PDA

View Full Version : bijpassende akkoorden



nak
4 februari 2012, 20:16
Ik ben al helemaal geen ster in akkoorden maar ik zoek wat bijpassende akkoorden bij een:
Am/F/G akkoord
Deze speel ik en het zou mooi zijn als de tweede gitarist wat andere akkoorden speelt.
Weet iemand wat hierbij past.
Het is voor een ballad.

bass blom
4 februari 2012, 20:43
dezelfden maar dan in andere posities..

ik speel soms wel eens per ongeluk een verkeerd akkoord maar dat klinkt meestal niet :D ja soms wel maar dat is dan omdat er geen tweede gitaar in mijn band zit.

USofguitar
7 februari 2012, 11:30
Ik ben al helemaal geen ster in akkoorden maar ik zoek wat bijpassende akkoorden bij een:
Am/F/G akkoord
Deze speel ik en het zou mooi zijn als de tweede gitarist wat andere akkoorden speelt.
Weet iemand wat hierbij past.
Het is voor een ballad.

Als de andere gitarist andere akkoorden speelt tegelijk gaat het zeker niet lukken. :) Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar volgens mij kan je het over 2 dingen hebben:

1. Wat kan de andere gitarist spelen als je Am/F/G zelf speelt?

Hij kan andere liggingen/omkeringen spelen (hoger of lager dan jij, afhankelijk van waar je dat speelt). Dit gaat het geluid verbreden als jullie het goed spelen
Hij kan ook daarmee toevoegingen spelen, ook liever op andere posities. Bij voorbeeld de kleine septiem bij Amin (G), of de grote secunde bij F (ook G) toevoegen zullen mooi klinken. Dit gaat ook smaak aan je originele akkoorden toevoegen.

2. Of bedeol je... Wat andere akkoorden passen bij jouw schema?
Je bent op zicht in Amin. Je kan dus gebruik maken van de akkoorden die aan die toonladder gebonden zijn:

A - B - C - D - E - F - G - A


Die akkorden zijn (3klank): Amin - Bmin(5b) - C - Dmin - Emin - F - G

Er zijn meer mogelijkheden (modal borrowings, tussendominante en nog meer). Maar als je daarmee begint kan je al mooie dingen verzinnen.

Ik hoop dat dit helpt.
Succes.
Ulrich