PDA

View Full Version : Amp in koude



VLP
5 februari 2012, 20:35
Haloo,

Kan het kwaad dat ik mijn buizenamp in deze temperaturen een paar minuutjes buiten laat staan ? Nadat hij even buiten had gestaan klonk hij anders.

bass blom
5 februari 2012, 20:38
die van mij heb ik een wollen jasje voor laten maken.
sindsdien klinkt hij niet meer anders als ik hem ff in de kou heb laten staan.

VLP
5 februari 2012, 20:39
Dus ti's normaal dat hij anders klinkt maar tkan geen kwaad ?

iWishmaster
5 februari 2012, 20:40
Temperatuur kan weinig kwaad in principe. Hoewel ik een snikhete amp niet snel in de vrieskou zou zetten: snelle wisselingen in temperatuur zijn namelijk niet goed (het glas van de buizen zou in het ergste geval wel eens kunnen knappen).

Als de buizen koud zijn klinken ze inderdaad iets anders dan wanneer ze helemaal opgewarmt zijn. Ik meen zelf ook iets (positief) verschil te merken wanneer de amp een tijdje (15 minuten+) aan heeft gestaan, maar misschien zit dat tussen mijn oren.

VLP
5 februari 2012, 20:43
Bedankt ik weet genoeg, zo'n buizenbak is echt wel gevoelig. Maar je krijgt er veel van terug:lovelove:

bass blom
5 februari 2012, 20:49
inderdaad niet bloedheet buiten zetten.
hoe dan ook laten afkoelen voor je ermee gaat slepen als hij bloedheet is.

maar wat denk je van de temperatuur in een container op zo'n schip waar ze mee uit china komen?

VLP
5 februari 2012, 21:02
Indderdaad, had ik niet aan gedacht.
Als ik mijn amp in den auto zet ga ik er naast zitten en hoor ik zon tintels een beetje zoals bij een gebroken lamp. Is dit normaal ?

bass blom
5 februari 2012, 21:44
Indderdaad, had ik niet aan gedacht.
Als ik mijn amp in den auto zet ga ik er naast zitten en hoor ik zon tintels een beetje zoals bij een gebroken lamp. Is dit normaal ?

dan heb je hem verrekt kort laten afkoelen.
maar het is normaal, warmer: uitzetten, kouder: krimpen.
(niet alleen je buizen)
bij warm in de kou zetten gaat het sneller en dus ook heftiger.

en daarom doe ik die van mij dus eerst dat wollen jasje aan voor ik hem in de auto zet :ok:
je kunt vast wel ergens een vriendin vinden die er een voor je wil breien.

ieme
5 februari 2012, 22:02
Even googlen op amp-warmers Andreas, je hebt zien verschillende maten en kleuren.

VLP
5 februari 2012, 22:11
Zal ik doen

big dooley
5 februari 2012, 22:32
Indderdaad, had ik niet aan gedacht.
Als ik mijn amp in den auto zet ga ik er naast zitten en hoor ik zon tintels een beetje zoals bij een gebroken lamp. Is dit normaal ?

is dat niet een eventuele reverbveer die je hoort?

iWishmaster
5 februari 2012, 22:46
is dat niet een eventuele reverbveer die je hoort?

Meestal wel. Maar als je amp geen reverb met veren heeft, kan het ook de warme gloeidraad zijn die rammelt in z'n kooitje (eengezien die een paar mm langer wordt door de hitte).

Welke versterker hebben we het eigenlijk over?

2550
5 februari 2012, 22:48
Met je warme amp de kou in en plof een wit kopje
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IMNIAZDZ.jpg

Rooker
6 februari 2012, 10:49
is dat niet een eventuele reverbveer die je hoort?

Sluit ik me bij aan. Ik denk ook dat ts dat hoort.

bass blom
6 februari 2012, 11:08
je kan wel degelijk je buizen horen tikken direct na uitzetten.
even na aanzette ook vaak.

polviggen
6 februari 2012, 13:33
geen problemen mee, mijn versterkers staan in de vrieskou nu, al enkele winters lang, ik heb er nog nooit stukken door gehad.

altijd van koud naar warm slepen lijkt me slechter vanwege condens.

VLP
6 februari 2012, 20:45
Ik heb een VoxAc15cc2 en daar zit reverb op dus het zou goed kunnen. Zolang het geen schade veroorzaakt ist goed

the sure thing
6 februari 2012, 22:30
Een wollen jasje? Een fleece deken :-) !

Sinne
7 februari 2012, 08:38
ik las dat Adam Jones van Tool zijn amp expres in een vriezer bewaart om hem zo lang mogelijk mee te laten draaien zonder klankverandering :P het vervelende aan de kou búiten is dat er altijd veel meer vocht bij komt kijken, en dat lijkt me best vervelend voor de binnenkant...

VLP
8 februari 2012, 14:36
Het vocht is de grote boosdoener kan ik hier uit concluderen.