PDA

View Full Version : niet-permanent element voor dreadnought



fastfolkert
5 februari 2012, 22:41
Met mijn bandje speel ik 1 of 2 nummers akoestisch. Daarvoor wil ik een niet te duur element aanschaffen dat ik in mijn gitaar (Yamaha 730S) kan klikken en er thuis weer kan uithalen. Thuis speel ik gewoon onversterkt.
Eisen: niet te duur en liefst een "droog" akoestisch geluid. Rechtstreeks aan te sluiten op (akoestische) gitaaramp.
De Yamaha bevalt me verder akoestisch gewoon goed dus ik hoef geen andere gitaar, en ook wil ik er liever niet in hakken :(

Ik heb wat rondgegoogeld en kom regelmatig deze twee tegen: Seymour Duncan SA-3SC en Dean Markley Pro Mag Plus.

Heeft iemand ervaring met deze twee, of heb je andere tips?

Thx!

Plant
5 februari 2012, 23:28
Ik weet niet in hoeverre de Dean Markley Pro Mag Plus afwijkt van de Dean Markley Pro Mag. Die laatste heb ik ooit gehad en daar was ik niet kapot van.

Door de bronze omwonden snaren van een western is de volumebalans tussen de wel- en niet omwonden snaren bij magnetische pickups nogal beroerd. De B-snaar en (in iets mindere mate) de hoge E-snaar klinken een stuk harder dan de rest. Ik heb het idee dat dit in de Dean Markley Pro Mag niet (voldoende) is gecompenseerd. Ik zou dus gaan voor een element met verstelbare polepieces, dan kun je zelf nog iets aan de balans doen. Zo te zien heeft de Seymour Duncan dat.

synapse
6 februari 2012, 11:11
Ik heb laatst dezelfde vraag gesteld in een muziekwinkel.
Men adviseerde mij de Fishman rare earth.
Ik heb hem nog niet uitgeprobeerd, maar wat ik er op internet over vond was positief.

Il_Falco
12 februari 2012, 10:19
Ik heb recent voor dezelfde reden een acoustische pickup gekocht. Het was de Pro mag Grand van Dean Markley. Ik vond hem goed klinken over een elektrische amp (jet city 20h) maar hij geeft niet veel output. Geen probleem, ik heb er gewoon een danelectro fish&chips eq, die ik nog liggen had, tussen gegooid om zo het signaal te boosten. Nu heb ik niet veel ervaring met zulke elementen, maar ik vond het goed klinken en het voldoet voor die enkele nummers :)