PDA

View Full Version : Guitar sound Eagels Hotel California



Guitar-Cees
5 februari 2012, 09:32
Beste Forum,
ik ben pas nieuw op het forum en zou graag jullie advies/raad willen hebben.
Met name wil ik het gitaargeluid van Hotel California zo optimaal mogelijk benaderen. Weten jullie met welke gitaren deze song werd gespeeld. Volgens mij o.a. de Gibson double neck sg maar de andere weet ik niet. Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt!
Groeten.

pasqual
5 februari 2012, 10:39
Welkom op het forum. De doublleneck sg gebruikte hij alleen live. Voor de opnames heeft hij ( Don Felder) een Les Paul uit '59 gebruikt in een tweed fender deluxe. Joe walsh speelde op een telecaster. Al deze wijsheid haal ik trouwens uit "gitarist " van afgelopen maand waar een interview staat met Don Felder...

Guitar-Cees
5 februari 2012, 11:30
Pasqual,
bedankt voor de info!

Overigens leuke website.
Groeten,
Cees

Meneer I.
5 februari 2012, 12:49
Naast de genoemde SG double-neck en de Telecaster voor de Lead sounds, zit er ook een slaggitaar en een soort reggae-palm-mute gitaar in.

Mr.Fingers
5 februari 2012, 13:13
Staat een volledige uitwerking van HC in het magazine "de gitarist" van jongstleden (die met de Harrison DuoJet erop).

Guitar-Cees
5 februari 2012, 16:26
Bedankt, voor jullie reacties.

Groeten,
Cees

Sjoerdo
6 februari 2012, 16:25
Dan hoef je nu alleen nog maar een '59 les paul burst te vinden en je kunt aan de gang ;)

In ieder geval succes met tone chasen, ook een van mijn favoriete hobbies!

Riny
6 februari 2012, 20:00
Ik kan het mis hebben maar werd dit "Live" niet door twee gitaristen uitgevoerd?
Of was dit alleen het solo gedeelte?:???:

Swaag
6 februari 2012, 20:09
Het waren zelfs drie gitaristen.

Riny
6 februari 2012, 20:39
Dan lijkt het mij moeilijk om die sound met 1 gitaar plus effecten e.d. te benaderen.:(

edje kadetje
7 februari 2012, 09:28
Dan lijkt het mij moeilijk om die sound met 1 gitaar plus effecten e.d. te benaderen.:(

Had je deze al eens gezien? Leuk en geeft veel inzicht in wat er allemaal gebeurt.

http://www.youtube.com/watch?v=jtBNwweHVXU&feature=fvst

Riny
7 februari 2012, 10:01
Dat bedoel ik dus.
Ik had er al zo'n vermoeden van dat er meer achter zat om de "sound" zo exact mogelijk te krijgen.

Filmpje is een leuke bijdrage en maakt een hoop duidelijk.

Meneer I.
7 februari 2012, 11:00
Ik heb zelf wel eens zitten rotzooien met Smart Harmonies in m'n M13, maar dat viel niet echt mee. En daarna is het een tapdans omdat de harmonien niet 'vast' zijn je moet (dacht ik) vier verschillende harmonien inprogrammeren en dan tijdens het soleren bij diverse akkoordovergangen weer een andere harmonie selecteren, veel te veel gedoe om even relaxed weg te spelen op podium...

Inmiddels zit dit nummer niet in onze vaste setlists en doen we het alleen nog op verzoek op bijvoorbeeld een bruiloft. Scheelt mij een hoop gedoe, want de zanger speelt alleen de slagpartij en ik de rest...

wireman
9 februari 2012, 11:42
Grappig.. Onze trompettist (jawel..) kwam met het voorstel om dit nummer te gaan doen. Om de boel zo democratisch mogelijk te houden gaan we iedere input een gooi geven.. zo ook deze klassieker.. We beginnen met een trompet-intro en dan een uitgeklede versie van dit nummer met wat extra percussie e.d. (is de bedoeling).. We gaan er zondag aan beginnen..
Ik ben heeeeel benieuwd hoe dit uit gaat pakken en ik denk dat het switchen wordt tussen een akoestisch gedeelte en een electrisch gedeelte. We zullen het met twee gitaristen moeten rooien.. Ben erg benieuwd..

Volgens mij is het simpelste (een (12)(6) snarige akoestische gitaar en een vette gitaar met humbuckers en een goeie drive om de lead dingetjes te doen.. Met dit nummer kan je vele kanten op.. De Eagles hebben zelf ook 100 versies gedaan.. Het is maar net wat je wil..

Meneer I.
9 februari 2012, 19:10
@wireman,

kijk ook een snaar de versie van Calliman. Een reggae achtige versie en goed te doen met twee gitaristen.

http://www.youtube.com/watch?v=Nu6A_AkLttE

Hebben wij ook wel eens zo gespeeld, sloeg goed aan bij het publiek!

wireman
13 februari 2012, 03:34
Daar hebben we inderdaad al naar gekeken. We hebben al behoorlijk wat reggae georienteerde uitvoeringen van nummers in onze lijst, dus vandaar dat we toch wat anders willen.
Het is inderdaad een waanzinnig gave versie!

thanks voor de tip!