PDA

View Full Version : Gitaar klinkt vals



Ijselrobo 07
5 februari 2012, 13:44
laatst nieuwe zadels op mijn Fender Strat gedaan (graphtech). dus ook meteen maar een set 11-52 van D'dadario. (eerst lag er 10-49 op)
alleen, nu klinken -vooral de bovenste snaren (de e, B en de G)- vals. vooral bij het D akkoord.
ik heb al met een aantal tuners gestemd en met een flageolet op de 12e fret alles afgesteld zodat het goed was volgens de tuners. sommige van de zadels heb ik iets hoger gedraaid omdat er fretbuzz was (maar daarna gewoon weer goed afgesteld)
elementen zitten ook niet te kort op de snaren.

dus ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom de gitaar zo vals klinkt..

iemand enig idee?

ogja: de gitaar staat een halve toon lager. daar heb ik 'm ook op afgesteld.

FNaRK
5 februari 2012, 14:16
Goed intoneren, en da's meer dan een flagolet op 12 :sssh:

Maniaaaak!!
5 februari 2012, 14:18
Heb je gedaan wat hier wordt voorgedaan?

http://www.youtube.com/watch?v=cOV-bMNkiS4

Ijselrobo 07
5 februari 2012, 14:32
@FNaRK: volgens de tuner is de gitaar goed geintoneerd.

@Maniak: mijn gitaar is een strat. geen ES. daar zit een hele andere brug op.

Jasper.
5 februari 2012, 14:34
Ja, maar een jouw strat en die ES hebben allebei zadels die heen en weer kunnen. Dus probeer nou maar wat die kerel doet, dat kan ook gewoon op jouw strat. Een stemapparaat kan niet zomaar vertellen of je gitaar goed is geintoneerd, daar moet je zelf ook nog wat voor doen.

Tabula Rasa
5 februari 2012, 14:38
@FNaRK: volgens de tuner is de gitaar goed geintoneerd.

Dan zal ie dus ook niet vals klinken.

Kim Wilson
5 februari 2012, 14:46
@FNaRK: volgens de tuner is de gitaar goed geintoneerd.

@Maniak: mijn gitaar is een strat. geen ES. daar zit een hele andere brug op.

Een flageolet ter hoogte van de 12e fret is altijd dezelfde noot, ook als ie niet goed geïntoneerd staat. Wat staat er op je tuner als je gewoon de snaar indrukt op de 12e fret?

Ijselrobo 07
5 februari 2012, 14:59
Een flageolet ter hoogte van de 12e fret is altijd dezelfde noot, ook als ie niet goed geïntoneerd staat. Wat staat er op je tuner als je gewoon de snaar indrukt op de 12e fret?

dan is iedere snaar te hoog.
dus zal ik de gitaar maar eens proberen af te stellen op de 12e fret ingedrukt?

Kim Wilson
5 februari 2012, 15:01
Ja, dat is wel zo handig. Het is uiteindelijk de bedoeling dat ie gefret op de 12e dezelfde noot geeft als de losse snaar. Dát is intoneren. Flageoletten kun je niet zoveel mee.

Als ie gefret te hoog aangeeft, moet je de snaar langer maken.

Sanderltd
5 februari 2012, 15:28
@FNaRK: volgens de tuner is de gitaar goed geintoneerd.


Leugenaartje. ;)

Ijselrobo 07
5 februari 2012, 15:41
zo. even de gitaar geintoneerd op de 12e fret. klinkt al meteen wat beter!
thx voor het advies :crazyhappy:

grayfink
5 februari 2012, 16:19
Dan klopt het nog steeds niet helemaal.

grayfink
5 februari 2012, 16:23
Van de site van Don Hofstee:

Sluit je gitaar aan op een stemapparaat. Stem de gitaar goed zuiver.
Speel een flageolet op de 12e positie (vinger op de snaar leggen precies boven de 12e fret, niet indrukken en aanslaan met rechts) Vergelijk deze toonhoogte met die van de toon die je gewoon speelt op de 12e fret (wel ingedrukt)
Belangrijk doe dit ook op de 19e fret!
Is de gefrette noot lager dan de flageolet, maak de snaarlengte dan korter. Het zadel moet in de richting van de kop geschroefd worden. Check weer zoals hierboven beschreven de 12e en de 19e fret.
Is de gefrette noot hoger dan de flageolet, maak de snaarlengte dan langer. Het zadel moet in de richting van de onderkant van de body geschroefd worden.
Perfect wordt het nooit.

Een TIP hierbij: intoneer de b-snaar iets lager en de g-snaar iets hoger. Dit kan de zuiverheid behoorlijk ten goede komen.

guitarkid
5 februari 2012, 17:49
Dikkere snaren, de zelfde topkam en daar kon wel (een deel van) het probleem zitten.

Brum
5 februari 2012, 18:32
Wat hierboven staat wat betreft de topkam inderdaad, dat sowieso.

Je hebt ook kans dat je je halspen bij moet (laten) stellen. Als je van .009 naar .010 gaat zal het nog meevallen. Ga je dan na verloop van tijd over op .011, dan is de kans groot dat de hals iets wat te hol staat. Gezien fabrieks-af gitaren vaak min of meer afgesteld zijn op een setje .009, zou dit bij jou ook wel 's een probleem kunnen zijn.

Ik neem ook aan dat je wel weet dat je snaren moet oprekken als je ze er nieuw op zet. Alles d'r op zetten, van laag naar hoog snaar voor snaar stemmen en oprekken d.m.v er even aan te trekken en weer opnieuw stemmen, etc. Je kent het waarschijnlijk wel.

En een gitaar is inderdaad niet noemenswaardig vals als je goed geïntoneerd hebt.

oigun
5 februari 2012, 19:19
Mocht het dan nog niet naar je zin zijn... Earvana nutje installeren. Voor de meeste gitaristen niet nodig maar als je veel open akkoorden speelt Kan het net iets lekkerder klinken.

lindstrom
5 februari 2012, 19:31
ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom de gitaar zo vals klinkt..


Ik wel, je hebt het zelf al gezegd.. :soinnocent:


Fender Strat











Alle gekheid op een stokje., gewoon even goed de tijd nemen om fatsoenlijk te intoneren.

Johannes
5 februari 2012, 19:39
Mocht het dan nog niet naar je zin zijn... Earvana nutje installeren. Voor de meeste gitaristen niet nodig maar als je veel open akkoorden speelt Kan het net iets lekkerder klinken.

Gitaren hebben inderdaad de neiging wat vals te klinken op lage posities. Bij een hoge actie is het nog erger: doordat je de snaar ver moet indrukken, gaat de snaarspanning omhoog en zal de noot iets hoger klinken. Slappe snaren (lage spanning/omlaag stemmen/dunne snaren) veranderen ook sneller van toonhoogte.

Ijselrobo 07
5 februari 2012, 21:59
zo. de gitaar even goed geïntoneerd met de 12e fret ingedrukt.
nu klinkt echt veel beter. (in de vorm van: niet vals)
hetzelfde probleem had ik ook op de Blade Dayton Standard (ook nieuwe zadels op. alleen dan 010-049 snaren) en die klinkt ook meteen beter!
bedankt voor het advies :D