PDA

View Full Version : SRV tone setup; wat mis ik nog in m'n geluid



SaferSephy
1 februari 2012, 15:34
Tijdens het laatste optreden ben ik opgenomen en ik schrok een beetje van de opnames. Ik speel Texas Flood op de opname en mijn tone klinkt, als ik op het podium sta of aan het repeteren ben, veel agressiever en stevie achtig. Op de opname klinkt het te braaf, niet snijdend genoeg en te weinig sustain.

Hoor en vergelijk:

SRV - Texas Flood @ El Mocambo
http://www.youtube.com/watch?v=tWLw7nozO_U

SaferSephy - Texas Flood @ 013
http://www.theclashofthecoverbands.com/bibliotheek/hitlijst_singles_2012/redwhiteandblues_texasflood.mp3

Mijn setup:

Fender CS 60s Stratocaster -> Vox Wah -> Keeley Compressor -> Fulltone Fatboost -> Fulltone OCD -> Maxon OD9 -> Fender Super Reverb RI

Op deze opname speel ik echter op een Koch Multi- of Studiotone (geen idee) ipv m'n eigen amp omdat die van mij 2 minuten voor aftikken een buis opblies. Echter heb ik hetzelfde probleem gehoord als ik op m'n eigen amp speelde dus daar zit het niet zozeer in.

In de opname staat m'n strat compleet open qua tone en volume (behalve tot halverwege voor het eerste refrein is het volume iets teruggerold).

Comp staat aan (sustain op 9 uur, volume op 1 uur

Tubescreamer staat aan (gain op 1 uur, level op 11 uur, tone op half 2)

Amp redelijk standaard

Rest van de pedalen staat uit.


Wat kan ik doen om dit te verbeteren (behalve op 0.12 snaren spelen dan :P)? Probleem is dat ik niet echt hoor van "oh ik mis hoog" of "oh ik mis distortion", misschien dat jullie als echte tonekenners hier meer in terug horen?

barno
1 februari 2012, 15:49
simpel: wat ik mis: de bite van een ouwe openbrekende Fender amp. Mss ook wat pedaaltjes (of wat er tussenzit) weghalen. hoe korter de lijn naar de amp: hoe meer dynamiek imo. SRV gebruikte enkel een TS 9 en een Wah

LGK
1 februari 2012, 16:50
idd, alleen je tube screamer en je wah wah. voor de rest alles weg halen..
En ik zou je Amp, volume op 10 of 11.. (het hoogste) En dan kijken tot hoeveel drive je wilt gaan met je gain knop..
En voor je tube screamer, ik zou is proberen om je gain iets terug te draaien, en je level juist omhoog. (gain op 9 a 10 uur, en level op 2 a 3 uur)

Veel succes met het zoeken van je juiste geluid, maar onthoud wel, Niemand zal ooit meer zo klinken als Stevie ray Vaughan klonk..! (denk ik) ;)

Grz

SaferSephy
1 februari 2012, 16:56
idd, alleen je tube screamer en je wah wah. voor de rest alles weg halen..
En ik zou je Amp, volume op 10 of 11.. (het hoogste) En dan kijken tot hoeveel drive je wilt gaan met je gain knop..
En voor je tube screamer, ik zou is proberen om je gain iets terug te draaien, en je level juist omhoog. (gain op 9 a 10 uur, en level op 2 a 3 uur)

Veel succes met het zoeken van je juiste geluid, maar onthoud wel, Niemand zal ooit meer zo klinken als Stevie ray Vaughan klonk..! (denk ik) ;)

Grz

Ik heb een Fender Super Reverb...als ik dit ding boven de 5 draai vliegen denk ik m'n ruiten er uit haha, daarnaast heb ik geen gain knop op het ding zitten, maar het feit dat ie hard moet is me wel duidelijk nu :P

LGK
1 februari 2012, 16:58
oow... hahah sorry.
Ja idd zo hard mogelijk! Maar mischien trouwens wel iets minder drive hoor..
Hoor maar:
http://www.youtube.com/watch?v=m3159YIe2OU

En vergelijk het maar met de jouwe.

Grz

Bernardduur
1 februari 2012, 17:10
Waarom de compressor???? Ik associeer Stevie totaal niet met een compressor :)

Verder ben ik het eens met de voorgangers......... Je hoort teveel de TS en te weinig de amp........ de amp moet HARD staan......... Stevie zette zn amps HARD! Soms gewoon op kun kant leggen zodat ie zelf niet de volledige lading kreeg en dan nog hard.....

:)

Ron Houben
1 februari 2012, 20:42
Ik heb SRV een keer zien optreden in Paradiso. Eerste rij, twee Vibrolux en dat was hard. Wat? HARD! Na afloop kon ik nog even praten met de man, maar die was me een partij doof! Je moest in zijn oor schreeuwen om gehoord te worden. Wel een te gekke show overigens. Zal 1982 zijn geweest. Texas Flood was net uit.

Dus: HARD zetten die amp, en draai hem maar om zodat de speakers naar de muur tetteren. Zijn vervorming is lekker smeuiig, dat smeuiige kan je op lager volume ook met een lichte fuzz krijgen. Maar Fuzz is niet gelijk aan Fuzz. Let op dat die niet teveel smeert en ook nog goed reageert op akkoorden. Veel Fuzzface smeren dicht bij akkoorden.

Succes!

aaronstonebeat
1 februari 2012, 20:45
Een vriend van me heeft eens een grote geïsoleerde kist gemaakt die hij bij opnames over de versterker kan zetten zodat die op vol volume kan zonder dat er doden vallen; dat werkt wel.

Via een monitor hoort hij het geluid dan op een werkbaar niveau.

LGK
1 februari 2012, 20:47
Wouw, naar een concert van hem en nog na afloop met hem praten ook..! :eek: :eek: :eek:

Pepe
1 februari 2012, 21:49
Pedalen en preamp overdrive is klein en pietepeuterig maar poweramp en speaker overdrive is groot en opgeblazen. Door die vergroting strijk je alle korrels glad en je dynamiek is ook groter natuurlijk.

In jouw geluid hoor ik de compressor alles ineen drukken, min of meer het tegenovergestelde wat je najaagt.

Een hoop mods van Vaughan's amps waren gericht op meer signaal naar de poweramp te sturen (buisjes van ongebruikte kanalen er uit, ax7's in de reverb..)
Zijn TS was voornamelijk om meer volume in de amp te pompen, de overdrive ervan was niet wezenlijk een onderdeel.

Ron Houben
2 februari 2012, 09:59
@ pepe. Right on the money. Eindbuizenvervorming is wat je zoekt en dan de boel oppeppen met een Tubescreamer o.i.d.

Heibel
2 februari 2012, 10:41
@safersephy Jij speelt in Red, white& Blues!

Wij hebben daar ook gespeeld met Area45 (helaas niet door..). Ik ben de leadgitarist. Ik heb zelf ook verschillende keren over die Koch's gespeeld. Speelde tijdens de finale over m'n eigen H&K Edition tube..

Als je met 'n compresser speelt, zou ik die er tussenuit halen. Dat vlakt je sound toch wat af wat mij betreft. Ik heb bijna jullie hele optreden gezien en je sound was wat braaf vond ik. Wat ik zelf gemerkt heb is dat zo'n groot podium, met dito geluid, echt 'n hele nieuwe ervaring is. Ik heb echt ook moeten zoeken naar m'n sound. De versterker moet inderdaad gewoon HARD en ook de preamp gain (als je basis in principe clean is), mag best tegen het randje aanzitten. Ook de bas mag je er 'n stuk meer indraaien dan wat je normaal zou doen. Alles net wat smeriger eigenlijk dus :-)

Heb je Prinz Klauz gezien op het laatst? Die jongens hadden wat mij betreft 'n geweldige sound en dat was volgens mij gewoon ook lekker hard zetten!

Heel veel succes in Hilversum!!

Arjen

ruezzz
2 februari 2012, 11:38
Ik vind het behoorlijk lekker klinken hoor, zeker als je op een amp speelt die je eigenlijk nog niet kent (lekker gespeeld ook).
Wat je in de opname mist zou ook gewoon het ontbreken van ambiance/podiumgeluid/roomreflections kunnen zijn.
Waarschijnlijk is je gitaar alleen opgenomen met een SM57 of 606 o.i.d. en dan klinkt het al gauw droogjes...

SaferSephy
2 februari 2012, 12:21
THanks voor alle tips! Hard Harder Hardst dus. dat wordt nog een uitdaging. Zou een attenuator hier iets kunnen betekenen?

@Heibel; ja klopt! haha, ik heb jou waarschijnlijk niet zien spelen, ik heb de helft van de dag alleen maar lopen zoeken naar de oorzaak van mijn kapotte amp :(. Ervaring is inderdaad wel echt fantastisch geweest. Vervelende was alleen dat doordat mijn amp de geest gaf na de soundcheck en dus zonder voorbereiding op die Koch moest spelen, ik al m'n eikpunten op het podium kwijt was. Ik hoorde mezelf slecht. Geen Reverb. Monitoren stonden niet meer goed waardoor ik bijna nergens iets hoorde. Zijn wel de momenten dat je in een hele korte tijd, heel veel leert als muzikant haha. En Thanks! Hilversum wordt sowieso weer een feestje!

Heibel
2 februari 2012, 13:25
@safersephy

Het is inderdaad een enorme learning curve! Onze andere gitarist had ook tijdens de soundcheck problemen met z'n amp en heeft ook last minute naar de Koch moeten overstappen. Dat zijn prima versterkers overigens. Ik heb daar in alle eerdere rondes over gespeeld en dat was prima. Ik wilde echter wat meer m'n eigen sound uit m'n eigen amp. Achteraf denk ik niet dat het persé 'n verbetering was.

Ik heb trouwens 'n attenuator ingebouwd en dat werkt prima om op lage volumes toch ook de eindbuizen te laten werken. Je moet dan wel je eq wat bijregelen is mijn ervaring.

Overigens achteraf viel ons op dat de zaalmix niet geweldig was. De gitaren vond ik met uitzondering van Prinz Klauz en Bleach behoorlijk 'dun' klinken en dat ligt er heus niet aan dat wij allemaal zo'n slechte eigen sound hebben. Die laatste 2 zijn echter stevige rockbands en hebben de zooi gewoon ook hard gezet. Wij (area45) zijn daarin denk ik te voorzichtig geweest op zo'n groot podium. Dat is wel iets dat ik geleerd heb. Ik hoorde m'n eigen gitaar alleen over de monitor en niet via de versterker, waardoor je ook niet goed hoort welke sound je nu eigenlijk naar de mixer stuurt. De monitoring klonk behoorlijk pinnig in het hoog, waardoor ik er behoorlijk wat treble uit heb gedraaid. Als gevolg is mijn sound 'n beetje doods..

Heel veel succes en tof dat er toch nog 'n Limburgse band in de landelijke finale's zit!

Tristan
2 februari 2012, 13:36
Eerlijk gezegd lijk je het wat mij betreft ook vrij braaf te spelen hoor, volgens mij ben je gewoon geen Stevie Bluesman als ik het zo hoor.
Dat klinkt misschien lulliger dan het is, ik merk bij mezelf dat als ik Blues speel het eerder BB King wordt dan Stevie, ik hou eigenlijk meer van Stevie, maar het zit er bij mij gewoon ook niet in.
Aan de andere kant is het niet erg, er zijn er al genoeg die proberen te klinken als Stevie.

SaferSephy
2 februari 2012, 15:19
Eerlijk gezegd lijk je het wat mij betreft ook vrij braaf te spelen hoor, volgens mij ben je gewoon geen Stevie Bluesman als ik het zo hoor.
Dat klinkt misschien lulliger dan het is, ik merk bij mezelf dat als ik Blues speel het eerder BB King wordt dan Stevie, ik hou eigenlijk meer van Stevie, maar het zit er bij mij gewoon ook niet in.
Aan de andere kant is het niet erg, er zijn er al genoeg die proberen te klinken als Stevie.

mjah dat is sowieso een moeilijk verhaal, het lijkt echt alsof Stevie sterk was als een paard. Dit bendvibrato's in combinatie met z'n enorme attack maken het ook een erg moeilijk te benaderen speelstijl. Ben nu ook specifiek op die bend vibrato's aan het oefenen, en dat duurt nog wel effe.

Ik heb gisteren m'n amp tijdens de repetitie op 7 gezet en dan hoor je wel echt terug wat hier gezegd wordt. Rondje So Excited staan spelen en dan kom ik toch aardig in de buurt. Alleen trok de rest het volume technisch niet helemaal haha

marter544
2 februari 2012, 15:39
Wat bij mij heel erg heeft geholpen, is een staalsnarige akoestische kopen, en evt. een basgitaar, en daar lekker op gaan spelen en flink benden en vibrato's ed. maken. De 011 op mijn schecter en 010 op mijn strat lijken nu wel elastiekjes wanneer ik daar op speel.

aaronstonebeat
2 februari 2012, 15:42
Toch vind ik het lang niet gek gespeeld, SaferSephy.

Iets wat mij persoonlijk een beetje stoort, is die enorm lage bas; noem me traditioneel maar ik vind het niet passen bij traditionele stijlen, daar ga je niet lager op de bas dan een lage E (of Es in sommige gevallen).
Los van traditie zit er in mijn oren een te grote afstand in toonhoogte tussen bas en gitaar, een gat dat er niet zou zijn als de bassist een viersnarig instrument in standaardstemming zou gebruiken.

JimiDylan
2 februari 2012, 16:22
Wat voor snaren liggen er op? Er moet toch minimaal .12 op liggen om echt die SRV sound te krijgen, naast de eerder genoemde openbrekende fender amp.

Kim Wilson
2 februari 2012, 16:29
Zonder het gehoord te hebben, denk ik dat je het effect van de dikte van de snaren niet moet overschatten. SRV heeft zo'n typische manier van aanslaan, hij hakt op bijna alle snaren en dempt de snaren die hij niet wil horen. Het is een hele ruwe aanslagtechniek, en ik denk dat die techniek belangrijker is dan een slagje dikkere snaren.

barno
2 februari 2012, 16:30
over sterke vingers: heel belangrijk. zowel voor kracht als ook voor snelheid geldt de regel dat je altijd nog iets over moet hebben. Die PK's die je overhoudt, gebruik je om de zaak echt te finetunen. Die precisie valt me telkens weer op bij SRV.

Hallie
2 februari 2012, 17:21
Ik vind dat je goed speelt, maar ik zou persoonlijk niet teveel zijn sound proberen te evenaren. Het klinkt inderdaad wat braaf op deze manier. Als ik dit stuk zou spelen speel ik gewoon over mijn HBE BIG D met de gain redelijk laag. De slag partij'tjes iets terug met de volume en met de solo's de volume er vol op. Niet stevie zijn sound maar wel een lekkere smerige zingende blues tone.

Probeer dat eens....dat speelt vast lekkerder dan je sound die je nu hebt..
Aangezien je geen 0.12 op je gitaar gaat zetten en je fender niet op 11 wilt zetten is dit het proberen waard :)

wat mij betreft mag coveren altijd zo perfect mogelijk, maar wel met eigen sound.

LordRiffenstein
2 februari 2012, 18:30
Je mist niks, je hebt te veel aan compressie, onnatuurlijke compressie, waarschijnlijk voor extra sustain. Haal die comp er tussen uit, zet je amp wat luider maar vooral ook je LEVEL van je tubescreamer moet een heel stuk omhoog. Je moet je versterker niet super luid hebben maar het mag wat meer ademen en door je TS luider te zetten krijgt die ook alweer harder op z´n donder en gaat die vanzelf wat meer compressen maar deze keer op een natuurlijke wijze. Met je SuperReverb moet je die sound zelfs kunnen benaderen met je FatBoost.

En dan is er inderdaad de manier van spelen, je speelt wel de noten na (soms een beetje te veel, wat meer eigen ding er in mag) maar het lijkt alsof je te veel bezig bent met het nauwkeurig naspelen en niet met de feel erin te stoppen. Klinkt als een cliche maar het geldt voor blues nog meer dan andere muziek. SRV ging altijd behoorlijk wild te keer en je moet eens kijken nr z´n rechterhand, wat die doet en de manier waarop hij aanslaat. Hij streelt de snaren niet, hij doet het meer als een voorhamer, zelfs als hij subtiel speelt.

Einzeln
2 februari 2012, 20:31
Klinkt die bas alleen op de opname zo of ook in de oefenruimte? Die is bepalend voor het geluid en klinkt erg plat.

e!
3 februari 2012, 01:16
Ik mis een combinatie van dingen:

- Relatief weinig SRV achtig spel. De phrasering en rechter hand missen op veel momenten gewoon de stijl, ballen en brute kracht van SRV. Die maakten zeker de helft van zijn geluid. Ik hoor dat eigenlijk al direct in de intro.
- Eindtrapoversturing. Een Koch Loadbox zou zeker helpen. Zit overigens ook een ernstig goeie XLR uitgang op. Geen mic nodig en geen mic placement of overspraak issues.
- Dynamiek -> weg die compressor en gebruik je vingers om he amp te laten ademen. Ik weet niet of jij dit ook zingt, maar ik hoor een gelijkenis tussen zang en gitaarspel. Vreemde contrasten: van vrij zacht/subtiel naar erg hard en weer terug naar zacht, weinig controle over de nuances daartussen. Ik hoor veel punchlines en hoogtepunten, maar het verhaal bouwt in mijn oren niet overal even natuurlijk op, zowel qua kracht als qua nootdichtheid.

Mogelijk idd. dat je signaal te lijden heeft door je effectketen en/of patchkabels.

Dit klinkt misschien wat hard allemaal, maar je vraagt ernaar. Wat ik daarom hierboven in eerste instantie niet vermeld is dat je een duchtig partijtje gitaar speelt, op vele momenten technisch behoorlijk beter dan ik uit mijn gitaar zou halen. V.w.b. SRV draait het echter om de bijna onmenselijke hoeveelheid rauwe emotie, pure, getergde soul die hij in zijn spel legde. Dat is uiterst moeilijk te reproduceren. Voor het geval je deze opname nog niet kende, kijk maar eens wat ik bedoel. Je hoort hem regelmatig beestachtig kreunen van de inspanning.

http://www.youtube.com/watch?v=b-_ii2D9eNA&feature=youtube_gdata_player

Overigens is de dynamische controle van de meester in deze opname ook zeer goed gedocumenteerd. Het stuk va. 5:30 is daarvan een fenomenaal voorbeeld. De puntige slide op de E(s) snaar op 5:58, tussen al die miniscule noodletjes is monumentaal. 1 noot die door merg en been gaat. En zelfs als hij klein speelt, speelt hij met venijn. Dát is wat een grootheid als SRV tot een grootheid maakt. Je hoort t ook direct aan de reacties in het publiek.

Feel dus! Doseren. Das de sleutel bij blues. En volgens mij heb jij de techniek in huis om dat te kunnen. Je moet em echter beter kanaliseren met het de juiste (SRV) feel.

SaferSephy
3 februari 2012, 09:16
Bedankt voor de goede adviezen! Altijd fijn als er eens wat opbouwende kritiek wordt gegeven, meestal krijg je dat niet echt te horen!

Ik denk dat ik dit nummer ook een beetje kapot heb gerepeteerd voor dit optreden en daardoor veel te veel met m'n hoofd gespeeld waardoor de timing en feeling in z'n algemeen wat te klinisch en te berekenend zijn geworden. Ik hoor precies de momenten wanneer ik improviseer en wanneer ik iets "na speel". Goede tips dus waar ik echt iets mee kan!

Dat van die compressor klopt ook echt precies; ik heb deze er tussen gezet om het gebrek aan sustain te compenseren terwijl je dit uit je vingers en amp moet trekken. Dit gaat dus voor dit werk voortaan uit.

Ik heb een Mini Mass Attenuator dus die gaat ik maar eens uit de kast trekken komende repetitie.

Rick trodat
3 februari 2012, 11:42
Leuk hoor je amp kneiterhard, maar op geen van de podia kan je zon versterker kneiterhard zetten. Niet leuk voor de geluidsman en niet leuk voor jezelf en de bandleden.

Ik vind dat blackface geluid ook leuk en ik gebruik daarvoor een superchamp xd ( voice 5 ). Een rete goedkoop 15 watt buizen ampje met de voice op 5 icm met een hook captain. Met een laag wattage fender amp, krijg je veel sneller die eindbuizenoversturing. De speaker die erin zit heeft een Sens van 95 db, waardoor je veel minder volume krijgt. Hierdoor kan mijn amp vol open. Die fender staat bij mij dan ook op 10.

Kijk maar eens hier naar:

http://www.youtube.com/watch?v=S98RccQUvKc

Natuurlijke compressie.

Wat ook helpt is je pickups van je strat naar beneden te zetten. Minder output = een zoetere tone. Je amp kan dan net wat harder.

Verder is de aanslagtechniek van SRV uniek. Zijn dikke snaren en de stemming van zijn gitaar maken het feest compleet.

Einzeln
3 februari 2012, 13:49
Ik zou een cleane booster aanraden om aan ampcooking te doen. Dat wil zeggen dat je de booster als inputtrimmer gebruikt om zoveel mogelijk headroom te behalen op de ingang. Dit werkt op mijn vox met een Barber launchpad heel goed.
Werkt heel simpel:
Zet je amp zo clean en zacht mogelijk. Sla stevig je snaren aan en draai de booster open totdat je hoort dat je kanaal over het randje gaat. Draai hem dan wellicht een klein tikkie terug. Vervolgens je amp opendraaien en spelen maar.
Het is eigenlijk net zoals op een mengtafel een signaal inregelen. Je wilt niet dat hij in het rood gaat maar er lekker tegenaan.

SaferSephy
3 februari 2012, 14:03
Ik zou een cleane booster aanraden om aan ampcooking te doen. Dat wil zeggen dat je de booster als inputtrimmer gebruikt om zoveel mogelijk headroom te behalen op de ingang. Dit werkt op mijn vox met een Barber launchpad heel goed.
Werkt heel simpel:
Zet je amp zo clean en zacht mogelijk. Sla stevig je snaren aan en draai de booster open totdat je hoort dat je kanaal over het randje gaat. Draai hem dan wellicht een klein tikkie terug. Vervolgens je amp opendraaien en spelen maar.
Het is eigenlijk net zoals op een mengtafel een signaal inregelen. Je wilt niet dat hij in het rood gaat maar er lekker tegenaan.

creeer je dan niet enkel preamp distortion ipv poweramp verzadiging?

Einzeln
3 februari 2012, 14:18
creeer je dan niet enkel preamp distortion ipv poweramp verzadiging?
Je vergroot de gevoeligheid van je versterker. Hij komt daardoor tot leven.

Harald
3 februari 2012, 14:18
Ik heb SRV een keer zien optreden in Paradiso. Eerste rij, twee Vibrolux en dat was hard. Wat? HARD! Na afloop kon ik nog even praten met de man, maar die was me een partij doof! Je moest in zijn oor schreeuwen om gehoord te worden.

Hmmmm... is dit nu echt het advies dat je wilt geven :seriousf: Veel gitaristen van de oudere generatie hebben dat probleem trouwens. Hoe zou dat nu toch komen :dontgeti: ???

Ooit eens met een grootheid uit de Nederlandse bluesscene als onze gast opgetreden... Ik kon mezelf amper horen spelen! En om nu te zeggen dat ik superzacht speel, liever toch ook niet.

Einzeln
3 februari 2012, 14:25
http://www.tpngear.com/forum/index.php?showtopic=169

Kim Wilson
3 februari 2012, 14:30
creeer je dan niet enkel preamp distortion ipv poweramp verzadiging?
Jawel, maar dat kan al genoeg zijn om een mooie smooth breakup sound te creëren.

Kijk, uiteindelijk is het natuurlijk het mooiste om je amp volledig over de zeik te draaien, want dan hoor je ook dat eindtrap en speakers volop aan het werk zijn. Maar dat is niet haalbaar. Preamp distortion bepaalt voor het grootste gedeelte het geluid wat je hoort op vol volume. Het verzadigen van je eindtrap en speakers is maar een klein deel. En door de preamp te laten oversturen, lijkt het op lagere volumes toch als een overstuurde amp.

Ik heb in mijn vorige amp (Fender Bandmaster) een mastervolume laten inbouwen, die volgens dat principe werkte. Ik kon mijn kanaalvolume zo ver opdraaien dat de preamp lekker begon te oversturen, en met de mastervolume kon ik het eindvolume instellen zo hard als ik dat wou. En op die manier had ik die smooth breakup op elk volume.

Einzeln
3 februari 2012, 14:33
Jawel, maar dat kan al genoeg zijn om een mooie smooth breakup sound te creëren.

Kijk, uiteindelijk is het natuurlijk het mooiste om je amp volledig over de zeik te draaien, want dan hoor je ook dat eindtrap en speakers volop aan het werk zijn. Maar dat is niet haalbaar. Preamp distortion bepaalt voor het grootste gedeelte het geluid wat je hoort op vol volume. Het verzadigen van je eindtrap en speakers is maar een klein deel. En door de preamp te laten oversturen, lijkt het op lagere volumes toch als een overstuurde amp.

Ik heb in mijn vorige amp (Fender Bandmaster) een mastervolume laten inbouwen, die volgens dat principe werkte. Ik kon mijn kanaalvolume zo ver opdraaien dat de preamp lekker begon te oversturen, en met de mastervolume kon ik het eindvolume instellen zo hard als ik dat wou. En op die manier had ik die smooth breakup op elk volume.

Maar het is niet de bedoeling dat ie met ampcooking in het rood gaat maar tegen het rood. Het gaat puur om het aanbieden van een passend signaal niveau. Denk gewoon aan het inregelen van een mic op een mengtafel.

Rick trodat
3 februari 2012, 14:57
Ik heb net even de sample zitten luisteren. Persoonlijk zou ik er iets meer hoog indraaien, maar dat kan ook aan de opname liggen.

Persoonlijk denk ik eerder dat het een techniek kwestie is.
Begrijp me niet verkeerd, je speelt best aardig.

Maar dingen die ik hoor zijn:

- Langer en hoger je bend aan houden met meer vibrato
- Je slaat te beheerst aan ( a la Gilmour) om echt dat srv geluid te krijgen.
- Je zit er ook af en toe flink naast ( vanaf 4: 14 tot 5 min ) flink wat onzuivere noten

Einzeln
3 februari 2012, 15:18
Ik denk dat de ritmesectie ingetogener mag spelen en dat het basgeluid meer drive mag hebben.

e!
3 februari 2012, 17:58
Nog iets wat me op- en net weer inviel: SRV speelt dit Q&A tussen zang en gitaar. Ik hoor je regelmatig door de zang spelen. Heeft weinig met sound te maken, maar wel met gevoel en opbouw.

Speakers die heftiger reageren op de amp kunnen ook erg bijdragen aan een levendiger, vetter geluid. Ooit een T75 (75 watt dus) in mn Marshall 1936 cab vervangen met een H30 (30 watt), omdat ik leven miste i.c.m. met mijn tot catastrofale volumes nog steeds cleane Triamp (eindtrap): wereld van verschil, los van de freq response dus vooral ook in dynamische respons. Veeeel levendiger!

driftkop
3 februari 2012, 18:56
Veel succes met het zoeken van je juiste geluid, maar onthoud wel, Niemand zal ooit meer zo klinken als Stevie ray Vaughan klonk..! (denk ik) ;)


Laten we het hopen :soinnocent:

LGK
3 februari 2012, 19:32
Laten we het hopen :soinnocent:

Hoezo dan..?

Aca Ilic
4 februari 2012, 14:50
tjonge, jongen.... dat er mensen nog zijn die denken dat hem in setup zat.........;-?

marter544
7 februari 2012, 13:10
Natuurlijk zit een groot deel in zijn setup.. Wat denk je, dat ie met een Engl fireball en een explorer met EMG's hetzelfde had geklonken?

LGK
7 februari 2012, 16:17
Natuurlijk zit een groot deel in zijn setup.. Wat denk je, dat ie met een Engl fireball en een explorer met EMG's hetzelfde had geklonken?

Stevie wel...:soinnocent:

LGK
7 februari 2012, 16:21
Stevie wel...:soinnocent:

nee, is trouwens niet helemaal waar.. :hide:
Als ie z'n strat maar had, dan maakte het niet meer uit..!

Grz

Rick trodat
7 februari 2012, 17:59
Natuurlijk zit een groot deel in zijn setup.. Wat denk je, dat ie met een Engl fireball en een explorer met EMG's hetzelfde had geklonken?

+1

SRV= Dikke snaren, eb tuning, Fender buizen amp ( die vol open staat ), stratocaster + een tubescreamer. Ook met deze setup zal je nooit helemaal klinken als hem. Maar goed, niemand zal ooit kunnen klinken zoals ik, of wie dan ook. Het is een argument die te vaak wordt gebruikt.

barno
7 februari 2012, 18:09
Natuurlijk zit een groot deel in zijn setup.. Wat denk je, dat ie met een Engl fireball en een explorer met EMG's hetzelfde had geklonken?

nee maar zeer waarschijnlijk had ie dan toch nog meer SRV geklonken dan een andere gitarist die met de "correcte" gear srvlicks speelt. Fact is: de vingers komen eerst, al de rest daarna.
Alleen, die vingers zijn niet te koop

Aca Ilic
7 februari 2012, 19:11
Natuurlijk zit een groot deel in zijn setup.. Wat denk je, dat ie met een Engl fireball en een explorer met EMG's hetzelfde had geklonken?

even toch voor de duidelijkheid:

ooit begonnen met fender/fender achtige amps ( super reverb, music man, Vibroverb etc) laatste jaren live op marshalls geeindigd, en klonk nog steeds als Stevie? Give me a break, moet ik verder gaan....?
Wat pedalen betreft (om TS nou eenmaal buiten beschouwing te laten ) Shin Ei en dan weer Fender Vibratone voor Leslie geluiden van Cold shot , couldn't stand the weather Willie the wimp etc... en dan klonk íe weer als Stevie...
het zit hem in de setup ...?come on man. LGK had gelijk, met zijn number one, zijn stel vingers en bezieling kon íe zelfs op een oude phillips radio als Stevie klinken . Zelfs zonder zijn number one en met welke willekeurige strat dan ook klonk 'ie als Stevie. Leer gewoon spelen als Stevie man , en dan kom je zelf nog niet eens in de buurt omdat maar een Stevie was geweest

http://www.youtube.com/watch?v=ydFSf0eKDjw
http://www.youtube.com/watch?v=EXIdG8e0Xzw&feature=related

Harald
7 februari 2012, 19:21
Nou weet ik toevallig dat Alex een akelig goede SRV kan neerzetten. Als er hier iemand iets over die sound kan zeggen, zou hij mijn eerste keuze zijn hier in Nederland.

Fireburst
7 februari 2012, 19:27
Nou weet ik toevallig dat Alex een akelig goede SRV kan neerzetten. Als er hier iemand iets over die sound kan zeggen, zou hij mijn eerste keuze zijn hier in Nederland.

+1 !

Ik was een paar pagina's geleden al aan 't denken : wie was dat weer hier op het forum die akelig dicht bij de sound van SRV kwam... Ik kon er echt niet meer op komen, totdat ik zijn naam zag staan.

Tristan
7 februari 2012, 19:39
Dat was Brendblues / Axl Rose toch?
http://www.youtube.com/brendblues

marter544
7 februari 2012, 19:40
even toch voor de duidelijkheid:

ooit begonnen met fender/fender achtige amps ( super reverb, music man, Vibroverb etc) laatste jaren live op marshalls geeindigd, en klonk nog steeds als Stevie? Give me a break, moet ik verder gaan....?
Wat pedalen betreft (om TS nou eenmaal buiten beschouwing te laten ) Shin Ei en dan weer Fender Vibratone voor Leslie geluiden van Cold shot , couldn't stand the weather Willie the wimp etc... en dan klonk íe weer als Stevie...
het zit hem in de setup ...?come on man. LGK had gelijk, met zijn number one, zijn stel vingers en bezieling kon íe zelfs op een oude phillips radio als Stevie klinken . Zelfs zonder zijn number one en met welke willekeurige strat dan ook klonk 'ie als Stevie. Leer gewoon spelen als Stevie man , en dan kom je zelf nog niet eens in de buurt omdat maar een Stevie was geweest

http://www.youtube.com/watch?v=ydFSf0eKDjw
http://www.youtube.com/watch?v=EXIdG8e0Xzw&feature=related


Het zit em niet alleen in de setup, dat hoor je mij ook echt niet zeggen. Het grootste deel zit in zijn spel, maar zijn set-up maakt ook zeker een deel van zijn sound. Combinatie van factoren laten we het maar noemen. Daarnaast hoef ik niet te leren spelen als Stevie.. Die man had zo'n eigen stijl dat valt niet te kopiëren, als je dat al wil mag je wel 24/7 zijn muziek luisteren en "na" spelen.

Aca Ilic
7 februari 2012, 19:47
Dat was Brendblues / Axl Rose toch?
http://www.youtube.com/brendblues

hij ook maar dat is het juist het punt: de filmpjes zijn niet gepost om te zien hoe goed of slecht ik iemand kan nadoen, het zit hem in het feit dat je geen Tube screamers, geen 0.12, geen number one, geen Super reverb of marshalls nodig hebt om "net niet als SRV te klinken ". Brend heeft weer mooi techniek maar verzuipt in een dunne geluid van zijn setup, en later ook in het eeindeloos gepiel om als Stevie te klinken. Ik zou maar zeggen probeer gewoon eigen ding te doen icm met speelstijl va je held want jij zult uiteindelijk nooit als hij klinken.
Harald, bedankt voor de complie's man

LGK
7 februari 2012, 20:29
Jezus, ben jij dat..? Niet zo als Stevie.. (sorry, maar zo zal niemand ooit meer klinken) Maar wel een verschrikkelijke lekkere tone!! Mmmmmm :ok:



http://www.youtube.com/watch?v=ydFSf0eKDjw
http://www.youtube.com/watch?v=EXIdG8e0Xzw&feature=related

En ja, wie zo dicht mogelijk bij zijn spel in de buurt wil komen:

-Een goede strat.
-Fender amp, zo hard mogelijk tot ie gaat oversturen, en dan kijken hoe ver je wilt gaan met de oversturing. (en even tussendoor.. Ik denk dat het ook ligt aan dat het zo hard gaat, dat ze muziek echt hard binnen komt bij de gene die luisterd.. dan word het 10x zo zo... bijzonder/overweldigend voor de persoon die luistert.. Het zal een stuk minder geweest zijn als stevie met z'n strat op de bank naast je zat zonder dat ie ingeplugd was..)
-Een tube screamer'tje er tussen, level hoog, gain laag.

En dan mischien wel de 2 belangrijkste:

-Setje dikke snaren, dikke hals, dikke fret's, alles groot en dik!
(setje 012/013 tot 054 of 058 )

En het belangrijkste en wat de meesten mensen nog wel is vergeten is met gevoel/soul spelen, je helemaal inleven, en je in de muziek gooien!
Het is ook wel is jammer dat ik kinderen (ook volwassenen) zie, die alleen maar focussen op snelle lick's en niet met soul en gevoel spelen, En daar gaat muziek toch om? Er van genieten en een mooie tijd hebben! En dat maakte Stevie ook zo bijzonder denk ik, Elke keer weer, speelde hij met gevoel en passie en soul!

http://www.youtube.com/watch?v=A16-doc7mMk&feature=related

Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben!

Nog een mooie afsluiter ;) 1 van z'n beste nummers naar mijn mening.

http://www.youtube.com/watch?v=iLDvl9qee9E&feature=related

Grz

barno
7 februari 2012, 20:36
Nog een mooie afsluiter ;) 1 van z'n beste nummers naar mijn mening.

http://www.youtube.com/watch?v=iLDvl9qee9E&feature=related

Grz

niet echt van hem maar van de onlangs overleden doyle braham, maar wel een heel goeie versie idd (ook omdat hij goed wist waarover dat nummer gaat )

Tristan
7 februari 2012, 22:58
hij ook maar dat is het juist het punt: de filmpjes zijn niet gepost om te zien hoe goed of slecht ik iemand kan nadoen, het zit hem in het feit dat je geen Tube screamers, geen 0.12, geen number one, geen Super reverb of marshalls nodig hebt om "net niet als SRV te klinken ". Brend heeft weer mooi techniek maar verzuipt in een dunne geluid van zijn setup, en later ook in het eeindeloos gepiel om als Stevie te klinken. Ik zou maar zeggen probeer gewoon eigen ding te doen icm met speelstijl va je held want jij zult uiteindelijk nooit als hij klinken.
Harald, bedankt voor de complie's man

Wacht even, misschien vat je mijn post nu ergens op als of dat ik wou zeggen dat jij het minder goed doet, maar dat was niet mijn bedoeling.
Ik doelde meer op de sound in bijvoorbeeld dit filmpje, dat komt voor mij behoorlijk dicht in de buurt:
http://www.youtube.com/watch?v=LwVXsOLesiw&feature=plcp&context=C3a2b895UDOEgsToPDskIsfBaCjNl1QSs9wOyvSZ1o

En hij gebruikt een POD met een Strat, niks geen opengeschroefde Fender buizenamp en tubescreamer.
Daaruit concluderend kom ik dan toch weer uit op wat ik eerder al zei (en wat jij als ik het goed begrijp eigenlijk ook zegt) en dat is dat je met de juiste techniek en feel voor de muziek in kwestie wel een eindje kan komen, maar dat je persoonlijkheid / karakter als gitarist een ontzettend belangrijke rol speelt.

Als voorbeeld gaf ik al dat ikzelf van nature meer richting BB King klink als ik
Blues speel.
Ik zou hard kunnen oefenen op SRV materiaal en dan zou het meer in de richting klinken, maar ik weet 100% zeker dat ik nooit ook maar enigszins in de buurt zal komen.
Mijn visie daarop is dat dat waarschijnlijk komt omdat ik minder raakvlakken heb met SRV in mijn persoonlijkheid / karakter als gitarist, ondanks dat ik graag naar hem luister.

Dit verhaal doortrekkend naar de situatie van de Topic Starter vermoed ik dat iets dergelijks bij hem het geval is, hij is kort gezegd nou eenmaal geen SRV player.
En zo erg is dat toch eigenlijk helemaal niet, ik begrijp eerlijk gezegd sowieso niet waarom iemand als een ander zou willen proberen te klinken (meer dan dat wordt het toch nooit, hoe dicht het ook in de buurt komt), maar goed, dat is een andere discussie.

barno
7 februari 2012, 23:46
Als voorbeeld gaf ik al dat ikzelf van nature meer richting BB King klink als ik
Blues speel.
Ik zou hard kunnen oefenen op SRV materiaal en dan zou het meer in de richting klinken, maar ik weet 100% zeker dat ik nooit ook maar enigszins in de buurt zal komen.
Mijn visie daarop is dat dat waarschijnlijk komt omdat ik minder raakvlakken heb met SRV in mijn persoonlijkheid / karakter als gitarist, ondanks dat ik graag naar hem luister.

Dit verhaal doortrekkend naar de situatie van de Topic Starter vermoed ik dat iets dergelijks bij hem het geval is, hij is kort gezegd nou eenmaal geen SRV player.


agree
sommige stijlen liggen een mens beter en gek strookt dat niet altijd met je eigen voorkeur. bij SRV heb je het "voordeel" dat ie heel wat herkenbare signature licks heeft, die niet technisch niet echt moeilijk zijn maar de crux bij hem zit 'm in zijn unieke attack, dynamiek en timing.

Neem bv Jimmie Vaughan: bij hem zit het geheim helemaal in timing en feel. Ik hoor vaak gitaristen roepen dat stevie zoveel beter is (wat op zich al naast de kwestie is) maar hoor zelden iemand geloofwaardig in jimmie's stijl spelen terwijl er heel wat straffe stevie clones zijn. het is een pak moeilijker. Ik probeer het hard maar kom altijd weer uit op snelle SRV licks. Dus speel ik laatste tijd zonder plectrum, awkward, maar het helpt wel.

Aca Ilic
8 februari 2012, 07:01
[QUOTE=Tristan;2792778]Wacht even, misschien vat je mijn post nu ergens op als of dat ik wou zeggen dat jij het minder goed doet, maar dat was niet mijn bedoeling..........
QUOTE]

Oh nee Tristan, ik vat het niet verkeerd op jongen, ik weet alleen wat mijn kunnen zijn en dat ik nooit als hem ( en trouwens niemand) zal klinken.
cheers bro

Tristan
8 februari 2012, 13:40
@Aca Ilic:
Ah, gelukkig, dat is mooi. :)

@barno:
Grappig om te horen dat je bezig bent met Jimmy Vaughan zijn stijl, gezien de testfilmpjes van je gitaren hield ik je eigenlijk meer voor een wat ouderwetsere Bluesknakker (ik vind het altijd knap als mensen dat echt kunnen neerzetten i.p.v. dat SRV gebeuren).

sjoerd5
14 februari 2012, 14:49
Even een bumpje.

Ik vraag me af:
Hoe gebruikte SRV zijn twee tubescreamers?
Ja, eentje met gain laag en level hoog. Maar hoe gebruikte hij die andere?

zoon van Piet
14 februari 2012, 15:12
Even een bumpje.

Ik vraag me af:
Hoe gebruikte SRV zijn twee tubescreamers?
Ja, eentje met gain laag en level hoog. Maar hoe gebruikte hij die andere?

eh.. ik zie er echt maar één..
http://img708.imageshack.us/img708/3590/srvfx.jpg

( is tamelijk onduidelijk.. maar vlnr Vox wah, TS10(!!!!), Fuzz Face, Octavia..)

Rick trodat
14 februari 2012, 15:33
Even een bumpje.

Ik vraag me af:
Hoe gebruikte SRV zijn twee tubescreamers?
Ja, eentje met gain laag en level hoog. Maar hoe gebruikte hij die andere?

Volgens mij gebruikte hij er maar één.

Wat vaak wordt gedaan ( voor op normaal volume ) is één tubescreamer aan ( drive 9 uur, tone naar wens, output iets harder dan bypass ) Om zo dat randje te krijgen ( waarbij een super reverb, of een vibrolux al oorverdovend hard is) en dan nog een tubescreamer erachter ( drive bijna dicht, tone naar wens, output vol open )

Feitelijk wat je dan doet is het clean boosten van de preamp Tot 2x toe. Feitelijk gezien heb je niet eens een tubescreamer nodig, maar wat belangrijk is, is dat je niet teveel hoog erin draait. Er zijn clean boosters, zoals de sho die die helderheid erin pompen. Op een fenderamp ( die al fel is ) kan dit op hoog volume gaan krassen. Veel overdrives, hebben hier minder last van.

Einzeln
14 februari 2012, 16:34
http://www.effectsbay.com/2011/12/pedal-board-stevie-ray-vaughan/