PDA

View Full Version : A-akkoord



michke
3 februari 2012, 06:31
Hoi,

Vraagje, ik speel nu een jaartje gitaar,heb mezelf met dvd's en beginnersboeken wat leren spelen. Iets dat ik al veel vroeger had moeten doen want ik amuseer me rot op men gitaartje ;)
De meeste basisakkoorden lukken me ondertussen aardig, zelf de "evil" F chord lukt me ;) Maar bij mij is het A-akkoord de boosdoener, ik geraak er maar niet om het zuiver te spelen, en dat is behoorlijk frustrerend want in veel nummertjes dat ik wil spelen zit de A tussen..ik heb wel vrij dikke vingers en het lukt me niet om 3 vingers in diezelfde fret te krijgen, en als ze er al in geraken heb ik altijd de fijne snaar mee waardoor deze gedempt is. Heeft iemand mij misschien hints of zijn er nog manieren om een A akkoord te spelen?
Ik hoop dat ik op een dag Het A akkoord kan spelen...:(

JohnLord
3 februari 2012, 08:21
Welke vingerzetting gebruik je? In plaats van de standaard vingerzetting met drie vingers op een rijtje zet ik mijn middelvinger op D, wijs op G, en ring op B snaar. In een driehoekje dus, dat geeft wat meer ruimte. Geeft ook nog het voordeeltje dat je bij overpakken naar D akkoord of E akkoord je wijsvinger op dezelfde snaar kunt houden.

bass blom
3 februari 2012, 08:25
daar moest ik ff over nadenken dat driehoekje :D vreemd..

ik doe het gewoon met mijn wijsvinger, gewoon plat over de drie snaren heen.

Rizz
3 februari 2012, 09:34
+1 wat Bass zegt.. Ik kan het met drie vingers onder elkaar, maar doe het ook heel vaak met alleen m'n ringvinger (gewenning van de barre's)

Martijn-w
3 februari 2012, 09:44
Volgens mij heb je met zo'n barré juist meer kans om de hoge e af te dempen, toch?
Je kan het ook met middel, ring en pink. Voordeel daarvan is dat je dan al in de zelfde houding zit als een barré in A-vorm zeg maar.

Kim Wilson
3 februari 2012, 10:14
Het hangt er een beetje vanaf in wat voor muziek ik het A-akkoord speel. In rauwe R&R gebruik ik idd maar één vinger over de tweede fret, zodat ik de middel- en ringvinger nog vrij heb voor wat versieringen. Maar als ik á la kampvuurliedjes een deuntje zit te spelen, met volle, vaak open akkoorden (meestal op de akoestische, maar op een elektrische kan dat ook), pak ik hem op de traditionele manier, omdat ik dan de hoge E ook wil horen.

Rizz
3 februari 2012, 11:28
Volgens mij heb je met zo'n barré juist meer kans om de hoge e af te dempen, toch?
Je kan het ook met middel, ring en pink. Voordeel daarvan is dat je dan al in de zelfde houding zit als een barré in A-vorm zeg maar.

Geen last van... Heb verder niet zulke buigzame vingers, behalve m'n ringvinger links...

Die barré-in-A-vorm kan ik echt niet op de lage posities, krijg kramp in m'n hand.. Dit had ik gelijk van het begin af, dus heb mezelf vrij snel aangeleerd om m'n ringvinger te gebruiken... Heeft wel weer als voordeel dat ik m'n pink vrij heb.

Riny
3 februari 2012, 12:06
Probeer even mee te denken/helpen.

Zoals al aangegeven is zijn er vele mogelijkheden om een A chord te "pakken".
Hieronder een mogelijke mogelijkheid?

http://dl.dropbox.com/u/793212/Afbeeldingen/A_chord.jpg

grayfink
3 februari 2012, 12:46
Met dikke vingers en een open A drukken de meesten gewoon die drie vakjes met twee vingers in.
http://www.pauladams.org/Images%20hand/Hand3.jpg

ghost-rider2006
3 februari 2012, 12:48
Ruilen dan ik zit met die K .....>>> F
e snaartje wil niet mee of gedempt grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Rizz
3 februari 2012, 13:05
Ruilen dan ik zit met die K .....>>> F
e snaartje wil niet mee of gedempt grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

:) En zo heeft iedereen wel wat, heb ik heel lang mee zitten rommelen.. Toen ik overstapte van klassiek naar western, heb ik ook bijna weer opnieuw moeten leren spelen! Positie zoeken is erg lastig, maar blijven proberen! er is er vast wel 1.. Duim iets lager of hoger, barrévinger een iets schuin, of hoger of lager plaatsen..

On topic: met 2 vingers een open A op een klassieke? moet het op een electrische zeker lukken! ook een goede mogelijkheid..

lindstrom
3 februari 2012, 13:07
De open A speel ik met alleen de wijsvinger. hele kootje op 3 snaren. beetje knip erin om de onderste E open te houden.

zo houd ik mijn andere 3 vingers vrij om een lick/riff erbij te kunnen spelen.

bass blom
3 februari 2012, 13:31
en soms doe ik dan pinkie erbij op 5e positie hoge E :ok:

edje kadetje
3 februari 2012, 13:42
De open A speel ik met alleen de wijsvinger. hele kootje op 3 snaren. beetje knip erin om de onderste E open te houden.

zo houd ik mijn andere 3 vingers vrij om een lick/riff erbij te kunnen spelen.

+1 en die losse e die laat ik voor wat ie is. Als ik die echt wil horen speel ik in de vijfde positie in barre of in de 5e positie en dan laat ik de onderste twee snaren gewoon open (add b), prachtig.

Ernest01
3 februari 2012, 15:07
Met dikke vingers en een open A drukken de meesten gewoon die drie vakjes met twee vingers in.
http://www.pauladams.org/Images%20hand/Hand3.jpg

Ik heb geen bijzonder dikke vingers, maar doe het ook zo.

michke
3 februari 2012, 15:14
Bedankt voor al deze nuttige info !! Het driehoekje dat iemand hier zei had ik ook al geprobeerd maar ook dat lukt me niet.
Ik wist niet dat je hem ook met 1 vinger kan spelen waarvoor dank, dat Baré akkoordje met de wijsvinger lijkt voor mij de beste oplossing. Na jullie reacties ben ik even gaan zoeken achter uitleg en gevonden! ==>http://www.justinguitar.com/en/BC-143-Aminibar-chord.php
Thanks !:strat:

GunterLeon
4 februari 2012, 00:02
Dat voorgenoemde 'driehoekje' wordt in het filmpje in onderstaande link goed uitgelegd.
http://www.justinguitar.com/en/BC-112-A-chord.php

Misschien iets te 'beginner', maar het is in ieder geval duidelijk ;)

harrie-beton
4 februari 2012, 09:31
Ik gebruik ook voor een A het driehoekje (vinger 2 naar achteren) vooral omdat ik dan als het moet er nog een pink achter kan zetten op de E snaar om de A6 te maken.

aaronstonebeat
4 februari 2012, 14:20
Flamencogitaristen spelen de A wel zo: wijsvinger in een kleine barré op de d- en de g-snaar en de middelvinger op de b-snaar.

Koeloe
4 februari 2012, 14:25
Flamencogitaristen spelen de A wel zo: wijsvinger in een kleine barré op de d- en de g-snaar en de middelvinger op de b-snaar.

Zo doe ik het ook.
Enigzins wel beďnvloed doordat ik een stukje van mijn ringvinger mis.

PeterEdlin
7 februari 2012, 10:13
Als je echt grote handen hebt kun je meschien ook je pink gebruiken om de A te pakken op de hoge E snaar en verder je ringvinger gebruiken om de snaren in de 2e fred in te drukken.

(Excuses dit was al gezegd door Bass Blom)

USofguitar
7 februari 2012, 13:40
Hoi,

Vraagje, ik speel nu een jaartje gitaar,heb mezelf met dvd's en beginnersboeken wat leren spelen. Iets dat ik al veel vroeger had moeten doen want ik amuseer me rot op men gitaartje ;)
De meeste basisakkoorden lukken me ondertussen aardig, zelf de "evil" F chord lukt me ;) Maar bij mij is het A-akkoord de boosdoener, ik geraak er maar niet om het zuiver te spelen, en dat is behoorlijk frustrerend want in veel nummertjes dat ik wil spelen zit de A tussen..ik heb wel vrij dikke vingers en het lukt me niet om 3 vingers in diezelfde fret te krijgen, en als ze er al in geraken heb ik altijd de fijne snaar mee waardoor deze gedempt is. Heeft iemand mij misschien hints of zijn er nog manieren om een A akkoord te spelen?
Ik hoop dat ik op een dag Het A akkoord kan spelen...:(

Hoi Michke,

Er zijn zeker meer dan een manier waarop jij A kan spelen.

Zolang dat de noten A - C# - E in je akkoord staan speel je eigenlijk een 3klank A MAJEUR akkoord.

Als je moeite hebt met de fingering kan je die proberen:
1. barré met de eerste vinger op de 2de fret van de D, G en B snaren. Alleen dan moet je een kleine hoek geven aan je vinger zodat de losse E snaar ook wel klinkt.
2. Eerste vinger doet een barré op de 2de fret van de D en G snaren. Dan moet je kan je nog de 2de vinger gebruiken om op de 2de fret van de B snaar te drukken. Nogmaals zorg dat de losse E snaar vrij klinkt.
3. Gebruik een andere ligging. Bijvoorbeeld die:

E- 5 (barre met de wijsving.)
B- 5 (barre met de wijsving.)
G- 6 (middelving.)
D- 7 (pink)
A- 7 (ringving.)
E- 5 (barre met de wijsving.)

Succes.
Ulrich

lindstrom
8 februari 2012, 09:02
Als je echt grote handen hebt kun je meschien ook je pink gebruiken om de A te pakken op de hoge E snaar en verder je ringvinger gebruiken om de snaren in de 2e fred in te drukken.

(Excuses dit was al gezegd door Bass Blom)

Waarom zo moeilijk? :???: gewoon met je wijsvinger.

Het is zonde om met je ringvinger te spelen wanneer je met je wijsvinger een aantal vingers gaat overhouden om een lick ofzo te spelen.


(overigens is het "Misschien i.p.v. Meschien)

Rizz
8 februari 2012, 13:13
Ik vind het eigenlijk wel zielig voor Fred (die 2e dan), krijgt maar snaren in zich gedrukt.. :D

Gerardos
16 februari 2012, 17:53
Probeer even mee te denken/helpen.

Zoals al aangegeven is zijn er vele mogelijkheden om een A chord te "pakken".
Hieronder een mogelijke mogelijkheid?

http://dl.dropbox.com/u/793212/Afbeeldingen/A_chord.jpg

Wat een ongelofelijke gave tip is dit! En zo duidelijk weergegeven! Thanks Riny!

GoReTeX
18 februari 2012, 19:16
Ik vind het eigenlijk wel zielig voor Fred (die 2e dan), krijgt maar snaren in zich gedrukt.. :D

:seriousf:

dokterpeter
23 februari 2012, 20:12
nog even ter illustratie van "het driehoekje":
http://i1192.photobucket.com/albums/aa340/dokterpeter/akkoorden/akkoorden.jpg
komt uit een akkoorden boek van Mel Bay "Elementary Guitar Chords" uit 1959 !!!