PDA

View Full Version : brug los



myra
2 februari 2012, 10:13
Hoi hoi,

ben niet zo thuis in de wereld van de gitaar, speel geregeld voor mn lol en gebruik m vaak tijdens mijn werk. Nu trilt er wat mee tijdens het spelen, klinkt niet mee. Volgens mij komt het doordat de brug (daar waar de snaren "beginnen" zeg maar) aan een kant een stuk losgelaten heeft (er zit een spleet tussen klankkast en brug). Als ik op de brug duw is de trilling weg. Kan ik hier zomaar wat lijm tussen laten lopen (nadat ik de spanning eraf gehaald heb natuurlijk) of verknal ik mn gitaar daarmee en kan ik m beter laten repareren?

Alvast bedankt!

LaurentB
2 februari 2012, 11:01
Dat moet inderdaad met houtlijm gerepareerd worden, maar het moet wel met een lijmklem vastgezet worden bij het drogen. Het moet wel goed gebeuren anders komt-ie wéér los.

Haal alvast de spanning van de snaren af om te voorkomen dat hij helemaal losgetrokken wordt en wellicht een splinter hout uit het bovenblad meetrekt.

El_Mano
2 februari 2012, 11:27
Als je het zelf wil repareren houd dan in de gaten dat je Witte houtlijm gebruikt.
Schraap met een hobbymesje de ruimte onder de brug waar hij nu loslaat zo goed mogelijk schoon maar plak je bovenblad even af met wat schildertape om beschadigingen te voorkomen.
Ik neem aan dat het een gitaar is met een rond gat in de klankkast? Het plaatsen van een lijmklem is dan niet zo simpel omdat de tangen van de klam te kort zijn om er via het gat de brug te bereiken en ook van de achterkant werkt dat niet.

Ten eerste is de lijm onder de half losse kam krijgen het eenvoudigst te doen door de tuit van de lijmfles heel schuin te snijden. Maar nog handiger is het een injectie spuit te vinden waarmee je bvb ook printer cartridges vult.
Als je de zuiger er uit trekt laat je daar wat lijm in lopen en spuit je het eenvoudig op zijn plaats onder de brug zonder knoeien. Als je dan de lijmrestjes direct met een vochtig doekje weg poetst en er daarna een paar boeken of een gewicht opzet, laat je het 24 uur drogen en zou het moeten zijn opgelost.
Ook een stuk fietsband om de kast spannen of een spanband met een blokje hout op de kam is een goed eoplossing maar ik zou dat eerst even proberen of dat niet weg schiet VOOR je de lijm er tussen hebt:crazyhappy:
Succes

Muzieknono
2 februari 2012, 12:06
En anders toch maar even wegbrengen ter reparatie.
Mvgr. Dirk Jan :B

Watchmaker
2 februari 2012, 23:17
En anders toch maar even wegbrengen ter reparatie.
Mvgr. Dirk Jan :B

+1! Prima tips tot zover, maarre... Weet wel wat je doet.

vederlicht
3 februari 2012, 22:39
Hangt af van de relatie die je al dan niet hebt met je gitaar en het trauma dat je dreigt op te lopen....Dus ik zou het door een vakman laten doen.
Vederlicht♫

El_Mano
4 februari 2012, 18:31
:cooler:wat oude lijm weg krabben en wat nieuwe onder de brug spuiten, de lijmrestjes weg halen met een natte doek en er een boek op leggen is geen raketwetenschap hoor:soinnocent:

barno
4 februari 2012, 18:59
tja adviezen...

witte houtlijm bv, zou een profi acoustisch bouwer nooit gebruiken...

El_Mano
4 februari 2012, 20:15
Ja, dat is ook weer waar

LaurentB
4 februari 2012, 22:17
Och, als het nou gewoon vast moet zitten... ik gebruikte bij mijn zelfbouwproject inderdaad Titebond, maar dat was meer omdat ik het nog los wilde kunnen krijgen dmv verhitting in geval ik iets verkeerd vast zou lijmen :D

Muzieknono
5 februari 2012, 08:24
Hebben we het overigens over een nylon of een steelstring???
Mvgr. Dirk Jan :B

Snippo
21 februari 2012, 15:31
Ik heb exact hetzelfde probleem bij mijn steelstring. Aan één kant van de brug zit zeker een paar mm ruimte tussen het bovenblad en de brug. Laten repareren ga ik niet doen (dat kost waarschijnlijk meer dan de nieuwprijs van de gitaar :chicken: ) en voorlopig heb ik ook geen tijd om zelf een poging te wagen. Hopen dat hij het zo nog even vol houdt...

Rizz
21 februari 2012, 18:11
Ik heb exact hetzelfde probleem bij mijn steelstring. Aan één kant van de brug zit zeker een paar mm ruimte tussen het bovenblad en de brug. Laten repareren ga ik niet doen (dat kost waarschijnlijk meer dan de nieuwprijs van de gitaar :chicken: ) en voorlopig heb ik ook geen tijd om zelf een poging te wagen. Hopen dat hij het zo nog even vol houdt...

Ik help 't je hopen! Vergeet niet dat er een volwassen man met z'n volle gewicht aan je brug hangt.. Deze heeft het al voor elkaar gekregen om een deel los te trekken, met als gevolg dat er nu minder oppervlak is om de trekkracht op te vangen. Plus dat de trillingen minder aan je bovenblad doorgegeven worden omdat je brug nu lekker aan het meeswingen is..:cheerup: En je intonatie zal ook niet helemaal top meer zijn...

Nou ja, allemaal overwegingen om het op te (laten) lossen, maar dat hoeft natuurlijk niet.. Kost een paar tientjes, maar daar kan je natuurlijk ook een nieuwe gitaar voor kopen bij de Aldi :D

synapse
21 februari 2012, 19:52
Ik had ongeveer een milimeter ruimte aan de achterkant van de brug.
Door een gitaarreparateur laten verhelpen. kostte € 40,=
Gitaar houdt zich nu al weer twee jaar goed.
Ik weet niet hoe duur jouw gitaar is of wat hij jou waard is, maar het hoeft dus niet heel duur te zijn.

zoon van Piet
22 februari 2012, 09:42
Als het per se voor weinig geld moet en je hebt geen (passende)lijmklemmen, kun je op een steelstring de brug tegen het bovenblad klemmen door simpelweg bouten en moertjes te gebruiken die je door de gaatjes steekt en aandraait tot de brug tegen het bovenblad ligt. wrijf die bouten wel even in met olie of zeep, anders komt er lijm op en.. tja.. :(

myra
23 februari 2012, 12:28
Hoi allemaal!
Dank jullie voor jullie reacties! Ik denk dat ik hem t liefst zou laten repareren maar geen idee waar dat kan (midden-limburg, omg. Roermond / Venlo) Nu lijkt het probleem echter opgelost. Ik heb de gitaar ruim een week laten staan en daarna nog eens geprobeerd. De trilling was helemaal weg! De ruimte is er nog steeds maar als de gitaar goed klinkt maakt me dat niet zoveel uit. Heb deze gitaar tweedehands voor ik meen 100 euro gekocht, voor mij is ie een reparatie wel waard (klinkt zoveel beter dan de goedkopere gitaar die ik eerst had)
Hoop dat het zo blijft en ik er lekker op door kan blijven spelen, zo niet dan lees ik jullie tips nog eens terug.
Nogmaals dank!

Myra

LaurentB
23 februari 2012, 12:31
In Sittard heb je de Gitaardokter en in Heerlen Guus Arons. Ik zou het toch laten repareren hoor, je hebt kans dat het steeds verder los gaat.

loose-fur
23 februari 2012, 13:04
Muzieknono vroeg het reeds -maar kreeg er geen antwoord op- gaat het hier om een klassieke-nylon-gitaar of een steelstring?
Er is immers nogal verschil qua snaarspanning, maar vooral qua snaarbevestiging. Een nylon trekt minder, maar de kracht komt wel volledig op de brug terecht, in dit geval behoort opnieuw stevig verlijmen aanbevolen. Bij een steelstring gaat de snaar doorheen brug én bovenblad, dus komt de trekkracht eigenlijk meer aan de onderkant van het bovenblad terecht en drukt diezelfde kracht dus als het ware de brug tegen het blad. De brug echt compleet losrukken lijkt me bij een steelstring eerder onwaarschijnlijk, integendeel.

Een klapperende brug zou eventueel wel een gevolg kunnen zijn, maar die kans lijkt me ook gering. Verlijmen lijkt me hier eigenlijk meer een esthetische kwestie..


Tee.

LaurentB
23 februari 2012, 13:07
De brug echt compleet losrukken lijkt me bij een steelstring eerder onwaarschijnlijk, integendeel.


Nou, bij mijn zelfbouw steelstring gebeurde het anders wel degelijk. Nu had ik die niet goed gelijmd weliswaar, maar ik hoorde op een avond ineens een scherpe tik, en de brug was half los!

loose-fur
23 februari 2012, 13:23
HALF los. En dus niet COMPLEET losgerukt? (Zoals bij een nylonsnaar wél kan gebeuren)

Bovendien is een behoorlijk losgerukte brug makkelijker te verlijmen dat eentje waarvan er amper een hoekje loslaat. Wacht dus nog maar even..


Tee.

--=HANS=--
23 februari 2012, 13:33
Een nylon trekt minder, maar de kracht komt wel volledig op de brug terecht, in dit geval behoort opnieuw stevig verlijmen aanbevolen. Bij een steelstring gaat de snaar doorheen brug én bovenblad, dus komt de trekkracht eigenlijk meer aan de onderkant van het bovenblad terecht en drukt diezelfde kracht dus als het ware de brug tegen het blad. De brug echt compleet losrukken lijkt me bij een steelstring eerder onwaarschijnlijk, integendeel.


Laurent geeft het al aan, je verhaal klopt niet helemaal. De snaren gaan weliswaar door de top heen maar maken daarna een hoek over het brugzadel. Door die veranderde richting trekken de snaren wel degelijk ook aan de brug maar dan in een meer diagonale richting. zo snel die richting meer dan loodrecht op de top/brug is kun je de brug in principe los trekken, het zal niet meevallen maar het kan. Overigens bouwt Lowden al sinds jaar en dag steelstrings waarvan de snaren niet door de top heen gaan maar als bij een nylonsnarige in de lengte door de brug. ;)

myra
23 februari 2012, 19:48
wat voor gitaar ik heb, wat is het verschil?
Bedankt voor de adressen!

--=HANS=--
23 februari 2012, 21:08
Akoestische gitaren heb je grofweg in twee soorten, met stalen snaren en met nylon snaren. De eerste wordt het meest gebruikt voor pop, rock, blues, folk etc etc de tweede meer voor klassiek en flamenco al kun je natuurlijk iedere soort muziek op beide spelen.

myra
23 februari 2012, 21:55
De hoogste 3 zijn iig nylon...

--=HANS=--
23 februari 2012, 22:13
Dan zijn de laagste drie dat ook, alleen zit er een winding om de nylon kern. Bij staalsnarige gitaren zijn alle 6 de snaren van staal, 4 stuks met een stalen kern met windingen en 2 stuks gewoon alleen staal.