

Is dit een symptoom van eeeh you tell me?
Wat kan ik nog proberen?

cluseau
7 februari 2012, 14:20
Lijkt een beetje op verkeerde instelling van een buis. Je zou even een spanningstabel kunnen maken. Voorbuisjes 1,2,3,6,7,8 en eindbuisjes 3,4,5,8. Soundclipje zal misschien ook handig zijn.

Agent_Smith
7 februari 2012, 14:23
Zoiets had ik een tijd geleden ook met mijn zelfbouw Deluxe. Bleek eigenlijk heel simpel de bias totaal 'verlopen' en de eindbuizen (2x 6V6) op diepvriesstand te staan.

Buzzel
7 februari 2012, 15:59
diepvriesstand .

:seriousf:

dus de bias was naar verloop van tijd niet meer goed? Gebeurt toch niet zomaar?

Midwolda
7 februari 2012, 18:42
Ik vermoedde ook al zoiets...

Dat de bias verlopen is kan misschien komen omdat ik wel eens wissel met meerdere sets 6V6 en 6L6?
Moet kunnen volgens de bouwer. Heeft eerder ook geen problemen opgeleverd.

Een soundclip gaat niet lukken want ik heb geen microfoon en de amp heeft geen line-out.
En dat doormeten laat ik dan ook maar aan de bias-meneer over... kijk ik de kunst wel af.

Dank voor jullie reakties! :ok:

jules
7 februari 2012, 19:17
laat je eventjes weten wat het nou was?? Ben wel benieuwd?

Midwolda
7 februari 2012, 19:52
Jazeker!
Het kan heel goed dat dit het is hoor, het was op een gegeven moment een beetje mijn buizen-test-amp.
Steeds een andere set er in, spelen, luisteren, toch die eerste set weer even...
als ik steeds van binnen naar buiten loop en weer terug word ik ook verkouden. :D

Eko
7 februari 2012, 20:22
Bij mij bleek zo`n zelfde ervaring de gelijkrichterbuis te zijn.......

Midwolda
7 februari 2012, 20:31
Die is in dit geval solid state.

kunk
7 februari 2012, 21:53
op diepvriesstand te staan.

Het is ook wel erg koud in Midwolda hoor:seriousf::seriousf::seriousf::chicken::soinno cent:

Midwolda
7 februari 2012, 21:56
Maar Kunk, daarom heb ik juist ook buizenversterkers he...
als ik thuis kom uit 't werk, hup, gelijk al die lampen aan.
Dan hoeft de kolenkachel niet zo hoog te branden. :ok:

Hendriks
7 februari 2012, 22:02
Maar Kunk, daarom heb ik juist ook buizenversterkers he...
als ik thuis kom uit 't werk, hup, gelijk al die lampen aan.
Dan hoeft de kolenkachel niet zo hoog te branden. :ok:

Ah , daarom mag ik de trannie van jou lenen :hide:

kunk
7 februari 2012, 22:11
Maar Kunk, daarom heb ik juist ook buizenversterkers he...
als ik thuis kom uit 't werk, hup, gelijk al die lampen aan.
Dan hoeft de kolenkachel niet zo hoog te branden. :ok:

Met een mooi open gewerkt kastje is het nog sfeervol ook.:ok:

Midwolda
7 februari 2012, 23:06
Hendriks: de enige manier om warmte uit die Princeton te krijgen is door 'm aan te steken... :seriousf:

Kunk: pure nostalgie hoor, dit bakkie:

http://img42.imageshack.us/img42/9900/opentop2.jpg

kunk
8 februari 2012, 17:42
Kunk: pure nostalgie hoor, dit bakkie:

http://img42.imageshack.us/img42/9900/opentop2.jpg

Inderdaad sfeervol bakkie!:chicken:

Midwolda
24 februari 2012, 11:25
Zo, even ongegeneerd bumpen hoor, want...

Gisteravond heeft Kunk de amp zo ongeveer moeten reverse engineeren: er bestaat geen schema van, en de onderdelen zijn soms niet eens te zien door de dikke klodders siliconenkit waar ze mee aan het turretboard hangen. Maar goed, we hebben meetwaarden genoteerd, en een soort van schema getekend, en samen met printouts van een 5e3 schema en layout moet daar ooit wel eens een totaalplaatje uitkomen.
Geen haast dus, maar er wordt aan gewerkt, en dit topic wordt dus ook vervolgd!
Dankjewel Kunk! :ok:

Edit: gutshot:

stratokai
24 februari 2012, 15:24
Mocht je het niet weten: ik meen een/de Woodface te herkennen van CMW amps.
Heeft hier thuis ook eens gestaan en is toen door Nederland gaan zwerven.
:)

Midwolda
24 februari 2012, 15:54
Mocht je het niet weten: ik meen een/de Woodface te herkennen van CMW amps.
Heeft hier thuis ook eens gestaan en is toen door Nederland gaan zwerven.
:)

Yes, I know, this is the one & only Woodface... staat hier inmiddels een kleine twee jaar of zo.
Heb jij hier sleutelervaring mee? Schema van?

Heb al contact gezocht met Chris maar dat loopt even niet zo soepel.

stratokai
24 februari 2012, 16:34
Yes, I know, this is the one & only Woodface... staat hier inmiddels een kleine twee jaar of zo.
Heb jij hier sleutelervaring mee? Schema van?

Heb al contact gezocht met Chris maar dat loopt even niet zo soepel.

Nee, geen sleutelervaring en geen schema hier.

kunk
24 februari 2012, 18:19
Nee, geen sleutelervaring en geen schema hier.

Das nou jammer:chicken:

kunk
25 februari 2012, 13:43
Eerst een vraagje aan de Moderator. Kan dit draadje verplaatst worden naar de werkbank afdeling. Denk dat we gezien het onderwerp daar meer kans op reactie hebben.

Zoals al gezegd door Midwolda, hebben we afgelopen donderdag avond ons bezig gehouden met Zijn CMW Woodface.
De eerste indruk is dat er niet zo veel mis mee is. Vooral als je geen vergelijk kunt maken met hoe de versterker altijd geklonken heeft.
Midwolda kon echter goed aangeven wat voor hem het verschil was en inderdaad bij een harde aanslag komt er een raar kraakje in het geluid. Midwolda heeft dit zelf al omschreven als een soort van clipping diodes en kan mij in die omschrijving wel vinden.Dit kraakje heeft er nooit ingezeten. De versterker heeft een half jaar niet aan gestaan en nu zit het probleempje er dus in.

Om een start te maken hebben we de spanningen in de versterker gemeten en geprobeerd om het schema op papier te krijgen.
Daarbij hebben we de volgende waarden gemeten.

Wisselspanning uitgang van de voedingstrafo 268,4V
Gelijkspanning na de gelijkricht brug 359,2V
Deze spanning wordt in 2 stappen terug gebracht tot. 319,2V en 239,1V

Verder hebben we de spanningen op de buis voeten gemeten en vonden de volgende waardes.
Tussen haakjes heb ik de pinnummers gezet.

V1 12AY7 86,7 (1) 1,1 (3) 95,2 (6) 0 (8)
V2 12AX7 172,6(1) 1,4 (3) 203(6) 14,9 (7) 36,5(8)

V3 6L6 STR-GWC 0(1) 345,4(3) 319(4) 0(5) 24,2(8)
V4 6L6 STR-GWC 0(1) 343 (3) 319(4) 0(5) 24,2(8)

Ik hoop dat er mensen hier op dit forum zijn die hier iets mee kunnen.
Vind het zelf opvallend dat de spanning op V1 pin1 redelijk laag lijkt te zijn. Zeker als je dit vergelijkt met andere spanningstabellen van vergelijkbare versterkers die er op internet te vinden zijn.
Wat ik verder opvallend vond was dat het signaal van de gitaar rechtstreeks op pin 7 van de V1 werd aangesloten dus zonder weerstanden er tussen. Heb dit eigenlijk nog nooit zo gezien maar zal ongetwijfeld zo bedoeld zijn aangezien de bouwer van deze versterker zijn reputatie erg hoog aangeschreven staat.

Hoop dat er iemand is die dit wel herkenbaar vindt en ook de mogelijke oplossing weet.

Namens Midwolda alvast hartelijk dank.:seriousf::ok:;)

kunk
26 februari 2012, 14:52
Bedankt voor het verplaatsen:ok:

kunk
13 april 2012, 22:51
We gaan weer verder. :seriousf:

Het heeft even geduurd maar in de tussentijd heb ik geprobeerd het schema van de versterker op papier te zetten.
Dit was nog een hele klus om dit te doen zonder de versterker te demonteren aangezien de componenten zowel onder als boven het componenten bordje geplaatst waren. Verder is er ook nog flink gebruikt gemaakt van siliconenkit, of iets wat er op lijkt, waardoor de waardes bijna niet te lezen zijn. Die heb ik dus ook maar niet genoemd. Wel heb ik de spanningen die ik gemeten heb in het schema geschreven. De meting is uitgevoerd met alle potmeters op standje nul en de buizen gewoon in de voetjes geplaatst.

Zou zeggen kijk er eens naar, als er vragen zijn om aanvullende informatie dan hoor ik het wel.
Het probleem is aan het begin van deze topic al omschreven en ik hoop dan ook tips te krijgen om het probleem te kunnen oplossen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VMGBIHX6-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JTEWQIST-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X83OGLO4-D.jpg

Ik hoop dat de afbeeldingen duidelijk genoeg zijn:chicken: nee dus:sssh:

kunk
14 april 2012, 00:24
Zie dat de bijlagen niet echt duidelijk zijn. Zal morgen, als ik tijd heb dit wat beter te doen want dit lijkt nergens naar :hide:

Dirk_Hendrik
14 april 2012, 09:26
1e triode in je preamp. Geen weerstand naar massa?
2e triode in die preamp. Weet je zeker dat dat rooster aan massa ligt?

kunk
14 april 2012, 10:55
In overleg met enkele betrokkenen heb ik eerst de schema's in mijn vorige posting verwijderd.




1e triode in je preamp. Geen weerstand naar massa?
2e triode in die preamp. Weet je zeker dat dat rooster aan massa ligt?

Wat betreft je eerste vraag, ga ik er vanuit dat je bedoelt dat pin 7 van V1 via een weerstand aan massa ligt. Dit is niet het geval. Er gaat alleen een draad van Pin 7 naar de input jack met een weerstand er in gesoldeerd.

Tweede vraag, pin 2 van V1 ligt inderdaad direct aan massa.

Rock Bottom
15 april 2012, 06:01
Is het niet het makkelijkst om CMW even te mailen voor alle info en het schema????

Midwolda
15 april 2012, 08:21
Is het niet het makkelijkst om CMW even te mailen voor alle info en het schema????

Dat heb ik geprobeerd, maar het is een tijd lang niet gelukt om contact met CMW te krijgen.
Gelukkig is dat contact inmiddels hersteld en wordt er achter de schermen hard aan gewerkt.
Komt allemaal goed, duurt alleen even.

guitaraddict
15 april 2012, 10:44
Tweede vraag, pin 2 van V1 ligt inderdaad direct aan massa.

Ben benieuwd naar dat schema : als het rooster van V1 aan massa ligt heb je normaliter geen geluid. Alle signaal wordt kortgesloten naar massa net als met een potmeter die dicht staat.

Het is een versterker die in het chassis van een Geloso is gebouwd, de voedingstrafo is nog van de Geloso als ik me niet vergis.
Wat voor eindtrafo zit er in ?

kunk
15 april 2012, 12:52
Ben benieuwd naar dat schema : als het rooster van V1 aan massa ligt heb je normaliter geen geluid. Alle signaal wordt kortgesloten naar massa net als met een potmeter die dicht staat.

Het is een versterker die in het chassis van een Geloso is gebouwd, de voedingstrafo is nog van de Geloso als ik me niet vergis.
Wat voor eindtrafo zit er in ?

De eindtrafo heeft alleen een opschrift met watervaste stift geschreven van 5e3 OT

guitarnijboer
15 april 2012, 13:14
Ben benieuwd naar dat schema : als het rooster van V1 aan massa ligt heb je normaliter geen geluid. Alle signaal wordt kortgesloten naar massa net als met een potmeter die dicht staat.



Tenzij je maar 1 buishelft gebruikt zoals hier waarschijnlijk het geval:

V1a wordt waaschijnlijk niet gebruikt, maar V1B wel (of omgekeerd). Een preamp met 3 triodes dus als de volgende buis wel volledig wordt gebruikt (en daar lijkt het op) Ik heb het schema niet gezien want dat is er al weer af gehaal, maar als ik een gokje mag wagen zou ik gelet op de foto en het gebruik van 3 voorversterker triodes het schema van de ' Trainwreck Express' als uitgangspunt nemen. Dit lijkt me een kloon met wat mods.

guitaraddict
15 april 2012, 15:59
http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/trainwreckedexpresso_01.jpg

Misschien lijkt het op deze preamp , inderdaad maar 1 buishelft gebruikt van v1 de andere helft ligt misschien aan massa

Chris Winsemius
24 mei 2012, 21:51
sommige Bassman topjes hebben ook 'n ECC83 die maar voor de helft gebruikt wordt, Trainwrecks Express en Rocket amps toevallig ook. In de woodface wordt de buishelft zeker wel gebruikt, zie gemeten voltages op de anode en cathode.

voor service kan de versterker bij mij gebracht worden.

Midwolda
24 mei 2012, 23:02
De amp komt zeker jouw kant op Chris, ik weet alleen nog niet hoe en wanneer.
't Zal wel in de zomervakantie worden, ik mail je nog wel over de details.
Ik zit nu middenin een reorganisatie op 't werk dus even andere prioriteiten.