PDA

View Full Version : Akoestische gitaar - YAMAHA FS720S TBS?



hellome
6 februari 2012, 23:13
hallo mensen!:)

Ik speel nu al een tijdje op de oude gitaar van mijn broer (beginnersgitaartje). Nu wil ik voor mezelf een akoestische gitaar kopen. Mijn budget zit zo rond de 200-300 euro.
Nu kwam mijn vriend aan met deze gitaar: http://www.thomann.de/nl/yamaha_fs720s_tbs.htm de YAMAHA FS720S TBS
Vraag is of deze een goede beginnersgitaar is. Ik ben nu een jaartje onactief aan het leren maar de laatste paar weken vrij veel aan het oefenen - dit wil ik ook zeker doorzetten. Zo veel kan ik er dus niet op en mijn vraag is of deze de prijs waard is, en of het een goede beginnersgitaar is.
Alvast bedankt!:)

Greetings:)

Muzieknono
7 februari 2012, 07:47
Yamaha is eigenlijk altijd wel goed.
Mvgr. Dirk Jan :B

Ernest01
7 februari 2012, 11:56
Ziet er goed uit en Yamaha is inderdaad een goed merk.
Heb er 2 sinds 1969/1970 en geen problemen mee gehad. Weet niet of de
huidige 'generatie' Yamaha's te vergelijken is - worden nu in Korea gemaakt, als ik het goed heb - maar dat zal haast wel.
Veel plezier ermee.

hellome
12 februari 2012, 09:08
Nu zit ik er stiekem weer aan te denken om iets meer neer te leggen en dan de Taylor GS Mini te kopen...
http://www.feedbackmusic.com/gitaar/taylor-gs-mini/100005498/103688
Ik twijfel enorm of ik in het begin wel zo veel geld ervoor moet neerleggen - van de andere kant vind ik het zonde als ik later spijt zou hebben dat ik niet meteen iets meer had neergelegd..
Thoughts?

Harald
12 februari 2012, 09:59
waarom een mini? Wil je veel met het vliegtuig op stap met die gitaar? Ken de gitaren niet, maar de kleinere klankkast heeft een invloed op het geluid. Voor normaal huis en tuin gebruik zou ik toch echt voor een normale maat gitaar gaan. Of dat dan een auditorium, OM of dreadnought is dan weer persoonlijke voorkeur.

Zou de Taylor iig naast die Yamaha vergelijken. Horen en spelen.

budje
12 februari 2012, 10:04
Ik blijf erbij, zeker met acoustische gitaren, ga eerst eens wat winkels langs en bespeel wat verschillende gitaren. Dat Blijft toch t beste, want wat de een een geweldige gitaar vindt, hoef jij natuurlijk niet goed te vinden!

hellome
12 februari 2012, 10:04
Omdat mijn vriend en ik denken dat een kleinere gitaar mij beter zou liggen - ik heb nogal moeite met de normale dreadnought gitaren;)

Harald
12 februari 2012, 10:08
Dan is een reisgitaar of 3/4 model toch nog wel erg de andere kant op. Ik zou dan in eerste instantie aan een OM of een Auditorium achtig model denken. Ga gewoon eens naar een muziekwinkel met een goede collectie akoestisch en probeer wat verschillende gitaren.

hellome
12 februari 2012, 10:33
Ga ik zeker ook doen:) Over 2 weken een week vakantie + ovkaart = gitaarwinkels afgaan met mn vriend:)
Vroeg me af wat jullie gedachtes erover waren

synapse
12 februari 2012, 14:48
waarom een mini? Wil je veel met het vliegtuig op stap met die gitaar? Ken de gitaren niet, maar de kleinere klankkast heeft een invloed op het geluid. Voor normaal huis en tuin gebruik zou ik toch echt voor een normale maat gitaar gaan. Of dat dan een auditorium, OM of dreadnought is dan weer persoonlijke voorkeur.

Zou de Taylor iig naast die Yamaha vergelijken. Horen en spelen.

Harald, ik weet dat jij heel veel verstand van acoustische gitaren hebt.
Tot voor kort dacht ik ook dat een kleine gitaar altijd minder was dan een gewoon model.
Tot voor kort.... Toen kocht ik de Eastman E20p.
Ongelofelijk hoeveel volume die produceert: echt niet minder dan mijn D18!
Ook de kwaliteit is gewoon goed, mooie bassen en een fijn midden en hoog.
Ik weet niet of de taylor mini vergelijkbaar is met deze parlor, maar klein wil dus niet meteen zeggen dat het geluid dat er uit komt pe see minder is!

Harald
12 februari 2012, 15:04
Afgezien van mijn 12 string speel ik ook liever op kleinere modellen, en de enige reden dat er geen parlour in huis staat is budgettair. Vind ze ronduit 'cute'. Heb er wel eens bespeeld die idd. ook te gek klinken. Maar die waren dan ook al wat duurder dan die Taylor. Ik heb hier een 3/4 nylon gitaartje waar ik me prima mee zou kunnen redden op vakantie. Een goed gebouwde kleine kast komt een heel eind. Parlour gitaren zijn gewoon bona-fide serieuze gitaarmodellen uit het verleden die de laatste tijd weer wat nieuw leven in geblazen zijn. Verwacht daar toch wel iets meer van dan van een reisgitaar.

Bij die mini Taylor heb ik een beetje het idee dat het daar tussenin geprojecteerd is qua markt. Maar, een goede parlour kost wel wat meer dan dit Taylortje. En daar is vast een reden voor. Weet niet wat ze precies willen, een alternatief reisgitaartje, of een mogelijkheid om voor weinig een gitaar met Taylor logo te hebben.

Bij TS proef ik een beetje dat dit laatste naar die Taylor doet neigen. Vandaar de tip dat er verschillende kleinere modellen zijn die interressant kunnen zijn. Gewoon naar een winkel en uitproberen. Misschien is die mini Taylor ook wel helemaal geniaal, nogmaals, nooit in mijn handen gehad, zo'n ding. De Baby taylor wel eens gehoord dacht ik. Leuk, maar meer in de zin dat het beter is dan wat je op het eerste oog verwacht. Gooi er een piezo in, en het zal op het podium nog best werken trouwens. Vergelijk je het met een leuke grote Taylor wordt het toch anders.

En als de minitaylor in de afwerking naar de baby taylor neigt, dan oogt een redelijke Parlour ook wel wat sjieker. Maar de normale GS modellen hebben dacht ik ook een wat kleinere kast. Als je het over Taylor hebt, kijk dan eens naar de 12 en 14 modellen.

bernhardus
12 februari 2012, 17:48
als je je budget met 50/100 euro kan verhogen, kan ik je het merk tanglewood aanraden, mijn eerst goede akoestische gitaar, heeft me 350 euro gekost.

Ik wilde destijds de martin dx/1 kopen, (eigenlijk alleen omdat het een martin is) aangekomen in de muziekwinkel speelde de martin heel lekker, maar toen gaf de verkoper mij een tanglewood in handen, en ik was gelijk verkocht.

conclusie: TANGLEWOOD RULEEES

(:

Muzieknono
12 februari 2012, 18:16
Geef mij persoonlijk maar een yamaha boven een tanglewood, heb een 12 snaar en een 6 snaar gehad en niet de goedkoopsten, maar heb ze snel weer ingeruild.
Mvgr. Dirk Jan :B

bernhardus
12 februari 2012, 21:25
Wat was er volgens jou niet goed aan dan?

hellome
12 februari 2012, 23:23
Mijn vriend zelf heeft ook een tanglewood reisgitaar.. Klinkt goed (maar goed, ik heb er like 0 gehoor voor dus dat telt niet. Fijn om een broer en vriend te hebben die dat meer hebben en met me mee kunnen;))
Wat ik heb gehoord heeft de Taylor GS Mini voor een mini een goed geluid, maar zoveel weet ik er dan weer niet van af;)

Muzieknono
13 februari 2012, 08:18
Wat was er volgens jou niet goed aan dan?

Ik vond ze beiden nogal rammelig klinken en met name de trebble snaren hadden een klank die me niet aanstond, maar dat is allemaal heel persoonlijk, ik vind yamaha meer in verhouding.
Mvgr. Dirk Jan :B

hellome
13 februari 2012, 13:32
Zit nu overigens ook na te denken over de Big Baby Taylor...

Muzieknono
13 februari 2012, 15:48
Het lijkt me verstandig dat je eens e.e.a. gaat proberen evt. naast elkaar hoort en dan een keuze maken, het gaat om wat jij prettig vindt klinken en spelen, sommige halsvormen liggen me wel en andere weer niet, kijk niet naar merk, maar luister en voel en basseer daar je keuze op.
Mvgr. Dirk Jan :B