PDA

View Full Version : Barst maar met die winter, van mij mag het warmer worden...



Harald
7 februari 2012, 11:33
Hier in huis is de luchtvochtigheid niet omhoog te krijgen! Met als resultaat een barst in mijn Maton :( Gitaartje nu maar even op ziekbed in de koffer met een homemade Dampit. Eerst kijken of dat helpt... Sietse Bouma vond mijn gitaar al zo licht spelen, afgelopen zondag in Groesbeek. Dat komt dus idd. door het weer, dan zakt de brug iets, en speelt de gitaar heel licht... Die Australische gitaren zijn echt perfect voor mensen die van een gereliced uiterlijk houden >:D Deze krijgt steeds meer karakter zo! Maar ik hoop dat bevochtigen helpt...

http://dl.dropbox.com/u/34747640/07022012508.jpg

http://dl.dropbox.com/u/34747640/07022012507.jpg

LaurentB
7 februari 2012, 11:36
Oh kut zeg! Hier is het ook al zo droog idd...

Rizz
7 februari 2012, 11:47
Kreeg het bij mij in de huiskamer ook amper op de 40% en dan moest alles dicht blijven! Heb nu m'n gitaren verplaatsen naar de waskamer en heb daar ook de luchtbevochtiger neergezet, 55/60% nu.. Hoor m'n gitaren hier zuchten van verlichting!

Maar kut voor je joh! Hoop dat het uiteindelijk meevalt...:grouphug:

Harald
7 februari 2012, 11:51
Zag het zondag, toen ik de gitaar in de koffer deed voor het optreden in Groesbeek. Die gitaar wordt met de dag proffessioneler :gitarist:

Gewoon mee gespeeld. Wat dat betreft geen probleem, maar het moet niet verderscheuren... De aktie moet nu ook niet nog verder omlaag trouwens! Door dat droge weer zakt de brug ook iets, klettert allemaal nog net niet nu.

Harald
7 februari 2012, 11:51
En 40%, lukt hier zelfs alleen maar als ik kook!

Rizz
7 februari 2012, 11:54
Had van de week ook al zitten prutsen aan m'n trussrod, omdattie bij mij wel begon te kletteren na een snarenwissel, dus die moet ik binnenkort ook weer terugdraaien..

Ernest01
7 februari 2012, 12:03
Dat is flink balen, Harald. Tja, overal is de luchtvochtigheid zeer laag. Ik heb op de zolder een kamer met mijn spullen en bakjes aan de verwarming hangen. De gitaren liggen allemaal in de koffer met een humidifier erin. Nu maar hopen op wat vochtiger lucht.
Speel voorlopig alleen op de Yamaha's, want die schijnen overal tegen te kunnen..... :supercool:

Sterkte en hopelijk valt de schade mee en kan e.e.a. nog gerepareerd worden.

--=HANS=--
7 februari 2012, 13:26
Das flink balen Harald!
Ik heb afgelopen zaterdag ook maar zo'n luchtbevochtiger aangeschaft, ding zou een ruimte tot 125 vierkante meter moeten kunnen behappen...... Staat hier nu bijna 4 dagen te draaien en krijg de boel nog maar op 35% maximaal:dontgeti: Zal blij zijn als de boel weer een beetje normaal is.

Ukeloeder
7 februari 2012, 13:38
http://www.youtube.com/watch?v=XFmGcS5A4Ww

Rizz
7 februari 2012, 13:39
Das flink balen Harald!
Ik heb afgelopen zaterdag ook maar zo'n luchtbevochtiger aangeschaft, ding zou een ruimte tot 125 vierkante meter moeten kunnen behappen...... Staat hier nu bijna 4 dagen te draaien en krijg de boel nog maar op 35% maximaal:dontgeti: Zal blij zijn als de boel weer een beetje normaal is.

Misschien ff een open deur: Als je ramen openstaan om te ventileren, gaat het daar ook niet boven komen! Het grote nadeel van zo'n ding...
Tip: ramen dicht,dweil door je huiskamer en dat ding vol aan! dan hou je wel je vochtigheid..

Harald
7 februari 2012, 13:56
http://www.youtube.com/watch?v=XFmGcS5A4Ww

Nice, met mijn bakje moet de gitaar echt even plat liggen...

Harald
7 februari 2012, 13:57
Misschien ff een open deur: Als je ramen openstaan om te ventileren, gaat het daar ook niet boven komen! Het grote nadeel van zo'n ding...
Tip: ramen dicht,dweil door je huiskamer en dat ding vol aan! dan hou je wel je vochtigheid..

Klopt, zogauw hier de deur even opengaat zie je de luchtvochtigheis kelderen. Er komt weer vochtigere lucht aan vanaf vanavond volgens nu.nl...

kapepper
7 februari 2012, 14:04
Helpt het niet om een glas (of enkele glazen) water op de verwarming te zetten zodat het verdampt en de lucht vochtiger wordt?

Rizz
7 februari 2012, 14:12
Helpt het niet om een glas (of enkele glazen) water op de verwarming te zetten zodat het verdampt en de lucht vochtiger wordt?

Beter een emmer voor de verwarming en op een paar plekken in de kamer.. Uit een glaasje verdampt simpelweg te weinig om de boel te kunnen bevochtigen..

Tabula Rasa
7 februari 2012, 15:34
Hier in huis is het ook extreem droog. Het is een huis met souterain, dus in het hele huis een actief ventilatiesysteem dat de pest voor gitaren is. Op alle radiatoren staan soepkommen met water, in alle hoeken van de kamer en ik probeer de boel zoveel mogelijk dicht te houden.

heb gisteren al de fretuiteindes van een strat moeten afwerken omdat die uitstaken. Voordeel is wel dat die straks superstrak afgewerkt zijn af de droogte afneemt.

--=HANS=--
7 februari 2012, 17:47
Helpt het niet om een glas (of enkele glazen) water op de verwarming te zetten zodat het verdampt en de lucht vochtiger wordt?

In die bevochter gaat 6 liter water en die werkt hij er in een etmaal uit. Ik heb dat ding niet 24 uur continue aan staan maar ik heb hem al wel 3 keer gevuld, tel uit wat er hier al de lucht is gegaan. De ruimte is wel lekker ruim, ca. 90 vierkante meter dus dat zijn een hoop kuubs. Bakjes, glaasjes, natte theedoeken, tegen dit soort droogte is alleen met grof geschut iets te doen. Ik heb hier wel een ventilatieroostertje op een kier staan anders wordt het me te benauwd.

LaurentB
7 februari 2012, 18:08
Helpt het niet om een glas (of enkele glazen) water op de verwarming te zetten zodat het verdampt en de lucht vochtiger wordt?

Ik heb van die bakken aan de radiators hangen maar het blijft hier ook in de lage 20% hangen.

Watchmaker
7 februari 2012, 18:37
24-26% hier. De gitaren (ook de LP want die is chambered!) staan hier in de badkamer; die heeft de oppervlakte van twee badkuipen (1tje neemt dan al de helft van de plek in :seriousf:) maar is daardoor wel snel vochtig te krijgen, en door gebrek aan ventilatie (douchen is met deur open) blijft de vochtigheid lang hangen. Ik "stem" de badkamer 's ochtends tot een procentje of 65, deur dicht, eind van de dag is 't er nog 45%. In de zelfbouw-gitaar hangt sinds kort ook nog een Oasis, en die komt binnenkort ook in de Raimundo.

Zit misschien bijna op de rand van "too much" maar daar barst-ie niet zo snel van...

Tijdens het spelen op de klassiekers merk je de invloed van de droogte al snel; je voelt 'm haast schrikken en in elk geval ook continu ontstemmen. Max. een uur per dag mogen ze er van me uit.

Spelen in de badkamer dan maar...? :???:

jplm
7 februari 2012, 19:51
Persoonlijk heb ik er nooit problemen mee gehad: mijn gitaren staan in een (slaap)kamer met één (dubbele) radiator, en ik heb in het begin wat geëxprimenteerd met bevochtigen. Zo'n aardewerken bakje aan de radiator deed te weinig, die originele bakken met zo'n stuk vilt erin doen veel te veel, wat ik nu gebruik is zo'n plat plastic bakje, je weet wel, waar normaalgesproken boterhamworst of kaas in bewaard wordt, ze worden ook wel eens bij een nieuwe koelkast of vriezer geleverd. Diepte is 'n centimeter, maar het oppervlak is relatief groot. Paar millimeter water erin, zet 'm op de radiator, en dampen maar. In de morgen zitten de condensdruppels tegen het dubbelglas, dus het werkt.
Trouwens, je moet je niet verkijken op die vochtigheidsmeters, die geven namelijk de relatieve vochtigheid aan. Voorbeeld, ik heb met oostenwind altijd wat last van droge lippen en kloofjes in de vingers, maar tijdens mij vakanties in Egypte (relatieve vochtigheid véél lager) nergens last van.

Groet, Jan.

Rizz
7 februari 2012, 20:43
Trouwens, je moet je niet verkijken op die vochtigheidsmeters, die geven namelijk de relatieve vochtigheid aan.

En waarom is dat dan?

In elk boek, artikel e.d. over hout en vochtigheid wordt altijd geproken over relatieve vochtigheid van een ruimte.. Hoe wil je het anders meten dan?

jahallozeg
7 februari 2012, 21:44
je luchtvochtigheid omhoog krijgen in een kamer valt niet mee, dan moeten er echt wat liters de lucht in. Is een mooi natuurkundig verschijnsel waarbij meneer Mollier voor ons het mollierdiagram (http://www.aspas.nl/hsz/collegedictaat%20drogen%20HBO/werkingmollierdiagram.htm) verzon. Veel gebruikt in de klimaattechniek en de glastuinbouw.
Ik kom er trouwens nu pas achter dank zij jullie waarom mijn akoestische gitaar zo snel ontstemt. Topforum:rockon:

-Martijn-
8 februari 2012, 00:25
Vochtigheid kan je het makkelijkst omhoog krijgen door natte handdoeken over de verwarming te gooien. Van die bevochtigers voor in de koffer of in het klankgat vind ik niks, heb er wel eens een meter bij gelegd en ik schrok er van hoe hoog de luchtvochtigheid dan ineens werd.

--=HANS=--
8 februari 2012, 08:15
Vochtigheid kan je het makkelijkst omhoog krijgen door natte handdoeken over de verwarming te gooien. Van die bevochtigers voor in de koffer of in het klankgat vind ik niks, heb er wel eens een meter bij gelegd en ik schrok er van hoe hoog de luchtvochtigheid dan ineens werd.

Op zich werken natte doeken op een radiator wel goed, je moet alleen wel de hele dag met natte lappen blijven sjouwen om het peil een beetje op te krikken. Op een hete radiator zijn die lappen zo droog en dan heb je nog maar een klein beetje vocht aan de lucht toegevoegd.
Chris van Luthiers vertelde me eens dat de schade die kan ontstaan door "te nat" meestal prima te repareren/herstellen is zonder dat je er iets van ziet, schade door "te droog" is in de meeste gevallen veel erger.

zoon van Piet
8 februari 2012, 10:26
Potdomme, mijn prachtige ouwe handgestoken Duitse jazzer heef ook geen zin in dit weer.. Ik pak hem gisteren van zijn wandhaak en sla een akkoord aan.. alle snaren liggen gewoon tegen de toets...

Op zich is dat gemakkelijk te herstellen, brugje beter hoger zetten en klaar. maar wat als het straks gaat dooien ( na de elfstedentocht graag, ik heb er wel wat over voor het algemeen belang)?

Pakie
8 februari 2012, 15:07
Vroeger stonden 's winters bij mij de kieren in de massief houten vloer, kun je nagaan hoeveel vocht er uit de woning trekt in zo'n periode.
Tegenwoordig heb ik zo'n automatische luchtbevochtiger die op "max=75%" staat. Binnen 24 uur stampt ie er zo'n 5 liter water doorheen en nog krijg ik de luchtvochtigheid tijdens zo'n vriesperiode niet boven de 35%.
Ik heb (n.a.v van deze post) maar zo'n Humidifier besteld voor in het klankgat van mijn Martin en die blijft daar mooi een tijdje mee in de koffer. Die minieme investering is het me zeker waard !

Swaag
8 februari 2012, 16:49
Ik zie dat de Aldi volgende week een luchtbevochtigertje in de aanbieding doet.
http://www.aldi.nl/aldi_vanaf_woensdag_15022012_48_149_460_5.html
Zou dat werken in niet al te grote ruimtes?
En jawel: ook nog 7 kleuren licht ;)

Rizz
8 februari 2012, 17:32
Ik zie dat de Aldi volgende week een luchtbevochtigertje in de aanbieding doet.
http://www.aldi.nl/aldi_vanaf_woensdag_15022012_48_149_460_5.html
Zou dat werken in niet al te grote ruimtes?
En jawel: ook nog 7 kleuren licht ;)

Denk 't wel, maar, zoals gezegd, de boel dichthouden.. Zodra je drogere lucht toestaat binnen te komen, is het effect teniet.. Maar dat licht doet 't 'm!!! :ok:

Plant
8 februari 2012, 19:06
Ik zie dat de Aldi volgende week een luchtbevochtigertje in de aanbieding doet.
http://www.aldi.nl/aldi_vanaf_woensdag_15022012_48_149_460_5.html
Zou dat werken in niet al te grote ruimtes?
En jawel: ook nog 7 kleuren licht ;)

Nadeel van die apparaten is dat bij gebruik met gewoon leidingwater overal een wit laagje (kalkaanslag) op neerslaat. En je moet ze heel goed schoonhouden. Niet een tijdje ongebruikt laten staan met (stilstaand) water erin op kamertemperatuur, want dan heb je voor je het weet een aardige kweekvijver van weet ik niet wat voor bacteriën gecreëerd die je bij weer aanzetten dan lekker door je huis heen blaast :stop:

jplm
8 februari 2012, 19:58
En waarom is dat dan?

In elk boek, artikel e.d. over hout en vochtigheid wordt altijd geproken over relatieve vochtigheid van een ruimte.. Hoe wil je het anders meten dan?

Eh, o.a. de absolute vochtigheid, mollierdiagram gebruiken, enz. maar ik geloof dat we die materie maar even moet laten zitten.
Waar het hier mijns inziens om gaat is niet de (relatieve) vochtigheid an sich (ten minste, niet alléén), maar ook de wisselingen daarin door de tijd heen. Neem bijvoorbeeld het idee van die natte handdoeken op de radiator; juist voordat je dat doet is de hoeveelheid vocht die in de lucht in de betreffende kamer zit dus laag/minder, dan wordt er door het drogen van die handdoeken (= het daarin zittende vocht in de lucht brengen) een grote hoeveelheid vocht in de lucht gebracht, die vervolgens weer door (onder andere) het hout van de gitaar wordt opgenomen. Doe dat een paar keer per etmaal zo, en je krijgt vanzelf barsten of onstemmende gitaren.
Dus, gewoon een bakkie op de radiator, de mate van verdampen gaat volautomatisch over met de temperatuur van die radiator, et voila. Tenminste, mijn gitaren zijn nooit gebarsten, van action veranderd, of zelfs maar ontstemt. Ik heb er trouwens twee bij die barsten nog niet al had je het graag (reso's) :D.

Groet, Jan.

Rizz
8 februari 2012, 20:28
Ok, duidelijk, niet iets waar ik enige weet van heb dus..

Maar dat neemt niet weg dat alle pogingen om de vochtigheid in huis te verhogen teniet gedaan worden door de buitenlucht binnen te laten en een bakje water op de verwarming gaat dan dus ook niet werken, maar misschien wel de betere optie is..

Daarbij komt dat hier in huis gerookt wordt en geen ventilatie is dus géén optie! Op de waskamer wordt pertinent niet gerookt, dus ik ben voorlopig blij met m'n oplossing, heb m'n trussrod alweer een beetje vaster gedraaid.

Ik moet zeggen dat het dit jaar voor het eerst is dat iig 1 gitaar hier last van heeft, maar, als gezegd, pas na een snarenwissel, spanning eraf en dan kan ik het me wel voorstellen..

Swaag
8 februari 2012, 21:56
Nadeel van die apparaten is dat bij gebruik met gewoon leidingwater overal een wit laagje (kalkaanslag) op neerslaat. En je moet ze heel goed schoonhouden. Niet een tijdje ongebruikt laten staan met (stilstaand) water erin op kamertemperatuur, want dan heb je voor je het weet een aardige kweekvijver van weet ik niet wat voor bacteriën gecreëerd die je bij weer aanzetten dan lekker door je huis heen blaast :stop:
In de specs wordt over een antikalkpatroon gesproken, dus wellicht dat de witte aanslag meevalt.
Leeggooien bij niet gebruiken zou het probleem van de kweekvijver moeten oplossen. Anders krijgen we in het voorjaar idd onze homegrown muggen..

Rizz
8 februari 2012, 22:14
In de specs wordt over een antikalkpatroon gesproken, dus wellicht dat de witte aanslag meevalt.
Leeggooien bij niet gebruiken zou het probleem van de kweekvijver moeten oplossen. Anders krijgen we in het voorjaar idd onze homegrown muggen..

Had ook nog wat onderzoek gedaan en er wordt aangeraden om afgekoeld gekookt water te gebruiken en dit sws dagelijks te verversen tegen bacteriën.. En ik denk dat muggen niet je ergste probleem zijn als je je tank niet leeggooit :)

--=HANS=--
8 februari 2012, 22:30
In de specs wordt over een antikalkpatroon gesproken, dus wellicht dat de witte aanslag meevalt.
Leeggooien bij niet gebruiken zou het probleem van de kweekvijver moeten oplossen. Anders krijgen we in het voorjaar idd onze homegrown muggen..

Mwah, dat zal wel loslopen denk ik, tenzij je een aantal muggen eitjes laat leggen in het reservoir en met die overige bacterieen zal het ook wel meevallen. Misschien dat er wat algen gaan groeien in het reservoir en dat het dan wat minder prettig ruikt als je dat water gaat verdampen maar bacteriën waar je echt last van zou krijgen?

stijnkenens
10 februari 2012, 09:36
Ik heb ook net zo'n bevochtiger gekocht, er zat een barst in een van de lijmnaden van een klassieke gitaar die ik gebouwd had.
Gelukkig een van mij en niet van een klant ...

Zo'n bevochtiger doet er +/- een week over om een afgesloten ruimte tot aan een normale RV te bevochtigen.
Afgesloten, +/- 17°C (het is een atelier) goed geïsoleerd ...

De eerste dagen kruipt al het vocht wat je de lucht in jaagt in al het hout dat in de ruimte staat, dus je RV meter gaat bijna niets merken.

Daarna zou het omhoog moeten gaan, ook bij mij fingers crossed.
De bevochtiger is voor een ruimte van +/- 35m², maar het is hier maar 27m³ en wel 3,5 meter hoog, boordevol hout (kasten, gitaren, vloer, stock ...) dus het zal waarschijnlijk wel wat langer duren.

Zo'n bevochtiger voor in je klankgat zou ik ook nog wel willen, maar dan een die het water gecontroleerd terug vrij laat.
Niet een bakje met een spons, jij, of een huisgenoot zou de koffer maar eens niets vermoedend oppakken en tegen de muur zetten ...

Soit, ik wil het gewoon terug wat warmer en vochtiger. Dan kan de ontvochtiger terug aan :), die houdt het atelier perfect op 55%.


s.

bass blom
10 februari 2012, 10:16
51% zegt mijn haarhygrometer die ik al eeuwen heb.
nog niet extreem droog dus, heb wel winters van 30% gezien.

Kritz
10 februari 2012, 10:25
Ik heb ook net zo'n bevochtiger gekocht, er zat een barst in een van de lijmnaden van een klassieke gitaar die ik gebouwd had.
Gelukkig een van mij en niet van een klant ...

Zo'n bevochtiger doet er +/- een week over om een afgesloten ruimte tot aan een normale RV te bevochtigen.
Afgesloten, +/- 17°C (het is een atelier) goed geïsoleerd ...

De eerste dagen kruipt al het vocht wat je de lucht in jaagt in al het hout dat in de ruimte staat, dus je RV meter gaat bijna niets merken.

Daarna zou het omhoog moeten gaan, ook bij mij fingers crossed.
De bevochtiger is voor een ruimte van +/- 35m², maar het is hier maar 27m³ en wel 3,5 meter hoog, boordevol hout (kasten, gitaren, vloer, stock ...) dus het zal waarschijnlijk wel wat langer duren.

Zo'n bevochtiger voor in je klankgat zou ik ook nog wel willen, maar dan een die het water gecontroleerd terug vrij laat.
Niet een bakje met een spons, jij, of een huisgenoot zou de koffer maar eens niets vermoedend oppakken en tegen de muur zetten ...

Soit, ik wil het gewoon terug wat warmer en vochtiger. Dan kan de ontvochtiger terug aan :), die houdt het atelier perfect op 55%.


s.


Wat is het beste om je gitaren optimaal te houden ? Vochtigheidsgraad,temp.

Mattia
10 februari 2012, 10:35
Wat is het beste om je gitaren optimaal te houden ? Vochtigheidsgraad,temp.

Waar je jezelf comfortabel bij voelt, zeg ik altijd. Ergens tussen de 16 en 25 graden, luchtvochtigheid tussen de 40 en de 60%. 'Ideale' bouwluchtvochtigheid voor mij is 45%.

Mattia

freddy
10 februari 2012, 11:25
Mijn gitaren staan in de winter op een zolderkamer net onder het dak dus.Ik heb van droge lucht nog nooit last gehad er staat op die kamer een radiator,daar heb ik van die witte bakjes(Blokker) aanhangen gevuld met water.Er staan ook wat planten op deze kamer om te overwinteren,die krijgen regelmatig water en dat
scheelt enorm voor de luchtvochtigheid.Dus voor iedereen die last heeft van extreem droge lucht,zet wat planten op de kamer waar je gitaren staan,geef die regelmatig wat water.Ook is het belangrijk dat op deze kamer niet te hard gestookt word,draai de radiator alleen wat verder open als je gitaar wil spelen op deze kamer.Bewaar je gitaren zoveel mogelijk in de koffer.Mijn Lag Summer staat ook op deze zolderkamer en daar heb ik geen koffer voor toch heb ik er nog nooit problemen mee gehad en dat is zeker geen high end gitaar.

Ernest01
10 februari 2012, 11:52
51% zegt mijn haarhygrometer die ik al eeuwen heb.
nog niet extreem droog dus, heb wel winters van 30% gezien.

Haarhygrometers zijn onnauwkeurig, heb ik altijd begrepen.
Heb er eentje en ook een digitale. Het verschil is enorm - haarhygrometer geeft een veel hogere RV aan - en ik vertrouw dan ook meer op de digitale.

bass blom
10 februari 2012, 11:53
Haarhygrometers zijn onnauwkeurig, heb ik altijd begrepen.
Heb er eentje en ook een digitale. Het verschil is enorm - haarhygrometer geeft een veel hogere RV aan - en ik vertrouw dan ook meer op de digitale.

ik heb hem een tijd geleden gecheckt, zoals het hoort in een zeiknat washandje doen en hij gaf keurig 100% aan.

Ernest01
10 februari 2012, 11:56
ik heb hem een tijd geleden gecheckt, zoals het hoort in een zeiknat washandje doen en hij gaf keurig 100% aan.

Dan heb je een hele goede. Niets aan de hand dus. ;)

jplm
10 februari 2012, 15:15
De eerste dagen kruipt al het vocht wat je de lucht in jaagt in al het hout dat in de ruimte staat, dus je RV meter gaat bijna niets merken

Aha, dus dan kan ik de route van het vocht iets korter maken door het niet eerst de lucht "in te jagen" en pas daarna in het gitaarhout, maar door de gitaar op z'n achterkant op de grond te leggen en het water vervolgens door het klankgat naar binnen te gieten. Scheelt een hoop omwegen.

Maar serieus, wat mensen voor een semi-proffesionele theorieën spuien joh :seriousf:.

Groet, Jan.

jplm
10 februari 2012, 15:21
Haarhygrometers zijn onnauwkeurig, heb ik altijd begrepen.
Heb er eentje en ook een digitale. Het verschil is enorm - haarhygrometer geeft een veel hogere RV aan - en ik vertrouw dan ook meer op de digitale.

Ook weer zo'n bekend misverstand: stamt uit de tijd dat de eerste digitale multimeters voor de "gewone mensch" betaalbaar werden. Voorheen moest je een naaldwijzer aflezen, "ik lees ongeveer 110 volt af", of zoiets. In het digitale tijdperk zegt men dan "de spanning is 110,23 volt. Schijnt een menselijk trekje te zijn, als men een getal ziet staan inclusief een paar cijfers achter de komma dan is dát het werkelijk ware.
Man, ik doe voor mijn werk niks anders dan meters aflezen, en je moest een weten wat voor een bagger er bestaat, alleen, omdat er keurig een goed afleesbaar getal in een display staat LIJKT het de waarheid te zijn. Geef mij maar een ouderwetse hygrometer met een paardenhaar, die is prima (of beter gezegd, KAN prima zijn).

Groet, Jan.

Ernest01
10 februari 2012, 16:58
Geef mij maar een ouderwetse hygrometer met een paardenhaar, die is prima (of beter gezegd, KAN prima zijn).

Je zegt het inderdaad goed : KAN prima zijn.
Wat ik constateer met mijn haarhygrometer is een afwijking die erg groot is.
68% t.o.v. 39% op de digitale. En dat het geen 68% kon zijn was ook te voelen. (vandaar de check)
Heeft dus niets met een misverstand te maken.

Maar met hele dure haarhygrometers zal dat minder het geval kunnen zijn.

jplm
10 februari 2012, 19:24
Wat ik constateer met mijn haarhygrometer is een afwijking die erg groot is.
68% t.o.v. 39% op de digitale. En dat het geen 68% kon zijn was ook te voelen. (vandaar de check)
Heeft dus niets met een misverstand te maken.

Je geeft een feit aan, namelijk dat je constateert dat er een verschil in aanwijzing zit tussen de haarmeter en de digitale, maar voor de rest is het een aanname. Ik bedoel, ze kunnen beiden iets van de werkelijke waarde afwijken, of de haarmeter is goed, en de digitale niet, of andersom. Je moet het me niet kwalijk nemen, maar de argumentatie "het kan geen 68% zijn, want dat was te voelen" moet ik helaas met een blokje zout nemen;).
Maar goed, "to each his own", we dwalen mijns inziens langzaamaan iet te ver van het eigenlijke topic af.

Groet, Jan.

Ernest01
10 februari 2012, 19:34
Gitaartje nu maar even op ziekbed in de koffer met een homemade Dampit. Eerst kijken of dat helpt...

En Harald, heeft het geholpen ??
Of wordt het een professionele reparatie....

stijnkenens
21 februari 2012, 00:07
Aha, dus dan kan ik de route van het vocht iets korter maken door het niet eerst de lucht "in te jagen" en pas daarna in het gitaarhout, maar door de gitaar op z'n achterkant op de grond te leggen en het water vervolgens door het klankgat naar binnen te gieten. Scheelt een hoop omwegen.



Dan is je gitaar na een dag terug kurk droog, want ze heeft alles terug aan de ruimte afgegeven.
En zit je zeker met een wrak.
Het gaat niet enkel om de gitaar, maar ook om de ruimte waarin ze staat.
Je moet de oorzaak aanpakken: droge lucht omwille van het klimaat hier.


@ topic starter: geduld.
Er ligt hier een viooltje dat uit een kurkdroog appartement komt, met een open barst van een halve mm !
Na een klein weekje is het stilletjes dicht aan het komen, omdat het klankblad terug 'zwelt'.
Nog eventjes en ik kan het gewoon lijmen zonder extra pressure.
En dan de eigenares maar over halen om een viool uit 1880 toch maar in een kist te bewaren, hoe graag ze het zou willen zien.


s.

Harald
21 februari 2012, 08:17
De barst is aan de uiteindes al aardig dicht.In het midden nog zichtbaar, maar het wordt beter. Er lijm tussen krijgen zal sowieso tegenvallen. tzt eens laten bekijken. Gebeurt trouwens de laatste week nu het weer wat vochtiger is.

Muzieknono
21 februari 2012, 08:50
Er is deze winter diverse malen ---- te zien geweest op mijn metertje maar mijn gitaren zijn allemaal nog in orde, zelfs het stemmen was niet uitbundig anders, moest een beetje bijstellen.
Ik zorg er gewoon voor dat de waterbakjes aan mijn verwarming gevuld zijn, voel me ook een stuk beter als de meter 48 of 50 aangeeft, maar aan de andere kant schijnt het weinig kwaad te kunnen heb ik gemerkt als er ---- op staat.
Ze hangen gewoon in de huiskamer aan de muur.
Met vriendelijke groet Dirk Jan :B

Harald
21 februari 2012, 09:32
dacht ik ook altijd.... maar goed, shit happens... of ik nu echt ineens heel veel voorzichtiger met mijn gitaren ben, vraag het me af. De Maton gaat aardig voor de Rory Gallagher look. Net iets te vaak gitaren van veel spelende/bekende gitaristen van dichtbij gezien om me daar heel druk om te maken. Het is iig een authentieke relic. Er is nog geen trekhaak aan te pas gekomen. (alhoewel ik een elektrische gitaar had die gelijk de eerste keer na met een optreden meegeweest te zijn, een buts opliep door de combinatie oude koffer met slechte sluiting, en kofferbakklep die omlaag kwam :( )