PDA

View Full Version : Sustainer



ChrisWMan
5 februari 2012, 14:14
Iemand ervaring met sustainers voor de gitaar, zoals de Sustainiac en Fernandes sustainer?

big dooley
5 februari 2012, 14:24
heel erg lang geleden heb ik een fernandes gehad met zo'n element...
zaten 2 minitoggles op de body die het "element" bestuurden... een voor aan- en uitschakeling, waarbij gelijk de brughumbucker werd ingeschakeld (andere combinaties waren niet mogelijk) en de andere toggle had 3 posities waarmee je een frequentie kon kiezen, waar je de feedback wilde hebben (hoog, mid of laag)
was indertijd eigenlijk niet ervaren genoeg om ermee te experimenteren, maar werken deed het, op welk volume dan ook!
toen kocht ik in '97 mijn les paul en die heb ik nog steeds :)

ieme
5 februari 2012, 15:42
Ik heb 2 Fernandes Ravelle elite gitaren met sustainer, kwam erbij door dave kushner en ik was mijn Ebow beu. Erg goeie gitaren waar ik veel plezier van gehad heb, op YouTube staan er trouwens zat demo's van en je bent altijd welkom om hier in Friesland eens een te proberen.

Gr.
Ieme

Gretsch 5120
5 februari 2012, 16:04
Ik heb een One-off unit (Sustainman) van Sustainiac, speciaal inelkaar geknutseld door Allan Hoover. Ik speelde indertijd Chapman Stick en die heeft geen body waar je de electronica in kunt stoppen, dus heeft hij het in een aparte box gebouwd. Ik ben momenteel bezig om alles in een zelfbouw Tele onder te brengen, maar ik zoek nog iemand met een frees om een ruimte in de bodt te maken. Daarna moet op de printplaat kabels aangebracht worden naar potmeters en schakelaars. (ben zelf totaal niet handig met electronica).

Oranjeaap
5 februari 2012, 19:12
Heb wel eens filmpjes zitten kijken op youtube, lijkt me erg vet om te hebben maar ik heb geen gitaren waar ik een stuk uit wil hakken om een sustainer in te bouwen

Malle Eppie
5 februari 2012, 19:58
Onlangs op een Fernandes gespeeld die voorzien was. Werkt wel erg goed. Wil er zelf een inbouwen in een zelfbouw Tele. Geloof dat je het Sustain-element ook gewoon als single coil kan gebruiken wanneer de Sustainer uit staat.

Tankman
5 februari 2012, 20:03
Ik heb op diverse gitaren met Fernandes Sustainers gewerkt. Ik vind het wel erg gaaf wat je met zo'n ding kan doen, maar voor mijn speelstijl vind ik het overbodig. De feedback effectjes die ik er vooral uit haal, zijn voor mij zonder de sustainer ook haalbaar.

Gretsch 5120
5 februari 2012, 20:20
Ik speelde vrnl ambient op mijn Stick met die Sustainiac (zie mijn sig voor Myspace met wat ambient-dingen) Ik was indertijd helemaal gestoord van Michael Brook (de uitvinder van de Infinite guitar; eigelijk de oer-versie van alle Sustainers). de nieuwe Sustainiacs zijn overigens vrij klein en de print kan zonder hak- of breekwerk in de gitaat gebouwd worden. Overigens niets dan goeds over Alan Hoover, ik heb 'm gewoon gebeld met mijn idee over die Stick en hij kwam met allerlei suggesties. Ging verbazend makkelijk...

big dooley
5 februari 2012, 20:35
Onlangs op een Fernandes gespeeld die voorzien was. Werkt wel erg goed. Wil er zelf een inbouwen in een zelfbouw Tele. Geloof dat je het Sustain-element ook gewoon als single coil kan gebruiken wanneer de Sustainer uit staat.

dat was niet het geval bij de mijne toendertijd...