PDA

View Full Version : baritone gitaren



polviggen
7 februari 2012, 10:17
Ik ben dus op zoek naar een Baritone gitaar, maar weet nog niet juist welke.
Ben redelijk fan van Gibson-achtige gitaren, dus de epiphone baritone les paul is alvast een optie, met eventueel een pickupwissel.

De Gibson Explorer baritone leek mee ook nog een optie.. enkel wat duur, maar als ik al mijn basmateriaal buitenzwier is daar wel het budget voor.

nog aanraders ? genre is zware metal... 2 humbuckers, vaste brug, 6 of 7 snarig ben ik nog niet uit...

Dribbel_
7 februari 2012, 11:39
LTD is ook wel een leuke optie om naar te kijken

DemolitionColorScheme
7 februari 2012, 11:50
Waarom een pickup wissel? Als ik me niet vergis worden de meeste baritone gitaren met speciale pickups geleverd voor baritone?

Als je geen nieuwe gitaar wilt:
pak een gitaar, baritone snaren (bijv. Elixirs) en zet je gitaar in B Standaard. Dat is wat wij doen. Werkt prima.

Gate
7 februari 2012, 11:57
Ibanez RGD reeks? 26,5" mensuur.

polviggen
7 februari 2012, 12:29
Ik heb mijn les paul en flying V al in B gezet, met 060-012 snaren, en dat werkt prima, maar ik wil toch een baritone proberen.

andere pickups ? tja, eerst proberen wat erin zit natuurlijk, maar ik verwacht niet dat zo'n epiphone les paul baritone met hele goeie pickups komt.



LTD heb ik een baritone van gehad, de MHB400 met Emg81 pickups, klonk op zich wel goed, maar ik ben toch wat meer voor passieve pickups.

Arvoitus
7 februari 2012, 12:32
Als ik me niet vergis worden de meeste baritone gitaren met speciale pickups geleverd voor baritone?
Nog nooit van gehoord.

guhlenn
7 februari 2012, 12:32
Ik heb een schecter damian baritone 7 snaar. Die is te koop :) -> pm.

polviggen
7 februari 2012, 12:36
damian ? bedoel je demon, damian kon ik niet terugvinden.

Ik vond deze wel interessant, maar dan moet ik eerst kunnen testen.

http://www.thomann.de/be/gibson_explorer_baritone_ltd.htm

of de prs Mike Mushok..

telecastermaster
7 februari 2012, 13:08
http://www.guitar-museum.com/guitar-36604-Yamaha-Drop-6-Baritone-Guitar

polviggen
7 februari 2012, 13:14
Het enige geslaagde model van Yamaha vind de SG, en die is er niet in baritone uitvoering.

Die blauwe vind ik niet mooi.

FNaRK
7 februari 2012, 14:00
Ik ben dus op zoek naar een Baritone gitaar, maar weet nog niet juist welke.
Ben redelijk fan van Gibson-achtige gitaren, dus de epiphone baritone les paul is alvast een optie, met eventueel een pickupwissel.

De Gibson Explorer baritone leek mee ook nog een optie.. enkel wat duur, maar als ik al mijn basmateriaal buitenzwier is daar wel het budget voor.

nog aanraders ? genre is zware metal... 2 humbuckers, vaste brug, 6 of 7 snarig ben ik nog niet uit...

en waarom perse een bariton ? Wat denk je ermee te willen bereiken ?

polviggen
7 februari 2012, 14:10
grondig uittesten, ik weet ook wel dat B prima gaat met wat dikkere snaren.

De V
7 februari 2012, 14:43
Kijk anders eerst of je een bariton van iemand kunt lenen voor paar weekjes.
Dan kan je grondig testen en dan weet je of een bariton in jouw geval ook echt een meerwaarde heeft.

Dan kan je er daarna altijd nog één zelf kopen.

polviggen
7 februari 2012, 15:06
zou handig zijn, maar zoveel zijn ze nu ook niet in omloop.
daarbij heb ik al een ganse gitaarwinkel bijeen gekocht en verkocht. Zo erg is dat ook niet :)

Maar niemand ervaringen met enige exemplaren ? Ik heb zelf enkel die Esp Ltd mhb400 gehad, maar wil iets met passieve pickups, geen emg's.

The Unforgiven
7 februari 2012, 16:33
zou handig zijn, maar zoveel zijn ze nu ook niet in omloop.
daarbij heb ik al een ganse gitaarwinkel bijeen gekocht en verkocht. Zo erg is dat ook niet :)

Maar niemand ervaringen met enige exemplaren ? Ik heb zelf enkel die Esp Ltd mhb400 gehad, maar wil iets met passieve pickups, geen emg's.

De EMG's verkopen en er passieve pickups inzetten? Die EMG's zijn erg populair (zou niet weten waarom:makeup:) dus die raak je vrij snel kwijt.

Rock Bottom
7 februari 2012, 16:49
ookal ziet ie er wat minder metal uit kan ik je een Fender jaguar special hh baritone aanraden.

Een prs se baritone zou ook wat kunnen zijn.

guhlenn
8 februari 2012, 08:41
damian ? bedoel je demon, damian kon ik niet terugvinden.

Ik vond deze wel interessant, maar dan moet ik eerst kunnen testen.

http://www.thomann.de/be/gibson_explorer_baritone_ltd.htm

of de prs Mike Mushok..

Nee, damian bedoel ik. Ik heb heel lang met een standaard gibson mensuur naar A gestemd, kan ook. De snaar spanning wordt een stuk lager en dat geeft een ander soort geluid. BEide hebben wel ioets. Lage snaar spanning geeft meer stoner/doom achtige geluiden en hogere snaar spannign leent zich meer voor dat Djent achtige gebeuren.

interessander
8 februari 2012, 12:17
Het lijkt me ook vooral een kwestie van ergonomie of de lagere mensuur bevalt, en dan maakt 6- of 7-snarig ook nog heel wat uit natuurlijk.
Ibanez heeft een 7 snaar bariton in het programma gehad, met een 27"scale .

Ik ken iemand met een Epiphone LP Bariotone en de eerder genoemde Fender, hij prefereert de Fender, de Epiphone kon qua geluid niet tippen aan zijn Gibson LP studio, ondanks een pickup swap.

Terminus
8 februari 2012, 14:41
Het lijkt me ook vooral een kwestie van ergonomie of de lagere mensuur bevalt, en dan maakt 6- of 7-snarig ook nog heel wat uit natuurlijk.
Ibanez heeft een 7 snaar bariton in het programma gehad, met een 27"scale .

Dat zijn de RG1077XL en de RG2077XL (tot zo ver ik kon vinden), en die zijn vrij zeldzaam. Een RGD is makkelijker te vinden.