PDA

View Full Version : onderscheid in verschillende types buizen



Luctor
6 februari 2012, 20:50
In mijn wederom aangewakkerde zoektocht naar een goede versterker voor jazz heb ik besloten weer een buizenversterker te gaan zoeken die aan mijn wens voldoet. Nu zijn er vreselijk veel van dit soort versterkers op de markt, nieuw en tweedehands. En vaak lees ik dan over type buizen die langer clean blijven dan andere. Ook type buizen die een warmere, cleane toon geven dan weer andere. Nu ben ik op technisch vlak niet zo op de hoogte van welke type buizen geschikt zijn voor mij. Ik weet wat ik wil qua geluidskarakter, n.l. een warme, cleane klank. Ik ben op zoek naar een eenkanaals, buizenversterker die lang clean blijft en niet te snel gaat oversturen. Oversturing haal ik wel uit een tubescreamer die ik heb. Vraag is dus welke type buizen zijn geschikt en in welke versterkers vind je die. Budget zal tussen de 500 en 1.000 Euro liggen.

Eko
6 februari 2012, 21:38
Buizen zijn maar en gedeelte van de vergelijking zou een wiskundige zeggen. Speaker , voedingen , kast enz zijn net zo belangrijk. Kijk ook eens naar een transistor zoals een AER , kan heel verassend uitpakken. Er zijn amps die beroemd zijn om hun cleane geluid. Denk aan twinreverbs bv. De meeste jazzspelers staan niet bekend om hun hoge volumes op het podium dus een kleine amp met bv een 15 inch kan heel goed. Peavey heeft een Delta Blues met zo`n speaker ,kost weinig. Roland Jazchorus ligt ook voor de hand....

the sure thing
6 februari 2012, 22:28
Met een twin is het prima jazz spelen. Zowiezo met een Fender amp en humbuckers in je gitaar kom je een heel eind. Wat voor soort gitaar heb je?

Luctor
6 februari 2012, 22:30
Een Epiphone Emperor (voorloper van de Joe Pass) en een Dearmond X135.

Comfortably Daniel
7 februari 2012, 11:06
Inderdaad is een Twin Reverb een goeie optie...misschien wel de Custom Twin met 15" speaker.

polviggen
7 februari 2012, 12:52
naar types buizen moet je niet kijken. het hele ontwerp van de versterker en de gebruikt speakers zijn veel belangrijker.

dat bepaalde types langer clean blijven is grotendeels onzin, en dan ga je nog enken een klein beetje verschil merken op zeer hoge volumes.

dat een eindtrap clean blijft is vooral een kwestie van genoeg vermogen hebben voor het volume wat jij wil, heeft niks met het type buis te maken.

Pepe
7 februari 2012, 14:35
Een amp kiezen op zijn toepassing en zijn totaalgeluid is een stuk slimmer dan afgaan op een paar onderdelen van die amp.
Zoek je old school a la Verve label, eighties processed Carlton/Holdsworth , funky Green, rocky Scofield, fusion Stern...

Hoe groter de cirkel van invloeden die je om buizen heen trekt, hoe meer kans van slagen.

yavin
7 februari 2012, 14:57
Ik zou ook zeker eens even kijken naar de Roland JC-120 (JazzChorus dus...)


...ook al is dit een transistor-bak...

Buzzel
7 februari 2012, 16:07
Fender bassman :) ben je met 400 euro klaar (hoewel ze wel in prijs lijken te stijgen). Is een gitaar/bas versterker. Je kan op beide kanalen tegelijk spelen heb je lekker dikke gitaar sound. Werkt ook lekker met pedalen. Als je het volume op 7 zet gaat hij wel wat oversturen, maar is mega vet :D

Ze zijn wel oud en de kans dat er mee geknutseld is is groot, dus na aankoop eigenlijk meteen laten checken. Die ik heb had me kunnen doden als ik hem niet snel had opgeknapt!

Zitten 6L6 Buizen in. Veel clean versterkers hebben deze.

guitarkid
7 februari 2012, 18:37
Ik zou ook zeker eens even kijken naar de Roland JC-120 (JazzChorus dus...)


...ook al is dit een transistor-bak...

+1. Was ook één van de eerste opties waar ik aan dacht, ondanks de buizenvraag! BTW, ik heb een DeltaBlues en die blijft echt lang clean op kanaal 1. Maar wil je dan een keer loos, dan is kanaal 2 welerg lekker en m.i. veel beter dan menig Fender!

Pepe
7 februari 2012, 19:46
Zo zie je maar weer, als ik een warme dikke jazz tone zou zoeken die natuurlijk compressed bij wat gas is een jazz chorus wel de laatste keus.
Clean... nou en of maar ook hard, steil en steriel.

Mooi oude Ampeg, Schaller... dat werk...

guitarkid
7 februari 2012, 20:18
Zo zie je maar weer, als ik een warme dikke jazz tone zou zoeken die natuurlijk compressed bij wat gas is een jazz chorus wel de laatste keus.
Clean... nou en of maar ook hard, steil en steriel.

Mooi oude Ampeg, Schaller... dat werk...

Daar heb je wel een punt! Ik focuste misschien iets te veel op "clean"...!

Luctor
9 februari 2012, 23:45
Zo, alle reacties gelezen tot mij genomen. Dank hiervoor. Om even een praktisch punt naar voren te brengen: ik moet de versterker 2x per week van zolder en terug sjouwen. da's een behoorlijk obstakel. Twin en Roland 120 JC is in dat opzicht dus eigenlijk geen optie. Al zal dit voor het geluid natuurlijk geweldig zijn.... Ik ben inmiddels aan het rondneuzen en stuit een paar keer op een Fender Princeton Reverb. Schijnt onder jazzgitaristen nogal geliefd te zijn. Wat is dit voor een versterker? Ik heb begrepen dat hij een 10" speaker in zich draagt. Klinkt natuurlijk anders dan een 15"speaker. En de buizentypes? 3 x 12AX7 and 1 x 12AT7 in de voorversterker en 2 x 6V6 in de eindtrap. Wat zegt dat? Valt deze versterker nou te gebruiken voor het spelen in een Bigband? Oftewel: hij moet zich staande houden tussen een hoop blazers. Het is een éénkanaals versterker en in gewicht, geloof ik, zeer wel draagbaar. Er zit een Jensen speaker in, die zijn over het algemeen wel goed, voor zover ik weet.

Pepe
10 februari 2012, 00:26
Tussen een paar kopers heb je weinig te vertellen met een Prince. Volgens mij is ie al een keer genoemd maar een Peavey Delta Blues is een mooie allrounder.

guitarkid
10 februari 2012, 09:11
Tussen een paar kopers heb je weinig te vertellen met een Prince. Volgens mij is ie al een keer genoemd maar een Peavey Delta Blues is een mooie allrounder.

Pepe, plus dikke één!!! Ik ken een gitarist die in een bigband speelt en die heeft aardig wat nodig om gehoord te worden én dan clean te blijven. Met mijn Delta Blues was dat een eitje voor hem...! Niet superlicht qua gewicht, maar zeker te doen!

tux2
12 februari 2012, 10:02
Hoi,

Ik speel ook voornamelijk (oude) Jazz en inderdaad ook ik heb een oude Fender Princeton Reverb versterker als mijn favorite versterker. Echt toppie om lekker Jazz op te spelen. btw voor de late avonduren en om mijn buren niet tot overlast te zijn speel ik s avonds met een Headphone op een Blackstar HT-1(R) ook een klein lekker buizen versterkrtje.

Groet
Tux2

Luctor
12 februari 2012, 13:35
Hoi,

Ik speel ook voornamelijk (oude) Jazz en inderdaad ook ik heb een oude Fender Princeton Reverb versterker als mijn favorite versterker. Echt toppie om lekker Jazz op te spelen.

Groet
Tux2

Blijft ie een beetje clean als je het volume iets opschroeft of zit je snel tegen de grens aan?
Ik blijf toch ook wel gecharmeerd van zo'n Silverface. Lijken mij mooier dan de reissues.

Overigens ben ik ook getipt voor de Egnater Tweaker. Vanwege het feit dat je daarmee de "toonwarmte" kunt regelen door het instellen van de buis eigenschappen. En daarmee kom ik ook weer op mijn eerste vraag: welke rol in de klankkleur spelen de diverse buizentypes?

Over die Egnater Tweaker: als head met losse speaker lijkt hij goed hanteerbaar.
Verder is ook de Fender Hot Rod Deluxe regelmatig aan mijn aandacht voorbij gekomen.
Maar daar hoor ik dan ook weer slechte ervaringen mee. Is die nou zo onbetrouwbaar of valt dat wel mee?

flo123
12 februari 2012, 14:02
Misschien tijd om eens de winkel in te duiken en een aantal dingen te proberen? :)

De Egnater Rebel 30 heeft 2 verschillende eindbuisparen (6V6, EL84) waartussen je de balans kunt regelen waardoor je kunt horen wat ze doen qua klank. Die 30W is ook mooi voldoende in een Live setting waar een Princeton misschien tekort schiet.
http://www.thomann.de/nl/egnater_rebel30.htm

Luctor
12 februari 2012, 14:46
Misschien tijd om eens de winkel in te duiken en een aantal dingen te proberen? :)

[/url]

Da's precies wat ik ga doen. Binnenkort wil ik eens naar Amsterdam (Sacksioni heeft beide staan). Maar een beetje voorkennis kan geen kwaad.

tux2
12 februari 2012, 15:52
Blijft ie een beetje clean als je het volume iets opschroeft of zit je snel tegen de grens aan?
Ik blijf toch ook wel gecharmeerd van zo'n Silverface. Lijken mij mooier dan de reissues.



Ik zou inderdaad voor een oude (goeie) Princeton Reverb Silverface gaan zijn nog best goed te verkrijgen als je ff zoekt.
(ga hem in elk geval even uitproberen, in Zoetermeer kan je hem eventueel wel even komen uitproberen ;-)
Met volume op 10, tja dat is dan net effe anders, wel hard maar ...
succes
Jazz groeten van Tux2

Luctor
12 februari 2012, 17:27
Ik zou inderdaad voor een oude (goeie) Princeton Reverb Silverface gaan zijn nog best goed te verkrijgen als je ff zoekt.
(ga hem in elk geval even uitproberen, in Zoetermeer kan je hem eventueel wel even komen uitproberen ;-)

succes
Jazz groeten van Tux2

Dank voor je aanbod! Da's heel aardig van je. Nou is Zoetermeer niet echt in de buurt van Krommenie maar ik hou het wel in gedachte.