PDA

View Full Version : Peavey Wolfgang Special



RoelSmoel
5 februari 2012, 12:25
Iemand die mij iets meer kan vertellen over de Peavey Wolfgang Specials?
Ik zoek al langer een goedkoper alternatief voor naast mijn EVH Wolfgang Special, en niet zo ver van hier vandaan staat er een te koop.
Hoe was de kwaliteit van de gitaren? Kunnen deze gitaren goed concurreren met hun navolgers, de EVH's?
Zelf heb ik er nog geen in handen gehad, maar dat komt zeker nog.

crapton
5 februari 2012, 15:48
Ik heb een Peavey Wolfgang Special uit Korea. Dus de 'goedkope' versie, ik dacht adat ze voor 600-700 € nieuw gingen. Ik heb m 2e hands gekocht voor 300 € met tas en riem en in absolute nieuwstaat.

Het is de enige gitaar die ik heb waaraan ik bijna niets heb veranderd. Alleen zo'n condensatortje over de volumepot.

Nou kan ik niet vergelijken met de EVH's of met de USA Peavey Wolfgangs omdat ik er nog nooit een heb kunnen vasthouden. De Korea versie zou wel grotendeels met de USA versie moeten overeenkomen, ook asym hals en dezelfde PU's, misschien mindere kwaliteit hout en lagere arbeidskosten. Is natuurlijk niet zo'n dure gitaar om te bouwen, vlakke dikke plank met aangeschroefde hals, licensed FR trem, nou ja...

Even in vergelijking met mijn andere gitaren (oa Strat en Ibanez RG) dan is deze Peavey zeer goed. Solide gitaar, uitstekende sustain en bespeelbaarheid. Jammer geen 24 frets. De PU's zijn behoorlijk krachtig, ik zet mijn vol pot meestal op 7-8.

De nek PU vind ik overigens nogal muddy, maar dat is een veel voorkomend kwaaltje, in mijn ervaring slechts de SD Jazz heeft dat wat minder. Maar ja wat doe je eraan.

Is tevens mijn #1 gig gitaar ivm flexibiliteit en de D-Tuna, als er plaats is op het podium gaat ook mijn Strat nog mee.


Mbt je vraag als alternatief naast je EVH denk ik waarom - hoezo? Zo duur is die toch ook niet, jij hebt toch zo'n MIJ versie? Een gitaar is om gebruikt te worden en op het podium gebeuren er geen rare dingen mits enige discipline en gezond verstand.

Als je dan toch geld wil uitgeven zou je kunnen overwegen een gitaar te nemen met een andere sound bv een redelijk goedkope nep Strat of Tele bv van Vintage oid, uiteraard afhankelijk van de soort muziek die je speelt.


Leuke info: http://www.wolfgangguitars.com/koreanwolf.htm

RoelSmoel
5 februari 2012, 16:07
Waarom? Mijn EVH is een te gekke gitaar, ik gebruik hem in verschillende stemmingen, alleen dat omstemmen word ik soms doodziek van.. Ik weet wat ik van deze gitaar kan verwachten, dus een tweede/vergelijkbare erbij, kan nooit kwaad in mijn ogen.
Een strat heb ik ook, maar die raak ik eigenlijk maar amper aan, de hals is me te dun, en ik ben ook maar van de humbuckersound. Maar voor erbij is het natuurlijk altijd goed.

Overigens bedankt voor je reactie!

Tankman
5 februari 2012, 16:34
Ik heb zelf nooit op de Peavey Wolfgang gespeeld, maar ben wel in het bezit van haar opvolger, de HP Special. Uit deze serie heb ik wel weer allemaal in handen gehad. Daarnaast heb ik ook de nodige ervaring met diverse Peavey gitaren en moet zeggen dat het me allemaal goed heeft bevallen. Ik zou het je zeker aanraden.

Braindead
5 februari 2012, 16:38
Ik heb er weleens een bespeeld maar vond hem vergeleken met zijn voorganger bij Musicman qua feel een heel stuk minder. Als dat ding toch in de buurt staat dan ga je er toch vrijblijvend even testen? Weet je snel genoeg of het wat is. Echt een alternatief is gewoon die Japanse versie van wat je nu hebt. Als dat te duur is tweedehands dan ben ik bang dat het lastig gaat worden. Dan kom je inderdaad uit op een Koreaanse Peavey ofzo, OLP. Niet echt vergelijkbaar maar misschien goed genoeg?

RoelSmoel
5 februari 2012, 20:22
Vanmiddag toch maar eens mijn gitaarleraar gebeld met de vraag of hij me verder kon helpen.. Wat bleek, hij had er zelf ook nog zo een.
Daar maar eens heen gegaan en wat gespeeld, maar nee, het was 'm niet, kwam niet eens in de buurt van mijn EVH qua klank en feel, jammer..

Iedereen bedankt voor de reacties!

allochthomas
5 februari 2012, 20:26
Stuk hout in de trem cavity stoppen en je bent meteen van al het gezeik af kwa ontstemmen. Ik snap trouwens niet dat je problemen met ontstemmen hebt als je naar lagere stemmingen gaat gezien de brug niet zweeft maar op de body rust.

RoelSmoel
5 februari 2012, 20:32
Stuk hout in de trem cavity stoppen en je bent meteen van al het gezeik af kwa ontstemmen. Ik snap trouwens niet dat je problemen met ontstemmen hebt als je naar lagere stemmingen gaat gezien de brug niet zweeft maar op de body rust.

Omstemmen, niet ontstemmen:)

allochthomas
5 februari 2012, 20:35
Dan nog snap ik het niet. Als je naar een lagere stemming gaat wordt die floyd rose alleen maar meer de body in gedrukt.

RoelSmoel
5 februari 2012, 20:47
Dan nog snap ik het niet. Als je naar een lagere stemming gaat wordt die floyd rose alleen maar meer de body in gedrukt.

Dat is het probleem ook niet, maar elke keer weer de toplock los en dan weer het hele verhaal van vooraf aan.
Dan is het makkelijker als ik er een soortgelijke gitaar naast heb die in een bepaalde stemming staat.