PDA

View Full Version : Hulp gevraagd bij aanschaf (semi-akoestische) gitaar - n00b !



Omnomnom
3 februari 2012, 02:05
Hi,

Vorige week heb ik een proefles gehad en heb nu besloten dat ik graag gitaar wil gaan spelen.
Nu wil ik een studiegitaar kopen (compleet starterspakket).

Ik ga volgende week naar een gitaarshop, maar zou het prettig vinden als ik al een beetje aan kan geven wat ik dan ongeveer zoek.

Zou iemand me daar een beetje bij willen helpen?

Ik heb 3 gitaren in mijn hand gehad bij de les; klassiek, Western en elektrisch.

Puur vanwege de bespeelbaarheid wil ik een elektrische gitaar. De sound van een akoestische vind ik echter veel mooier (sorry), maar dat kost me te veel kracht.

Voor mij hoeft ie niet onwijs hard te kunnen en al die supertechnische hoogstandjes zijn ook niet echt aan mij besteed.

Mijn leraar zei dat Stratocaster het beste bij mij past, dus de eerste stap is dan al gezet ;-)

Zijn er semi-akoestische gitaren die ook unplugged een beetje leuk kunnen klinken?
Zou ik dan moeten kiezen voor een hollow of semi-hollow?
Hoe "metaleriger" de gitaar klinkt hoe minder mooi ik het vind.

Ik weet echt helemaal niets van gitaren en ben nu al 3 dagen van alles aan het lezen maar het gaat me steeds meer duizelen van alle termen.

Ik ben vrouw en klein van stuk, dus ik dacht dat een 3/4 of een 7/8 (??) misschien iets voor mij zou kunnen zijn?

Hopelijk kan iemand me een beetje duidelijkheid verschaffen.
Alvast hartelijk bedankt voor eventuele reacties!



Budget: tot 250 euro ongeveer

o0rollo0o
3 februari 2012, 08:07
Een stratocaster is eigenlijk altijd een mooie beginnersgitaar. Waarom vond je de electrische minder mooi klinken? Het geluid van een electrische gitaar is erg afhankelijk van de versterker waar je hem inprikt.

Semi akoustisch is meestal wat duurder dan 250 euro helaas. Een staalsnarige akoustische is in het begin erg wennen wat ze spelen inderdaad wat zwaarder maar hierbij geld gewoon oefening, en dit 'zware' gevoel trekt vanzelf weg.

wireman
3 februari 2012, 10:52
Het is persoonlijk.. Het ligt er maar net aan wat je wil gaan spelen.. Als je akoestisch mooier vind, dan zou ik gewoon kijken voor een mooi (tweedehands!!) akoestiesch/electrisch gitaartje. Niks MOET en het gaat om jouw plezier he?! (waarom eigenlijk akoestisch/electrisch? voor het oefenen volstaat een mooie akoestische, en zeker in jouw segment wordt een EQ/preamp toch ergens anders op bezuinigd. Dan heb de straks een leuk gitaartje die electrisch kan, wat je niet gebruik, maar waar WEL slechte stemmechanieken op zit).. Wat betreft het spelen op een staalsnarige akoestische.. Kost misschien wat meer moeite, maar met oefenen moet dat gaan lukken. Goedkopere gitaren hebben vaak een ietwat verstoord balans. Bij de ene overheerst het hoog, en bij de ander laag (met name de jumbo modellen) Zoek op je gemak een gitaar die bij je past en die lekker speelt. Ga gewoon op ontdekkingsreis.. Misschien denk je er volgend jaar anders over en wil je alsnog een strat.. Die kans is zeer groot aanwezig.. welkom in de wereld die GAS heet! :seriousf:

enne.. laat je niet gek maken door alle vaktermen en jargon!! SUCCES!!

GunterLeon
3 februari 2012, 11:41
Mijn eerste gitaar was een semi-hollow body.
Een epiphone dot (kopie van Gibson ES-335) omdat ik dat een knappe betaalbare gitaar vond.

Maar ik zou hem echt niet aanraden als eerste gitaar. Als ik mijn strato-model bespeel valt het me echt op hoe onhandig zo'n grote semi-hollow wel is in het begin. Zeker als je gewoon effe in de zetel zit te oefenen. En ik ben met m'n 1m83 dan nog niet zo klein...

Misschien kan je eens een squier telecaster thinline gaan bekijken bij de lokale gitaarwinkel. Die is toch wat handelbaarder (maar zelf geen idee hoe ie unplugged klinkt). En die moet je tweedehands wel voor onder de 250 euro vinden.

Succes met je nieuwe hobby!

Kim Wilson
3 februari 2012, 12:06
Ibanez maakt goeie (semi-)hollow gitaren, die klinken unplugged ook nog best aardig (maar daar zijn ze uiteindelijk niet voor gemaakt natuurlijk), en tweedehands zeker voor €250 te scoren.

Als je echt een mooie hollow wil met een goed unplugged geluid, zul je waarschijnlijk naar een dikke Guild of Gretsch o.i.d. moeten, maar die zijn best onhandig groot en je zal het kopen van een andere auto er even voor uit moeten stellen.

Bijl
3 februari 2012, 12:12
Mijn leraar zei dat Stratocaster het beste bij mij past, dus de eerste stap is dan al gezet ;-)

Zijn er semi-akoestische gitaren die ook unplugged een beetje leuk kunnen klinken?
Zou ik dan moeten kiezen voor een hollow of semi-hollow?
Hoe "metaleriger" de gitaar klinkt hoe minder mooi ik het vind.

Dan is een strat dus geen goede keuze... Een electrische hollowbody lijkt me dan beter. Die zijn er wel binnen je budget hoor:

http://link.marktplaats.nl/521972469

http://link.marktplaats.nl/1000057470

http://link.marktplaats.nl/522412129



Ik ben vrouw en klein van stuk, dus ik dacht dat een 3/4 of een 7/8 (??) misschien iets voor mij zou kunnen zijn?


De meeste electrische hollowbody's hebben zijn al iets korter dan een Stratocaster model. En zo doen kleine vrouwen met grote gitaren dat:


http://www.youtube.com/watch?v=QG7mKw_Ykqg&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=tTiuqpE3Ru0&feature=related

Luca P
3 februari 2012, 12:22
....Onemonmonmneemomnonm...leuke naam...
:crazyhappy:

Omnomnom
3 februari 2012, 19:24
Bedankt voor de reacties.

Iemand schreef dat een Strat dan waarschijnlijk niet zo'n goede keuze is. (ik denk vanwege wat ik schreef over "metaliger".

Maar ik heb besloten dat ik elektrisch wil, en dan had ik begrepen dat de eerste keus dan is: Strat of Les Paul.

Inderdaad is het gewoon een persoonlijke voorkeur waarom ik akoestisch mooier vind. Maar ik ken mezelf, ik vond het vreselijk spelen en ik geloof direct dat er heel veel mensen zijn die er aan wennen, maar mij zakt de moed er van in de schoenen. Bovendien heb ik een polsblessure die af en toe opspeelt als ik te veel kracht gebruik.

Ben vandaag in de winkel geweest en nu weet ik het helemaal niet meer :(

Ik zag een Fender Squier Affinity startpakket, en die gitaar voelde goed aan. Daarna kreeg ik een Ibanez AGR 70 in mijn handen (boven budget!) en nu wil ik die. Ligt heerlijk op mijn been, snaren vind ik fijn en ik vind hem ontzettend mooi, vooral ook met de stemknoppen aan twee kanten en de "softe" cutaway.
Is er iets vergelijkbaars wat meer in mijn prijsklasse ligt?

Weet iemand trouwens of bovengenoemde Ibanez een hollow of semi-hollow is?
Ook wil ik graag weten of dit nou een Strat of een Tele is. Die vragen schoten me te binnen toen ik alweer onderweg naar huis was. Ik kan het op internet niet vinden.

En een laatste vraag:
Bestaan er ook Stratocasters met 1 cutaway?

Sorry voor de vele vragen maar ik heb me in een doolhof begeven en zoek de uitgang ;)

Alvast bedankt!

Eric van Esch
3 februari 2012, 19:34
Die Ibanez is een full hollow body.

http://www.ibanez.co.jp/products/hb_page12.php?area_id=3&data_id=154&color=CL01&year=2012&cat_id=7&series_id=50

valentino
4 februari 2012, 00:27
Bedankt voor de reacties.

Iemand schreef dat een Strat dan waarschijnlijk niet zo'n goede keuze is. (ik denk vanwege wat ik schreef over "metaliger".

Maar ik heb besloten dat ik elektrisch wil, en dan had ik begrepen dat de eerste keus dan is: Strat of Les Paul.

Inderdaad is het gewoon een persoonlijke voorkeur waarom ik akoestisch mooier vind. Maar ik ken mezelf, ik vond het vreselijk spelen en ik geloof direct dat er heel veel mensen zijn die er aan wennen, maar mij zakt de moed er van in de schoenen. Bovendien heb ik een polsblessure die af en toe opspeelt als ik te veel kracht gebruik.

Ben vandaag in de winkel geweest en nu weet ik het helemaal niet meer :(

Ik zag een Fender Squier Affinity startpakket, en die gitaar voelde goed aan. Daarna kreeg ik een Ibanez AGR 70 in mijn handen (boven budget!) en nu wil ik die. Ligt heerlijk op mijn been, snaren vind ik fijn en ik vind hem ontzettend mooi, vooral ook met de stemknoppen aan twee kanten en de "softe" cutaway.
Is er iets vergelijkbaars wat meer in mijn prijsklasse ligt?

Weet iemand trouwens of bovengenoemde Ibanez een hollow of semi-hollow is?
Ook wil ik graag weten of dit nou een Strat of een Tele is. Die vragen schoten me te binnen toen ik alweer onderweg naar huis was. Ik kan het op internet niet vinden.

En een laatste vraag:
Bestaan er ook Stratocasters met 1 cutaway?

Sorry voor de vele vragen maar ik heb me in een doolhof begeven en zoek de uitgang ;)

Alvast bedankt!

Hallo leuk zo een zoektocht naar een gitaar .Wij zijn voor onze zoon ook bezig geweest en hebben ook de hulp van de wijze heren hier in geroepen.

Jou stukje lezenden dacht ik ook gelijk holow body. wij hebben thuis twee type Ibanezen staan en een Gregg Bennet Roale rl-1 Holow body. Ik vind deze gitaar het mooist klinken . Maar smaken verschillen Ga je voor een stratocaster model zoek dan op dit topic ook eens naar pacifica gitaren worden beschreven als kwalitietief goede gitaren voor beginner en gevordende. Op markt plaats werd er een aangeboden plus line 6 versterker van 30 watt . ( zie marktplaats Link)

Even over je start pakket bij souman in wezep zag ik een fender squier staan van af 139 euro en een versterker heb je al van af 99 euro. Eeen starters pakket kan leuk zijn maar beetje slim shopen en babbelen maakt het waarschijnlijk net wat leuker .en de set net ff wat beter, Ik zou eigenlijk je de tip mee willen geven koop een 30 wat verterker het klinkt net ff beter ook als je thuis lekker rustig speeld,wij hebben een 15 wat en een 30 watt staan en de 30 klinkt gewoon lekkerder.

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/524869132-yamaha-pacifica-zo-goed-als-nieuw.html?return=eJxNjttqxCAQQP9lYfOWu22sIZRd%2Bt S%2FEOM24hVnwl5K%2F70jdKFPnqOHGaXoxbcR3Qxi4G%2FiAF pmtc0bYhJta2PSofEyW0xOSoQmuNbvD6NtrUNtAmDevQ6oQwtB yvz%2Fpv4yKDOd2mmL2YDaWjUx3mzo3fvNLX21woLxOJ7643hO O0FH4MhO08ALDgVZwdUQliw9MyR4GNIzXFZ4TsG%2FZ1%2B6QF %2FJRpX6VgI2dS%2Bvxe5kjHPWFbNXsiSVuRglySOUXUOV0r50 VYqAKq566ceRf34c5p9fUyxgew%3D%3D&df=1&fta=eNpNj8tuwyAQAP%2BFg8%2B8bPCufOuph%2F6ChQ2kqDhG ASduo%2Fx7cdpKvY1Gq91ZAwruGTSQ7RLHq4mZYAYmKJA9Dqyx eSgrMEwbUIwMFNcYOSip0QbAlA5d4CskzN7mY7JUtSQ4b4u7hB njDkwq2nYYP0FqLWmHHzdIZg4%2BzAbXHIA3KW0DbdKay7xaNz Ah9OvLkSKBJHNyBEPdnUEACfbZqGuimCbmhfE784qK3s%2F7P8 Od69upQqsNV30Fqa2j8wGMc6UriJZ1Wh0ga5j%2F%2BR1IWZOx eYzufCrvf6d7IIvZx6OmBtin40DMjeDbL14JGqBwfzy%2BAfOx aHQ%3D&fta_ind=6&fs=1

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/527508895-semi-prof-ibanez-stagemaster-compl-28-watt-versterker.html?return=eJwtilsOgjAUBfdCAp%2FQQoykp DEYv9xFLdU2LfSm9xINxr1bH38z54wSXDydYAMKvu9FgUYlbQd LBKJpfASz1LNKniAoRVgvofklNVg4PILk1YSSYtmNvOyOgTJsD jLidcL%2FCp%2BVZZjzMS7rbJLTWf09q7uoxWxlu2vZzZFS6Ys mGE%2FJoba5i%2Bhy2FYAq2QVRCQdJyN51%2FXnUzG83sdXPzM %3D&df=1&fta=eNpNVMtuHDkM%2FJcB4rMoiXo1fNvTHvYXDEqinEHGnoF7 nBgJ8u9LsoP1nrpAiiyySDa13H7trbTT%2B9vl6Ttd9tO2N3C% 2BnT4uj%2FAw98f7tcF2ubef59u2ryne7XZvbnu5tdf3F347j% 2B3bj3bu9Mo%2Fv3j3fL4TvQngC3%2B7v5338XW77ufmH26390 f3cLvu93Gd%2FAghlL%2F%2FUrrYTjd65tN2ltx7C%2B10nlZH RcGh08SU%2FIeAwuyzgEor%2Bi6gA8OqBigm%2FACxUxcXLIfy XQKyx%2BTGZ5RYwGNVF47gyTIfFLBSBkISEAZklIS8Vpx%2BqG suciAWCOBYw2EQLSVNo0AmA76GwwIcogKSqG6gL54GpA19HMGF WiXhdJ6Q1VWZ%2B%2FzsVCylTF%2BVCwqvpIXVXqplTouCuhJ2 cJYZU3XGjt5FTRhzT7WoJQahMX0qYlCLd0v74lWzK1Ihc%2FQz GKkbE6xml0URFUpUUDEnpYk5fyovOufs0MTkGav2hXOVWUzeyh 6UNARIWjz25KqC2AvrG%2BaEZEOBMaLpjLkDdgNEmQ2EZcNFHI zWhYsY7LHMaR7A0zDgE8diva9iXSAAZYniDsVXq2dNIFXM0axe M7sundrcu89OKYRy%2Baj6RHTL5jX8oaF3vtduXWQHpjMx2Jgi TQBVLBYpwywlrHHU49AoXGIaFo7x6D1KIrYoeWvrF0NPpmEMOK PWDBmS6fzfhuv%2BdNufmL0jFbMkNMUCrxz4f3fRU3A9HA32oz DZssW6SIE860bJVqbJQUFIeLyJsr56FyEMcRrIg7oBl8gW0uPU S1kBqLK5XPcz259EDvh%2BvdHcny78%2Bnz%2Fqkee9LTb6YU% 2BnvTu5dRn82KTnw79OG3%2F%2FIHfTxs11379%2Fv0v1Sdngw %3D%3D&fta_ind=10&fs=1

ps ik kan niet gitaar spelen maar vind het reuze leuk dat mijn zoon het wel doet.Probeer me daarom een beetje te verdiepen in wat leuk is en nuttig.Natuurlijk ga je niet gelijk een Gibson kopen of een Fender Maar zoek je een leuke betaalbare Gitaar waar je ff mee voor uit kan succesmet je zoek toch en laat het ff weten als je wat hebt gevonden. Altijd leuk

Om je keuze nog wat makkelijker te maken ff filmpje er bij gedaan met geluid van de greg bennet holow body op het eind hoor je nog even een ibanez GRX 40


http://www.youtube.com/watch?v=6Tkr7E3tpuw&feature=g-upl&context=G2cac103AUAAAAAAAAAA


Groeten Dick Vader van Valentino:punk:

Omnomnom
5 februari 2012, 22:19
Iedereen bedankt weer voor de info.

Ik ga me beraden of ik überhaupt wel gitaar wil spelen, want alleen het kiezen al vind ik een hels karwei, en daarbij zijn er zoveel termen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Omnomnom
21 februari 2012, 02:01
Hi,

Ik wilde even melden dat ik via mijn leraar een 2e hands elektrische (dus niet semi) heb gekocht voor een paar tientjes. Kan ik in ieder geval vooruit. Als ik het echt leuk vind dan kan ik tzt nog altijd een semi akoestische aanschaffen.

Nitefly7
10 april 2012, 22:27
niet om het topic over te nemen, maar zou je me kunnen vertellen waar je die Ibanez AGR 70 hebt getest?


Bedankt voor de reacties.

Iemand schreef dat een Strat dan waarschijnlijk niet zo'n goede keuze is. (ik denk vanwege wat ik schreef over "metaliger".

Maar ik heb besloten dat ik elektrisch wil, en dan had ik begrepen dat de eerste keus dan is: Strat of Les Paul.

Inderdaad is het gewoon een persoonlijke voorkeur waarom ik akoestisch mooier vind. Maar ik ken mezelf, ik vond het vreselijk spelen en ik geloof direct dat er heel veel mensen zijn die er aan wennen, maar mij zakt de moed er van in de schoenen. Bovendien heb ik een polsblessure die af en toe opspeelt als ik te veel kracht gebruik.

Ben vandaag in de winkel geweest en nu weet ik het helemaal niet meer :(

Ik zag een Fender Squier Affinity startpakket, en die gitaar voelde goed aan. Daarna kreeg ik een Ibanez AGR 70 in mijn handen (boven budget!) en nu wil ik die. Ligt heerlijk op mijn been, snaren vind ik fijn en ik vind hem ontzettend mooi, vooral ook met de stemknoppen aan twee kanten en de "softe" cutaway.
Is er iets vergelijkbaars wat meer in mijn prijsklasse ligt?

Weet iemand trouwens of bovengenoemde Ibanez een hollow of semi-hollow is?
Ook wil ik graag weten of dit nou een Strat of een Tele is. Die vragen schoten me te binnen toen ik alweer onderweg naar huis was. Ik kan het op internet niet vinden.

En een laatste vraag:
Bestaan er ook Stratocasters met 1 cutaway?

Sorry voor de vele vragen maar ik heb me in een doolhof begeven en zoek de uitgang ;)

Alvast bedankt!