PDA

View Full Version : Push-pull Potmeters



Thiez
2 februari 2012, 21:16
Wat een godverse klerendingen zijn dat!!!

Zo, dat is er uit. Heb in me zelfbouw strat een mooie schakeling ontworpen om de elementen als standaard strat te gebruiken en door middel van push-pull in serie te kunnen schakelen als een soort humbucker.
Nu heb ik vandaag voor de 2e keer zo een ding kapot..... sta je daar ineens met je volumeknop en een asje in je handen.
Is die chinese meuk gewoon zo slecht of ken ik gewoon me eigen krachten niet? Het is niet dat ik een enorme ruk aan dat ding geef ofzo....

Tabula Rasa
2 februari 2012, 21:18
Gebruik ze al jaren en nog nooit eentje kapot getrokken. Wat voor meuk heb je?

Thiez
2 februari 2012, 21:35
De goedkoopste van guitarsupplies. Heb hem net uit elkaar gehaald maar het ziet er ook gewoon fragiel uit.
Een klein kunststof blokje met een randje eraan waar het asje achtergeklikt zit. Dat kunststof is net een halve milimeter denk waar hij achter zit....

piezo
2 februari 2012, 21:37
Zou het kunnen dat je niet een push-pull maar een push-push pot hebt?

Mr.Fingers
2 februari 2012, 21:42
"goedkoop is duurkoop". Ik heb altijd die van bourns gebruikt, en niet kapot te krijgen (en ik ben niet de zachtste mens ter wereld). Maar eigenlijk vind ik het sowieso krengen, en ben overgeschakeld op gewone flipflopschakelaartjes.

Thiez
2 februari 2012, 22:06
Zou het kunnen dat je niet een push-pull maar een push-push pot hebt?

Wat is het verschil?

piezo
2 februari 2012, 22:22
Bij push-push druk je alleen maar voor de schakelstanden, nooit trekken.

Thiez
2 februari 2012, 22:26
Haha nee dan was het wel push pull. ik kon hem wel uittrekken. en heeft ook paar keer gewerkt. maar na paar keer niet meer. en aan het afgebroken stukje plastic te zien is er te veel kracht op de zijkant gekomen. hij is aan de zijkant gebroken.

piezo
2 februari 2012, 22:30
Ik gebruik vaak doodgewone allparts push-pull pots (o.a. VoxHumana), nog nooit een kapotte gehad.

wireman
2 februari 2012, 22:46
Ik kom er nu voor het eerst mee in aanraking omdat er een op mn Gibson Nighthawk zit.. Die van mij voelt solide aan, dus qua kwaliteit niks te zeiken maar ik vind het fokking irritant om te bedienen.. Als ik de knob (die er origineel op zit) op reguliere wijze wil bedienen en hem via de knop aan de bovenzijde uit wil trekken (kortom.. Ik trek aan mn knop en dat lukt niet), dan is het gewoon te glad en heb je geen grip.. Je moet je vingers echt ONDER de knop wurmen en m zo bij de rand omhoog wippen.. Echt Bullshit! Wie heeft dat bedacht?.. Het bespaart ruimte, maar of het praktisch is?... Andere knob zou de oplossing zijn, maar dan is ie niet meer origineel...

Ace 1.15.19
2 februari 2012, 23:36
Andere knob zou de oplossing zijn, maar dan is ie niet meer origineel...
Tone knop er uit, tuimelschakelaar er in. Ook zo weer terug origineel te maken.

wireman
3 februari 2012, 10:37
ja... en mn tone regeling dan?

Bijl
3 februari 2012, 10:42
Ik heb een push-pull pot van DiMarzio, verkrijgbaar bij Thomann:

http://www.thomann.de/nl/dimarzio_ep1201pp.htm

Ik heb deze gekocht omdat de DiMarzio pots van mijn Ibanez Universe al 17 jaar meegaan zonder problemen. Voorlopig ga ik er van uit dat deze push/pull van dezelfde kwaliteit is.

DemolitionColorScheme
3 februari 2012, 10:58
Andere knob zou de oplossing zijn, maar dan is ie niet meer origineel...
Andere knob is de enige optie. Voor mij werkte dat wel. En hoezo, niet meer origineel? Het is een pot ... Als je hem verkoopt of wat dan ook, dan zet je die originele knop er weer op.

HaroldA
3 februari 2012, 10:59
Ik heb een push-pull pot van DiMarzio, verkrijgbaar bij Thomann:

Volgens mij is dat gewoon een Alpha pot, net als de Allparts. Misschien zijn ze net ietjes anders opgebouwd, maar voor 95% identiek.

In mijn SG heb ik de miniatuur push/pull van Tonefactory, maar die kunnen ze niet meer leveren :( De Allparts die ze opgestuurd hebben past niet in de ondiepe cavity.

DemolitionColorScheme
3 februari 2012, 10:59
Tone knop er uit, tuimelschakelaar er in. Ook zo weer terug origineel te maken.
Wat ik altijd doe: push-pull knob op de tone. Ik gebruik vaker m'n volume dan de tone.

HaroldA
3 februari 2012, 11:03
Tone knop er uit, tuimelschakelaar er in. Ook zo weer terug origineel te maken.

Dan wel ff een 500K weerstand en een 22nF in serie aan ground hangen, anders heb je zoveel tophoog in je geluid.


Edit: verkeerd gelezen. Negeer bovenstaande reactie!
Edit 2: toch goed gelezen maar verkeerde quote! :ok: Bovenstaande is zeker geldig ;)

wireman
3 februari 2012, 11:07
DCS,

Dat is ook wel waar.. Het is een klusje van niets en ik kan m gewoon bewaren.. Ik zat te denken aan die Gibson knoppen met zo'n goudkleurig dopje op de bovenkant die je ook op de Blueshawks zie.. Volgens mij ook wel mooi en makkelijker te bedienen..

piezo
3 februari 2012, 14:10
@ Wireman:
Een push-pull pot, die je alleen met veel knijpkracht omhoog kunt trekken, deugt niet (meer). Als ie ooit wel goed werkte, moet ie misschien gewoon schoongemaakt/gesmeerd worden.
Het ligt dus niet aan push-pull pots in het algemeen, maar gewoon aan jouw push-pull. Tenzij jij smeerolie zweet natuurlijk, dan ligt het aan jouzelf.

De V
3 februari 2012, 14:14
Dan wel ff een 500K weerstand en een 22nF in serie aan ground hangen, anders heb je zoveel tophoog in je geluid.


Edit: verkeerd gelezen. Negeer bovenstaande reactie!
Edit 2: toch goed gelezen maar verkeerde quote! :ok: Bovenstaande is zeker geldig ;)

Ik zou hem parallel aan de ground hangen, net zoals je potmeters parallel schakelt.

wireman
3 februari 2012, 14:33
ik zal er eens een drupje smeerolie tegenaan slingeren.. Hoewel het draaiende gedeelte van het asje wel soepel werkt. Ook is ie geruisloos.. Ik ben altijd een beetje huiverig om iets te smeren wat niet stoort fen/of soepel werkt.. Je krijgt er bijna altijd wel een kraakje of een dingetje bij.. en dan wordt het gewoon vervangen.. en dat zie ik niet zitten.. Dus als het smeren niet werkt denk ik maar doortobben met andere knobs.. Het is ook niet zo dat ik heel veel kracht moet gebruiken.. De knobs zijn ook apart gevormd.. bij het minste zweet glij je al over de knob.


@ Wireman:
Een push-pull pot, die je alleen met veel knijpkracht omhoog kunt trekken, deugt niet (meer). Als ie ooit wel goed werkte, moet ie misschien gewoon schoongemaakt/gesmeerd worden.
Het ligt dus niet aan push-pull pots in het algemeen, maar gewoon aan jouw push-pull. Tenzij jij smeerolie zweet natuurlijk, dan ligt het aan jouzelf.

HaroldA
3 februari 2012, 14:36
Ik zou hem parallel aan de ground hangen, net zoals je potmeters parallel schakelt.

Ja, maar de condensator en weerstand staan wel in serie, maar parallel aan je signaal ;)

oigun
3 februari 2012, 15:51
ik zal er eens een drupje smeerolie tegenaan slingeren.. Hoewel het draaiende gedeelte van het asje wel soepel werkt. Ook is ie geruisloos.. Ik ben altijd een beetje huiverig om iets te smeren wat niet stoort fen/of soepel werkt.. Je krijgt er bijna altijd wel een kraakje of een dingetje bij.. en dan wordt het gewoon vervangen.. en dat zie ik niet zitten.. Dus als het smeren niet werkt denk ik maar doortobben met andere knobs.. Het is ook niet zo dat ik heel veel kracht moet gebruiken.. De knobs zijn ook apart gevormd.. bij het minste zweet glij je al over de knob.

Een push/push gebruiken dan hoef je er niet meer aan te trekken.

wireman
3 februari 2012, 16:35
Ik zal het tegen mn vrouw zeggen...;)

De V
4 februari 2012, 18:02
Ja, maar de condensator en weerstand staan wel in serie, maar parallel aan je signaal ;)

Ah, op die fiets.
Ik had hem verkeerd opgevat.

Excusez-moi!