PDA

View Full Version : Fender Showman head uit 1964



JaKemp
2 februari 2012, 23:22
Beste vintage amp-kenners,

Ik ben al even op zoek naar een nieuwe versterker en heb beslist dat ik graag een vintage blackface Fender wil (jaren 60 uiteraard).

Nu zie ik de mogelijkheid een Fender blackface Showman head uit 1964 te kopen. Het is echter alleen de head zonder cabinet. De vraagprijs is €800.

Maar als ik het goed begrepen heb is een van de dingen waar deze versterker net zo bekend voor is zijn cabinet (1x15 of 1x12) met zijn befaamde 'tone ring' (misschien kan iemand mij hierover wat meer informatie geven want ik weet in hemelsnaam niet wat dat ding doet!).
Dus is het wel slim om deze amp zonder zijn bijbehorende cabinet te kopen?
En is dit een goede blackface versterker? Ook tegenover Bandmaster, Bassman,... of kan ik beter wachten tot iemand zo eentje aanbiedt?

Als alternatief voor de cabinet zou ik er eentje laten maken bij Tube Amp Doctor met een Jensen speaker, welke weet ik nog niet: P15N, C15N, C15K, ...

Als iemand mij wat meer informatie kan geven over deze versterker en of het een goede keuze zou zijn, dan zou ik dat zeer appreciëren!

Groetjes Jasper

MSNL
3 februari 2012, 01:24
Hoi,
Ik heb een Dual Showman uit '66 en deze heb ik ook zonder origineel cabinet.
Ik gebruik zelf een Bogner 2x12 OS met 2x Scumback M75 speakers.
Weet niet wat bijzonder is aan de showman cabines, maar weet wel dat die Showman van mij een gekke versterker is. Voldoende hoog, maar toch altijd warm.
Als de versterker in goede staat is (origineel???) is 800 euro een normale prijs (volgens mij)

grtz MSNL

JaKemp
3 februari 2012, 10:39
De head is in originele staat buiten de lampen uiteraard en 'condensor' wat dat ook moge zijn.

Hoe reageert jou Dual Showman op pedaaltjes? Is hij ook geschikt om rock op te spelen? (geen hardrock maar denk Interpol, Dire Straits, Customs...)

Alvast bedankt!

MSNL
3 februari 2012, 11:30
Ik ben tevreden over de pedaaltjes die ik gebruik met de Showman:
Ik gebruik een Catalinbread Dirty Little Secret voor het randje en de andere boosters, overdrives etc gebruik ik altijd in combinatie met de DLS. Werkt voor mij super

The Running Man
3 februari 2012, 17:18
Beste vintage amp-kenners,

Ik ben al even op zoek naar een nieuwe versterker en heb beslist dat ik graag een vintage blackface Fender wil (jaren 60 uiteraard).

Nu zie ik de mogelijkheid een Fender blackface Showman head uit 1964 te kopen. Het is echter alleen de head zonder cabinet. De vraagprijs is €800.

Maar als ik het goed begrepen heb is een van de dingen waar deze versterker net zo bekend voor is zijn cabinet (1x15 of 1x12) met zijn befaamde 'tone ring' (misschien kan iemand mij hierover wat meer informatie geven want ik weet in hemelsnaam niet wat dat ding doet!).
Dus is het wel slim om deze amp zonder zijn bijbehorende cabinet te kopen?
En is dit een goede blackface versterker? Ook tegenover Bandmaster, Bassman,... of kan ik beter wachten tot iemand zo eentje aanbiedt?

Als alternatief voor de cabinet zou ik er eentje laten maken bij Tube Amp Doctor met een Jensen speaker, welke weet ik nog niet: P15N, C15N, C15K, ...

Als iemand mij wat meer informatie kan geven over deze versterker en of het een goede keuze zou zijn, dan zou ik dat zeer appreciëren!

Groetjes Jasper

Of je laat Toneblo (GIABLO) een replica bouwen...
Heeft dat ook gedaan voor onze '64 bassman (pine, etc):rockon:

muziekschuur
3 februari 2012, 17:31
Goeie prijs. Goed idee daar een cabinet te halen.
Wel even na laten kijken door een expert.

Mr.Fingers
21 maart 2012, 22:29
Foto's verdorie, en snel! :D


(enneh, veel plezier ermee ;))

JaKemp
21 maart 2012, 23:09
Foto's verdorie, en snel! :D


(enneh, veel plezier ermee ;))

Was ik al van plan maar het uploaden van foto's lukte me niet, dat moet blijkbaar met een URL of zoiets... ?

Staat ongetwijfeld wel ergens vermeld hoe dat moet en dan zal ik ze zeker posten!

Mr.Fingers
21 maart 2012, 23:13
account maken op photobucket (is gratisch ende voor niets), uploaden, en dan gewoon de "IMG code" selecteren (kopieert automatisch), en dan hier plakken.


Trouwens, voor mij is het niet, ik weet hoe het kreng eruit ziet :D

muziekschuur
22 maart 2012, 09:43
De Fender cabinetten uit die tijd beginnen nu zachtjes uit elkaar te vallen. Dus die zijn of rijp voor restauratie (lees nieuwbouw) of thuisgebruik. En dat soort cabinetten kun je nu ook nog nieuw kopen. En is dus de betere deal. Die Showman is een droom versterker van mij. Plezier ermee.

Om een plaatje te laten zien doe je dit; uploaden naar een server;

plaatje url hier zoiets als ; http://shokolaadebroodjemet thee.plaatje.jpg En dan zie je je plaatje.

Dreverhaven
22 maart 2012, 12:19
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die G12H's nog nooit gehoord heb, maar tot nu toe vond ik Celestion en Fender niet echt een beste combi. Het klonk me te stug, te modern, te direct, te fel in het hoog, maar goed, speakers die ik gehoord heb icm Fender waren G12T75, CL80, V30.
Daarnaast, veel mensen spreken slecht over bijv. ouwe Oxfords, en laat ik daar nou net van smullen. Zou eerder een paar ouwe speakers die Fender in die tijd gebruikte, of in de jaren 70, in zo'n kast stoppen.
Maar hoe is de nieuwe Jensen? Ik ben best geďnteresseerd in die dingen, heb ze alleen nog niet gehoord.

jacky
22 maart 2012, 15:00
De Fender cabinetten uit die tijd beginnen nu zachtjes uit elkaar te vallen. Dus die zijn of rijp voor restauratie (lees nieuwbouw) of thuisgebruik. En dat soort cabinetten kun je nu ook nog nieuw kopen. En is dus de betere deal. Die Showman is een droom versterker van mij. Plezier ermee.

Om een plaatje te laten zien doe je dit; uploaden naar een server;

plaatje url hier zoiets als ; http://shokolaadebroodjemet thee.plaatje.jpg En dan zie je je plaatje.

Hoe kom je erbij dat die cabinetjes uit de zestiger jaren uit elkaar beginnen te vallen bizarre uitspraak in mijn ogen die cabinetjes zitten met een doos schroeven in elkaar ,built like a tank.
Best veel fendertjes gerepareerd en gezien nooit een cabinet gezien wat uit elkaar valt .Wel bv een twin cabinet of een bassman 10 oid maar uit de jaren zestig en dan de cabinetjes ...nooit .