PDA

View Full Version : Renaissance / Barok stukje.. ja klassiek dus :)



delphiro
4 juni 2003, 22:04
Een stuk (Passagaille) van Silvius Leopold Weiss (tijdgenoot van J.S. Bach)
Erg leuk om te spelen.. overigens nogal ingehouden gespeeld omdat iedereen al ligt te slapen hier :o

Het leuke van Weiss is dat het veel renaissance-achtiger is dan Bach. Alsof je direct in de middeleeuwen zit :)

http://home.zonnet.nl/delphiro/weiss.mp3

ps. zoek de (giga) foute noot :D

bert k
4 juni 2003, 23:21
Erg mooi gespeeld; petje af! Ik zou dit toch wel barok willen noemen, maar inderdaad, het klinkt veel ouder dan Bach. Maar goed, die heeft ook persoonlijk de barok opgeheven :)

Maar goed dat het zo laat was, deze muziek moet je heel ingehouden spelen, heel zacht. Het is uiteindelijk luitmuziek, en die is zacht.

Over die foute noot: ik neem aan dat je niet een incidenteel plokje of rammeltje bedoelt? Ik hoor bij 0.53 een noot die ik niet vertrouw. Je speelt F-B, was dat de bedoeling?
Maarre, erg genoten.

marc_o
5 juni 2003, 01:32
erg mooi hoor, weer eens wat anders dan al die punkliedjes. Echt te gek.

De Teng
5 juni 2003, 10:02
Goed gedaan hoor... maar ik heb hem gevonden... echt een techniek foutje... maar wat interesseert het?

Shit happens, voor de rest is het echt goed gespeeld zeg! (00m 29s)

Negative K3 fan
5 juni 2003, 17:24
op 23-24 seconden zit ook een fout. en op 1m28 ook, en op 2m20 ook en dat stukje op 2m43 klinkt ook niet helemaal lekker...

verder erg mooi en goed gespeeld! beter dan dat ik kan en dit niveau berik ik voorlopig ook niet snel, als ik dit zou spelen zouden er misntens 5 keer zoveel fouten inzitten en ik ben ook niet zo goed in het aanbrengen van dynamiek en "mooiheid" maar dat heeft gewoon tijd nodig.

dat is het leuke van klassiek/barok, het detail, alles moet helemaal perfect. Tegenovergestelde van punk en aanverwanten, wat ik op zich ook wel leuk vind, juist geen zorgen maken om fouten.

ReinoutV
5 juni 2003, 19:38
Wow, gaaf. Idd, die noot op 0:53 klinkt een beetje maf. Hij zou wel kunnen, maar niet in dit stuk. Hoe heb je dit eigenlijk opgenomen? En hoe lang speel je al. En hoe lang heb je er over gedaan dit stuk te leren? En heb je er ook bladmuziek van? En op wat voor gitaar speel je? En heb ik het juist als ik denk dat je niet met nagels aan je rechterhandspeelt?

delphiro
5 juni 2003, 22:56
oh jee.. jullie hebben goed geluisterd :)

de noot op 0.52-0.53 is inderdaad een halve noot te laag. Die andere fouten zijn typische fouten voor de gitarist die niet de hele dag kan spelen al zeg ik het zelf. Die krijg ik er waarschijnlijk nooit uit :(


Hoe heb je dit eigenlijk opgenomen?
met een Shure richtmicrofoon direct op de lijn-in van de geluidskaart (gewone soundblaster audigy)


En hoe lang speel je al.
15 jaar met een flinke hapering in de laatste 3 jaar vanwege het krijgen van kinderen en een (ziekelijke) computerneiging (altijd maar programmeren en niet van het scherm weg te slaan) Gelukkig ben ik nu weer een beetje normaal ;) en op niveau maar ik kan beter als ik maar weer elke dag ff een uurtje speel.


En hoe lang heb je er over gedaan dit stuk te leren?
Niet echt te zeggen.. het zit al een jaar of 7 in het repertoire maar dan zakt het weer helemaal weg en als je er weer aan begint pik je het wat sneller op omdat je toch iets onthouden hebt. Qua niveau is het enigszins te vergelijken met een wals van Barrios die ik net ingestudeerd heb.. daar ben ik nu 3 weken mee bezig en ik kan het redelijk spelen. Het zou me dus ongeveer 4-6 weken kosten om zoiets in te studeren en op mijn niveau te kunnen spelen.


En heb je er ook bladmuziek van?
Ja maar ik zet het niet op internet :) (mocht je dat bedoelen) Ik vind die kopietjes wel leuk en aardig maar daardoor krijg je hetzelfde effect als met CD's.. alleen de poplulaire (blad)muziek blijft over en de exclusieve dingen zijn of extreem duur of niet te krijgen.. Neemt niet weg dat ik ook wel wat kopietjes heb maar hier ligt dan ook wel voor meer dan 2000,- aan bladmuziek thuis :D


En op wat voor gitaar speel je?
Een handgebouwde Anton Wiegers.. bij toeval gekocht in een zeer slechte gitaarzaak in Haarlem (noem geen namen maar hij zit direct bij het station :) ). Voor een prikkie gekocht terwijl dat ding meer dan het 3 voudige waard was. Mazzel dus!


En heb ik het juist als ik denk dat je niet met nagels aan je rechterhandspeelt?

Ja en nee, nee omdat ik dat normaal wel doe, ja omdat mijn nagels momenteel 'stuk' (te kort) zijn en omdat ik me inhield omdat iedereen sliep.. das niet goed voor je toon :)

FunkyFlamenco
9 juni 2003, 18:52
Prachtig!!!! Mooie opnamekwaliteit ook!!