PDA

View Full Version : Zondagmorgen koopje Dynacord Twen



Hendriks
5 februari 2012, 13:33
Het lukt mij maar niet om mijn Koch te verkopen , die poen heb ik nodig om een Fender te kopen die nu nog in Amsterdam staat , die word goed verzorgt en als de Koch weggaat komt die er ook nog.
Afijn vanmorgen een beetje op mp aan het snuffellen zag ik deze staan , nog geen 10 km bij mij vandaag, biedingen rond de €100 .
Volgens het www kwam ik erachter dat het een goede Printon clone zou zijn , dus de beste man gebelt en eigenlijk binnen 2 minuten een deal .
De verkoper was dus de tweede eigenaar , hij heeft hem in 1977 gekocht en weinig gebruikt , deze is dus nog volledig origineel , zelfs de originele buizen heeft hij nog .
Nu het allermooiste : wat klinkt dat ding waanzinnig , strak clean en als je wat meer gas geeft met een beetje meer volume krijgt hij dat lekkere randje en hij gaat hard , loeihard.
Hij is ook behoorlijk stil ,alleen als je de tremelo gebruikt hoor je wat golfend ruizen.

Zoals ik al aangaf is hij 100% origineel , maar hij zal toch wel eens nieuwe buizen nodig hebben en een eventuele recap .
What to do , servicen of wachten tot hij kuren krijgt.
ook schijn je een behoorlijk winst kunnen halen met de de speaker.

Plaatjes:
http://img807.imageshack.us/img807/3999/img0937g.jpg
http://img515.imageshack.us/img515/539/img0938t.jpg
http://img854.imageshack.us/img854/6086/img0939o.jpg
http://img407.imageshack.us/img407/430/img0940j.jpg

cluseau
5 februari 2012, 13:49
What to do , servicen of wachten tot hij kuren krijgt.
ook schijn je een behoorlijk winst kunnen halen met de de speaker.



6V6jes lopen meestal op hun tenen maar, if it aint broke........


Gefeliciteerd.

Hendriks
5 februari 2012, 13:52
6V6jes lopen meestal op hun tenen maar, if it aint broke........


Gefeliciteerd.

Ok , maar is een recap niet wenselijk? De amp is nu iets van 38 jaar oud.

Midwolda
5 februari 2012, 13:55
Ha, grappig, ik zag 'm vanmorgen ook staan, ook nog even aan gedacht om te bellen...
toch maar niet gedaan wegens reeds genoeg (of al teveel?) versterkers in huis.
Als je even doorgeeft wat voor types buizen er in zitten, dan kijk ik even, er ligt hier nog wel teen en tander.
Duitse mojo, het heeft zeker wel wat. Gefeliciteerd!

Hendriks
5 februari 2012, 14:17
Ha, grappig, ik zag 'm vanmorgen ook staan, ook nog even aan gedacht om te bellen...
toch maar niet gedaan wegens reeds genoeg (of al teveel?) versterkers in huis.
Als je even doorgeeft wat voor types buizen er in zitten, dan kijk ik even, er ligt hier nog wel teen en tander.
Duitse mojo, het heeft zeker wel wat. Gefeliciteerd!

Hey Ton , er zitten Dynacord 6v6's in .

Toch wel lekker hoor een Princeton met een 12 inch speaker , ik heb een originele gehad en vond de 10 inch daaarin toch wel een nadeel , deze kan vast goed meekomen in de band . De Princeton SF bleef ook clean zelfs op max volume en deze heeft een mooi randje .

cluseau
5 februari 2012, 14:28
Ok , maar is een recap niet wenselijk? De amp is nu iets van 38 jaar oud.

Je hebt hem al in gebruik genomen toch? Een defecte cap had waarschijnlijk al een rotklap gegeven. Het is wel een kathode biassed amp maar het kan nooit kwaad even de biasstroom te checken. Als het verder goed werkt, gewoon gaan :rockon:.

muziekschuur
5 februari 2012, 14:44
Mooie amp.

Little Jay
5 februari 2012, 17:23
Leuk ding! Goeie duidelijke schema's ook voor te vinden:

http://elektrotanya.com/PREVIEWS/63463243/23432455/dynacord/dynacord_twen_valve_amplifier_sch.pdf_1.png

Hendriks
5 februari 2012, 17:32
Super , bedankt Jay.

refused199
5 februari 2012, 18:31
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Heb er zelf ook 1, niet de Twen II maar een rode Twen van 69 tot 73, echter is die van jou wel in een hele nette staat zeg!
Overigens vind je hier wat meer informatie over dit soort amps: http://www.el-me-se.de/old/index.html

Hendriks
5 februari 2012, 18:38
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Heb er zelf ook 1, niet de Twen II maar een rode Twen van 69 tot 73, echter is die van jou wel in een hele nette staat zeg!
Overigens vind je hier wat meer informatie over dit soort amps: http://www.el-me-se.de/old/index.html

Volgens mij zijn ze technisch gelijk.
Heb jij er nog iets aan gedaan :recap, buizen,etc?

guitarkid
5 februari 2012, 18:53
Mooi ding, hou ik wel van! Maar ja, zo komt die Fender er dus nooit..... ;)

Pepe
5 februari 2012, 19:05
Ik heb er 3 gehad, ik heb nog een Dynacord Rex (de el34 versie) die geserviced moet worden en dus nooit gebruik maar zijn functie is vooral niet nog meer Dynacords te kopen. Ik hou echt van die oude Duitse krengen.
Ik zag deze ook staan en ja hoor, ik dacht.. ik heb nog een Rex.. eerst die in orde maken... dus de theorie werkt! Bovendien was het Groningen, dat hielp ook.

Mijn laatste Twen heeft Bernardduur nu. Die is er helemaal op losgegaan. Een speaker upgrade is een must voor meer volume en de low fart eruit te halen.
Jammer genoeg net niet voldoende clean voor gigs maar heel leuk voor klooing around the house.

Hendriks
5 februari 2012, 19:31
Mooi ding, hou ik wel van! Maar ja, zo komt die Fender er dus nooit..... ;)

Deze koste de kop niet , die Fender komt er wel.

Hendriks
5 februari 2012, 19:34
Ik heb er 3 gehad, ik heb nog een Dynacord Rex (de el34 versie) die geserviced moet worden en dus nooit gebruik maar zijn functie is vooral niet nog meer Dynacords te kopen. Ik hou echt van die oude Duitse krengen.
Ik zag deze ook staan en ja hoor, ik dacht.. ik heb nog een Rex.. eerst die in orde maken... dus de theorie werkt! Bovendien was het Groningen, dat hielp ook.

Mijn laatste Twen heeft Bernardduur nu. Die is er helemaal op losgegaan. Een speaker upgrade is een must voor meer volume en de low fart eruit te halen.
Jammer genoeg net niet voldoende clean voor gigs maar heel leuk voor klooing around the house.

Dan hadden we halfweg moeten afspreken ;) .

Er komt in ieder geval een andere speaker in en hij is voor klooing around the house en repetities.

refused199
5 februari 2012, 19:37
Hendriks,
Klopt, volgens mij zijn het enkel uiterlijke verschillen.
Ik heb inderdaad de speaker vervangen door een greenback, die geeft het laag een stuk netter weer en klinkt verder ook netjes warm zonder die vintage sound weg te halen. Verder heb ik de voor en eindbuizen vervangen. Echter geeft die van mij standaard nog altijd een berg ruis op de achtergrond, dus ik denk dat ik hem binnenkort eens wegbreng voor een paar nieuwe elco's.

De amp heeft inderdaad maar weinig clean. Ik heb er laatst een paar optredens mee gedaan en kleine zalen deed hij prima, evenals een grote ruimte waar veel galm was overigens, maar in iedere andere situatie kom je volume tekort om hem clean te houden. Ik overigens nog wel gaan experimenteren met verschillende buisjes.

Hendriks
5 februari 2012, 19:42
Met humbuckers heb ik nauwelijks ruis .
Ik ga het eerst maar eens een tijdje zo proberen en dan eens kijken wat ik ermee ga doen , wel een andere speaker.

Hendriks
6 februari 2012, 09:18
Ik heb er eens nachtje over geslapen en besloten de Twen een opfrisbeurt te geven , zowel van binnen als buiten.
Dus frisse buizen , elco's en een speaker , het tolex hier en daar wat opnieuw lijmen , beetje poetsen en nieuwe hoekjes.
De hoekjes zitten nu vast met een soort van popnagels , je kunt ze er dus niet uitschroeven , iemand een idee hoe dit het veiligst (zonder beschadigingen) is te doen?
Ook ben ik opzoek naar 1 originele knop , als iemand nog 1 heeft liggen?

guitarkid
6 februari 2012, 09:33
De hoekjes zitten nu vast met een soort van popnagels , je kunt ze er dus niet uitschroeven , iemand een idee hoe dit het veiligst (zonder beschadigingen) is te doen?


Voorzichtig uitboren met een zo klein mogelijk boortje. Je zult sowieso die gaten moeten opvullen om er later weer schroefjes in te kunnen zetten, maar in principe zie je daar niets van terug.

jutter
6 februari 2012, 09:37
Zucht... alweer een stuk jeugdsentiment.... Zit hier met vochtige oogjes naar de foto te kijken....zou het dan toch de midlife crisis zijn???

Mooie aanwinst Henk! Gefeliciteerd ermee! Heb hem ook zien staan op mp en wel aan gedacht om de verkoper te bellen. Helaas niet gedaan.....

Hendriks
6 februari 2012, 10:33
Voorzichtig uitboren met een zo klein mogelijk boortje. Je zult sowieso die gaten moeten opvullen om er later weer schroefjes in te kunnen zetten, maar in principe zie je daar niets van terug.

Ok , ga ik proberen.


Zucht... alweer een stuk jeugdsentiment.... Zit hier met vochtige oogjes naar de foto te kijken....zou het dan toch de midlife crisis zijn???

Mooie aanwinst Henk! Gefeliciteerd ermee! Heb hem ook zien staan op mp en wel aan gedacht om de verkoper te bellen. Helaas niet gedaan.....

Geen midlife crisis , deze versterker klinkt gewoon errug goed en met wat werk hopelijk nog beter.

Bernardduur
6 februari 2012, 14:23
Gaaf! Ik heb de Twen (voorganger van de II); heerlijke amp! Ik heb hem zelf omgebouwd tot een heel andere amp gewoon omdat de originele amp me te 'beperkt' was en ze eigenlijk een sleeper is......

Nu is het een vergelijkbare amp met betere EQ en een reverb........ en heerlijk!

Hendriks
6 februari 2012, 14:52
Gaaf! Ik heb de Twen (voorganger van de II); heerlijke amp! Ik heb hem zelf omgebouwd tot een heel andere amp gewoon omdat de originele amp me te 'beperkt' was en ze eigenlijk een sleeper is......

Nu is het een vergelijkbare amp met betere EQ en een reverb........ en heerlijk!

Ok , ik heb besloten om die van mij naar Dr.Tube te brengen , ik wou eerst zelf aan de gang , maar wil er gewoon een bedrijfszekere amp aan over houden . Ik ga wel een reverb (pedaal) bouwen , want ik heb het vermoeden dat ie met een Reverb wel heel lekker gaat klinken.

Wat voor speaker heb jij?

Bernardduur
6 februari 2012, 15:23
Oude greenback........... had ik nog liggen :)

guitarnijboer
6 februari 2012, 17:24
Ok , ik heb besloten om die van mij naar Dr.Tube te brengen , ik wou eerst zelf aan de gang , maar wil er gewoon een bedrijfszekere amp aan over houden .

Doe dat nou niet!

Het is natuurlijk jouw versterker maar oh wat zonde, JJ buisjes er in i.p.v. de UOS die er nu in zitten een paar japanse cap's en.... weg sound...

Nou ja, zelf maar weten. Zorg in ieder geval dat je de originele buizen vooraf verwijderd, dan kun je ze altijd weer terugzetten.

guitarkid
6 februari 2012, 18:30
Ok , ik heb besloten om die van mij naar Dr.Tube te brengen , ik wou eerst zelf aan de gang , maar wil er gewoon een bedrijfszekere amp aan over houden . Ik ga wel een reverb (pedaal) bouwen , want ik heb het vermoeden dat ie met een Reverb wel heel lekker gaat klinken.


3 maart heeft hij spreekuur in Zuidbroek op de Noorder Gitaardag!!! ;)

Hendriks
6 februari 2012, 18:50
Doe dat nou niet!

Het is natuurlijk jouw versterker maar oh wat zonde, JJ buisjes er in i.p.v. de UOS die er nu in zitten een paar japanse cap's en.... weg sound...

Nou ja, zelf maar weten. Zorg in ieder geval dat je de originele buizen vooraf verwijderd, dan kun je ze altijd weer terugzetten.

De originele parts hou ik erbij , vervangen worde de 4 elco's en Dr.Tube stelde Tung Sol buizen voor.


3 maart heeft hij spreekuur in Zuidbroek op de Noorder Gitaardag!!! ;)

Word gezellig

refused199
7 februari 2012, 15:52
Ik heb er zelf ook Tungsol buizen in zitten, werkt prima en maakt het geluid ook weer levendiger en fijner in vergelijking met de oude phillips buizen die er in zaten.

Hendriks
7 februari 2012, 17:19
Ik heb er zelf ook Tungsol buizen in zitten, werkt prima en maakt het geluid ook weer levendiger en fijner in vergelijking met de oude phillips buizen die er in zaten.

Ok goed om te horen , ik heb inmiddels een Jensen Alnico gekocht .

muziekschuur
7 februari 2012, 17:48
Heb je misschien een fotooke van het binnenwerk? Ik heb een Schaller KV18 en ben benieuwd hoe de jouwe aan de binnenkant eruit ziet.

Hendriks
7 februari 2012, 17:52
Heb je misschien een fotooke van het binnenwerk? Ik heb een Schaller KV18 en ben benieuwd hoe de jouwe aan de binnenkant eruit ziet.

ga ik regelen.

Dosmanos
7 februari 2012, 22:07
Heb verschillende Dynacords gehad met wisselend succes. De Rex waar Pepe over sprak heb ik nooit een "lekkere" sound uit kunnen krijgen. Had te maken met de EQ. Sinds 1974 ben ik de trotse bezitter van een Dynacord DA 20. Heb er zelfs veel mee gegigged.. Is volledig gerestaureerd, eigenlijk al twee keer, en is feitelijk onverwoestbaar! Klinkt heel mooi rond en "fluwelig" bij gebrek aan een betere term :-)
Alle vintage amps heb ik al wel weer doorgeschoven (op mijn marshall JMP Super PA uit '67 na..) maar de DA 20 zal nooit vertrekken.

Dosmanos

Hendriks
7 februari 2012, 22:37
Heb verschillende Dynacords gehad met wisselend succes. De Rex waar Pepe over sprak heb ik nooit een "lekkere" sound uit kunnen krijgen. Had te maken met de EQ. Sinds 1974 ben ik de trotse bezitter van een Dynacord DA 20. Heb er zelfs veel mee gegigged.. Is volledig gerestaureerd, eigenlijk al twee keer, en is feitelijk onverwoestbaar! Klinkt heel mooi rond en "fluwelig" bij gebrek aan een betere term :-)
Alle vintage amps heb ik al wel weer doorgeschoven (op mijn marshall JMP Super PA uit '67 na..) maar de DA 20 zal nooit vertrekken.

Dosmanos

Ik heb een tijdje geleden ook nog een Rex beluisterd ,was niet helemaal , deze heeft het wel voor mij , ik heb ook een zwak voor 6v6 buizen.
Morgen kom hopelijk de nieuwe speaker , ik ben benieuwd.
Vandaag er even met een Duesenberg Staplaer TV over gepielt en vooral met de p90 klinkt hij er lekker.

Hendriks
11 februari 2012, 17:20
Zo nieuw spekertje erin (Jensen P12N) en wat een verschil.
Kasje opgefrist met de Midwolda methode en een andere goede originele knop geritselt , ziet er weer helemaal kek uit.
Woensdag gaat hij bij Dr.Tube op de werkbank , ik kan haast niet wachten.

JazzBass
12 februari 2012, 18:14
Top ding! Ouwe 'meuk' is altijd lekker. Laatst zelf ook ff wat ouds Nederlands spul opgehaald, zal binnenkort ff een HNAD aanmaken..

fastfolkert
12 februari 2012, 19:28
Laatst zelf ook ff wat ouds Nederlands spul opgehaald

Let me guess: Novanex? :sssh:

Hendriks
12 februari 2012, 19:34
Oude meuk is zeker leuk.

Vuil en sticker verwijderd en een "nieuw"knopje:
http://img23.imageshack.us/img23/8862/img0948lp.jpg

guitarkid
12 februari 2012, 19:54
Let me guess: Novanex? :sssh:

Avora ???? ;)

JeroenSchaaf
13 februari 2012, 08:38
Zo nieuw spekertje erin (Jensen P12N) en wat een verschil.
Kasje opgefrist met de Midwolda methode en een andere goede originele knop geritselt , ziet er weer helemaal kek uit.
Woensdag gaat hij bij Dr.Tube op de werkbank , ik kan haast niet wachten.

De Midwolda methode? Ik ben benieuwd :)

Tof ding :):crazyhappy:

muziekschuur
13 februari 2012, 09:10
Mijn combo heeft een gouden speaker. Uit Denemarken, jaren 60. Effe de naam kwijt. Het is een heel schelle speaker. En dat klinkt waanzinnig... Ik denk dat dat geluid vergelijkbaar is met zo'n blauwe speaker...Celestion Alnico Blue.

De volgende speakers zijn vergelijkbaar;

Austin Speaker Works "Elegante"
Celestion "Alnico Gold"
Celestion "Alnico Blue"
Scumback Speakers "Scumnico"
Warehouse Guitar Speakers "BlackHawk"
Warehouse Guitar Speakers "Black And Blue"
Ted Weber "Blue Dog" (AlNiCo)
Ted Weber "Silver Bell" (AlNiCo)
Eminence "Red Fang"
Ted Weber "Blue Dog" (Ceramic)
Ted Weber "Silver Bell" (Ceramic)
North Coast Music "Black Dog"

guitarkid
13 februari 2012, 13:27
Mijn combo heeft een gouden speaker. Uit Denemarken, jaren 60. Effe de naam kwijt. Het is een heel schelle speaker. En dat klinkt waanzinnig...

"Schel" en "waanzinnig klinken". Gaat dat samen??? ;)

Hendriks
13 februari 2012, 15:23
De Midwolda methode? Ik ben benieuwd :)

Tof ding :):crazyhappy:

Sopje en een borstel , daarna goed drogen.

Pepe
13 februari 2012, 16:22
"Schel" en "waanzinnig klinken". Gaat dat samen??? ;)

Supro Thunderbolt.

guitarkid
13 februari 2012, 17:31
Supro Thunderbolt.

Dat zou ik toch liever als "bite" omschrijven i.p.v. schel! ;)

Hendriks
14 februari 2012, 08:33
Dat zou ik toch liever als "bite" omschrijven i.p.v. schel! ;)



De Twen is zeker niet schel te noemen.

guitarkid
14 februari 2012, 08:36
De Twen is zeker niet schel te noemen.

In tegendeel, hij klonk gisteravond eerder wat "lief". Mooi bakje, Henk!
Ook lief om te zien, BTW! ;)

Hendriks
23 februari 2012, 11:59
De Twen is terug van Dr.Tube en ik ben blij dat ik niet niet zelf ben wezen kloten. Naast de recab en retube moesten er ook nog een lekkende condensator en een gare vermogensweerstand worden vervangen , ook heeft hij de output voor de externe speaker vervangen.
Eerste indruk : heerlijk , ook de storing in de tremelo is weg , hij breekt nu wat eerder op ,maar dat is met de volume-pot op de gitaar weer goed te temmen. De originele onderdelen heb ik weer meegekregen , de elco's zijn gedateerd op februari 1973 , dus Xavier vermoed dat dit 1 van de eerste Twen 2 is .

guitarkid
23 februari 2012, 15:07
De Twen is terug van Dr.Tube en ik ben blij dat ik niet niet zelf ben wezen kloten. Naast de recab en retube moesten er ook nog een lekkende condensator en een gare vermogensweerstand worden vervangen , ook heeft hij de output voor de externe speaker vervangen.


Door het oog van de naald..... :seriousf:
Mooi man, ben benieuwd!

Hendriks
23 februari 2012, 17:25
Door het oog van de naald..... :seriousf:
Mooi man, ben benieuwd!

Hij kan weer 38 jaar mee :)

Hendriks
27 maart 2012, 14:09
Dikke bump.

Versterker werkt super na de revisie , heerlijk clean , geen klachten zover , maaaaar , deze versterker heeft hetzelfde als een Fender Princeton die ik eerder had , hij slikt geen overdrive pedalen , ik heb nu een aantal geprobeerd , maar geen van alle heeft het gewenste resultaat .
Ik heb nu een lowgain 72 degree overdrive ,maar ik krijg er geen lekker smooth randje aan , het geluid kleurt enorm , ook is alle warmte weg , ik heb ook nog een maxon ,Ibanez en een Fulldrive geprobeerd ,maar die kleuren nog meer .
Zou ik iets kunnen veranderen/vervangen in het circuit waardoor het beter zou kunnen worden?



http://elektrotanya.com/PREVIEWS/63463243/23432455/dynacord/dynacord_twen_valve_amplifier_sch.pdf_1.png

cluseau
27 maart 2012, 14:20
..... hij slikt geen overdrive pedalen .....

Mogelijk een impedantie verschil. Heb je gegevens van de pedalen zoals uitgangsniveau en load?

Hendriks
27 maart 2012, 14:48
Mogelijk een impedantie verschil. Heb je gegevens van de pedalen zoals uitgangsniveau en load?

Helaas , ik zal eens op site van de fabrikant kijken.

Hendriks
27 maart 2012, 15:03
Helaas , ik zal eens op site van de fabrikant kijken.

Niet te vinden helaas.

Pepe
27 maart 2012, 15:29
Ik wijt het " niet slikken" aan het hoog van de amp. Alle twens die ik heb gehad, evenals zijn grote broer Rex, hebben een soort tophoog in het geluid dat in de weg zit. Voxen hebben ook een soort van tophoog maar dat werkt toch wat anders.

Hendriks
27 maart 2012, 15:44
Ik wijt het " niet slikken" aan het hoog van de amp. Alle twens die ik heb gehad, evenals zijn grote broer Rex, hebben een soort tophoog in het geluid dat in de weg zit. Voxen hebben ook een soort van tophoog maar dat werkt toch wat anders.

Bij een Vox kun je de Brightcap weghalen , deze heeft die niet volgens mij.

guitaraddict
27 maart 2012, 16:08
"geen randje"

Haal die tegenkoppeling eens weg die naar de 2e helft van de 1e ecc83 buis naar de kathode gaat !

Alf

Hendriks
27 maart 2012, 21:54
"geen randje"

Haal die tegenkoppeling eens weg die naar de 2e helft van de 1e ecc83 buis naar de kathode gaat !

Alf

Kan dat ongestraft en wat det het met mijn cleane geluid?
Wat je bedoeld is pen 8 van de eerste buis losmaken?

Tabula Rasa
27 maart 2012, 22:38
Volgens mij bedoeld ie de aftakking van de speaker die naar pen 3 gaat. Of dat de oplossing is weet ik niet...

cluseau
27 maart 2012, 23:08
Kan dat ongestraft en wat det het met mijn cleane geluid?
Wat je bedoeld is pen 8 van de eerste buis losmaken?

Alf bedoeld R10 van 68k tussen de uitgang en de katode. Dat is een flink stuk tegenkoppeling en kun je rustig losmaken. Wat het doet met je clean? Dat heb je zelf in de hand, wel een vies geluidje alla AC50. Door het wegnemen van de tegenkoppeling neemt de niet lineaire vervorming flink toe maar er zijn mensen die dat mooi vinden. De amp zou er zelfs van kunnen gillen. Zo erg zelfs dat je het niet kan horen dus wel ff checke met de scoop.

Als je amp zonder pedaaltje goed klinkt hoef je het toch niet in de amp te zoeken. Ik blijf voorlopig bij een misaanpassing. Probeer eens een weerstand in serie met je ingangskabel. Iets tussen de 47k en 100k. Je houd wel minder signaal over maar je kan waarschijnlijk wel horen of de karakteristiek verbetert. Het randje krijg je wel weer terug door de extra gain van het pedaal.

guitaraddict
28 maart 2012, 17:29
Bedankt Cluseau voor de uitleg , inderdaad dat is wat ik bedoel maar een minder drastisch effect is experimenteel de tegenkoppeling terugbrengen door kleinere weerstanden uit te proberen.
De versterker moet natuurlijk niet gaan oscilleren. Je brengt er wel meer vervorming in , Vox ac 15, 30,50 hebben bv geen tegenkoppeling en veel andere amps ook niet.

Hendriks
28 maart 2012, 23:02
Ok , bedankt Alf en Frans . Met welke weerstanden in het schema kan ik experimeteren?

cluseau
29 maart 2012, 09:48
Om te rommelen in de tegenkoppeling mag je R10 veranderen van de aangegeven waarde tot oneindig. Wil je dus het effect beluisteren maak je hem eerst even los. Je hebt dan helemaal geen tegenkoppeling en maximaal gain van de eindtrap maar ook maximaal vervorming. Wil je daat tussenin gaan zitten pak je gewoon een handjevol weerstanden of een 1Meg potmeter waarmee je de tegenkoppeling kan instellen.

Ik denk dat je meer berijkt met het juiste niveau uit het pedaal maar zoals je aangeeft heb je daar geen gegevens van. Je kan daar wel achter komen met een testschakeling maar dan heb je ook een goede scoop en toongenerator nodig.

Een eenvoudiger manier is ook hier weer proefondervindelijk experimenteren met serie weerstanden of potmeter in de signaallijn tussen pedaal en amp. Je hoeft dus niets in de amp te veranderen maar simpel de tip van je jackplug loshalen en daar een weerstandje in solderen. Houd je nog teveel tophoog over plak dan eens een capje van 100pF tussen de tip en gnd in de jackplug. Leuk om zo je geluid te bepalen hoor.

EDIT
Het loshalen van de tegenkoppeling kan ervoor zorgen dat je amp gaat oscilleren in het onhoorbare gebied. Daar kun je niet alleen de amp mee beschadigen maar ook je speaker. Het is mij vaker gebeurt dat ik een tweeter naar de eeuwige jachtvelden heb gezonden omdat er een flink onhoorbaar vermogen doorheen werd geblazen. Je experimenten zijn dus wel voor jouw risico.

Hendriks
29 maart 2012, 14:20
Ok , ik ga experimenteren , altijd leuk.

refused199
5 april 2012, 20:03
Moet de Dynacord Twen (http://link.marktplaats.nl/547806321) plaats gaan maken, of is het niet de jouwe?

guitarkid
5 april 2012, 20:33
Ok , ik ga experimenteren , altijd leuk.


Moet de Dynacord Twen (http://link.marktplaats.nl/547806321) plaats gaan maken, of is het niet de jouwe?

Uitge-experimenteerd...??? ;) Of alles stuk? :???:

Hendriks
5 april 2012, 22:39
Uitge-experimenteerd...??? ;) Of alles stuk? :???:

Ik krijg er dus geen lekkere overdrive uit helaas.Vandaag bij Dick langsgeweest en wat anders geprobeerd .

Hij is nu nog heel ;) , ook te weinig tijd om te experimenteren , ik hou hem ook liever origineel.

Hendriks
19 april 2012, 16:31
Omdat ik de Twen niet lekker kreeg met een overdrive , ben ik een middag bij Dick Sikkema langsgeweest , deze heeft een behoorlijke collectie oude versterkers staan.
Diverse amps geprobeerd en uiteindelijk is dit de winnaar , een Elk ES 30 , niet geheel origineel (andere speaker , fan ingbouwd en een grote reverb-unit).
Dus de Twen weg en deze ervoor terug.

http://img829.imageshack.us/img829/9000/img1010wr.jpg
http://img36.imageshack.us/img36/5833/img1011uh.jpg

Heerlijke "belletjes" Fender clean , erg helder .

refused199
19 april 2012, 17:26
Leuk ding zeg! Net even wat uitgebreider dan de Twen, al lijkt me die fan wat overdreven he..:seriousf:
Waar verschilt hij nou eigenlijk precies in klank in vergelijking met de Twen?

Hendriks
19 april 2012, 17:43
Geen last van de fan , die hoor je niet. De Twen is donkerder ,werd op hoger volume ook wat modderig , deze is wat meer sprankelend.

muziekschuur
19 april 2012, 17:54
Op mijn Schaller KV18 zit dezelfde speakerstof als op deze ELK. Is die ergens nieuw verkrijgbaar?

Little Jay
19 april 2012, 20:59
Coole ouwe Japanse meuk! :D Heb zelf een Guyatone, erg cool ook. Heeft wel iets weg van de Deluxe Reverb. Is ´ie vergelijkbaar qua klank?

Speakerdoek lijkt me trouwens gewoon black/silver/grey aftermarket 'Fender Blackface' doek.

Midwolda
19 april 2012, 21:28
Hahaaa, krèg nâh tiette, volgens mij heb ik een tijdje met Dick staan kletsen over deze amp op de NGD.
Die fan draait met het halve voltage waarop hij gebouwd is, daarom lekker stil, maar wel funktioneel.
Ik vond het toen al een mooie versterker, hij viel me echt op tussen al de andere.
Goe gedaan, Hendriks, gefeliciteerd!

Hendriks
19 april 2012, 21:36
Klinkt als een Deluxe Reverb , al beweren anderen dat hij als een princeton zou klinken , zit een andere speaker in dus de vergelijking is niet goed te maken.

@Ton , datisum .Maandag maar eens luisteren dacht ik.