PDA

View Full Version : Software, gitaren, effecten...anyone?



Fender75
1 februari 2012, 12:16
Sinds we een kleine meid hebben rondlopen merk ik dat ik minder gitaar speel. Ook logisch, maar toch. Als ik 's-avonds speel ben ik bijna constant aan het luisteren of ze niet wakker wordt, da's niet relaxed.

Nu ben ik me al een tijd aan het inlezen om het via de pc te gaan doen, met een koptelefoon. Maar ik kom er niet uit wat ik nu precies nodig heb.

Wat ik wil:
- via een koptelefoon,
- met mp3's meespelen, backingtracks, etc.
- mijn pedalen blijven gebruiken als dat kan.

Wat is dan de slimste oplossing? De VOX ampplug? De Pod Express? Iets anders? Ik hoor het graag!

Bijl
1 februari 2012, 12:36
Hier hetzelfde verhaal, vanwege zoontje van 2 jaar al enige tijd fervent gebruiker van:

Line6 Toneport UX1 (Met Line6 Gearbox software)
Icemat Audio koptelefoon
Netbook of Notebook
Solidbody electrische gitaar

Backing tracks en MP3 kan je met line6 Gearbox doen, en er zit ook een metronoom en stemapparaat in.

Daarnaast gebruik ik Guitar Pro en soms ook lesmateriaal van Rockhouse.

dml
1 februari 2012, 12:59
Paar jaar geleden op vakantie sloeg 70 meter naast onze tent de bliksem in, inclusief bijbehorende, oorverdovende knal. Mijn vrouw en ik zaten rechtop in (lucht)bed. Onze kids (toen 1, 3 en 5 jaar) sliepen gewoon door.
M.a.w. gewoon lekker blijven knallen met je gitaaramp, ze slapen er toch wel doorheen.

Fender75
1 februari 2012, 13:35
Ah okay, duidelijk verhaal. Ze wordt ook niet wakker, maar het is meer voor m'n eigen gemoedsrust zullen we maar zeggen...

zoon van Piet
1 februari 2012, 13:37
mee eens.. Piet - mijn pa- blies gewoon 's avonds trompet als de kleintjes al in bed lagen. het is zelfs gebeurd dat de overbuurvrouw kwam klagen, want haar kinderen zouden wakker kunnen worden. Piet wilde het niet snappen.. want zijn kinderen lagen immers gewoon te slapen..? :)

Ik heb dus altijd gewoon gitaar gespeeld. Mijn zoon is er niet slechter van geworden. Integendeel: hij is gitarist! :)

joeyonfire
1 februari 2012, 14:23
http://a1.images4.thomann.de/pics/prod/248655.jpg

Palmer Pocket Amp. Laatst ook al eens in een topic voorbij gekomen maar dit lijkt me de beste oplossing.

flo123
1 februari 2012, 14:43
Ik vind de Line6 pocket POD met koptefoon, op een clean model met een scheurpedaaltje ervoor, 's avonds laat best goed te doen. Er zit ook een AUX ingang op voor je backing tracks.

tidalwave_sideburns
1 februari 2012, 15:43
Zo'n Carl Martin rockbug doet geloof ik precies wat je wil. Kun je pedalen voorzetten, zit een input voor je iPod oid op, koptelefoonuitgang. Ook een prima backup on stage voor als je versterker het begeeft.

joeyonfire
1 februari 2012, 15:59
Zo'n Carl Martin rockbug doet geloof ik precies wat je wil. Kun je pedalen voorzetten, zit een input voor je iPod oid op, koptelefoonuitgang. Ook een prima backup on stage voor als je versterker het begeeft.

Voor die prijs heb je bijna 2 palmer pocket amps die exact hetzelfde doet.

Fender75
1 februari 2012, 22:18
mee eens.. Piet - mijn pa- blies gewoon 's avonds trompet als de kleintjes al in bed lagen. het is zelfs gebeurd dat de overbuurvrouw kwam klagen, want haar kinderen zouden wakker kunnen worden. Piet wilde het niet snappen.. want zijn kinderen lagen immers gewoon te slapen..? :)

Ik heb dus altijd gewoon gitaar gespeeld. Mijn zoon is er niet slechter van geworden. Integendeel: hij is gitarist! :)

Ah, de mijne saxofoon.. :)

the sure thing
1 februari 2012, 22:52
De pocket pod express is een kutding. Ik heb m nu een jaar en 3x mee gespeeld.

telecastermaster
2 februari 2012, 10:10
Vox Jamvox http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?142316-JamVox&highlight=Jamvox
Yamaha THR http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?150415-Yamaha-thr

M Kactus
2 februari 2012, 10:14
Ik doe hetzelfde met de Boss Micro BR. Je zet er backings op, en kunt dan zo meespelen, of jouw track opnemen. Je kunt zelfs vier -of wel meer, als je wat handig bent- tracks over elkaar leggen.
Je hebt versterkermodellen, en kunt je pedalen nog gebruiken. En het grootste voordeel voor mij, is dat de computer maar één keer aan hoeft, om al je backings erop te zetten. Voor de rest ben je niet gebonden aan je bureau.
Ik heb hem nu in plaats van mijn Rocktron Utopia. Dat is nog altijd een zalig apparaat, maar een beetje groot en onhandig om "eventjes" iets te spelen, en je kunt er ook niet mee opnemen.

Edit: Als dat laatste geen probleem is, is de Toneport UX1 een hele goeie. Je kunt dan versterkermodellen bij kopen die je wilt, en met de koptelefoon klinkt het echt nog verdomd goed. Ja, het is geen echte versterker, maar je kunt 's avonds toch geen grote lampenbak in de oversturing duwen.

ar250artist
2 februari 2012, 12:30
Ook hier een jonge papa. Sinds kort gebruik ik hiervoor een Line 6 GX interface en dat bevalt uitstekend. Je hebt alleen nog de pc en je gitaar nodig. Je kunt prima meespelen met youtube en mp3 en ondertussen ook nog tabs opzoeken ed. De PODfarm software heeft genoeg mogelijkheden om je geluid te maken. Je moet er natuurlijk wel van houden...

interessander
2 februari 2012, 12:49
Ik zou ook zeker een van de line6 Toneport modellen aanbvevelen voor dit doeleinde.

Je geeft aan je eigen pedalen nog te willen gebruiken, dit kan, als je de ingang maar niet overstuurt (met en distortion bijvoorbeeld), want anders gaat het clippen. Maar ander zitten er ook veel leuke en bruikbare effecten in de PodFarm software die je in allerlei configuraties toe kunt passen en opslaan om zo een paar goede presets te maken. Direct monitoring werkt erg goed zonder hoorbare latency om samen met mp3's of backing tracks mee te spelen.

Los daarvan is het ook belangrijk om een beetje een goede koptelefoon te hebben voor een goede weergave. Ik heb zelf gekozen voor een gesloten model zodat je minder last hebt van omgevingsgeluid maar ook het aanslaggeluid van je plectrum.

Terminus
2 februari 2012, 15:57
Als je via een computer speelt kan je de allernieuwste en beste modelers gebruiken, terwijl de meeste budget hardware modelers tien jaar (of in het geval van de Pocket POD zelfs 13 jaar) achterlopen.

Op een PC kan je zelf je software kiezen, en zijn de mogelijkheden eindeloos. Met zo'n klein apparaatje ben je volledig afhankelijk van wat het apparaatje kan. Als de delay je bijvoorbeeld niet bevalt heb je pech.

Kingfisher
2 februari 2012, 16:10
Amplitube en GuitarRig zijn zowat de industry standards. Ze spelen telkens haasje over, als er eens een nieuwe versie is verschenen. De laatste versie van GuitarRig is nu zo'n beetje de leider.

Ik speel de laatste tijd voornamelijk via de ipad (zie ander topic hierover).

Nog een hint: GuitarPro voor tabs.

Fender75
2 februari 2012, 16:45
Bedankt voor alle reacties. Ik ga serieus kijken voor de line6 POD studio serie. Ik denk alleen dat het ervoor zetten van de effecten niet gaat werken.

Die Yamaha serie ziet er te gek uit, maar een beetje duur. De Jamvox is misschien ook nog een optie.

Een andere optie is misschien een mengpaneeltje, of zeg ik nu iets geks?

joeyonfire
2 februari 2012, 16:51
mengpaneel is enkel een optie als je deze aansluit op een eindversterker. Mocht je deze hebben staan is het een prima idee. Zo doe ik het zelf ook wel eens.

Backing tracks via Guitar Pro op de laptop, en mijn pedalen aansluiten op de microfoon ingang van het mengpaneel.

Moet wel toegeven dat dit niet het perfecte geluid is. Maar als je met je mengpaneel wat kunt eq'en, dan is het goed te doen.

M Kactus
3 februari 2012, 09:47
Bedankt voor alle reacties. Ik ga serieus kijken voor de line6 POD studio serie. Ik denk alleen dat het ervoor zetten van de effecten niet gaat werken.

Die Yamaha serie ziet er te gek uit, maar een beetje duur. De Jamvox is misschien ook nog een optie.

Een andere optie is misschien een mengpaneeltje, of zeg ik nu iets geks?

Wat Joey zei. Je hebt geen gitaarversterker, en al die andere opties hebben versterkermodellen en speakermodellen. Dat maakt het geluid doenbaar :) En pedaaltjes voor een Tonepod valt nog best mee, hoor. Voor m'n Boss Micro ook, maar daar is het lastiger om het goed te houden. Voor de Toneport kun je haast doen wat je wilt, alleen niet laten oversturen. Klinkt nog meer dan aanvaardbaar, je herkent de verschillende pedaaltjes, zal ik zeggen :)

Fender75
6 februari 2012, 09:30
Ah, duidelijk. Ik zal eens gaan kijken wat het beste gaat werken. Bedankt allen!