PDA

View Full Version : Vox AC30 CC1 -> probleem met geluid



Chroxy
5 februari 2012, 14:42
Ik ben sinds juni 2010 in het bezit van een Vox AC30cc1, die gebouwd is eind 2009. Ik heb enkele mods doorgevoerd; weghalen brightcap, vervanging van buizen en nieuwe speaker ('70's Greenback).

Hij heeft altijd prima gewerkt tot voor kort; tijdens het spelen (huiskamervolume) heeft de licht-crunchende een hoorbare flinke distortion in de verre achtergrond. Deze drive reageert op bends/toonveranderingen en is ook te horen wanneer ik rechtstreeks de gitaar inprik.

Wat zou dit kunnen zijn? Help :)

cluseau
5 februari 2012, 15:38
vervanging van buizen

Is het probleem ontstaan na vervanging van de buizen? Zo niet, geen idee. Dat hij reageerd op toonverandering is niet vreemd, de karakteristiek van de amp is verre van recht. Kan eigenlijk zoveel zijn dat hij even op de pijnbank moet.

tommus42
5 februari 2012, 15:39
Is de vervorming op de achtergrond misschien ghostnoting of hoe heet dat:???:. Dat zou met een voedingselko te maken kunnen hebben, dacht ik.

Chroxy
5 februari 2012, 16:48
wat testjes

Jazzmaster -> AC30 = probleem
Tele -> AC30 = probleem

Jazzmaster -> FX in Ac30 = Probleem (dus niet voortrap?)
Jazzmaster -> AC30 -> speaker '70s Fender Princeton (10 inch Jensen) = nauwelijks probleem
Jazzmaster -> Ac30 (master volume 0) -> FXout -> Fender Princeton = nauwelijks probleem
Jazzmaster -> Fender Princeton = nauwelijks probleem

Oftewel; ik denk dat ik de speaker hoor. Bij de Princeton trilt hij bij het uitsterven van de tonen, uiterst zacht hoorbaar (kamervolume) mee.

Bij de AC30 hoor ik iets soortsgelijks, alsof iemand een fuzz op de achtergrond heeft aangezet, alleen is deze storend hoorbaar op huiskamervolume. Ik ga even een andere speaker proberen in de AC30..

cluseau
5 februari 2012, 16:56
Ik ga even een andere speaker proberen in de AC30..

Hang er dan even een extern cabinetje aan (als je dat hebt natuurlijk) Ik krijg ook idd de indruk dat er iets mee resoneert. Typisch klusje voor de toonfiets :cheerup:.

Microfonische eindbuis is ook een goede optie trouwens ondanks dat ze nieuw zijn. Daarnaast is ook een rotte soldeerverbinding een mogelijkheid.

Chroxy
20 februari 2012, 19:18
zo, paar weken verder; probleem opgelost.

Wat bleek het te zijn? De speaker is kaduuk.. Inmiddels de originele speaker er weer in en hij gaat weer als vanouds.

Is het mogelijk om de oude speaker te maken ('74 Greenback), hij heeft een recone nodig.. waar kan dat?

cluseau
20 februari 2012, 19:33
Wat bleek het te zijn? De speaker is kaduuk..


Daar leek het idd een beetje op. Good job.

hier iets aan (http://www.speakerrepairshop.com/)

Chroxy
20 februari 2012, 21:45
hmm.. ik laat het liever doen, dat dat ik het zelf doe.. zijn er experts hier in NL? :)

LemmyNL
21 februari 2012, 09:55
Ja, die zijn er. Ik kan inmiddels het mailverkeer niet meer terugvinden, maar dat doet er niet toe.

Ik heb hier een vintage fender cab met daarin verstopt een 18" Cerwin Vega waarvan de conus door mijn katten was bewerkt... (niet aan te raden en hou op schei uit. Ik heb maatregelen getroffen) Niet bepaald het type speaker wat je effe gauw nieuw koopt.... dus heb ik 'm gedemonteerd en opgestuurd naar http://www.speakerreparatie.nl/speakerrep.html
Dat geintje kostte me alsnog best wat knaken, maar het resultaat mag er ook wel wezen. Ik kreeg 'm terug als nieuw met een volledig gerestaureerde conus. En het alternatief was nog erger....

Dus neem daar eens contact mee op. Denk dat ze je wel kunnen helpen.

Chroxy
21 februari 2012, 11:28
heb contact met ze gehad, maar ze hebben voor de speaker geen recone-mogelijkheden. Jammer!

LemmyNL
21 februari 2012, 11:36
Ai, da's jammer.