PDA

View Full Version : Death metal



Darkgod
2 februari 2012, 00:25
Hallo,

Iemand tips hoe ik echte deathmetal uit mn gitaar krijg,heb n jcm800 50 watt,deathmetal van digitech of een rat distortion en tex mex elementen,maar het klinkt meer als gewone metal,ik wil gewoon die zware evil sound,dus barst los zou ik zeggen ;)

mesaman
2 februari 2012, 00:50
entombed?sovtek
carcass?mesa boogie
cannibal corpse?marshal jcm800
death?mosfet marshal
coroner?mesa boogie

tja, deathmetal is een beetje te extreem verschillend om daar zo een andwoordt op te geven.Neem een goede versterker met een goede gitaar, en hou op met pedaaltjes! take the real deal! niet van dat gehannus! tja, wat wil je? en waar speel je op? en wat vind je leuk?dan kan je advies krijgen! het is altijd de combinatie dat het resultaat gaat geven.

voor mij een goede ibanez/gibson en een mesa boogie(had je niet verwacht he) zit je gewoon goed,strak, scheuren, definitie, detail!met alles genoeg en goed in balance!(luister eens naar coroner-grin album, dat geluid(serpent moves bv) tis altijd nog een stukkie smaak en het in de vingers hebben.

Fiendish
2 februari 2012, 01:12
Carcass was toch een Peavey 5150/6505 ?

Arvoitus
2 februari 2012, 02:14
Carcass was toch een Peavey 5150/6505 ?
+ een Marshall Guv 'nor als boost (live dan).

In de studio hebben ze voornamelijk Marshall's gebruikt, maar zeker geen Mesa Boogie.

wietse
2 februari 2012, 08:12
en tex mex elementen,

dat zijn toch fender singlecoils?
voor het echte deathmetal geluid zal je toch aan de humbuckers moeten, een strat of tele is nu eenmaal niet echt een metal gitaar.

caliban
2 februari 2012, 10:11
dat zijn toch fender singlecoils?
voor het echte deathmetal geluid zal je toch aan de humbuckers moeten, een strat of tele is nu eenmaal niet echt een metal gitaar.

Strikt gezien een les paul ook niet ;). Inderdaad heeft de topicstarter een humbucker bij de brug nodig.

Methoxy7
2 februari 2012, 10:29
En met een Boss MT-2 Metalzone of iets in die aard?
Ik heb zo'n pedaaltje liggen en zelfs met single coil komt er toch een serieuze distortion uit. Klinkt mss was scherper, maar dat kan je mss bijregelen met de tone settings op de amp?

Bijl
2 februari 2012, 11:35
Hallo,

Iemand tips hoe ik echte deathmetal uit mn gitaar krijg,heb n jcm800 50 watt,deathmetal van digitech of een rat distortion en tex mex elementen,maar het klinkt meer als gewone metal,ik wil gewoon die zware evil sound,dus barst los zou ik zeggen ;)

Deathmetal klinkt vooral zwaar en evil door de bassist. Je kan een enkele gitaar nooit laten klinken als 1 bassist en 2 gitaristen tegelijk. Je kan je gitaar wat lager stemmen naar C of B om wat zwaarder te klinken. Wel dikkere snaren kopen dan.

Ik ga er vanuit dat je niet meteen geld hebt voor een volledig nieuwe setup, dus hier zijn wat tips:

Als je een Strat hebt met een Tex Mex single coil als brugpickup, dan kan je
1. Die strat verkopen en een leuke LTD/Schecter/Jackson/Ibanez kopen met een EMG of passieve high output humbucker in de brug.
2. Een dikke humbucker in je strat laten inbouwen maar dat is een duur grapje omdat er gefreesd moet worden.

Een JCM 800 is prima geschikt voor Deathmetal. Je kan je JCM gebruiken voor distortion en die boosten met de Pro Co Rat (Trey Azagtoth van Morbid Angel heeft ook een JCM800 en een Pro Co Rat) Een andere mogelijkheid als boost is een Digitech Bad Monkey.

Hou er rekening mee dat een gitaar, zeker met een Marshall, het vooral goed doet in het middentonengebied.

En tot slot, wat heb je als speakercabinet (of is het een combo) en welke luidsprekers zitten er in je JCM?

Bijl
2 februari 2012, 11:42
En deze band gebruikt een JCM800:

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=366049

Chris uses:
BC rich Warlock NJ series
BC rich Warlock Platinum
Jackson RR
Boss MT2
Behringer TU2
Marshall JCM 800 head

HaroldA
2 februari 2012, 12:06
http://www.youtube.com/watch?v=b-1vcuKcXeI

bat
2 februari 2012, 12:53
Je kan een enkele gitaar nooit laten klinken als 1 bassist en 2 gitaristen tegelijk.
Metallica heeft toch verwoede pogingen gedaan en het lukte ze ook nog redelijk. Nouja, dat vonden ze althans.

Maar inderdaad: single coils, dat wordt lastig. Heb je gene geld om je hele gitaar te vervangen, dan kun je een single coil sized humbucker bij de brug proberen. Maar als het even kan: overstappen naar een full-size humbucker bij de brug.

Rutger Molenberghs
2 februari 2012, 13:04
2. Een dikke humbucker in je strat laten inbouwen maar dat is een duur grapje omdat er gefreesd moet worden.


Ervan uitgaande dat de ts op een strat speelt (wat nog niet gezegd is), moet er misschien helemaal niet gefreesd worden. Strats hebben niet alleen sss-frezingen, soms tref je ook hss, hsh of zwembadfrezingen aan.

Maar death metal?! Speel toch wat klassieke muziek. ;)

polviggen
2 februari 2012, 13:06
geen pedaaltjes ?
de zweedse deathmetalsound is er gekomen door de boss hm2
cannibal corpse gebruikte mesa rectifiers met een metalzone ervoor als boost, met de drive op 0.

die marshall zou ik gaan boosten met een tubescreamer achtig iets... digitech bad monkey, boss sd1, tubecreamer bv.

laag stemmen, humbucker bij de brug..

DemolitionColorScheme
2 februari 2012, 13:18
Geen Death Metal, maar nogsteeds leuk! :D

http://www.youtube.com/watch?v=1WcsV7hQ1V4

Overigens kun je óók met een Strat Death Metal maken ... vooral in een bandformatie, als de ene gitarist een humbucker gitaar heeft en jij singlecoils kun je een erg gedefineerd geluid krijgen.

Bijl
2 februari 2012, 13:52
cannibal corpse gebruikte mesa rectifiers met een metalzone ervoor als boost, met de drive op 0.


Oh vet, dat ga ik proberen met mijn Mesa F50. Ik heb nog ergens een Metalzone rondslingeren :-)

polviggen
2 februari 2012, 14:34
crowbar doet dat ook, maar dan met randall solidstates.. nu met de dean dime versterker.

Terminus
2 februari 2012, 15:42
Strikt gezien een les paul ook niet ;). Inderdaad heeft de topicstarter een humbucker bij de brug nodig.

Je ziet ze op het podium niet vaak, maar het zal je verbazen hoe veel metalplaten op Les Pauls zijn opgenomen. Niet altijd met standardelementen, maar toch. Heartwork van Carcass was een Ibanez en een Les Paul.

En voor de TS: Morbid Angel is een JCM900 met een RAT, dus zodra je humbuckers regelt zal death metal niet zo'n probleem zijn.

wietse
2 februari 2012, 15:51
Strikt gezien een les paul ook niet ;). Inderdaad heeft de topicstarter een humbucker bij de brug nodig.

en de V en explorer zijn ontworpen voor jazz, hoe vreemd kan het lopen?

HaroldA
2 februari 2012, 15:55
Je ziet ze op het podium niet vaak, maar het zal je verbazen hoe veel metalplaten op Les Pauls zijn opgenomen. Niet altijd met standardelementen, maar toch. Heartwork van Carcass was een Ibanez en een Les Paul.

Er zijn echt gigantisch veel metal platen met een LP opgenomen. Live zie je ze niet zo heel vaak, maar in de studio des te meer!

polviggen
2 februari 2012, 15:56
gibsons in deathmetal zijn niet zo raar idd. werkt prima

Sinner1980
2 februari 2012, 16:33
Tex mex singles zijn niet geschikt voor death metal.
Single coils gaan dat überhaupt niet redden dus ga eens aan humbuckers denken,in ieder geval in de brugpositie. Dan een lekkere lompe high gain versterker,drop c of lager stemmen en een beetje mal gorgelend schreeuwen: succes!

Gate
2 februari 2012, 16:33
Laaggestemde death metal vind ik persoonlijk op een Les Paul wat minder fijn spelen vanwege de kortere halslengte.

Hoe gaan de death metallers onder jullie daarmee om? Valt er op een 24,75" gitaar nog goed laag te stemmen zonder excessief flubberen?

jze
2 februari 2012, 16:34
Laaggestemde death metal vind ik persoonlijk op een Les Paul wat minder fijn spelen vanwege de kortere halslengte.

Hoe gaan de death metallers onder jullie daarmee om? Valt er op een 24,75" gitaar nog goed laag te stemmen zonder excessief flubberen?

Als je snaren maar dik genoeg zijn, toch?

HaroldA
2 februari 2012, 16:45
22 (nu 23) reacties en niets meer van de TS gehoord. Ik ben benieuwd!


Als je snaren maar dik genoeg zijn, toch?

:ok:

Rock Bottom
2 februari 2012, 16:47
Het eerste wat ik zou doen is een humbucker in de brug van je gitaar proppen. Het makkelijkst voor jou lijkt me een high output humbucker in single coil formaat. een seymoure duncan hotrail, JB of iets in die richting.

DemolitionColorScheme
2 februari 2012, 20:05
Als je snaren maar dik genoeg zijn, toch?
Dit. Ik stem mijn LP's altijd in B standaard en dan een paar dikke Baritone snaren erop (Elixirs), ik gooi altijd de D weg (wat normaliter in E standaard dus gezien wordt als de G) en verwissel die dan met een wound .028

Remork1970
2 februari 2012, 20:15
BRUNELLE: I'll give you the sure-fire way to get the Morbid Angel guitar sound: Get yourself a Gibson Flying V, a Rat distortion pedal with the overdrive all the way on, tune to Fb (Eb-Ab-Db-Gb-Bb-Eb, low to high, or one half-step below standard), have the action high enough so that it doesn't buzz, use a 100-watt Marshall head and, preferably, a Rane equalizer. That's the sound right there.

caliban
2 februari 2012, 23:42
Je ziet ze op het podium niet vaak, maar het zal je verbazen hoe veel metalplaten op Les Pauls zijn opgenomen. Niet altijd met standardelementen, maar toch. Heartwork van Carcass was een Ibanez en een Les Paul.

En voor de TS: Morbid Angel is een JCM900 met een RAT, dus zodra je humbuckers regelt zal death metal niet zo'n probleem zijn.


en de V en explorer zijn ontworpen voor jazz, hoe vreemd kan het lopen?

Ik vind persoonlijk een Les Paul super voor metal(core en aanverwanten) op te spelen. Een keramische pickup aan de brug klinkt beter dan de standaard gibson-alnico, maar dat zijn details. Een 'metalgitaar' bestaat (op wat extremen na dan misschien, denk rhandy roads modellen ofzo, hoewel) ook niet echt. Kijk naar de telecasters waar tegenwoordig EMG's in gepropt worden, niet bepaald een rock/indie/country-gitaar.

Lager stemmen op een Les Paul is moeilijker dan op een strat-mensuur, maar met een 56 voor de dikste snaar, krijg ik de mijne vrij strak in tune.

polviggen
3 februari 2012, 09:02
Ik vind dat veel van die dikke snaren setjes behoorlijk slecht in balans zijn qua spanning..

d'addario baritone 013-062 was prima... de 012-60 set van hun ook.

Gibson heeft nu ook een explorer baritone uit met 28 inch mensuur, lijkt me ook wel de moeite.

HaroldA
3 februari 2012, 09:05
Ik vind het juist fijn dat ik op de dikkere snaren meer spanning heb bij de DR JH10s.

mesaman
3 februari 2012, 09:33
maarre,,,wordt er nog wel deathmetal gemaakt? was dat niet gestopt in 1994?

Bijl
3 februari 2012, 11:01
Laaggestemde death metal vind ik persoonlijk op een Les Paul wat minder fijn spelen vanwege de kortere halslengte.

Hoe gaan de death metallers onder jullie daarmee om? Valt er op een 24,75" gitaar nog goed laag te stemmen zonder excessief flubberen?

0.060 - 0.012 setje in C of B gestemd, geen enkel probleem. Mijn Godin Redline en LTD WA-600 hebben een 24,75 inch mensuur met 0.060 - 0.012 setje in C of B gestemd, geen enkel probleem. Wel de topkam aanpassen.

En dan is er natuurlijk Daniel Laskewiecz van The Acacia Strain, G# standaard tuning met een setje staalkabels op een LTD EC1000 of EC401 vroeger, en tegenwoordig een ESP Eclipse :crazyhappy:


BRUNELLE: I'll give you the sure-fire way to get the Morbid Angel guitar sound: Get yourself a Gibson Flying V, a Rat distortion pedal with the overdrive all the way on, tune to Fb (Eb-Ab-Db-Gb-Bb-Eb, low to high, or one half-step below standard), have the action high enough so that it doesn't buzz, use a 100-watt Marshall head and, preferably, a Rane equalizer. That's the sound right there.

Of een Ibanez 7 snaar in Bb, een BC Rich Ironbird waar "Insta Gib" op staat, een Hamer V, of een Dean V ;)


maarre,,,wordt er nog wel deathmetal gemaakt? was dat niet gestopt in 1994?

Hate Eternal, Whitechapel, Job for a Cowboy, Neaera, om er een paar te noemen :rockon: En veel oude Deathmetalbands bestaan nog steeds.

F*R*E*A*K
3 februari 2012, 16:43
Hate Eternal, Whitechapel, Job for a Cowboy, Neaera, om er een paar te noemen :rockon: En veel oude Deathmetalbands bestaan nog steeds.

Niet om een metal-genre discussie te starten ofzo, maar van de 4 bands die je daar noemt is er maar één daadwerkelijk Deathmetal.

wireman
3 februari 2012, 17:00
:???: wie?.. en dit is 'oud' ?... (tering... volgens mij wordt IK 'oud'....)



Hate Eternal, Whitechapel, Job for a Cowboy, Neaera, om er een paar te noemen :rockon: En veel oude Deathmetalbands bestaan nog steeds.

Terminus
3 februari 2012, 20:21
Niet om een metal-genre discussie te starten ofzo, maar van de 4 bands die je daar noemt is er maar één daadwerkelijk Deathmetal.

Ik dacht ik zeg het niet, maar je hebt helemaal gelijk. Als je Deathcore en Death Metal niet uit elkaar kunt houden weet je weinig van metalgenres. Qua tone is het ook anders: bij Deathcore heb je te maken met strakkere geluiden dan bij Death Metal, waar lompheid en bruutheid juist op prijs worden gesteld.

Bijl
4 februari 2012, 02:19
Als je Deathcore en Death Metal niet uit elkaar kunt houden weet je weinig van metalgenres.

Ik dacht ik zeg het niet, maar je hebt helemaal gelijk. Ik begrijp er geen bal meer van sinds er metal/emo/death/math core bestaat, en daarnaast ook nog djent, dat eerst gewoon progressieve huppeldepupmetal heette, en dat er vervolgens bands zijn die het in hun botte hoofd halen om in het grijze gebied tussen al deze subgenres gaan zitten qua stijl. Lekker belangrijk allemaal. Eigenlijk zou ik het moeten weten zodat ik mijn eigen band dan ook in het juiste hokje kan proppen, hoera!

Maar maak je geen zorgen, als ik Left Hand Path in m'n cd speler flikker weet ik echt wel naar welk genre ik luister hoor.

FruscianteFan
4 februari 2012, 02:41
heerlijk, zo'n discussie over sub-subgenre's - met de nodige crossovers ertussen.

mesaman
4 februari 2012, 09:09
och, die discussies over subgenres, dr zit waarschijnlijks toch niets boeiends bij. Van alles net niets en je hebt het al lang eerder gehoord.

ik draai even Malleus Maleficarum om! cross the styx gaat er zo even op.

Sanderltd
4 februari 2012, 09:50
Als mensen zich eens minder bezig hielden met alles in een hokje te willen duwen, zou het er veel eenvoudiger op worden. Als ik mensen termen als deathmetal en deatcore hoor gebruiken, vraag ik me altijd af waarom? Zodat je enkel en alleen naar genre A zult luisteren omdat genre B "not done" is?
Luister gewoon naar wat je aanspreekt. Trouwens, tegenwoordig worden bands door zoveel subgenres beinvloed dat het vrijwel onmogelijk is om ze in een hokje te duwen.
De enige nuttige onderverdeling die ik nog wel eens maak is die tussen metal en punk/hardcore. Daar houdt het op. En zelfs dat is geen duidelijk onderscheid. :)

Malle Eppie
4 februari 2012, 12:16
D'r is in de loop der jaren nogal wat veranderd, geloof ik. Ik speelde gewoon metal op een Ibanez RG570 met een EMG 81 in de brug positie. De 5-way switch en de tone knop eraf gehaald, die gebruik je toch niet. Dit alles over een JCM800 top met een 4x12 Marshall cab, icm een BOSS Super Distortion waar alleen de volume knop open stond (puur als boost).

En daarmee speelde ik metal covers van CARCASS en SLAYER.

Deathcore, Emo, Equalizers, Tube screamers....??? Waar hebben ze het over...?

En volgens mij bepaalt de gitarist zelf nog altijd hoe je metal speelt.

"Ik heb een ESP Kirk Hammett Sig, een MESA amp, VOX cab, Planet Wave kabels, enz, enz net als Kirk maar klink nog steeds niet zoals op 'Master of Puppets?'

Duhh!!!

Darkgod
4 februari 2012, 21:47
Daar ben ik weer,mn favourite band is obituary,met hun waanzinnig zware sound,volgens trevor,de gitaarist is hun setup eenvoudig,n jcm800,texmex humbuckers en een rat distortion pedal,en de tone knop uit.
Nu heb ik zelf een jcm800 50 watt,een ltd gitaar 'kirk hamlet' en een 'you dirty rat' distortion pedal.
Ik heb weinig kennis over gitaar apparatuur,dus ik zeg tegen Eddy Bopp van de shop in Sittard(kent iemand deze winkel?) ik wil texmex humbuckers in mn gitaar,dus de orginele elenenten zijn alleen de bovenste vervangen in die witte,het geluid is kra chtiger,maar hoe ik alles ook afstel,het blijft als ik palmmuted speel een doffe ellende,en ja,pm spelen kan ik,maar het is alsof het geluid verzuipt.
De rat heb ik vervangen voor de deathmetal van digitech,en daarmee kom ik redelijk in de buurt.
Verder heb ik bij de koop vd versterker een klein pedaaltje van Boss meegekregen die ik bij de footswitch achterin moet steken,staat deze uit dan als je 1mm draait aan de volumeknop ineens het geluid superhard.
Zelf vind ik het geluid koud overkomen in het algemeen.

Heeft iemand suggesties in voor mij lekentaal?

Gate
4 februari 2012, 22:33
Excuses voor de offtopic reactie, maar Kirk Hamlet is wel de leukste verspreking van de dag :D

Darkgod
5 februari 2012, 02:00
Ja,dat het hammet is weet ik ook wel,gewoon n typfout,fijn zo'n gsm.lol

mesaman
5 februari 2012, 08:39
kirk hamlet! heerlijk zn verspreking, toen ik het las dacht ik dat je hem gewoon beledigde!:seriousf:

Ik probeer zelf john coltrane te spelen op een les paul +mesa combinatie, maar ik kom niet in de buurt van dat geluid!

Sanderltd
5 februari 2012, 11:42
"To wah or not to wah, that's the question."
- Kirk Hamlet

Bijl
6 februari 2012, 09:45
ik wil texmex humbuckers in mn gitaar,dus de orginele elenenten zijn alleen de bovenste vervangen in die witte,het geluid is kra chtiger,maar hoe ik alles ook afstel,het blijft als ik palmmuted speel een doffe ellende,en ja,pm spelen kan ik,maar het is alsof het geluid verzuipt.


Bedoel je het element bij de hals of bij de brug?

marter544
6 februari 2012, 11:17
Daar ben ik weer,mn favourite band is obituary,met hun waanzinnig zware sound,volgens trevor,de gitaarist is hun setup eenvoudig,n jcm800,texmex humbuckers en een rat distortion pedal,en de tone knop uit.
Nu heb ik zelf een jcm800 50 watt,een ltd gitaar 'kirk hamlet' en een 'you dirty rat' distortion pedal.
Ik heb weinig kennis over gitaar apparatuur,dus ik zeg tegen Eddy Bopp van de shop in Sittard(kent iemand deze winkel?) ik wil texmex humbuckers in mn gitaar,dus de orginele elenenten zijn alleen de bovenste vervangen in die witte,het geluid is kra chtiger,maar hoe ik alles ook afstel,het blijft als ik palmmuted speel een doffe ellende,en ja,pm spelen kan ik,maar het is alsof het geluid verzuipt.
De rat heb ik vervangen voor de deathmetal van digitech,en daarmee kom ik redelijk in de buurt.
Verder heb ik bij de koop vd versterker een klein pedaaltje van Boss meegekregen die ik bij de footswitch achterin moet steken,staat deze uit dan als je 1mm draait aan de volumeknop ineens het geluid superhard.
Zelf vind ik het geluid koud overkomen in het algemeen.

Heeft iemand suggesties in voor mij lekentaal?


Volgens mij moet je gewoon een middag gaan kutten met je spullen. Je hebt geen superhotte humbucker, maar als het met die spullen niet lukt een metal geluidje te krijgen doe je wel iets verkeerd. Ik snap trouwens geen hol van dat kleine boss pedaaltje dat achterin de footswitch gaat, heb je daar een foto van? Wat ik zou doen:

Digitech death metal het bos ingooien en een lekkere booster halen.
Booster aansluiten tussen gitaar en amp.
Gitaar alle knoppen open het brugelement.
Al het andere zoals een klein boss pedaaltje dat nu nog in je keten zit het bos in gooien.
Aan de knoppen draaien tot je hoofd dit doet: :blast:

Darkgod
22 februari 2012, 23:41
Ik zal eens n foto maken van mijn versterker,zou fijn zijn als iemand dan kan zeggen aan welke knoppen ik dan moet friemelen,ben niet zo van de technische termen helaas,haha!

DemolitionColorScheme
23 februari 2012, 08:07
Ik zal eens n foto maken van mijn versterker,zou fijn zijn als iemand dan kan zeggen aan welke knoppen ik dan moet friemelen,ben niet zo van de technische termen helaas,haha!
Foto is niet echt nodig. Gewoon zeggen hoe je knoppen staan afgesteld. Hetzelfde geldt voor je pedalen.

Darkgod
23 februari 2012, 23:25
Nog een vraag over de humbuckers,dat is toch op zn nederlands gewoon de elementen,of is dat toch anders?
Zoals eerder gezegd,die van mijn gitaar is alleen dat vervangen bij het gedeelte waar je de snaren aanslaat,daar zouden zoals gevraagd aan de monteur texmex hb'rs opzitten,wit van kleur,iets hoger richting hals zit nog iets met 'emg hz' erop,dat is nog origineel,heeft dat ook invloed op geluid?

Darkgod
23 februari 2012, 23:30
Heb ook nog een zoom gfx5 staan,waar ik ook wel leuke geluiden uithaal,maar verder geen echt deatmetalgeluid oplevert,maar meer een doffe ellende als palmmuted speelt.
Vraag me ook af waarom bv Boss 20.000 pedaaltjes op de markt heeft terwijl er ook effecten aparaten te koop zijn met oneindig veel instelbare mogelijkheden?
Verder heb ik nog een digitech 'deathmetal',vraag me af waarom het deathmetal heet want het geluid jaagt me niet de stuipen op t lijf zosls je van echte dm verwachten mag,daarnaast nog ene van digitech,'hot head',geluid daarvan is best krachtig.
Zou het prettig vinden om wat meer kennis te hebben over dergelijke zaken die ik vraag...

Johannes
23 februari 2012, 23:59
Nu begint het er wel erg op te lijken dat iemand ons hier een poets probeert te bakken :D

Darkgod
24 februari 2012, 00:16
Meen je dit nu serieus?
Ik stel fatsoenlijk antwoord meer op prijs dude!

mesaman
24 februari 2012, 00:39
ik heb een echte gibson en een mesa boogie, speel al 20 jaar gitaar, maar krijg nog steeds geen metal geluid! t klinkt een beetje als deicide maar nog niet als mortification!

Johannes
24 februari 2012, 00:52
Ja ik meen het serieus dude. Ik heb werkelijk geen idee wat je vraag nu eigenlijk is, excuses hiervoor.

Wel heb ik het vermoeden dat je het geluid uit jouw versterker vergelijkt met het "gitaar" geluid op een Obituary CD. Op een CD zijn de gitaren vaak dubbel, driedubbel (of nog vaker) ingespeeld en over elkaar gezet, daarbij vult de basgitaar de lage regionen op. Voor de luisteraar klinken de gitaren dik, vet, laag massaal, episch (of ieder ander passend superlatief), maar eigenlijk luister je naar 4 gitaren en een basgitaar.

Verder denk ik dat je met jouw gear een brute sound kan maken, gewoon lekker experimenteren en aan de knoppen draaien tot je het hebt. Deathmetal met een strat en single coils is trouwens goed mogelijk. Een goeie maat van me speelt in Carceri en doet dat regelmatig op een usa Fender stratocaster, een Ibanez ts9 en een Marshall TSL. Best een vette chunky sound!

Darkgod
24 februari 2012, 01:22
Dat samplen kan wel kloppen,maar tijdens n soundcheck van Trevor tijdens n live show waar je dus alleen zijn gitaarwerk kan horen,hoor je echt wel dat typisch geluid van hem,en dat klinkt zonder bas en die andere gitarist net zo geil als op cd of whatever.
Maar mijn vragen waren die van die humbuckers,post eerder.

mesaman
24 februari 2012, 11:07
op viool klinkt hij nog lomp,goor,zwaar en bruut tegelijk!

joeyonfire
24 februari 2012, 11:35
Ga eerst maar eens op zoek naar een fatsoenlijk distortion pedaal. En je kunt een slaapkamer geluid niet vergelijken met een live geluid.

Darkgod
24 februari 2012, 16:50
En dat fatsoenlijk distortion pedaal heet??

iWishmaster
24 februari 2012, 17:33
Volgens mij heb je een Marshall JCM 800 2205. Dat wil zeggen dat die versterker 2 kanalen heeft en je er waarschijnlijk een bijbehorende voetschakelaar bij hebt. Sluit die aan en druk hem in zodat het rode lampje op je versterker (van 'boost') aan staat. Probeer de volgende instellingen (ongeveer):
-Gain op 8 tot 10
-Volume op 10
-Treble op 5
-Middle op 5
-Bass op 8

Bij master:
-Reverb op 0 (helemaal uit)
-Volume zo hard als je huisgenoten het toelaten

Sluit je gitaar aan op het pedaal (de dirty rat?) en vanaf het pedaal weer naar je versterker. Zet het pedaal AAN en stel het pedaal ongeveer zo in:
-Distortion laag (0-3, even experimenteren)
-Filter in het midden (dan even experimenteren of je scherper of doffer fijn vind)
-Zet het volume redelijk hoog: 7-10

Zorg ervoor dat alle draaiknoppen op je gitaar helemaal open staan en gebruik het BRUG ELEMENT, dat is met de schakelknop naar helemaal rechtsonder. Deathmetal wordt vaak lager gestemd, dus afhankelijk van het nummer/band moet je even opzoeken in welke stemming het staat.

Han S
24 februari 2012, 17:43
Dat samplen kan wel kloppen,maar tijdens n soundcheck van Trevor tijdens n live show waar je dus alleen zijn gitaarwerk kan horen,hoor je echt wel dat typisch geluid van hem,en dat klinkt zonder bas en die andere gitarist net zo geil als op cd of whatever.
Maar mijn vragen waren die van die humbuckers,post eerder.

Heeft iemand hem nou al uitgelegd wat het verschil is tussen humbucker en single coil?

mesaman
24 februari 2012, 20:06
hamburger en een single malt?


pffff, even serieus!

Darkgod
24 februari 2012, 21:56
Echt moeilijk hoor voor sommigen om normaal te reageren op n aantal vragen,of werden jullie geboren met n gitaar in de hand?
Pfff.....

Darkgod
24 februari 2012, 22:01
En n ander zegt om dat voetschakelaar niet te gebruiken?Die wat ik heb is een boss.
Zijn mijn humbuckers of elementen of what the hell er in die gitaar zit de juiste,zo niet dan kan ik aan die knoppen blijven draaien zonder ook maar in de buurt te komen van het obi geluid

The Unforgiven
24 februari 2012, 22:05
Je zeurt nu wel dat niemand een normale reactie geeft, maar is het niet veel beter om je even lekker gaan in te lezen op internet voordat je hier allerlei vragen stelt? Tuurlijk, het is voor een beginner soms moeilijk om bepaalde termen te kennen, maar zoek even lekker op internet...

Han S
24 februari 2012, 22:18
Een god hoeft niet te zoeken.

Darkgod
25 februari 2012, 00:26
Jongens,weet je wat,en deze is bedoelt voor bijdehante sukkels,tief lekker op,daar is dit forum toch voor,staan wel meer zgn onzinvragen,maar nogmaals flikker lekker een end op aub!

Ik zoek wel een ander forum,stelletje pikketrekkers!:sssh:
Alaaf!

Sanderltd
25 februari 2012, 00:43
Ik zoek wel een ander forum,stelletje pikketrekkers!:sssh:
Alaaf!

Doei stelletje vieze piemels!

DemolitionColorScheme
25 februari 2012, 10:06
Moeilijk hè ...
Pickups zijn alle allementen. Pickups is letterlijk het Engelse woord voor elementen.

Singlecoil: enkelspoels elementen
Humbucker: dubbelspoels, dus 2 singlecoils

- http://lmgtfy.com/?q=gitaarelement+-+wiki

Klaar ... Ipv. dat je zo moeilijk doet had je dit binnen 30 seconden zelf kunnen opzoeken.

The Unforgiven
25 februari 2012, 10:39
Jongens,weet je wat,en deze is bedoelt voor bijdehante sukkels,tief lekker op,daar is dit forum toch voor,staan wel meer zgn onzinvragen,maar nogmaals flikker lekker een end op aub!

Ik zoek wel een ander forum,stelletje pikketrekkers!:sssh:
Alaaf!

Als je op deze manier (onduidelijk, lui) blijft posten zullen ze je op geen enkel forum gaan helpen zoals jij dat graag wilt, ik heb meerdere goede reactie gezien, en je negeert ze gewoon.

Doei

Han S
25 februari 2012, 11:06
Assertiviteitscursusje dan maar?

Johannes
25 februari 2012, 18:44
Zou ie naar het gitaar.net forum gaan? Daar is het ook een serieuze boel :D

Remork1970
25 februari 2012, 18:58
Was death metal niet dood, zei ooit iemand?

shamehair
26 februari 2012, 22:32
Of je met single coils of met humbuckers speelt maakt volgens mij geen reet uit. Een dikke vette scheurpedaal ertussen, wat draaien aan de knoppen en gaan met die banaan!

Deze soundsamples zijn opgenomen met een Fender Jaguar (single coils) een EH Nano Pocket Metal Muff door een Fender Blues de Ville en een Peavey Classic 30. Niet de gear om zware troep te spelen, maar klinkt m.i. lekker smerig.

Vooral is luisteren naar 'Eject', klinkt echt wel lomp.



http://vi.be/QSYL-5445-MRL

B-stone
27 februari 2012, 00:12
Ik vraag me af wat je met een MARSHALL jcm800 moet als je het verschil tussen humbuckers en singlecoils niet weet, waarom heb je een strat gekocht? Omdat die er zo fancy uitziet ( ook al niet) ? Sorry hoor maar dat is hetzelfde als je een slager om rundvlees vraagt terwijl hij het verschil tussen rund en varkens vlees niet eens weet, zo'n dingen hoor je volgens mij als gitarist gewoon te weten......

Niemand weet volgens mij precies waarop de ts speelt, hoe moeten wij hem dan een een goed advies geven?? En naar een ander forum gaan? Als je in een muziek winkel dit soort vragen stelt terwijl je net je ( niet de minste) eq op hebt genoemt, wordt je ook vierkant uitgelachen. Dan kan je naar een andere winkel gaan, maar daar gebeurt toch ook precies het zelfde. Maar gelukkig is er altijd nog wikipedia : het antwood op al uw vragen, duidelijker en uitgebreider kun je het niet hebben.

Veel plezier op gitaar.net :D

joeyonfire
27 februari 2012, 07:14
Misschien dat TS eerst eens moet leren eq'en? Ik denk niet dat het probleem in de pick-ups zit maar eerder in de afstelling van zijn versterker icm een goed distortion-pedaal.

Bartrock
27 februari 2012, 09:01
Nou is het al hèèl lang geleden dat ik Obituary zag (en hoorde) en er staat me iets van bij dat de gitarist inderdaad op een strat speelde-correct me if I'm wrong,please.
Nu heb ik hier een of andere vervalste imitatienamaak Noordkoreaanse strat-kopie staan,waar ik ooit eens een DiMarzio Chopper -DP 184,geloof ik-inzette,en,jawel:in combinatie met een goede distortion zoals de Boss Metal Zone -geweldige eq- een setje trambovenleiding en een hoge actie,eventueel nog met een gedropte stemming voor nog meer zwarigheid,et Violà.KLABAM!Loodzwaar geluid,al klinkt het natuurlijk niet precies als Obituary.Klinkt wel precies als Bart.Waar ik maar mee wil zeggen dat het dus uit je handen moet komen,eventueel in combinatie met een al dan niet zwart hart.
Zoals joey hierboven ook al zegt:eq.Als je een goeie hebt kom je daar dus heel ver mee.

Bijl
27 februari 2012, 09:43
Nou is het al hèèl lang geleden dat ik Obituary zag (en hoorde) en er staat me iets van bij dat de gitarist inderdaad op een strat speelde-correct me if I'm wrong,please.

Klopt helemaal, in de hoogtijdagen van Obituary speelde Trevor Peres met een Strat. Mét single coils!

@Darkgod: Heeft de tip van iWishmaster op pagina 6 nog geholpen?

o0rollo0o
27 februari 2012, 11:04
Zijn mijn humbuckers of elementen of what the hell er in die gitaar zit de juiste,zo niet dan kan ik aan die knoppen blijven draaien zonder ook maar in de buurt te komen van het obi geluid

Dan kan je gewoon niet spelen, serieus als je complete gitaarspel afhankelijk moet zijn van dat ene reepje in de gitaar.. Of ik nou burstbuckers 3 of alnico 2 pro's gebruik in mijn gitaar, de sound uit de amp blijft redelijk gelijk behalve wat 'nuances' en kleur. Maar de geluiden leggen redelijk bij elkaar in de buurt.

Waarschijnlijk heb jij een JCM800 2205/10 type en niet het legendarische 2203/04 type, welke door de band in kwestie gebruikt word..

HaroldA
27 februari 2012, 11:06
Waarschijnlijk heb jij een JCM800 2205/10 type en niet het legendarische 2203/04 type, welke door de band in kwestie gebruikt word..

Dan kan je gewoon niet spelen, serieus als je complete gitaarspel afhankelijk moet zijn van dat 2203/04 type.. Of ik nou op een 2203/04 type of 2205/10 type speel, de sound uit mijn gitaar blijft redelijk gelijk behalve wat 'nuances' en kleur. Maar de geluiden leggen redelijk bij elkaar in de buurt.

Bartrock
27 februari 2012, 12:11
Klopt,voor zover ik weet:ik heb een JCM 900 gehad,een Valvestate,een 30th Anniversary halfstack,en daar joeg ik dan een Gibson Les paul Studio,Custom,een V90 of een heuse Dean Zelinsky Explorer (met een Bill Lawrence L500L,ja dol op Pantera) doorheen.Of een goedkope kutstrat.Het resultaat?Je kon direct horen dat ik het was.Kleine nuances natuurlijk,maar gear staat alleen jou ten dienste.Als je kunt spelen,maakt het dus niet zoveel uit.Het zit in jou,niet je spullen.

o0rollo0o
27 februari 2012, 12:39
Dan kan je gewoon niet spelen, serieus als je complete gitaarspel afhankelijk moet zijn van dat 2203/04 type.. Of ik nou op een 2203/04 type of 2205/10 type speel, de sound uit mijn gitaar blijft redelijk gelijk behalve wat 'nuances' en kleur. Maar de geluiden leggen redelijk bij elkaar in de buurt.

Cool man, maar ik vind een 2203 en 2205 veel meer verschillen in geluid dan de 2 genoemde ellementen. Maar hey, jou feestje gast!

Justinschut
27 februari 2012, 16:40
A++ topic, would read again

interessander
27 februari 2012, 17:42
Klopt,voor zover ik weet:ik heb een JCM 900 gehad,een Valvestate,een 30th Anniversary halfstack,en daar joeg ik dan een Gibson Les paul Studio,Custom,een V90 of een heuse Dean Zelinsky Explorer (met een Bill Lawrence L500L,ja dol op Pantera) doorheen.Of een goedkope kutstrat.Het resultaat?Je kon direct horen dat ik het was.Kleine nuances natuurlijk,maar gear staat alleen jou ten dienste.Als je kunt spelen,maakt het dus niet zoveel uit.Het zit in jou,niet je spullen.

Hee, nog iemand met een V90, vet! Welke uitvoering/kleur heb je?

Bartrock
27 februari 2012, 18:08
Hoi Sander!
Helaas heb ik haar dus niet meer.Evenals alle genoemde versterkers,en gitaren.Soms gebeuren er van die dingen in je leven...Kloterig,maar nou ja:ik heb 't overleefd.En ben nog terug aan het gitaarfront ook,met een best leuke combinatie spulletjes ;-)
Wat de V90 betreft:dat was dus de uitvoering met alleen een brug-HB,snaarinvoer achterin-met de klassieke V snarenplaat -hoe noem je zoiets eigenlijk?- en uiteraard zwart,Trini Lopez inleg.Een waanzinnig 25,5 instrument,geen Gibson mensuur dus.Alleen zag ze er wel wat vreemd uit:de klassieke '58 V body (rechte schouders dus,korina body),met een veel te lange hals,en nog topzwaar ook.Wat gezien die hals natuurlijk niet echt vreemd was.Echt een probleem was dat niet,voor zittend spelen zat er ook nog zo'n Steinberger-steuntje op.Wat ik uiteraard niet gebruikte:you don't go to war sittin' down,tenslotte ;-)

interessander
28 februari 2012, 08:36
Aha, dan heb ik precies dezelfde, kopzwaar heb ik geen last van trouwens. Is de jouwe heel toevallig bij Fred Dons terecht gekomen?

Bartrock
28 februari 2012, 10:23
Geen idee,eigenlijk.Ik verkocht 'm aan iemand,die ik later nooit meer zag.En weet dus niet hoe het verder gelopen is.Nu was echter wel de knop van de volumeregelaar kapot,en daar heb ik toen een zwart metalen exemplaar opgezet.Daar zou je de gitaar aan moeten herkennen ;-)

interessander
28 februari 2012, 10:49
Ah nee dan zal het een andere zijn geweest, volgens mij was die V90 destijds ingeruild voor een strat..

Ontopic, heeft de Donkere God nog aan de knoppen gedraaid voor het echte Obituary geluid?

Bartrock
28 februari 2012, 15:01
Volgens mij was het serienummer 82998724,als ik het goed onthouden heb ;-)

On topic:ik hoor ook weinig meer verders.Qua TS,dus.

polviggen
28 februari 2012, 16:58
Ik heb zo'n marshall 2210 gehad, ook verschillende 2203's, of 2204.. toch geen probleem mee om daar een deftig deathmetal geluid uit te krijgen.

de 2203's hadden wel een booster ala tubescreamer nodig, maar die 2210 had genoeg van zichzelf, zeker als je zowel de gain als het kanaalvolume goed open zette. weet niet wat de reden was, maar met channel volume op max gaf die nog wat extra gain bij.