PDA

View Full Version : armrest/armsteun/comfort steun/rest etc



crazycow
3 februari 2012, 19:07
ik zie af en toe gitaren met een armsteun. Ik wil er wel eens een bouwen met een armsteun maar vraag ten eerste af hoe je dat het beste kan doen. Daarnaast vraag ik me af wat de voor en nadelen zijn.

Een armsteun als van John Pearse heeft volgens mij veel voordelen. Het maakt namelijk echt wel uit of je je arm op de gitaar legt of niet (probeer maar uit). Je arm dempt de klank behoorlijk. Die Pearse is alleen niet de mooiste, niet ingebouwd maar plak je er bovenop (ofzoiets).

Een ingebouwde armsteun is waarschijnlijk comfortabel maar 'verknoeit' de vorm van de top. Aan de andere kant kan ie er toch ook voor zorgen dat je arm het geluid niet dempt.

Voor of tegen een armsteun/rest/comfort dinges?

barno
3 februari 2012, 19:25
met of zonder armrest: je voorarm zal deels op de body liggen, dus dat dempen is geen argument. Iets meer comfort, ja dat zal wel. Zelf heb ik nog nooit een armrest of bellycut gemist op bv een tele

crazycow
3 februari 2012, 19:39
met of zonder armrest: je voorarm zal deels op de body liggen, dus dat dempen is geen argument. Iets meer comfort, ja dat zal wel. Zelf heb ik nog nooit een armrest of bellycut gemist op bv een tele

sorry, ik heb het over een akoestische gitaar. volgens mij maakt een armrest als die van pearse (los van de top) wel degelijk uit. Bij een vaste armrest vraag ik het me af.

Rizz
3 februari 2012, 19:53
sorry, ik heb het over een akoestische gitaar. volgens mij maakt een armrest als die van pearse (los van de top) wel degelijk uit. Bij een vaste armrest vraag ik het me af.

Ik denk wel dat je een punt(je) hebt, Maar in hoeverre het echt invloed heeft? Heb het net even geprobeerd, maar m'n arm maakt (zittend) nauwelijks contact met de top.. Vind het dus een beetje discutabel.

Ik vind het wel een interessant concept, dus de enige manier is dus 2 dezelfde bouwen, 1 met een vaste armrest en 1 met een losse! :D Ik zie de bouwverslagen graag tegemoet! :seriousf:

barno
3 februari 2012, 20:00
sorry, ik heb het over een akoestische gitaar. volgens mij maakt een armrest als die van pearse (los van de top) wel degelijk uit. Bij een vaste armrest vraag ik het me af.

oh, bij een acoustische zou ik het niet doen tenzij voor medische redenen (of als je de dempfactor die er idd zeker bijkomt leuk vindt)

aaronstonebeat
4 februari 2012, 14:38
Phil X heeft een akoestische gitaar met 'bevel', een Loucin:


http://www.youtube.com/watch?v=v8n4Lk6EKcQ

(je moet goed kijken om het te zien)

Dit is voordat de gitaar werd gebouwd; vanaf ongeveer 3:00 vertelt hij er kort over:


http://www.youtube.com/watch?v=R2H5j3WVseY

Swaag
4 februari 2012, 14:49
Bij R. Taylor werken ze met armrests:

http://www.rtaylorguitars.com/Woods-Details-09.aspx

Vreselijk mooi!!!

barno
4 februari 2012, 15:06
ja, nu ik er over denk: zoals phil x zegt: als je soms uren aan een stuk als sessieman in studio met zo'n gitaar op je schoot zit, kan ik me voorstellen dat zo 'n armrest toch handig is;

Mattia
6 februari 2012, 15:33
Even in historische 'context' plaatsen:

Grit Laskin was de eerste die bevelled arm (en rib) rests invoerde op de moderne akoestische gitaar. Aan hem derhalve de eer. In het verleden had hij er ook geen problemen mee als andere kleine bouwers het gebruiken, graag met naamsvermelding.

De 'modernere' variant die o.a. Taylor gebruikt is min of meer een 1:1 kopie van wat Kevin Ryan (Ryan Guitars) met de ideen van Laskin heeft gedaan.

Qua looks prefereer ik duidelijk de Ryan-achtige bevel (die menig andere bouwer ondertussen ook gebruikt), en zullen enkele van mijn instrumenten ongetwijfeld ook krijgen, waaronder de volgende jumbo die ik voor mezelf bouw. De constructie daarvan is redelijk simpel, maar de mooie afwerking (binding, purfling, etc.) des te ingewikkelder om echt mooi en elegant te doen. Ik raad je aan om bij luthiersforum.com te gaan kijken, zoeken op "arm rest" (met quotes) en op discussie, niet op bericht, krijg je een hele rits aan nuttige topics van de afgelopen 3-4 jaar, enkele tutorials, veel plaatjes, veel discussie over de struikelblokken.

Wat betreft nut: het is vooral comfort. De John Pierce zal ongeveer hetzelfde doen als de Laskin/Ryan-achtige zijn, qua functie; als je speelt houd het je arm van de top af, bij de bevel style omdat gewoon comfortabeler is qua arm positie. Mij gaat het vooral om comfort en leuke looks. Combi met een Wedge lijkt me ideaal voor grotere bodies.

crazycow
14 februari 2012, 18:49
Bedankt voor de reacties.
Voorlopig bouw ik nog maar even zonder armsteun. Wie weet ga ik me er nog eens aan wagen. Zelf denk ik dat zo'n losse steun het meeste zin heeft, zoiets als onder deze link:
http://www.jpstrings.com/armrest.htm
Of dat mooi is is een tweede.....