PDA

View Full Version : Pan delay - pingpong delay



ateng
3 februari 2012, 13:24
Wil voor mijn lead sound een "circular delay" maken... maar wat ik me afvraag is wat het verschil is tussen een pan en een pingpong delay?

Jedeel
3 februari 2012, 13:34
Wil voor mijn lead sound een "circular delay" maken... maar wat ik me afvraag is wat het verschil is tussen een pan en een pingpong delay?

Is volgens mij hetzelfde effect.
Pannen is ook v. links naar rechts (gelijk aan pingpong).

DemolitionColorScheme
3 februari 2012, 14:43
Is volgens mij hetzelfde effect.
Pannen is ook v. links naar rechts (gelijk aan pingpong).
Niet echt. Pannen is het laten bewegen over het stereoveld en ping-pong is letterlijk van links naar rechts.

HaroldA
3 februari 2012, 14:47
Kun je je cabs wel ver genoeg uit elkaar zetten om het stereo te maken? "Stereo" uit 1 cabinet is geen stereo.

Jedeel
3 februari 2012, 15:07
Niet echt. Pannen is het laten bewegen over het stereoveld en ping-pong is letterlijk van links naar rechts.

Oke, met andere woorden;
- pannen heeft een middengebied
- pingpong uitsluitend of 100% links of 100% rechts (zonder middengebied).
Is dit het verschil?

HaroldA
3 februari 2012, 15:10
Dit is panning:

L
http://www.dhtrob.com/overige/afbeeldingen/sinus.gif
R

Dit is ping-pong:


L L L L L L L L L L
R R R R R R R R R

Jedeel
3 februari 2012, 15:24
Klopt het dat jij nu hebt getekend wat ik 'probeerde' onder woorden te brengen?

HaroldA
3 februari 2012, 15:26
Klopt het dat jij nu hebt getekend wat ik 'probeerde' onder woorden te brengen?

Nee.

Ping pong kun je ook instellen op 1% L&R. Hoeft niet perse 100% te zijn. Wel zit het altijd op dezelfde "afstand" en panning varieert van breedte.

bluegate
3 februari 2012, 16:01
Ik heb een circular delay gemaakt op mijn Eventide.
Erg lekker effect.
Het is meer een draaiende beweging waarbij ook de Center gebruikt wordt ipv alleen L & R.

Om echt een PCM-70 idee te krijgen heb je diffusion nodig waardoor de echos wat reverb achtigs krijgen en dus wegduiken achter je noten ipv er bovenop liggen.

Weet niet waarop je het wil nabouwen maar je hebt een delaylijn nodig met 3 taps.
Ik mix ze in deze verhouding: L = -3dB, R = 0dB en C = -6dB (org. C = 0dB)
Feedbacks door diffusor halen en Lfb = 35%, Rfb=22%, Cfb=15% (org. fdbck = 30%)
Tijden: L = 292ms, R = 584ms, C = 888ms (org PCM 70)
Highcut = 15kHz

Ik heb een stukje berekening in mijn programma dat de tijden in verhouding tot elkaar worden aangepast aan TapTempo.

ateng
4 februari 2012, 09:52
Probeer het na te bouwen door 2 delay in serie te plaatsen... het enigste wat ik dan mis is de diffusion want dat is wat de circular delay op de PCM70 zo speciaal maakt.

DemolitionColorScheme
4 februari 2012, 10:15
Wat gebruik je dan?

bluegate
4 februari 2012, 10:39
Zelf gebruik ik 3 delay modules in serie in de patch.
1=L, 2=R en 3=C
Die 3 is belangrijk want die zorgt voor de draaiende beweging in het geluid.
Anders krijg je meer een ping-pong achtige delay.

http://www.bluegate.nl/Images/circular%20delay.tiff

DemolitionColorScheme
4 februari 2012, 13:34
Ik doelde eigenlijk meer op de TS. Als je geen 3 delays kan pakken zal het lastig worden om een circular delay te krijgen. Sowieso met je dan echt minimaal 2 cabs / amps hebben.

ateng
4 februari 2012, 16:47
Je hebt er sowieso 3 delay (tap) nodig om circular te maken maar niet perse 3 delay pedalen/units ofzo.
Dit is hoe ik het wil proberen:
Delay 1 center instellen op 888ms >wet signaal naar mixer en dry signaal naar Delay 2. Delay 2 pingpong instellen met L 292ms en R 584ms (originele PCM70 instelling)

Als het goed is moet dit lukken en krijg je circular delay. Om het beste "diffusion" effect te krijgen doe je door een analoog/tape echo te gebruiken als delay 1.

DemolitionColorScheme
4 februari 2012, 18:25
Je hebt er sowieso 3 delay (tap) nodig om circular te maken maar niet perse 3 delay pedalen/units ofzo.
Met 3 delays bedoel ik dus 3 individuele delay lines, dus, inderdaad, 3 delays of een delay met multiple taps.