PDA

View Full Version : Hondo les Paul



SvennStar
1 februari 2012, 22:50
Hey,
Ik heb vandaag op een hondo gitaar gespeeld. zag er leuk uit maar toen ik er op ging spelen voelde ik me gelijk thuis, HEERLIJKE hals. Nu was ik benieuwd of iemand zo'n hondo in huis heeft en of diegene misschien ook wel de dikte, lengte en breedte van de hals aan mij zou willen doorgeven aangezien ik de maten wil gaan gebruiken in een zelfbouw. De body ziet er zo uit http://www.google.nl/search?q=hondo+les+paul&oe=UTF-8&hl=nl&client=safari&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=57ApT9XSBoOG-wbKy_G6BQ&biw=768&bih=928&sei=67ApT6OaK4ef-Qb8__jABQ en de headstock zo: http://www.google.nl/search?q=hondo+les+paul&oe=UTF-8&hl=nl&client=safari&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=57ApT9XSBoOG-wbKy_G6BQ&biw=768&bih=928&sei=67ApT6OaK4ef-Qb8__jABQ . Alvast bedankt!
Sven

wietse
1 februari 2012, 22:59
je houdt van die halzen of niet, ik vind ze meestal ook erg prettig, gewoon een standaard hals kwa radius/dikte etc zoals toen bijna elke aziatische gibsonachtige met geschroefde hals ongeacht merk had.

HaroldA
1 februari 2012, 23:08
Ik vind ze ook heerlijk spelen! Ik heb zelf een Gerrinez en een Maya. 2 Maya's dus eigenlijk ;)

Waar woon je?

SvennStar
2 februari 2012, 08:11
Er zijn dus meerdere, ik vond Gibson halzen nooit echt fijn omdat ik ze te dik vond. Maar deze beviel mij heel goed. Hebben deze hondo's gewoon een 24.75 scale en een 12' radius?

SvennStar
2 februari 2012, 08:12
Ik woon in een dorpje dicht bij Emmen (Emmer-Compascuum).

guitarkid
2 februari 2012, 08:26
Er zijn dus meerdere, ik vond Gibson halzen nooit echt fijn omdat ik ze te dik vond. Maar deze beviel mij heel goed. Hebben deze hondo's gewoon een 24.75 scale en een 12' radius?

Gibson heeft natuurlijk ook verschillende halzen! Ik kan bijv. niet zo veel met die dikke halzen, maar mijn '78 Standard heeft een fantastisch spelende maple hals! Over de radius kan ik je helaas niets zeggen, ik denk dat de scale wel hetzelfde is.

SvennStar
2 februari 2012, 08:42
Gibson heeft natuurlijk ook verschillende halzen! Ik kan bijv. niet zo veel met die dikke halzen, maar mijn '78 Standard heeft een fantastisch spelende maple hals! Over de radius kan ik je helaas niets zeggen, ik denk dat de scale wel hetzelfde is.
Interessant, ik vond de gibsons altijd super mooi klinken in de brug positie met overdrive maar de Neck Pickup clean? Mwah, daarom was ik van plan om een Gibson les Paul tv met 2 stratocaster pickps in de Neck en middel positie te zetten en een humbucker in de bridge. Maar ik zocht nog goed halsmaten en toen vond ik deze hondo, heb maar even kunnen spelen en er zijn dus geen maten opgemeten, daarom vraag ik die hier nu even. Iemand nog de maten van deze hals (dikte breedte en lengte)? Kan ook niet veel vinden over de Chinese Gibson halzen uit de jaren 70-80....

wietse
2 februari 2012, 09:08
Kan ook niet veel vinden over de Chinese Gibson halzen uit de jaren 70-80....

verbaast me niks, gibson heeft namelijk nooit gitaren in china laten bouwen, ook niet in korea of japan daar werden wel epiphones gemaakt.

guitarkid
2 februari 2012, 10:06
Gibson heeft natuurlijk ook verschillende halzen! Ik kan bijv. niet zo veel met die dikke halzen, maar mijn '78 Standard heeft een fantastisch spelende maple hals! Over de radius kan ik je helaas niets zeggen, ik denk dat de scale wel hetzelfde is.


Interessant, ik vond de gibsons altijd super mooi klinken in de brug positie met overdrive maar de Neck Pickup clean? Mwah, daarom was ik van plan om een Gibson les Paul tv met 2 stratocaster pickps in de Neck en middel positie te zetten en een humbucker in de bridge.
Maar ik zocht nog goed halsmaten en toen vond ik deze hondo, heb maar even kunnen spelen en er zijn dus geen maten opgemeten, daarom vraag ik die hier nu even. Iemand nog de maten van deze hals (dikte breedte en lengte)? Kan ook niet veel vinden over de Chinese Gibson halzen uit de jaren 70-80....

Svenn, mij ontgaat het verband tussen de dikte van de hals van mijn LP en jouw verhaal over de pu's. Daar heb ik het ook niet over gehad. Wat niet wegneemt dat mijn LP clean fantastisch klinkt met zijn neck-pu!

wireman
2 februari 2012, 10:25
Svennstar.. Waarom niet 'gewoon' op zoek naar een Hondo? Die dingen liggen zo rond de 150 / 200 euro (moet je er wel een vinden natuurlijk) Maar het zijn nou niet echt hoogvliegers, gewoon goed en komen nog wel eens voorbij... Ze komen uit de Kobe fabriek die in (ik meen) 1995 ten onder is gegaan met de grote aardbeving.. Ik denk dat je voor een redelijk zelfbouwdinges project meer kwijt zal zijn en zo te lezen bezit je nog niet alle kennis, ervaring en know-how.. Blijft overigens overeind dat het wel cool is natuurlijk.. ;)

geert1976
2 februari 2012, 10:55
Svennstar.. Waarom niet 'gewoon' op zoek naar een Hondo? Die dingen liggen zo rond de 150 / 200 euro (moet je er wel een vinden natuurlijk) Maar het zijn nou niet echt hoogvliegers, gewoon goed en komen nog wel eens voorbij... Ze komen uit de Kobe fabriek die in (ik meen) 1995 ten onder is gegaan met de grote aardbeving.. Ik denk dat je voor een redelijk zelfbouwdinges project meer kwijt zal zijn en zo te lezen bezit je nog niet alle kennis, ervaring en know-how.. Blijft overigens overeind dat het wel cool is natuurlijk.. ;)

Goedkope en middenklasse Hondo's kwamen bij Samick Korea weg.

Er zijn duurdere Hondo's gemaakt, die bij Matsumoku Japan zijn gemaakt, maar die zijn erg schaars en bijna niet te vinden.

In Kobe Japan werden de Maya gitaren gemaakt, niet te verwarren met Elmaya, die werden namelijk gemaakt bij Chu Shin Gakki.

wireman
2 februari 2012, 11:02
Damn... zo leer je nog eens wat... Ik was echt in de veronderstelling dat Hondo bij Kobe vandaan kwam.. Ik heb (recentelijk) nog een Maya gehad waar ik wat onderzoek naar heb gedaan.. Ik dacht echt dat Hondo ook uit die fabriek kwam.. (daarbij dacht ik trouwens ook dat Samick uit de Matsumoku fabriek kwam).. en die wakki shit gakki zegt me helemaal niks.. :chicken:

dusse... Sven.. schrap mn vorige post maar!

SvennStar
2 februari 2012, 13:16
verbaast me niks, gibson heeft namelijk nooit gitaren in china laten bouwen, ook niet in korea of japan daar werden wel epiphones gemaakt. Ah mijn fout, ik associeerde Aziatisch meteen met chinees, en Gibson met les Paul achtigen.

SvennStar
2 februari 2012, 13:20
Svenn, mij ontgaat het verband tussen de dikte van de hals van mijn LP en jouw verhaal over de pu's. Daar heb ik het ook niet over gehad. Wat niet wegneemt dat mijn LP clean fantastisch klinkt met zijn neck-pu! Dat was eigenlijk de reden waarm ik niet gewoon een hondo ging kopen, dat was niet direct richting jou maar gewoon in het algemeen omdat ik wist dat er gevraagd ging worden waarom ik niet gewoon een hondo koop. En de meningen over pick-ups zijn zeer verschillend merk ik wel weer :)

SvennStar
2 februari 2012, 13:25
Svennstar.. Waarom niet 'gewoon' op zoek naar een Hondo? Die dingen liggen zo rond de 150 / 200 euro (moet je er wel een vinden natuurlijk) Maar het zijn nou niet echt hoogvliegers, gewoon goed en komen nog wel eens voorbij... Ze komen uit de Kobe fabriek die in (ik meen) 1995 ten onder is gegaan met de grote aardbeving.. Ik denk dat je voor een redelijk zelfbouwdinges project meer kwijt zal zijn en zo te lezen bezit je nog niet alle kennis, ervaring en know-how.. Blijft overigens overeind dat het wel cool is natuurlijk.. ;) Nee ik bezit nog niet alle ervaringen maar he ik moet toch een keer beginnen ;). En de reden waarom ik geen hondo koop maar zelf iets in elkaar wil knutselen heb ik al eerder vermeld (element voorkeur).

guitarkid
2 februari 2012, 13:27
Dat was eigenlijk de reden waarm ik niet gewoon een hondo ging kopen, dat was niet direct richting jou maar gewoon in het algemeen omdat ik wist dat er gevraagd ging worden waarom ik niet gewoon een hondo koop. En de meningen over pick-ups zijn zeer verschillend merk ik wel weer :)

Niet alleen over de pu's..... :seriousf:

frekie
2 februari 2012, 14:48
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Hondo%20II%20Professional/P1010146.jpg

Net deze Hondo II Professional verkocht, voor te weinig eigenlijk maar vooruit ik woon ver buiten de bewoonde wereld, het is crisis en het was een arme student die Uncle Mat wel kan waarderen. MMK45's, speedknobs met een kartelrandje net als op de Vantage VP700, exact dezelfde tuners als de Aria Pro II YS. Dus Matsumoku volgens mij. Wietse heeft een luxer exemplaar.

jan jansen
2 februari 2012, 15:05
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Hondo%20II%20Professional/P1010146.jpg

Net deze Hondo II Professional verkocht, voor te weinig eigenlijk maar vooruit ik woon ver buiten de bewoonde wereld, het is crisis en het was een arme student die Uncle Mat wel kan waarderen. MMK45's, speedknobs met een kartelrandje net als op de Vantage VP700, exact dezelfde tuners als de Aria Pro II YS. Dus Matsumoku volgens mij. Wietse heeft een luxer exemplaar.

alles meer dan 50 euro voor een Hondo is meegenomen toch....De chinesen van hun tijd....al maken de huidige chinesen mooier spul...:dontgeti::dontgeti::seriousf:

wietse
2 februari 2012, 15:49
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Hondo%20II%20Professional/P1010146.jpg
Wietse heeft een luxer exemplaar.

zoek de verschillen (behalve de kleur)
http://www.wietsesguitars.nl/_wp_generated/wp4b83aa7b_0f.jpg

dit is een vantage VS600 uncle mat dus, maar bedoel je deze met luxere versie frekie?
http://www.wietsesguitars.nl/_wp_generated/wp6f2406f4_0f.jpg
dat is een heel ander model.
dat is ook een matsumoku plank, gelijmde hals en MMK 75 elementen.
de duurdere uitvoering had dimarzio's of die nu behalve naam een upgrade zijn vergeleken met de MMK elementen betwijfel ik.

hondo was bovenal een importeurs naam, er zijn ook hondo's zoals de longhorn kopie die door tokai zijn gemaakt.

SvennStar
2 februari 2012, 15:57
zoek de verschillen (behalve de kleur)
http://www.wietsesguitars.nl/_wp_generated/wp4b83aa7b_0f.jpg

dit is een vantage VS600 uncle mat dus, maar bedoel je deze met luxere versie frekie?
http://www.wietsesguitars.nl/_wp_generated/wp6f2406f4_0f.jpg
dat is een heel ander model.
dat is ook een matsumoku plank, gelijmde hals en MMK 75 elementen.
de duurdere uitvoering had dimarzio's of die nu behalve naam een upgrade zijn vergeleken met de MMK elementen betwijfel ik.

hondo was bovenal een importeurs naam, er zijn ook hondo's zoals de longhorn kopie die door tokai zijn gemaakt. Wietse aangezien jij volgens mij veel van hondo's weet was ik benieuwd of jij misschien de maten van de hals weet.

frekie
2 februari 2012, 19:23
Ja, heel ander model, weet ik, maar ook Hondo II Professional.