PDA

View Full Version : Metaaldraaibank leren bedienen, hellup?



grizzly
6 februari 2012, 18:09
Ok,
Voor gitaarbouw niet elke dag noodzakelijk. Sterker nog, ik denk dat weinig gitaarbouwers zo'n ding hebben.
Maar,
Heb ik toch altijd een mooie draaibank gewild waar ik zowel klein hout als metaal spul op zou kunnen draaien. Gewoon vanuit de gedachte dat ik alles zelf wil maken.

Ik heb hem nu. . . . . . maar moet het ook nog leren zonder de boel errug stuk te maken (of lichaamsdelen te verliezen)
Dat laatste is niet geheel ondenkbeeldig met mijn historie :seriousf:

Is er iemand, die mij kan helpen met tips of meer, om de basis te leren?

Mr.Fingers
6 februari 2012, 18:18
- niet teveel tegelijk willen, en altijd dunne laagjes per haal eraf halen. Als je ijzer wilt draaien, zien dat je je werkstuk smeert/koelt.
- zorg voor SCHERPE beitels
- altijd met 2 handen werken (eentje die de beitel ondersteund (vlakbij het werkstuk), en eentje de de beitel stuurt (aan het handvat).



(uit m'n modelbouwverleden)

ghost-rider2006
6 februari 2012, 18:31
wat wil je precies weten ??
foto,s van de draaibank ?

jaywalker
6 februari 2012, 18:40
ik heb een instructie filmpje van mij opleiding (werktuigbouw)
wordt het erg goed uitgeled.
Zal hem ff voor je op dropbox zetten


is wel 130 mb groot.
Dus duurt half uurtje up en downloaden

jaywalker
6 februari 2012, 18:53
Je toerental en voeding snelheid zijn erg belangrijk.
Die zul je dus even ergens moeten opzoeken en/of omrekenen.

Grof gezegd. Hoe zachter het materiaal hoe hoger de snelheid.
Ga idd niet te veel mm te gelijk proberen te doen.
Voor nabewerking, gooi je het toerental omhoog en verlaag je de voeding snelhied significant

spirit
6 februari 2012, 18:55
-
- altijd met 2 handen werken (eentje die de beitel ondersteund (vlakbij het werkstuk), en eentje de de beitel stuurt (aan het handvat)

Ik denk dat het ondersteunen van de beitel op een metaaldraaibank niet echt nodig is:soinnocent:

De gouden regel, die we als eerste leerden op school was dat je NOOIT de sleutel in de klauwplaat mocht laten staan :seriousf:

Verder je werkstuk zo kort mogelijk inspannen, dus niet te ver uit de klauw laten steken. Moet dat onverhoopt toch, gebruik maken van een (meedraaiend) center.

Ook niet geheel onbelangrijk is het juiste toerental te kiezen.

-Martijn-
6 februari 2012, 19:12
Het enigste wat bij mij nog wel eens fout ging was dat ie per ongeluk de verkeerde kant op draaide. Maar als je alles goed vastzet kan er eigenlijk niet zoveel mis gaan (ligt er ook een beetje aan wat voor een draaibank het is). Misschien dat je hem zo af kan stellen dat je niet met de beitel in de klauwkop terecht kan komen, dat is wel zo veilig.



De gouden regel, die we als eerste leerden op school was dat je NOOIT de sleutel in de klauwplaat mocht laten staan :seriousf:


Zo heb ik het ook geleerd. Maar dat was vooral omdat als je hem er per ongelijk afstootte de rechtgeleiding beschadigde. :p

Dippides
6 februari 2012, 19:18
Pas op voor de metalen draaikrullen, ze kunnen erg lang worden en zijn vlijmscherp.

grizzly
6 februari 2012, 19:20
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Shop-Tools/i-HLPDkHh/0/M/Draaibank-M.jpg

Wat ik om te beginnen wil draaien is 2 Alu of bronzen bussen.
Ik wil namelijk als proef werkstukje een wandelstok maken van massief Wenge.
Het handvat word aan de stok gemaakt middels 2 conische bussen die strak in elkaar passen, maar ook direct weer los getrokken kunnen worden indien dat nodig is.

De conische bus aan het handvat wordt in het hout geschroefd/gelijmd, de bus aan de stokzijde is hol en wordt aan het uiteinde aan de stok bevestigd.
Hierdoor kunnen stok en handvat in een handomdraai gescheiden worden om er bijvoorbeeld een paraplue van te maken. . . . . :+)

Als er iemand ervaring mee heeft en in Noord Holland woont, kan ik hem misschien een keer achterin gooien en ter plekke tips laten geven?
Je bent ook altijd meer dan welkom om eens langs te komen en e.e.a. te laten zien?
Eten en drinken gratis :+)

Zoiets?
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Shop-Tools/i-SFW3tg7/0/M/Stokken-M.jpg

Koeloe
6 februari 2012, 19:26
De gouden regel, die we als eerste leerden op school was dat je NOOIT de sleutel in de klauwplaat mocht laten staan :seriousf:

Dit dus... Hier moet je echt goed voor uitkijken. Ik heb op het werk zo'n ding eens door de fabriek zien vliegen, daar wordt niemand vrolijk van.

grizzly
6 februari 2012, 19:38
ik heb een instructie filmpje van mij opleiding (werktuigbouw)
wordt het erg goed uitgeled.
Zal hem ff voor je op dropbox zetten
is wel 130 mb groot.
Dus duurt half uurtje up en downloaden

Heel graag. daar ben ik al prima mee geholpen. (ik leer met mijn oogies het best)
Anders via Youtube en stuur je een link naar mij.
Je kan Youtube zo instellen dat alleen de persoon die de link heeft het kan zien. en na downloaden weer weghalen?

jaywalker
6 februari 2012, 19:47
ik had hem net 1x upgeload geeft ie bij laatste % een foutmelding.
Ik zet hem idd net zo lang op dropbox totdat jij hem hebt gedownload.
Ga nu ff sporten en daarna zal die wel klaar zijn.

MichielWolthaus
6 februari 2012, 19:52
Heb zelf nogal het één en ander gedraaid op mijn werk in de vakanties.
Dingen zijn eigenlijk dood eenvoudig. Eerst goed nadenken voordat je de machine aan zet, en voor de zekerheid kan je dingen dubbel checken. En voor de rest, als je met metaal aan het werken bent een bril op en handschoenen aan. (hout en plastic eigenlijk ook, maar deze zijn minder scherp)

En nooit een de machine gaan zitten freubelen ofzo als deze nog draait.
Pas heeft een collega van mij nog zo alle zenuwen in één vinger door gesneden, dat wil je liever niet hebben.

jaywalker
6 februari 2012, 20:04
ok, ik probeer het nu via youtube. Ik ga wederom sporten. Dus je krijgt straks de link wel

-Martijn-
6 februari 2012, 22:29
Mooi draaibankje is dat!
Zo te zien zit er een beveiliging op dat ie nooit aan kan gaan zolang de sleutel er nog in zit (ik wist eigenlijk niet eens dat er draaibanken bestaan zonder).
Inderdaad oppassen voor de metaalkrullen. Zo nu en dan vliegt er eens een gloeiendhete metaalkrul via m'n kraag langs m'n rug die eraan herinnert dat je dat een beetje moet bedekken; misschien heb je er wat aan.

jaywalker
7 februari 2012, 00:20
pm mij je e-mail ff, dan share ik je met dropbox

leroni
7 februari 2012, 14:28
Zoek ook even een tabel op waar je het toerental kan aflezen.
uitprinten en boven je bank houden.

Van de automatische voeding zou ik voorlopig afblijven.

begin, om te oefenen met wat aluminium, maak een tekening met de maten
bijv een getrapte kegel, kun je altijd nog gebruiken om een lagertje in te persen. en probeer aan de maat te blijven (+-0,01 mm )

steeds een dun laagje van een paar tienden afschillen, als dit goed gaat en je weet wat er met je machine gebeurd als je iets verdraaid kun je verder gaan door eens de auto. voeding te gebruiken.
deze heb je nl. nodig als je lange stukken moet draaien of schroefdraad.

Schroefdraad is nog wel wat lessen verder.

Het stelt echt niet zo heel veel voor.
Veilig werken: rotzooi opruimen, niets laten slingeren, dubbel checken of je aan alle voorschriften voldoet ( evt lang haar op een staart, en onder een muts) en dan pas aanzetten

meten: schuifmaat bij de hand, evt micrometer

grizzly
7 februari 2012, 15:54
Jaywalker,
je hebt pm :)

Leroni,
Thanks voor de uitleg en tips.
Ik zal inderdaad eerst beginnen met de metaalsoorten/toerentallen uit te draaien en plastificeren.
Normaal gesproken staat RTFM (Read The fu#@$% Manual) niet in mijn woordenboek, maar bij een draaibank durf ik hem niet eens aan te zetten zonder dat iemand over mijn schouder meekijkt of ik de boel niet hopeloos in de soep draai.
Ik heb de gebruiksaanwijzing gedownload en ga het rustig van A tot Z uitlezen.
Toch heb ik het gevoel dat het net zoiets is als een klassieke gitaar bouwen, ik kan een boek lezen, maar daardoor kan ik nog niet bouwen. :)

Ik denk dat ik het best er aan doe, om gewoon net als op een school een simpel opdrachtje te krijgen en dan stap voor stap verder te gaan.

El_Mano
7 februari 2012, 17:00
Zoals hierboven al is gezegd probeer eens iets wat redelijk zacht is bvb een stukje bezemsteel en kijk eens wat er gebeurt. Hout draaien op zo'n prachtig bankje kan niks mee misgaan. Je ziet vrij snel wat de machine kan en waar je gas terug moet nemen. Ik weet dat ik makkelijk praten heb ik kan dankzij mijn opleiding op een scheepswerf zowel hout als metaal draaien, maar met een beetje beleid is het straks zo leuk dat je er steeds beter in wordt. Even door de angst heen en gewoon wat experimenteren. Heel veel succes.

(Ik ben trouwens nog op zoek voor mijn metaaldraaibankje naar een niet te grote 22volt electromotor)

Ike57
7 februari 2012, 17:40
Ik denk dat ik het best er aan doe, om gewoon net als op een school een simpel opdrachtje te krijgen en dan stap voor stap verder te gaan.

Als ik je was zou ik er maar niet aan beginnen Grizzly. Levensgevaarlijke dingen zijn het! Je kunt de meest gruwelijke verminkingen oplopen :stop:

Het lijkt me maar beter dat ik hem even kom ophalen. Dan kun je je er ook niet aan bezeren. 'k Zal, in ruil, wel een flesje Friese Berenburg voor je meenemen. Daar heb je hooguit een dag hoofdpijn van.


:seriousf:

grizzly
7 februari 2012, 18:47
'k Zal, in ruil, wel een flesje Friese Berenburg voor je meenemen. Daar heb je hooguit een dag hoofdpijn van.
:seriousf:

Dat klinkt aantrekkelijk

naar de legendarische woorden van Bass Blom
Ike, . . . :seriousf:


El_Mano,
Dat ga ik proberen met die bezemsteel. Daarvandaan ga ik dan wel verder.

rustig blijven zoeken naar dat bankje.
Deze is ook maar een kleintje, ook 220v. Hij pastte achter in mijn Smartje :+)

bass blom
7 februari 2012, 19:19
:seriousf:

Ike57
7 februari 2012, 20:01
Dat klinkt aantrekkelijk

naar de legendarische woorden van Bass Blom
Ike, . . . :seriousf:


Nou ja, 't was goed bedoeld :soinnocent:

OMG, wat heeft die blom weer een lol .... ;)

grizzly
7 februari 2012, 21:06
Weet ik Ike, ;)

Ray_W
8 februari 2012, 00:36
Grizzly,

ik onderschat jouw kennis niet, maar in zijn algemeen wil ik wel op een paar zaken wijzen, gedachte daarbij is dat jijzelf heel blijft.

Denk ten eerste bij gebruik van een draaibank vooral aan je eigen veiligheid (en natuurlijk aan eventuele nieuwschierige toeschouwers)!!!

Draaibanken zijn per defenitie zeer sterk qua draaikoppel vermogen.

Dus bijna niets remt deze af, daarom is bij het werken met een draaibank loshangend lang haar uit den boze, (ik weet niet hoe het met jouw kapsel zit) let verder op te ruime kleding/mouwen, sjaal, poets doeken etc. echt deze ver uit de buurt bij zo'n apparaat houden.

Bijna alle elektrische energie die je in die draaibank stopt (bij het verspanen van technische metalen) gaat op aan warmte afgevoerd door de spanen!
Dus niet met je vingers aan die veelste hete spanen komen! Gezien die hete spaanders dus altijd een veiligheids bril op, en die spanen zijn ook nog eens vlijm scherp.

Mocht een spaan tijdens het "draaien" je het zicht op je werkstuk ontnemen, stop de machine eerst en pas na stilstand, met gereedschap! , spanen verwijderen, niet met die vingers, wil je tenminste zelf nog op die mooie gitaren blijven spelen! :rockon:

Verder kies niet meteen het hoogste toerental, kleine diameters = hogere toerental, grote diameters = lager toerental. Probeer vanaf lage toerentalen uit welk toerental volstaat. :)

Stel de snijbeitel hoogte in op ietsje boven de middellijn van je werkstuk (werkstuk draaid altijd bovenlangs naar je toe) , lager instellen kan schade geven aan je werkstuk, snijbeitel of zelf draaibank of alle drie in één klap.

En laat je sleutel om de bekken te verstellen niet in de kop zitten, want hij kan zeer hard aankomen.


Ik wens je heel veel draai plezier en laat ons die mooie werkstukken maar gauw bewonderen. :) :mad:


Ray

grizzly
8 februari 2012, 10:55
Ik heb al wat ALU staaf rond besteld.
Deze week zal ik eerst beginnen met een oud stuk bezemsteel :+)
Dan kan ik weinig brokken maken.
Ik neem al jullie tips zeker ter harte, en ik ga met wat meer vertrouwen naar de draaibank toe.
(eerst nog even van mijn griep afkomen want die slaat ineens hart toe )

Nielsje
8 februari 2012, 11:26
Zie dit topic nu pas: wat een mooi draaibankje!
Zoiets wil ik ook nog wel! Een mooi tafelmodel wat metaal kan draaien.

Het belangrijkste is wel gezegd, vooral veilig werken.
- altijd goed smeren
- pas op met haar/kleding
- pas op met de spantang

Altijd even met een tabel opzoeken wat de maximale snelheid mag zijn voor je werkstuk.
En indien je een groter werkstuk wil draaien, aan twee kanten inklemmen.
Nooit teveel in een keer willen draaien, zeker met grotere werkstukken krijg je dan sneller conische vormen.

@ Jaywalker, zou ik ook een linkje mogen naar je vid? ben wel nieuwsgierig
@ Grizzly, wat voor draaibank is het precies? Ik krijg ineens gas... :)

grizzly
8 februari 2012, 11:56
Hi Niels,

Het is een nieuwe Huvema 300 Vario,
http://www.huvema.nl/nl/draaien/node/64-hu-300-vario.html
vergelijkbaar met de HBM 180.
Tussen deze 2 zit geen verschil, echter wordt de HBM 180 kaal geleverd en moet je er 400 Euro bij optellen om hem het zelfde te krijgen als de Huvema.

De Huvema wordt geleverd incl. de 3 en de 4 klauwplaat, meedraaiende en vaste bril etc.
Ik kreeg er ook nog diverse boorkoppen/meedraaiende centers, etc bij. (alles bij elkaar een mazzeltje voor 650 Euro) Een klant had dat ding ooit besteld bij een groot machine bedrijf, maar kwam hem nooit ophalen. Daarom ging hij er voor de helft uit :)

Ik zal het filmpje even op Youtube zetten. Niet openbaar, maar met de link hier, zodat hij vanaf het forum te zien is. (Wordt hieronder toegevoegd na uploaden.)


http://www.youtube.com/watch?v=BJ8tYD2sRxQ



Goeie opmerking van dat smeren, Is daar speciale olie voor?

Nielsje
8 februari 2012, 12:17
Wauw, goeie prijs!
Dat is eigenlijk een koopje voor een nieuwe machine.
M'n broertje en ik zitten af en toe te kijken of we er een kunnen kopen, maar die zou dan eigenlijk wel een slagje groter moeten zijn.. Zal eens kijken wat hier allemaal op kan. Vind het een mooi ding.

De olie die wij altijd gebruikten wordt 'snij-olie' genoemd.
Niet extreem stroperig, maar wel een beetje. En het ruikt heerlijk als het warm wordt :D

Overigens zou ik niet zo snel hout en metalen op dezelfde machine, of je moet hem echt goed schoon houden.
Ik zou gaan oefenen op alu, dat is redelijk zacht en derhalve wat minder gevoelig voor het meteen verkloten van je beitels :D
Oh ja, en mocht je te lange spanen krijgen, dat moet je gewoon je de draaisnelheid of je beiteldiepte aanpassen, totdat ie makkelijk breekt.
Ik vind het fijner om dan gewoon wat langzamer te draaien.
Liever iets langer er over doen, dan een onnauwkeurig werkstuk.