PDA

View Full Version : Wat is het exacte percentage douanerecht voor gitaren



EVH Wolfgang
4 juni 2003, 22:08
Wie weet het, er zijn honderden topics over het invoeren en daar worden allemaal verschillende percentages genoemd. Op de site van de douane kan ik het niet vinden, weet iemand het? Alvast bedankt. Dat de BTW ca 19% is weet ik al. :cool:

iam
4 juni 2003, 22:10
in belgie: 21% btw + 9.5% invoerrechten

EVH Wolfgang
4 juni 2003, 22:14
Bedankt, maar ik bedoel eigenlijk Nederland.

iam
4 juni 2003, 22:17
dacht het wel, maar zo hebben de belgische forummers ook een idee...

een soort boodschap van algemeen nut :razz:

Ibanez RuleZ
4 juni 2003, 23:56
exact? ik weet het wel ongeveer:

3.2% invoerrechten en daarnaast nog 19% BTW.

dit te betalen over zowel de aankoopsom als de shipping costs. Ik heb het kort geleden gedaan, en t is goed te doen.

harrald

FNaRK
4 juni 2003, 23:58
Invoerrechten

Als u goederen van buiten de EU in Nederland importeert, krijgt u te maken met invoerrechten (ook wel douanerechten genoemd) en de douane.

De hoogte van de invoerrechten hangt af van de goederencode/statistieknummer en het land van oorsprong van de goederen.

Soms kunt u aanspraak maken op verlaagde invoerrechten of vrijstelling van invoerrechten op basis van preferentiële oorsprongsdocumenten of in het kader van tariefcontingenten of schorsingen.

Naast invoerrechten kunt u ook nog te maken krijgen met andere heffingen zoals accijnzen, verbruiksbelastingen, anti-dumping heffing, landbouwheffingen, heffingen productschap en BTW. Voor sommige producten heeft u bovendien een vergunning nodig. Zie ook:
BTW
Accijnzen en andere heffingen
In- uit- en doorvoervergunningen.
Goederencode
Elk product krijgt een goederencode volgens het geharmoniseerde systeem. Aan de hand van dit achtcijferige nummer bepaalt de Douane hoeveel rechten, accijnzen en heffingen u moet betalen. Op uw verzoek stelt de Douane de goederencode schriftelijk vast.
Meer informatie
Douanewaarde
Invoerrechten worden in principe geheven over de 'douanewaarde' van producten. Deze waarde wordt over het algemeen als volgt samengesteld:

de aankoopprijs, verhoogd met
de vrachtkosten, plus
de verzekeringspremie tot aan de plaats waar de goederen de EU binnenkomen

Anders Destium
5 juni 2003, 09:58
Door de positieve stand van de euro tegenover de dollar kan je gelijk al weer 10% terugwinnen op de prijs, da's nu zeker een voordeel te noemen, tenzij je natuurlijk gelijk de dollarprijs omrekent. Ik ga er nog gewoon van uit dat 1$=1E (selectieve perceptie) omdat ik dan later kan denken: OHHHHHHHHHHHH, dat valt best wel mee met tax :lol:

Maiden Michiel
5 juni 2003, 10:45
Ongeveer 3% dat klopt wel

EVH Wolfgang
5 juni 2003, 16:08
Bedankt voor de info. Het valt dus hartstikke mee om een gitaar in te voeren. Stel een gitaar van 800 dollar incl. verzenden. Is ongeveer 700 euro. Dan nog 3% erbij is 21 euro plus 700 is 721. Over de 721 nog 19% BTW is dus ongeveer 140. Alles bij elkaar ca. 861. Das toch niet gek? Heb het nu over een gitaar die hier 1200 a 1300 euro kost.
:roll:
Remco

zZoRgO
5 juni 2003, 16:20
ben je zeker dat het voor belgië 9.5 % invoer is?
als het in nederland 3% is lijkt me dit toch wel wat veel...?

Ibanez RuleZ
5 juni 2003, 18:59
Bedankt voor de info. Het valt dus hartstikke mee om een gitaar in te voeren. Stel een gitaar van 800 dollar incl. verzenden. Is ongeveer 700 euro. Dan nog 3% erbij is 21 euro plus 700 is 721. Over de 721 nog 19% BTW is dus ongeveer 140. Alles bij elkaar ca. 861. Das toch niet gek? Heb het nu over een gitaar die hier 1200 a 1300 euro kost.
:roll:
Remco

vergeet dat maar. je betaald het ook over de verzendkosten. die komen er gewoon bij. dus dat is

800 + 0.03*800 + 0.19*824 = 980.56 euro
is het het overigens nog waard, t is alleen wel een redelijk gedoe.

harrald

iam
5 juni 2003, 19:21
ben je zeker dat het voor belgië 9.5 % invoer is?
als het in nederland 3% is lijkt me dit toch wel wat veel...?

ja ik was verkeerd zZoRgO
tis 3.74% + 21% btw (in belgie)
heb vandaag een mail teruggekregen van shamray

mijn 'custom' jazzmaster offerte komt zo op 846€ :( tegen zonder taxen 705.5€ :)
maar gelukkig is bijna nog geen enkele gitaar van shamray door de douane gepakt...
dus hopelijk de mijn mss toekomstige ook niet...

EVH Wolfgang
5 juni 2003, 19:45
Bedankt voor de info. Het valt dus hartstikke mee om een gitaar in te voeren. Stel een gitaar van 800 dollar incl. verzenden. Is ongeveer 700 euro. Dan nog 3% erbij is 21 euro plus 700 is 721. Over de 721 nog 19% BTW is dus ongeveer 140. Alles bij elkaar ca. 861. Das toch niet gek? Heb het nu over een gitaar die hier 1200 a 1300 euro kost.
:roll:
Remco

vergeet dat maar. je betaald het ook over de verzendkosten. die komen er gewoon bij. dus dat is

800 + 0.03*800 + 0.19*824 = 980.56 euro
is het het overigens nog waard, t is alleen wel een redelijk gedoe.

harrald

Hallo Harrald,

Mijn verhaal klopt wel, ik heb mijn 800 dollar al incl. verzenden gerekend. Dat is ca 700 euro + de douane en btw shit is ongeveer 861 euro. Vergeet niet dat de dollar een stuk goedkoper is dan de euro. En het is geen moeite om te doen. Gewoon geld overmaken, is eigenlijk het enige wat je hoeft te doen. En de verkoper vertrouwen die aan de andere kant van de oceaan zit natuurlijk.

Remco

Ibanez RuleZ
5 juni 2003, 20:53
shit, ik dacht dat je 800 rekende voor verzenden en gitaar en 700 voor alleen gitaar. dus dan kanhet wel kloppen ja

harrald

iam
6 juni 2003, 15:44
ik zou nog even wachten met een gitaar in dollars te kopen!!!!
mn pa werkt bij fortis bank op de corporat dealers afdeling (handelen in vreemde munten)
en zeg dat de dollar nog meer zal zakken!!!!

mss wel tot 1€=0.75$

dit wil zeggen 25%!!!!!!!!!!!!! korting :-D shamray here we come :p

EVH Wolfgang
7 juni 2003, 10:47
Hallo, dat is goed nieuws. Handig zo'n contactpersoon. Heeft hij ook een idee hoe lang het nog gaat duren? Het is nu 0.86 dat is ook al niet slecht. Maar 0.75 is echt beter. Dan mag wat mij betreft marktplaats wel opdoeken.

Robbert
7 juni 2003, 11:11
Ben er zelf wat sceptisch over hoor. Het gaat al wat beter namelijk op de beurzen (in Amerika), dus daar hoort ook een hogere koers bij.

Desondanks is het nu ook lekker om te kopen in de USA. Bereken de valuta via http://www.oanda.com/convert/classic

EVH Wolfgang
7 juni 2003, 12:28
O dat is weer minder leuk. We zien wel wat er gebeurt. Het zal hoogstens een keer paar procent schelen. Het blijft toch goedkoper dan hier iets te kopen.

pimmetje
7 juni 2003, 12:36
Ja joh... 't is altijd gokken, maar vanaf nu zeker.

Er zijn ook financieel analysten die het keerpunt op euro = 1,20 dollar schatten (dus 0,83 ... dat scheelt wel wat met 0,75 en vrijwel niets met de huidige koers). Stel 't scheelt dus zo'n 2 cent per dollar met nu. Dan bespaar je 20 euro op een aankoop van 1000 euro. Daar ga je toch niet voor zitten wachten en gokken :D.

Het is gewoon nu leuk kopen in de VS vergeleken met de periodes dat de koers precies omgekeerd lag.

EVH Wolfgang
7 juni 2003, 12:41
Helemaal mee eens.