PDA

View Full Version : BRASSO... troep of wondermiddel?



wireman
1 februari 2012, 14:24
Ik lees op meerdere fora dat men het over BRASSO (koperpoets) heeft als het gaat om oppoetsen van metalen onderdelen (daar kan ik me nog in vinden, hoewel ik huiverig ben voor mn 'gold plated' Gibson hardware), maar voor oppoetsen van de LAK?... en dan met name nitro finish.. (??)
Ik heb een potje Brasso gekocht voor 1 euro nogwat.. Ik heb een ieniemienie stukkie geprobeerd op de achterkant van de body van mn Gibson en hij lijkt zowaar op te komen als een spiegel..

iemand anders ervaringen met Brasso? Ik durf de top namelijk niet te doen.. :chicken:

Swaag
1 februari 2012, 14:43
In de elektronicadetailhandel werd het vroeger gebruikt om krassen op een platenspelerstofkap weg te werken. Je kan er mee polijsten.

wireman
1 februari 2012, 18:41
Zover ben ik bij ja... maar gitaren?.. Gold hardware (moet kunnen, echter niet teveel en te hard) en (nitro)lak?

Kim Wilson
1 februari 2012, 19:07
Krasjes in je lak krijg je weg door te polijsten. En of die lak nou op auto's zit of op een gitaar, dat maakt niks uit.

Watchmaker
1 februari 2012, 20:02
Gebruik liever Silvo (voor zilver inderdaad). Heeft een fijnere korrel. Of nog beter, want iets minder agressief - Comandant 4.

aaronstonebeat
1 februari 2012, 20:36
In het leger maakten we de plastic 'ruiten' in de huif van de LARO (landrover) weer doorzichtig met Brasso.

:blast:

superfly
1 februari 2012, 21:49
Voor m'n gevoel schuurt Brasso misschien wat te veel. Commandant polijst pasta voor de auto wordt door heel veel gitaarbouwers al jaren gebruikt om de lak tot hoogglans te polijsten,
Kleine krasjes polijst je er ook prima mee weg.

Wim
Sent from my iPad using Tapatalk HD

Triggy
1 februari 2012, 22:43
Gewoon een goede autowax met nanotechnologie gebruiken volstaat ook.
Silvo is iets vriendelijker in het polijsten dan Brasso.
Silvo gebruik ik meestal om mijn hals op te poetsen. Gladder dan een aal...:soinnocent:

wireman
2 februari 2012, 11:11
Thanks allen!! Ik denk dat ik dan toch voor Silvo ga... Hoewel de commandant polijst paste me ook wel wat lijkt..

wireman
3 februari 2012, 13:13
Zojuist een potje Silvo gehaald. Ik was in de supermarkt en daar stond silvo voor 1,74 Euro. Dus maar meteen meegenomen.. Vanavond aan de slag! Jullie horen/zien het resultaat wel. Overigens wel met een dubbel gevoel.. Ik vraag me namelijk af of Commandant niet NOG beter is... Iemand ervaring met Silvo voor op de top van de gitaar? Als het op de hals gaat.. lijkt het me dat het ook op de top werkt.. maar hoe zit het met glans? Commandant is nou eenmaal bedoeld voor lakken... en Silvo voor zilverwerk dus tja.. Nogmaals.. als het werkt, dan werkt het.. maar is het safe?..

Triggy
3 februari 2012, 14:14
Silvo op de top gaat ook, met een zachte doek voorzichtig opzetten, niet als een dolle poetsen. Klein beetje laten opdrogen (10 a 15 sec is voldoende) en met een andere zachte doek uitpoetsen. Meestal al voldoende voor de glans terug te brengen en oppervlakkige krassen te verwijderen. Succes!

Watchmaker
3 februari 2012, 14:19
...maar is het safe?..

Die vraag beviel Dustin Hoffman destijds helemaal niet bij de tandarts. Geen enkel antwoord bleek het juiste...

(Marathon Man, 1976) :D

Denk dat 't wel gaat hoor. Het droogt ook heel snel op. Daarna lekker in de was zetten met niet-teflonhoudende autowas. Op nitro-lak gaat dat na verloop van tijd een soort uitslag geven - die wel heel eenvoudig weer is weg te vegen, maar toch.

wireman
3 februari 2012, 16:32
Ik heb een nieuwe microvezel stofdoek gekocht.. (deze is voor het uitwrijven) Ik doe gewoon eerst de achterkant en als dat bevalt, is de top aan de beurt.. komt goed! Daarna lekker in de was.. Ik moet alleen ffies uitkijken dat de was niet tussen mn craquele gaat zitten.. Misschien laat ik het ook wel zonder was.. Hij is tenslotte 16 jaar oud en dat mag je best zien... Hij is nou eenmaal niet nieuw, maar ik wil m wel strak hebben.

Rizz
3 februari 2012, 23:05
In het leger maakten we de plastic 'ruiten' in de huif van de LARO (landrover) weer doorzichtig met Brasso.

:blast:

Moest even denken waar ik de naam brasso nou van kende.. Jouw post deed het me weer herinneren! Ja, ook ik met m'n 36 lentes heb nog in dienst gezeten en in de downtime, zo'n beetje de hele dag.. :), waren we eigenlijk altijd aan het klooien met de laro, poetsen van de ruiten was er 1 van! stinkspul..

jerome
4 februari 2012, 00:15
Brasso en Silvo zijn poetsmiddelen voor metalen.
In dit soort poetsmiddelen zitten vaak chemicalėn die een (metaal)oxidehuid oplossen. Niet verstandig om dat voor de (auto)lak op je gitaar te gebruiken.
En waarom zou je, er zijn zoveel soorten (auto)polish die een mooier resultaat geven en veilig zijn voor je lak...
Commandant 4 en 5 is prima maar bijvoorbeeld Turtle Wax werkt ook goed op de meeste gelakte gitaren en beschermt je lak ook nog en dat is ook belangrijk
Ga naar bijvoorbeeld naar een autoshop, daar hebben ze zoveel soorten goede autopolish en autowax...

Henri H
4 februari 2012, 00:40
Op mijn Les Paul zaten wat vreemde plekjes, leek op lijmresten o.i.d.
Ik ben met Jif aan de gang gegaan, en heb zo'n geel vaatdoekje gebruikt.
Dat is wonderwel mooi gelukt moet ik zeggen, oordeel zelf:

https://lh4.googleusercontent.com/-oPYA6eJtz8c/TvCcWkxdzjI/AAAAAAAAAlI/T2m4i4q3AMs/s1024/P1050253.JPG

De plekjes zaten tussen de elementen, net boven de dikke e-snaar.

jerome
4 februari 2012, 12:32
Sj*s*s Henri, jif...
Je moet zo uitkijken met al dat soort middeltjes want de "slijpende" bestanddelen zijn vaak veel te grof en kunnen krassen in je mooie lak veroorzaken.
En zoals ik al schreef, er zijn zoveel goeie poets- en beschermingsmiddelen die speciaal ontwikkeld zijn voor allerlei soorten autolakken dan ga je toch geen huishoudmiddeltjes of metaalpolish gebruiken... :stop:

Henri H
4 februari 2012, 16:44
Ja, ik was ook wel een beetje huiverig, maar dacht dat evt. krasjes wel weer weg te poetsen zouden zijn met commandant o.i.d.
Dat was echter niet nodig....

wireman
16 februari 2012, 12:57
manmanman... Jif zou ik ook niet durven..

Uiteindelijk is het allemaal gelukt. Het eindresultaat is verbluffend!
Ik heb de gitaar eerst schoongemaakt met pump and polish spray van Gibson (had ieder willekeurige guitarcleaner kunnen zijn) om het ergste vuil eraf te halen (Doekje was zwart na het schoonmaken!)

Toen heb ik de gitaar opgepoetst met SILVO en daar knapte hij al erg van op. De forsere krassen bleven uiteraard, terwijl de lichte krasjes er aardig uitgingen.

Uiteindelijk heb ik de gitaar `gewoon` in de was gezet met Turtle wax voor Metallic lakken (blauwe flacon) Ik heb hiervoor gekozen omdat deze finish metallic eigenschappen heeft.. het is een hele aparte finish.. Het lijkt erg op silverburst en ik weet dat daar metallic lak op zit. Het kan geen kwaad, ik heb zowel de groene als blauwe in huis dus dan maar deze.. damn... Als een spiegel!! Het eindresultaat is bizar in contrast met de staat waarin hij verkeerde toen ik m kocht.. Erg leuk om m zo op te zien knappen.

thanks voor alle tips! Ik is blij!