PDA

View Full Version : strakker basgeluid lage E



thekid
6 februari 2012, 20:24
Hey

Ik heb een ietwat rare vraag misschien (of raar omschreven).

ik speel met een les paul faded met alnico 2 elementen over een "nieuwe" fender twin. allemaal goed en wel de twin klinkt geweldig maar als ik een loopje over de Lage E speel klinkt dit wel maar toch mis ik iets.
ik zal nu een bas geluid proberen te omschrijven ;)

Terwijl het in mijn oren zo moet klinken Bangggg bangggg badabanggg banggg badanggg...
Klinkt het bij mij meer zo Bwlong bong blobodong...
(i know i know, weird)
Dus niet echt teveel bas maar het klinkt allemaal zompig en niet strak. Het geluid sterft ook bijna direct uit enzo. Aan wat kan dit liggen? Nu ik erover denk had die gitaar dat op de marshall ook wel. Als je nu volgend filmpje bekijkt van the white stripes: http://www.youtube.com/watch?v=zh7UFi2b9xU
Die intro klinkt in mijn oren vettig maar toch strak, wat doet white anders dan ik? ligt dit enkel aan de hoge hoeveelheid fuzz? of de andere gitaar(elementen)?

Alvast dank

Terminus
6 februari 2012, 21:53
Gewoon minder laag gebruiken, als dat niet helpt zou ik de hoogte van je elementen verstellen.

big dooley
6 februari 2012, 22:04
kun je er een opname van maken?

Mitch
6 februari 2012, 22:11
Oei.... laag is van zó ontzettend veel factoren afhankelijk. Maar als je zegt dat de klank ook snel wegsterft denk ik vooral aan een afstellingsprobleem. Te lage aktie.
Afgezien daarvan wil een setje heavy bottom snaren (010-052) ook nogal eens schelen om het laag strakker te laten klinken. Soms ligt het aan de gitaar zelf of een slechte combinatie met een amp.

Oranjeaap
6 februari 2012, 22:29
Ik heb het zelfde 'probleem' op mijn Les Paul custom. De lage E klinkt meer als een basgitaar, terwijl hij juist helderder zou moeten zijn. Daarnaast is hij ook luider dan de ander snaren.

Als je de pickup naar de snaren toedraait, gaat ie bij mij strakker klinken. Maar dan is ie nog luider. Je kunt ook nog wat spelen met de schroefjes op de humbucker. Dikkere snaar hielp bij mij niet, werd alleen maar erger. Je zou andere pickups kunnen proberen, met meer mid en minder bass

thekid
6 februari 2012, 22:59
Opname kan misschien wel maar zal ten vroegste donderdag zijn.

Ik heb er net beefy slinky's op gelegd en het scheelt niet veel met de power slinky's. Maar het is echt alsof de e snaar dof is, net alsof er geen punch inzit. Ik denk nu ook wel dat de actie "TE" laag is omdat er wat snaren tegen de frets kletteren.

De alnico's vervangen wil dit helpen of zit ik hiermee wel goed?
even ter verduidelijking: deze zitten erin omdat ik nog niet zo'n lange tijd geleden alles deet om een "slash tone" te krijgen. nu ik echt naar een eigen sound opzoek ben weet ik niet of deze nog echt noodzakelijk zijn. Ik wil me laten inspireren door verschillende stijlen waaronder het vettige blues geluid a la white stripes, triggerfinger, black keys,.... maar toch ook nog lekker rocken over een marshall.

Mitch
6 februari 2012, 23:06
Alnico5 magneten zullen me helderheid en minder compressie geven, dus dat zou je verbetering kunnen geven.

o0rollo0o
7 februari 2012, 11:25
Mijn ervaring is juist dat alnico 5 meer compressie geeft tegenover alnico 2, en inderdaad scheller.