PDA

View Full Version : Gitaar een paar dagen zonder snaren opbergen.



ChrisWMan
2 februari 2012, 19:04
Ik heb snaren nodig voor mijn Steinberger Synapse en die kan ik van een andere gitaar afhalen maar de gitaren die dan van mijn Steinberger afkomen zijn doubleball en kunnen niet op die gitaar.
Heb nu geen tijd om nieuwe te halen dus mijn vraag:

Is het erg om een gitaar een paar (4 ) dagen zonder snaren op te bergen?

Tabula Rasa
2 februari 2012, 19:07
Ja, dan gaat ie stuk en kan je hem meteen weggooien. Gebruik de zoekfuntie maar eens, dan lees je dat meteen.

barno
2 februari 2012, 19:08
nee, er zijn op het net altijd kommaneukers te vinden die je daarvoor waarschuwen, maar echt niet: dat halsje kan die spanningswissel wel aan.
Ik heb hier gitaren die soms maanden snaarloos staan en daarna weer podiumklaar worden gemaakt zonder veel problemen.

veel vocht, extreme temp wisselingen, vrachtwagens die over halzen rijden: dat kan wel mogelijk problematisch zijn....

The Unforgiven
2 februari 2012, 19:15
Ja, dan gaat ie stuk en kan je hem meteen weggooien. Gebruik de zoekfuntie maar eens, dan lees je dat meteen.

Ik las dat je er ook aids van kan krijgen.

jplm
2 februari 2012, 19:17
Is het erg om een gitaar een paar (4 ) dagen zonder snaren op te bergen?

Nee, maar je moet wel even je trussrod een stukkie terugdraaien, want hij compenseert de snaarspanning, en die er die 4 dagen dus even niet. Ik heb ooit eens m'n gitaar (een losse fret) laten repareren (Patrick Koopman) en 'm toen ook met de snaren eraf weggebracht, kreeg van hem bovenstaand advies, vandaar dat ik dat weet. Ging prima, na de reparatie de snaren er weer op, trussrod voorzichtig weer wat opdraaien, en de dagen daarna indien nodig wat bijstellen, en klaar is ie.

Groet, Jan.

Buzzel
2 februari 2012, 19:35
Synapse? Dat is toch die gitaar waar je op de hals kan staan (http://www.youtube.com/watch?v=IxRyRed-bWA&list=UU9UXhDwMzpH_RnkC4R1t88A&index=21&feature=plcp) zonder dat hij afbreekt?

Lijkt me dan sterk dat je maar iets overkomt!

Jasper.
2 februari 2012, 19:37
Ik las dat je er ook aids van kan krijgen.

Nou ja, dat is meer als je hem overdwars anaal inbrengt, en de vorige gebruiker heeft hem niet goed schoon gemaakt.

FruscianteFan
2 februari 2012, 19:37
Nee, maar je moet wel even je trussrod een stukkie terugdraaien, want hij compenseert de snaarspanning, en die er die 4 dagen dus even niet. Ik heb ooit eens m'n gitaar (een losse fret) laten repareren (Patrick Koopman) en 'm toen ook met de snaren eraf weggebracht, kreeg van hem bovenstaand advies, vandaar dat ik dat weet. Ging prima, na de reparatie de snaren er weer op, trussrod voorzichtig weer wat opdraaien, en de dagen daarna indien nodig wat bijstellen, en klaar is ie.

Groet, Jan.
Met alle respect - PK is niet de minste - maar als je de gitaar dan de dagen erna toch moet laten wennen, kun je dan niet net zo goed de spanning op de truss rod laten zoals-ie was?

Ik heb op mijn Indie onlangs ruim twee weken geen snaren gehad, en dat heeft helemaal geen problemen opgeleverd toen ze er weer opkwamen.

bass blom
2 februari 2012, 19:41
ik zou me meer zorgen maken over dat opbergen

Watchmaker
2 februari 2012, 19:51
Het lijkt me een absoluut non-issue. Ik zou me in deze dagen meer zorgen maken om de luchtvochtigheid, mijn gitaren staan nu in de badkamer...

ChrisWMan
2 februari 2012, 19:51
Bedankt allemaal,ga het gewoon proberen. Het is gelukkig geen gitaar waar ik veel op speel maar dat betekend uiteraard niet dat je er niet goed voor moet zorgen:)

FruscianteFan
2 februari 2012, 20:16
Trouwens, volgens mij zijn die Steinbergers superstevig gebouwd.

Venlonaer
2 februari 2012, 23:13
Het lijkt me een absoluut non-issue. Ik zou me in deze dagen meer zorgen maken om de luchtvochtigheid, mijn gitaren staan nu in de badkamer...

Ik besprenkel mijn gitaren elke morgen even met wat urine voor de vochtigheid. Schijnt ook goed te zijn om fretwear tegen te gaan. :)

Buzzel
2 februari 2012, 23:24
Slagplaten krijgen dan ook eerder een vintage look. Doe ik ook altijd.

Watchmaker
2 februari 2012, 23:58
Ja, ze staan ook naast de pot. Kan 't er mooi subtiel een beetje naast spetteren.

mesaman
3 februari 2012, 00:21
ik ga mn gitaar 13 en een half jaar opbergen?hoe zit het met de snaarspannings wisselingen?en het magnetisch veld van de zon de maan en de aarde? Zullen deze de magneet spoel in de elementen ook beďnvloeden?
De ultrasone trillingen van de laatste zonnestorm, wat met de moleculen gedaan hebben? en zou de gitaar ook regelmatig omgedraaid moeten worden?om inwerken van de zwaarte kracht ongedaan te maken?

guitarkid
3 februari 2012, 09:59
ik ga mn gitaar 13 en een half jaar opbergen?hoe zit het met de snaarspannings wisselingen?en het magnetisch veld van de zon de maan en de aarde? Zullen deze de magneet spoel in de elementen ook beďnvloeden?
De ultrasone trillingen van de laatste zonnestorm, wat met de moleculen gedaan hebben? en zou de gitaar ook regelmatig omgedraaid moeten worden?om inwerken van de zwaarte kracht ongedaan te maken?

Dan hoef jij je geen zorgen meer te maken tenzij het een Maya is.... Het is immers 2012!! ;)

wireman
3 februari 2012, 10:29
Ben ik blij dat ik mn Maya net verkocht heb... Ik heb m wel verstuurd en daarbij de hals los geschroefd.. zonder snaren dus... :dontgeti:

jplm
3 februari 2012, 20:07
Met alle respect - PK is niet de minste - maar als je de gitaar dan de dagen erna toch moet laten wennen, kun je dan niet net zo goed de spanning op de truss rod laten zoals-ie was?

Ach, ik vond het toen wel een goed advies, en aannemelijk. Ik bedoel, ik bekijk de dingen meestal nogal mathematisch, of in gewoon Nederlands gezegd, met het boerenverstand. De snaren trekken met z'n zessen aan de hals, de trussrod werkt dat weer tegen door z'n constructie; snaarspanning eraf, dus de trussrod iets terug, makkelijker kan 't bijna niet, lijkt me.
Maar, begrijp me goed, van mij hoeft dat niet per sé hoor, ik deed het alleen bij m'n eigen gitaar wél. En het gegeven dat de gitaar er de dagen erna weer aan moet "wennen" (dus, als er weer snaren op zitten die aan de hals trekken) was voor mij geen reden om de trussrod te laten zoals ie was, simpelweg omdat er dus een paar dagen geen snaren op zaten.
Ik wil maar zeggen, stel je hebt een motorfiets met een benzinetank die lekt op de naad, dus dat moet je even lassen. Nu zou je dus kunnen redeneren "ik laat de benzine er tijdens het lassen maar inzitten, want na de reparatie zit er ook weer benzine in". Ik moet eerlijk toegeven ik heb dit persoonlijk nooit bij de hand gehad, maar ik kan me voorstellen dat je je op bepaald moment in één klap realiseert dat in bovenstaand voorbeeld de redenatie toch niet helemáál klopt :D.

Groet, Jan.