PDA

View Full Version : presets bank voor opslaan van sounds



daan161
5 februari 2012, 19:38
heey

ik ben op het moment de onderdelen voor een pedalboard aan het verzamelen om zelf in elkaar te zetten.
het leek mij wel een leuk idee om bepaalde settings van mijn effecten dan te kunnen opslaan in preset banks, en die aan de voorkant van mijn pedalboard te plaatsen.

kan dit?
zo ja, moet je die dan zelf maken, of kun je die ook gewoon kopen.

Buzzel
5 februari 2012, 21:26
Je moet wel wat meer info geven dan dit. Je wil je instellingen opslaan. Oke. Maar wat gebruik je en hoe zie je dit precies voor je???

daan161
5 februari 2012, 22:40
http://i1122.photobucket.com/albums/l528/mxpxdude/tekening.jpg

dit is zon beetje mijn plan.
de voorste lange rij moet dan zo'n preset bank worden.
de maatvoering kan anders worden hoor.
zo word ie als ik het zelf ga maken, maar als er in winkels iets dergelijks is te verkrijgen zou ik dat ook wel willen proberen.

de pedalen die ik toepas zijn.
- ibanez tubescreamer
- boss metal zone
- line 6 super chorus
- boss TU 3 (tuner)
- en de boss me 70 (ik weet dat er in die me 70 ook precet banks in zitten, maar daar kan ik niet makkelijk genoeg switchen van presets)

ook weet ik dat er diverse footswitchen zijn die het switscen van precets ook makkelijker kunnen maken (bijv boss AB 2), maar ik vind het mooier om iets dergelijks als hier boven te hebben.

alfast bedankt voor de reactie

Terminus
5 februari 2012, 22:58
De instellingen kan je niet aanpassen, maar je kunt wel een bypass looper kopen. In feite is dat een verzameling Boss switchers in loop-stand in één pedaal.

peter_heijnen
6 februari 2012, 09:22
Settings van je effecten opslaan zal niet gaan met de pedalen die je noemt. Wat er wel kan, is het opslaan van combinaties van welke pedalen je aan of uit wilt hebben. Daarvoor heb je zoiets (http://www.carlmartin.com/product_octaswitch.htm) nodig.

Fragedallic
6 februari 2012, 09:28
je moet eerst 2 dingen los zien. je hebt (bypass)loopers, die meestal worden gebruikt om pedalen in of uit de keten te zetten. Dit wordt meestal gedaan bij pedalen die te veel rommelen met de staat van je sound in bypassed mode. Soms kun je ervoor kiezen een groep pedalen mee te pakken of eruit te halen. Dit kun je uiteraard ook zien als een "preset" .
voorbeeld: http://www.loooper.com/

En je hebt preset switches/loopers. Alle pedalen hangen aan de preset switch in de volgorde die je ook zou hanteren als je ze los naast elkaar zou zetten.
In de preset bepaal je dan welke pedalen je, onder een knop, beschikbaar wil hebben.
Sommige preset switches nemen zelfs je (mits aangesloten aan de preset switcher) gekozen amp kanalen, switchable amp reverb en midi settings van pedalen (incl. tap tempo's) en amps mee.
voorbeelden van preset switchers/loopers vindt je o.a. hier:
http://www.loopersparadise.de/de/kat.php?k=4

Buzzel
6 februari 2012, 17:44
http://www.carlmartin.com/manual%20octaswitch.htm

Volgens mij zoek je dit. Ik denk dat zelf maken erg lastig zal zijn.

Hier op het newtone forum is iemand met zoiets bezig http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5752.0.html

DemolitionColorScheme
6 februari 2012, 23:22
http://www.carlmartin.com/manual%20octaswitch.htm
Ik heb die Octa-Switch een fikse tijd gehad en dat was echt een prima ding!

JohnLord
7 februari 2012, 07:56
Volgen mij zoekt TS een oplossing om in zijn presets verschillende instellingen van zijn pedalen te gebruiken. Met de octaswitch kun je alleen combinaties van pedalen presetten, niet de instellingen van de individuele pedalen, zoals dat bij een multifx wel kan. Niet dat ik TS een multi wil aanraden overigens.

DemolitionColorScheme
7 februari 2012, 11:48
Volgen mij zoekt TS een oplossing om in zijn presets verschillende instellingen van zijn pedalen te gebruiken. Met de octaswitch kun je alleen combinaties van pedalen presetten, niet de instellingen van de individuele pedalen, zoals dat bij een multifx wel kan. Niet dat ik TS een multi wil aanraden overigens.
Als dat het is, dan kunnen we toch snel zijn en zeggen dat zoiets niet mogelijk is? Losse pedalen hebben geen presets.

Buzzel
7 februari 2012, 12:39
Kan niet. Tenzij je van elk pedaal er drie hebt.

Rick trodat
7 februari 2012, 13:11
Als ik jou was zou ik lekker een looper maken en de presets op een blaadje schrijven ernaast. Zoiets is denk ik alleen mogelijk als de toonregeling van de pedalen digitaal is. Daarnaast heb je denk ik een midi controller met een midi looper nodig voor zoiets.

DemolitionColorScheme
7 februari 2012, 13:25
Zoiets is denk ik alleen mogelijk als de toonregeling van de pedalen digitaal is. Daarnaast heb je denk ik een midi controller met een midi looper nodig voor zoiets.
Ook dan niet. Dit is alleen mogelijk als de pedalen zelf een MIDI in hebben, dus denk aan de Eventide pedalen, sommigen t.c. electronic pedalen, etc.
Maar goed, in dat geval kun je bijna net zo goed all-rack gaan.

daan161
7 februari 2012, 14:21
de settings van pedalen opslaan is dus niet mogelijk...
waarom zou iemand dat niet gaan ontwerpen/uitvinden?
dat zou toch een gat in de markt zijn?

maar bedankt alllemaal voor jullie reacties.

bass blom
7 februari 2012, 14:31
het is niet moeilijk uit te vinden maar kost veel tijd en is daardoor duur.
en een hoop gedoe.

Buzzel
7 februari 2012, 14:39
de settings van pedalen opslaan is dus niet mogelijk...
waarom zou iemand dat niet gaan ontwerpen/uitvinden?
dat zou toch een gat in de markt zijn?

maar bedankt alllemaal voor jullie reacties.

Het kan wel, maar niet met anologe pedalen. Dan zouden alle knopjes al gemotoriseerd moeten zijn om elke keer aangepast te worden. Ik heb het gezien op een anologe radio (heel dom gezicht :P). Het is gewoon extreem duur.

Als je toch zoiets zou willen moet je over gaan op een multi effecten unit. Waar je tons van verschillende presents en geluiden kunt maken uit 1 unit.

DemolitionColorScheme
7 februari 2012, 15:16
Het kan wel, maar niet met anologe pedalen. Dan zouden alle knopjes al gemotoriseerd moeten zijn om elke keer aangepast te worden. Ik heb het gezien op een anologe radio (heel dom gezicht :P). Het is gewoon extreem duur.
Nee hoor ... de Nova Drive is ook geheel analoog maar is digitaal aangestuurd, ook met MIDI. Het kan wel, maar het gooit de kosten omhoog. Als je iets met presets wilt kom je vaak duurder uit.

Buzzel
7 februari 2012, 15:18
OO toch wel. Dan denk ik vast nog iets te ouderwetsch :seriousf:

j3lt3
8 februari 2012, 09:36
Maar ook zonder digitale aansturing is het in principe mogelijk.
In een 1 knops-pedaal kun je gewoon een 2e potmeter zetten en tussen de 2 potmeters switchen met een (3pdt) footswitch. Dit heb ik gedaan met mijn SHO-clone. Zo heb ik dus in principe 2 gain presets.
Nou wilde ik het zelfde doen met een pedaal met 4 potmeters en een 3 standen schakelaar. Maar dan heb ik geloof ik een 12pdt switch nodig, die ofwel moeilijk te krijgen is, of simpelweg niet bestaat. Maar het kan!

bass blom
8 februari 2012, 09:38
precies, een hoop gedoe en afgeschermde bedrading, maar niets is onmogelijk :D

j3lt3
8 februari 2012, 14:08
Ik vraag me eigenlijk af of dat wel een hoop gedoe is. Ik ben nog niet zo heel handig met elektronica, maar is het niet mogelijk om een tubescreamer (3 knopskes) te voorzien van een 4pdt switch om te switchen tussen 2 presets van elk 3 dezelfde knoppen:

Normaal gesproken:
printplaat->draadje heen->potmeter->draadje terug->printplaat

als je daar dan van maakt:
printplaat->Draadje heen- > 4pdt in "uit"-stand -> Potmeter 1-> draadje terug -> printplaat
Ofwel
printplaat->draadje heen-> 4pdt in "aan"-stand -> potmeter 2-> draadje terug-> printplaat

En dat dus maal 3 voor zowel volume, gain en tone.

Dan heb je nog 1 switch gedeelte over voor een ledje ofzoiets?
Of praat ik nu onzin? (wat overigens meer werkbank gerelateerd is dan een antwoord op de vraag over preset-banks)

Buzzel
8 februari 2012, 14:14
Het kan wel, maar moet je eens zien wat voor gedoe het is. Helemaal met een gewone Ibanez TS, daar zit alles op een PCB gebakken. Is gewoon een heel gedoe.

Met een zelfbouw is het een stuk makkelijker zelf te doen, maar als je zoiets wilt doen kan je beter gewoon 2 tubescreamers kopen of zo.

peter_heijnen
9 februari 2012, 09:56
Maar ook zonder digitale aansturing is het in principe mogelijk.
In een 1 knops-pedaal kun je gewoon een 2e potmeter zetten en tussen de 2 potmeters switchen met een (3pdt) footswitch. Dit heb ik gedaan met mijn SHO-clone. Zo heb ik dus in principe 2 gain presets.
Wat een super idee dit!

Is het niet raar dat dit niet al op grote schaal gebruikt word? Alleen al een extra gain knop onder een switch maakt een pedaal idd al een stuk veelzijdiger, laat staan een deluxe versie met ook een extra volume pot.

bass blom
9 februari 2012, 10:16
ik heb bij een zelfbouw phaser van een trimpot die er in zit gewoon een echte pot extern gemaakt.
kwam doordat ik wat ik hoorde toen ik hem instellen ging, erg spannend vond.

vaak hebben effx sweet spots. die zou je kunnen meten en dat extern met weerstandjes schakelen.
je krijgt alleen een hoop draad gedoe.