PDA

View Full Version : esdoorn (maple) verlijmen, hoe krijg ik rechte naden?



Sjoerdo
2 februari 2012, 15:23
Beste forummers,

Ik heb wat leuke stukjes esdoorn gekocht voor mijn eerste bouw project, maar nu loop ik tegen het eerste probleem aan. Ik wil de stukken maple verlijmen, maar hoe ik ook schuur of schraap het lukt me maar niet om de naden helemaal strak te krijgen...

Ik heb een rechte plank beplakt met met schuurpapier en haal hier de aan elkaar geklemde planken overheen, maar toch blijft er een kier zichtbaar. Kan dit mogelijk komen omdat de planken zelf nog licht krom zijn oid?

Heeft iemand nog tips?

Onderstaand de planken;

http://i43.tinypic.com/2ugz7ky.jpg

http://i40.tinypic.com/e81uvs.jpg

http://i44.tinypic.com/dfwu1y.jpg

fransoos
2 februari 2012, 15:59
Een rechte ondergrond is heel belangrijk, bv. een glazen plaat.
Het is heel moeilijk om aan een rechte vlakke ondergrond te komen, dus daar moet je echt even voor gaan zoeken.
Verder een balkje o.i.d. dat haaks op deze ondergrond staat en waar je je
top langs kunt geleiden.
Schuur net zolang todat er geen licht meer door de 2 delen komt.
En ja, dat is niet makkelijk en kan lang duren.

succes

stijnkenens
2 februari 2012, 16:13
Met schuren krijg je nooit een perfecte naad.
Als je niet bekend bent met schaven zou ik het frezen.

2 bladen op elkaar leggen, en klemmen met een perfect rechte lat.
Daarna de frees erlangs halen, en je hebt een perfecte naad.


s.

barno
2 februari 2012, 16:18
Met schuren krijg je nooit een perfecte naad.
Als je niet bekend bent met schaven zou ik het frezen.

2 bladen op elkaar leggen, en klemmen met een perfect rechte lat.
Daarna de frees erlangs halen, en je hebt een perfecte naad.


s.

ik doe het eerst met de frees en zelfs dan is het vaak nog niet flawless. handschaven is ook in mijn ervaring enige dat echt waterproof is.

fransoos
2 februari 2012, 16:24
@Stijn en Barno : Niet iedereen heeft een frees of kan zelfs maar schaven.

Met wat fijner schuurpapier is een bevredigend resultaat ook haalbaar.
Plus je leert geduld op te brengen :seriousf:

stijnkenens
2 februari 2012, 16:57
Goh, als ik naar de topjes van de topic starter kijk, hoop ik dat hij een frees heeft.
Inderdaad, het kan: gitaren bouwen zonder frees, of schaaf, maar waarom, denk ik dan...

Die kleine investering geeft een zoveel beter resultaat.

Ik blijf erbij, schuren dient als afwerking/vorming, niet om constructieve dingen mee te doen, daarvoor is het nooit bedacht.


s.

Sjoerdo
2 februari 2012, 17:53
Goh, als ik naar de topjes van de topic starter kijk, hoop ik dat hij een frees heeft.


V(f)rees niet ;)

Ik heb me redelijk goed voorbereid en heb;
- een bovenfrees,
- een freestafel,
- een flinke collectie freesjes (lange frees voor pockets, binding frees, kopieer frees etc),
- een schuurtafel met band en cylinder,
- een tafelzaag
- een lintzaag
- schaaf (moet eerst nodig geslepen worden helaas)
- beitelset
- raspenset
- flink wat klemmen en ander klein grut

Ik heb de afgelopen avond me helemaal suf geschuurd op de plankjes en ze iedere combinatie aan elkaar gelinkt, maar toch krijg ik ze niet flush... :(

Ik heb aan de ene kant een zeer grof papier op de plank grit 80 oid en aan de andere grit 220 voor het afwerken.

Ik kan nu dus twee dingen doen;
de frees eroverheen
eerst laken vlakken en dan opnieuw proberen te schuren

barno
2 februari 2012, 18:19
hola, goed voorzien van gereedschap.

ik zou gewoon de twee stukken op mekaar leggen. een rechte lat als geleider en van beide stukken tegelijk een mm affrezen.

Dan indien nodig met de schaaf bijwerken. die moet uiteraard haarscherp zijn (en niet te vergeten: een volledig vlakke voet hebben). maar dat schaven op zich is niet moeilijk.

Een schraapstaal kan trouwens ook.

het probleem bij schuren is dat je - oa door variërende hardheid van het hout en moeilijk om overal egale druk te geven - tegelijk stukken egaal schuurt en andere egale stukken weer dieper schuurt

Sjoerdo
2 februari 2012, 18:27
hola, goed voorzien van gereedschap.

ik zou gewoon de twee stukken op mekaar leggen. een rechte lat als geleider en van beide stukken tegelijk een mm affrezen.

Dan indien nodig met de schaaf bijwerken. die moet uiteraard haarscherp zijn (en niet te vergeten: een volledig vlakke voet hebben). maar dat schaven op zich is niet moeilijk.

Een schraapstaal kan trouwens ook.

het probleem bij schuren is dat je - oa door variërende hardheid van het hout en moeilijk om overal egale druk te geven - tegelijk stukken egaal schuurt en andere egale stukken weer dieper schuurt

Ok thanks!

Gaan we het zo proberen, zal ik de planken dan eerst aan een kant laten vlakken voordat ik de frees overoverheen trek (om te voorkomen dat het frees niet volledig recht op het hout blijft staan. De planken lopen soms een beetje hol/bol namelijk...

jeetje dat valt nog behoorlijk tegen dat hout bewerken, het leek allemaal zo makkelijk ;)

barno
2 februari 2012, 19:05
ja, best eerst vlakken indien nodig.

normaal: eerst vlakken, dan voegen (het gelijkmaken van de kanten en lijmen) en daarna manueel de naad volledig vlak/gelijk schrapen.

en qua moral support: ik heb er al heel wat gedaan en ik blijf het zelf ook een moeilijke klus vinden, en het lukt me niet altijd even goed. de voldoening als het lukt , and zal echt gebeuren als je geen opgever bent, is des te groter.

TomG
2 februari 2012, 20:29
Onderstaande werkt voor mij. Drie gitaren = 6 bladen ervaring.

Ik leg de twee stukken zo op elkaar dat , als er geen 90 graden hoek is, ze beiden dezelfde afwijking hebben. Dus de beide "boven-" kanten tegen elkaar.
Je zou dan bijvoorbeeld 90.3 graden op het ene stuk en 89.7 op het andere krijgen bij een afwijking van de hoek van je schuurbalkje.
Ik gebruik een aluminium koker,( hol, 2x4x100 cm en zuiver recht) beplakt met 80 en 240 gr. schuurpapier. Ik heb ergens een stukje van iemand gelezen die de buis vulde met cement; dat lijkt me beter omdat de koker dan niet door kan buigen. Moet ik nog ooit eens doen ;)
Ik klem de twee stukken op elkaar op een recht onderblad, met een stukje triplex eronder. Eerst even schaven, en dan langdurig, en met weinig druk !!! en kleine bewegingen schuren. Best wel langer dan je denkt. Elke keer als je gaat kijken moet je de stukken weer goed op elkaar krijgen.

Ik vermoed trouwens, ook gezien de adviezen van anderen, dat een grote (60 cm) schaaf beter werkt, maar die heb ik niet.:(

Succes

Rizz
2 februari 2012, 20:52
Ik heb hier toch ook een keer iemand gezien die de tops (eerst gevlakt) op minimale afstand, ieder 1 mm smaller dan de diameter van de frees, van elkaar af te leggen, en dan met een rechte jig door het midden te gaan?

Volgens mij was dat wel met een akoestische top, maar zou dat ook niet hierbij werken?

Maar de hierbovenstaande methode (van TomG) moet ook lukken, het is mij ook gelukt met de achterkant van m'n OM en een goede scherpe schaaf nr 5.. En ik had nul ervaring! Als alles maar haaks en recht is.. Flinke portie geduld en langzaam werken. Heb er 2 uur over gedaan, maar het resultaat was ernaar..

Ike57
2 februari 2012, 21:38
Met schuren krijg je nooit een perfecte naad.
Als je niet bekend bent met schaven zou ik het frezen.

2 bladen op elkaar leggen, en klemmen met een perfect rechte lat.
Daarna de frees erlangs halen, en je hebt een perfecte naad.


s.

+1 De freesmethode gebuik ik ook. Werkt perfect en zo te zien hoeft het niet te liggen aan gebrek aan gereedschap :D

Woml
2 februari 2012, 22:08
De twee helften van top en achterblad van mijn archtop waren inderdaad nogal een crime om netjes op elkaar te krijgen. Die waren dan ook 2,5 cm. dik, dus moest het niet alleen in de lengte, maar ook nog eens over een flinke dikte recht en vlak zijn. En ik had nog geen ervaring met schaven of schuren op die manier, dus ik heb allerlei dingen geprobeerd die even goed leken te gaan, maar daarna toch weer krom werden. Uiteindelijk zijn ze (met een beetje professionele hulp) toch nog goed gekomen, en sindsdien vallen gewone dunne bladen me enorm mee.

Ik probeer tegenwoordig meestal eerst met de schaaf, maar als het niet opschiet, kijk ik of het misschien beter wil met een schuurbalk. Flink ding van een halve meter of zo, voor zover ik kan beoordelen behoorlijk vlak over de hele lengte, dat doet het meestal prima. En daarmee schuur ik dus ook niet op plekken waar al een kuil zit, het is hetzelfde effect als een schaaf met een lange zool.
Wat ook kan helpen, is om het eens andersom te proberen. Schuurbalk in de bankschroef, en dan het bovenblad er overheen halen.
Uiteindelijk levert een van die pogingen (bij mij tenminste) altijd wel een nette lijmnaad op.

Sjoerdo
3 februari 2012, 09:52
Tja, het wordt nog een klusje, maar alle tips en het meedenken helpen me enorm!

Ik heb de top nu meegegeven om te laten vlakken, als het goed is hou ik precies genoeg over voor de carve (fingers crossed)...

waarschuwing voor de gevoeldige kijker of mensen met hart problemen; gedramatisseerde reconstructie:
http://i42.tinypic.com/5orvwp.jpg
Toen ik hem kocht zat er een klein wokkeltje in, maar dat is alleen maar erger gewoorden :(

stijnkenens
3 februari 2012, 12:39
Toen ik hem kocht zat er een klein wokkeltje in, maar dat is alleen maar erger gewoorden :(


Waar bewaar je je hout, hoe oud is het? wanneer is het gekapt, is het al droog?
Want als het nu nog steeds aan het trekken is, dan zou ik toch nog even wachten voordat je gaat vlakken, dat trekt gewoon terug krom !



s.

Sjoerdo
3 februari 2012, 12:58
Ik heb de kromgetrokken top gekocht bij de Arnhemse fijnhouthandel, daar lag het in een open loods opgeslagen.

Ik heb het zelf thuis al die tijd bij standaard kamertemperatuur opgeslagen, toen is die wokkel erin is gekomen (een maand of twee geleden gekocht), ik vermoed dat dit de 'natuurlijke' staat van deze plank is is al sinds een maand ongeveer zo.