PDA

View Full Version : Het 'gospel van Orpheo'; ongelovige!



Orpheo
1 februari 2012, 12:05
Om de lineage door te trekken heb ik deze titel gekozen, maar ik had 'm op een ander forum 'voor de gein' gekozen, ik bedoel er niks pretentieus mee ;)

Ik kwam een week geleden een leuke warmoth LP tegen. Een '59 kloon, op een aantal punten flink anders natuurlijk (ander soort headstock, andere halsverbinding) maar de verkoper vond 't een '59 clone. Whatever. Het was gewoon een leuke 'relic'd" les paul in lemonburst op een leuke top, super hardware, mooi bespeeld en iets verouderd. De prijs was niet hoog, maar niet een 'buy it now' prijs. Ik stuurde de verkoper een mail met wat pointers die hij niet goed had in de advertentie, met als laatste een opmerking over de prijs. Ik stelde voor (met reeds het idee dat ik afgewezen zou worden) om het buiten ebay te settlen voor een bedrag; hij hoeft dan ebay niet te betalen, houd er meer aan over, en ik krijg een leuke les paul. Hij wilde dat niet, want hij hoopte op 2000$, omdat ie dat er ook ingestoken had. Moah, ik vond dat behoorlijk overdreven. Ik zei al dat een warmoth LP nooit boven de 1250$ komt, 1350 hooguit. Dus om 'm een beetje te treiteren had ik mijn maximale bod al neergezet: 1350$.

Afgelopen maandagnacht liep de veiling af, maar ik was het gewoon glad vergeten. Ik was met zulk aangenaam gezelschap dat gitaren me echt niet boeiden op dat moment, haha. Dus tja, ik won 'm, voor een heel pak minder dan mijn maximale bod, en zelfs lager dan wat ik eerst bood. Zelfs met verzendkosten is het lager! De verkoper wilde eigenlijk niet naar Nederland verzenden, maar hij was zo sportief om 't toch te doen. Kortom, warmoth LP #18, les paul #26 en gitaar #29 komt eraan!

paar ebay-pics

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/Schermafbeelding2012-01-31om012023.png

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/Schermafbeelding2012-01-31om012032.png

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/Schermafbeelding2012-01-31om012039.png

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/Schermafbeelding2012-01-31om012046.png

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/Schermafbeelding2012-01-31om012054.png

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/Schermafbeelding2012-01-31om012102.png

Venlonaer
1 februari 2012, 12:10
Mooie top! :ok:

Duhsjaak
1 februari 2012, 12:14
Hi
Van deze gitaren heb ik veel te weinig verstand om daar iets zinnigs over te zeggen.

Maar je titel vind ik helemaal top.

Dit is zelfspot in de oeroude Amsterdamse traditie. En ik meende dat die was uitgestorven. Respect gast! En van harte!!!
Vriendelijke groet, Gus

Orpheo
1 februari 2012, 12:26
Hi
Van deze gitaren heb ik veel te weinig verstand om daar iets zinnigs over te zeggen.

Maar je titel vind ik helemaal top.

Dit is zelfspot in de oeroude Amsterdamse traditie. En ik meende dat die was uitgestorven. Respect gast! En van harte!!!
Vriendelijke groet, Gus

haha dank! :D

Tja ik zal het zo zeggen: ik heb nu hier 17 warmoth les pauls staan, en dit is nummer 18. Ik heb 2 gibsons. Dat zegt genoeg denk ik :seriousf:

Ukeloeder
1 februari 2012, 12:33
Love me a Lemonburst. Hoe is de backangle op de headstock? Op de foto lijkt ie erg vlak, zal wel gezichtsbedrog zijn.
Gefeli.

FNaRK
1 februari 2012, 12:34
Dit is zelfspot in de oeroude Amsterdamse traditie. En ik meende dat die was uitgestorven. Respect gast! En van harte!!!
Vriendelijke groet, Gus

Volgens mij is Orpheo hageneez .... toch ??

Mooie plank, wel lichte beschadigingen. Is het de prijs waard?

muziekschuur
1 februari 2012, 12:45
Wat is de reden dat je zoveel van hetzelfde hebt? Ik snap dat je 7 verschillende (geliefde) elementen wil gebruiken. Maar je hebt er nu zoveel dat het meer muurbehang is dan wat anders...

Pepe
1 februari 2012, 12:53
Orpheo woont sinds enige tijd in Amsterdam en dan komt de cynische humor, de zelfspot en het relaxte relativisme vanzelf boven drijven.

bass blom
1 februari 2012, 12:57
hahaa, gaaf man :cheerup:

wireman
1 februari 2012, 12:58
Mooie top indeed ongelovige!! Maar ik heb ook vraagtekens bij het hele 26 gitaren gebeuren.. (zei hij jaloers...) Enne.. hoe krijg je dat in godsnaam (mag ik zeggen, ongelovige) voor elkaar?... Mijn vrouw begon bij gitaar #2 al te zeiken.. (JE HEBT TOCH EEN GOEIE?!!) :dontgeti:

voor en tegenspoed.... it's a bitch!!

FNaRK
1 februari 2012, 13:12
Orpheo woont sinds enige tijd in Amsterdam en dan komt de cynische humor, de zelfspot en het relaxte relativisme vanzelf boven drijven.

:???:

dan woont 'ie er nog niet lang zeker .... als bovengenoemde eigenschappen amsterdams zijn.

@Orpheo: ik mag toch hopen dat je een goede inboedelverzekering hebt?
Wanneer komt de nieuwe aanwinst aan?

Mr.Bluesbreaker
1 februari 2012, 13:14
Ik zit niet vaak in je LP topics te lezen, maar deze is erg mooi! Ben benieuwd, als je er nog eens vanaf wil dan moet je even PM-men...

Orpheo
1 februari 2012, 13:15
Love me a Lemonburst. Hoe is de backangle op de headstock? Op de foto lijkt ie erg vlak, zal wel gezichtsbedrog zijn.
Gefeli.

Tis een angled headstock. 17 graden. ik herken 't direct. beetje een warmoth-nut ben ik denk ik :D

@pepe: inderdaad. Ik woon inderdaad in Amsterdam ;)

@FnaRK: ik heb JAREN in Den Haag gewoond, en voel me meer hagenaar dan Amsterdammer, ondanks dat m'n familie eigenlijk uit Amsterdam komt. (van m'n moeder's vader's kant weliswaar).

@wireman: Mijn ex kon overal om zeuren, dat ik te hard speelde, teveel speelde, maar niet dat ik teveel gitaren had. M'n huidige vriendin vindt 't echt te gek dat ik zoveel heb. Ik werk veel, ga niet uit, spaar veel, en geef m'n geld nergens anders aan uit... Ik heb geen auto, relatief lage maandlasten, etc etc.

@muziekschuur: goeie vraag hoor. Kijk, ik heb zoveel sounds, zoveel pickups en tones in m'n hoofd, dat kan onmogelijk uit 1 gitaar. ook niet 7. Kijk naar de waslijst 'favoriete pickupsets' die ik al heb. Hier komt ie.

alnico2pro
alnico2pro slash
jazzB in hals en neck
jazzB in hals en neck met alnico8 magneten
jazzN in hals en neck met alnico8 magneten
jb/jazzB
jb/jazzB aged alnico 5
superdistortion/FRED
59B/pearlyN
PearlyB/59B
alternative8/59B (met dean hands without shadows in het midden)
59B/59N
jb-fullshred hybrid set
bluesbucker-PATB2 in brug en fullshred-JB in hals
motherbucker/cool motherbucker
schaller gold nogwat in brug en ibanez super70 in hals
seth lover set
antiquity set
pearly-custom hybrid brug 59B/jazzB hybrid in hals
59/custom hybrid SET
bill lawrence L500 SET
fullshredN-distortion N hybrid-set
59/custom hybrid set met een 59/seth in t midden met alnico8 magneten en alnico5 slugs met een customized winding patroon (eigen ontwerp).

21, 22 opties geloof ik. Ik ben de tel kwijtgeraakt. Ik zou alles uit 1 gitaar kunnen hoor. (zie vet) maar ik wil 't niet. Niet nodig.

En het is inderdaad versiering. Ik vind ze gewoon mooi. Ik kan gewoon met plezier kijken naar een mooi stukkie hout, mooie finish, mooie top, mooie gitaar. Jij eet toch ook niet iedere dag hetzelfde? ;) zo is 't voor mij ook.

Orpheo
1 februari 2012, 13:18
:???:

dan woont 'ie er nog niet lang zeker .... als bovengenoemde eigenschappen amsterdams zijn.

@Orpheo: ik mag toch hopen dat je een goede inboedelverzekering hebt?
Wanneer komt de nieuwe aanwinst aan?

:seriousf: ik moet hier behoorlijk om lachen ;) (anderhalf jaar, om je vraag te beantwoorden).

ik heb een heel goede verzekering. Alles ruim bemeten. We hebben het expres wat hoger getaxeerd omdat ik (denk denk) 7 braziliaans pallisander toetsen heb en 3 braziliaans pallisander halzen heb. Die halzen zijn al meer waard dan wat ik voor die bewuste plank betaald heb, maar als ik het zou laten herbouwen wil ik wel precies zulke halzen hebben.

Orpheo
1 februari 2012, 13:20
Mooie top indeed ongelovige!! Maar ik heb ook vraagtekens bij het hele 26 gitaren gebeuren.. (zei hij jaloers...) Enne.. hoe krijg je dat in godsnaam (mag ik zeggen, ongelovige) voor elkaar?... Mijn vrouw begon bij gitaar #2 al te zeiken.. (JE HEBT TOCH EEN GOEIE?!!) :dontgeti:

voor en tegenspoed.... it's a bitch!!

ik heb gemerkt dat het eigenlijk alleen maar dat is. Ik keek gisteren naar een beroerde comedy en daar ging 't over ongeveer hetzelfde als dit. Die vent klaagt dat ie niks mag van z'n vrouw. Z'n maat zegt: 'we put up with all her crap, just because we get layed'. En dat klopt behoorlijk geloof ik.
De dames die echt relaxed zijn/doen hierover, en niet compleet onooglijk zijn, zijn schaars bemeten. Wie zo'n vrouw heeft: hold on and don't let go.

muziekschuur
1 februari 2012, 13:21
Geen broadbuckers ooit in een Paul?

http://a1.images5.thomann.de/pics/prod/239796.jpg

zoon van Piet
1 februari 2012, 13:22
Orpheo woont sinds enige tijd in Amsterdam en dan komt de cynische humor, de zelfspot en het relaxte relativisme vanzelf boven drijven.

Oh! Is dat wat ik in het kanaal zag dobberen? ik dacht dat het vullis was.. ;)

Tabula Rasa
1 februari 2012, 13:26
Wie zo'n vrouw heeft: hold on and don't let go.

Precies! Hier 3 gitaren aan de muur, zo'n beetje echt boven de eettafel, in de woonkamer nog een rek met gitaren en 4 versterkers. Zolang de boel een beetje bijelkaar staat is het allemaal prima.

Moet wel een beetje in overleg en alle redelijkheid. Als ik 26 gitaren aan de muur wil hangen in de woonkamer, dan krijg ik dat niet voor elkaar. En terecht, maar een paar aan de muur, een paar in de hoek, een paar achter de bank en wat versterkers in 1 hoek van de kamer is niet zo'n probleem. Verder is er natuurlijk nog de studeerkamer, de trapkast, de inloopkast en de slaapkamer, dus ruimte tot groei is er gelukkig wel.

Orpheo
1 februari 2012, 13:28
Geen broadbuckers ooit in een Paul?

http://a1.images5.thomann.de/pics/prod/239796.jpg

wat doe je me aan, kerel... houd op! Zo komt de collectie toch nooit af? ;)

ja, ik wil dat wel, maar ik heb wat problemen met dat element. de oudjes: te gek doch onbetaalbaar. nieuwe reissues: gewoon een slechte PAF kopie, hebben niks met de oudjes te maken, op de vorm na. Ik weet dat Fralin (of lollar, weet 't effe niet meer) heel goeie kopieen maakt. blijft de vraag overeind staan: in welke gitaar?! Ik denk in m'n vierde crimson... Eentje van dittum in de brug en dan een charlie christian in de hals.

muziekschuur
1 februari 2012, 13:39
Oh,

Cool. Dan ga ik die (daar halen... Ik dacht dat de huidige broadbuckers gewoon ok waren.

Nu ja. Ik heb nu 2 electrische gitaren 2 acoustische en 2 basgitaren.... 't is wel een keer genoeg...

Even nagezocht;


De Fender broadbucker is van Seth Lover. Net als de P.A.F..
http://en.wikipedia.org/wiki/Seth_Lover

http://www.youtube.com/watch?v=e_HtK3jusDg

Orpheo
1 februari 2012, 13:44
Oh,

Cool. Dan ga ik die (geloof Fralin) daar halen... Ik dacht dat de huidige broadbuckers gewoon ok waren.

Nu ja. Ik heb nu 2 electrische gitaren 2 acoustische en 2 basgitaren.... 't is wel een keer genoeg...

Vergeet niet de vierde van mijn tien geboden: how much is enough? Not enough!

TimoSomers
1 februari 2012, 13:46
Ik ben ook gezegend met een fijne vriendin wat dat betreft :D.
Ik notabene heb nu zoiets van jaaa maarja ik heb er nu onderhand wel zat en blabla. Zij: Wil je hem graag? Ja. Speel je er graag op? Ja. Kopen dan!

Vette LP Orph!

Duhsjaak
1 februari 2012, 13:48
Oh! Is dat wat ik in het kanaal zag dobberen? ik dacht dat het vullis was.. ;)

Hi Zoon van Piet
Ook Amsterdammer?
(geintje, weet wel beter)
Vriendelijke groet, Gus
Schoonzoon van Piet trouwens

zoon van Piet
1 februari 2012, 13:50
het enige goeie dat er uit Amsterdam komt, is de trein naar Eindhoven! :)

kassie
1 februari 2012, 13:52
het enige goeie dat er uit Amsterdam komt, is de trein naar Eindhoven! :)

Ik heb altijd een beetje medelij met braadbanders... ze horen niet bij België, maar eigenlijk ook niet zo bij Nederland.. :crazyhappy:

benwave
1 februari 2012, 14:02
Ik ben ook gezegend met een fijne vriendin wat dat betreft :D.
Ik notabene heb nu zoiets van jaaa maarja ik heb er nu onderhand wel zat en blabla. Zij: Wil je hem graag? Ja. Speel je er graag op? Ja. Kopen dan!

Vette LP Orph!

Voor jou ligt dat anders Timo, op de eerste plaats wordt jij gewoon kei miljonair met dat gitaar spelen,
en op de tweede plaats, jij altijd met die open overhempjes, hebt meisjes genoeg, en dat weet ze natuurlijk, dus die durft niets te zeggen

livepulse
1 februari 2012, 14:12
Hoeveel koffers heb je bij zo'n verzameling? Ik hoor iedereen maar over de gitaren...

Orpheo
1 februari 2012, 14:16
@benwave: niks ten nadele van Timo, maar ik heb anders ook niks te klagen over vrouwelijk aandacht :chicken:

koffers. ik ben een antikoffer-man. Ik heb er 5. de ouwe voor m'n gibson, 2 voor m'n crimsons, nee, 3 voor de crimsons, en nog een reserve. en 3 gigbags. ik heb al mijn gitaren in een rek. ik heb gewoon geen koffers nodig. alsof ik 30 gitaren mee zou nemen op een gig ofzo :seriousf:

wireman
1 februari 2012, 14:20
:seriousf:


Voor jou ligt dat anders Timo, op de eerste plaats wordt jij gewoon kei miljonair met dat gitaar spelen,
en op de tweede plaats, jij altijd met die open overhempjes, hebt meisjes genoeg, en dat weet ze natuurlijk, dus die durft niets te zeggen

MichaelSS
1 februari 2012, 14:24
Gaaf!

Mooi ding.

Malle Eppie
1 februari 2012, 14:37
het enige goeie dat er uit Amsterdam komt, is de trein naar Eindhoven! :)

En Dikke Dennis natuurlijk!

On-topic:
Ik snap Orpheo wel. Ik heb dan niks met LP's maar zou best een stuk of 10 Tele's willen.. Niet van die standaard dingen maar aparte kleurtjes met EMG's, Blackouts, Sustainer, enz.

TimoSomers
1 februari 2012, 14:41
Voor jou ligt dat anders Timo, op de eerste plaats wordt jij gewoon kei miljonair met dat gitaar spelen,
en op de tweede plaats, jij altijd met die open overhempjes, hebt meisjes genoeg, en dat weet ze natuurlijk, dus die durft niets te zeggen

:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:
Priceless!
Als ik ruimte in m'n sig had! :D

DemolitionColorScheme
1 februari 2012, 14:54
M'n huidige vriendin vindt 't echt te gek dat ik zoveel heb. Ik werk veel, ga niet uit, spaar veel, en geef m'n geld nergens anders aan uit... Ik heb geen auto, relatief lage maandlasten, etc etc.
Laten we hopen dat je je huidige vriendin dan ook eens zo nu en dan uit eten neemt ...



@muziekschuur: goeie vraag hoor. Kijk, ik heb zoveel sounds, zoveel pickups en tones in m'n hoofd, dat kan onmogelijk uit 1 gitaar. ook niet 7. Kijk naar de waslijst 'favoriete pickupsets' die ik al heb.

En het is inderdaad versiering. Ik vind ze gewoon mooi. Ik kan gewoon met plezier kijken naar een mooi stukkie hout, mooie finish, mooie top, mooie gitaar. Jij eet toch ook niet iedere dag hetzelfde? ;) zo is 't voor mij ook.
Ik blijf het apart vinden ...
Het is natuurlijk jouw geld en verzamelen is ook een hobby, maar je hebt zoveel verschillende tones in je hoofd, maar wèl zoveel gelijke gitaren. Ik weet waarom, omdat een LP de voorkeur bij je heeft en ik snap het tot een bepaalde hoogte ook allemaal wel, maar het gaat niet meer om functionaliteit en ècht verschillende tones, daar zijn we natuurlijk al lang voorbij. ;)

Nou ja, ieder z'n ding. Ik ben naast gitarist ook toetsenist/etc. en vind het interessanter om verschillende dingen te hebben, dus niet 25 Rhodes of 25 piano's, liever een rhodes, een piano, van bepaalde gitaren 1 model, bepaalde effecten, etc.

Maar goed, niemand kan zeggen wat jij zou moeten doen, alleen betrap ik me weleens dat ik een zachte zucht slaak als ik weer een Orpheo topic zie.

(haha, ik weet dat je dit vaak hoort en die discussie zal nog wel vaak komen, hoort er allemaal bij)
Overigens allemaal niet lullig of gemeen bedoeld.

Orpheo
1 februari 2012, 15:08
@demolition er zijn grote verschillen in setup, houtsoorten , censuur etc etc. Ik vind de vorm van de les paul t mooist en comfortabelst. Dat op de m5 en de 750nogwat bmw staat betekent niet dat ze synoniem zijn. Ik heb de gibsons voor nostalgische redenen, 2 anderen zijn trstbed voor setups en bedradingen, een lp is een vintage style waar ik van vind dat ie beter is dan n gibson r9, vier lp's met trem , een is een knipoog naar die prs -en uit weststreet , en zo kan ik nog wel even doorgaan Laat je niet bedotten door uiterlijkheden. Ik heb niet alleen maar de mahonie/esdoorn combi. Korina/esdoorn, walnut , koa , pallisander, wenge, purperhart, padouk en vast nog meer...

Alleen de vorm is gelijk. Ik heb geen twee gisteren die exact n kopie zijn van elkaar.

HaroldA
1 februari 2012, 15:09
Ik heb altijd een beetje medelij met braadbanders... ze horen niet bij België, maar eigenlijk ook niet zo bij Nederland.. :crazyhappy:

Weer zo-een die Limburg met Brabant verwart... :stop:

barno
1 februari 2012, 15:35
grote gitaarverzamelingen: niks op tegen. Hier staat ook heel het huis vol . Ik verdiep me de laatste tijd zelfs in humbuckers, terwijl ik daar altijd mordicus tegen was. Zeer content van een setje SD 59 in mijn nieuwe Guttlin.

Alleen draait het bij mij altijd om muziek. en daar zit 'm de crux: andere gitaren (vorm, scale, feel, pups, ja kleur: allemaal dingen die me anders doen spelen en da's interessant. Qua pickups vind ik de verschillen tussen al die SD humbuckers miniem. Geef mij maar contrast tussen een hotte hb en een een dunne lipstick. Een P90 en een vintage voiced strat pupje en dan liefst in totaal andere gitaren: Van dikke jazzbakken over ES modellen, thinlines, zware planken tot budget silvertonetjes: dat verruimt mijn muzikale wereld.

Dikke frets, flinterdunne, dobro's, uke's, banjo's, baritongitaren, verderlichte swampash, loodzware LP's, + 1 inch dikke halzen, lucifers : dat vind ik interessant.

dus mijn onbegrip heeft te maken met het smalle segment waartoe orpheo zijn verzameling beperkt. mainly pickups en hout. Er is véél meer. Het geluid van een op zijn staart getrapte vette hollow H62 door een ouwe tweed twin, ivg daarmee klinkt een LP met top of the line SD hb's als een gecomprimeerde dunne brul (die ook bruikbaar kan zijn, maar niet altijd). En ja, op zo'n dikke jazzbak ga je moeilijk pinched harmonics vinden. so what? De uitdaging zit 'm in te gebruiken wat er wel inzit.

Ik verwacht een antwoord in de trant van: hoe groot de verschillen tussen de houtsoorten op zijn LP's wel zijn en ook de pups enz... Als live muzikant kan ik melden dat een heel pak van die nuances (die er zeker zijn) op een podium gewoon tussen de plooien vallen van allerlei andere parameters.

edje kadetje
1 februari 2012, 16:36
Toch niet weer een ontsporend orpheo topic?

Maar ik moet zeggen, het gaat al een paar pagina's redelijk goed. En als het ontspoort ligt het (deze keer) niet aan Orpheo.

HaroldA
1 februari 2012, 16:38
Van harte met je nieuwe gitaar, Orph! :ok:

Als ik achterom kijk denk ik juist dat ik eens af moet gaan slanken tot de gitaren die ik echt gebruik, maar jij doet mij laten beseffen dat dat helemaal niet nodig is! ;)

"Ik heb hard gewerkt en lang gespaard voor deze collectie en misschien krijg ik zulke gitaren nooit meer terug" -vs- "ik gebruik ze niet". Moeilijke keuze.

Dweezman
1 februari 2012, 16:42
Ik vind 'm mooi!

Nils47
1 februari 2012, 16:56
Supergaaf ding! Helemaal gelijk. Wat nou crisis, gewoon vlammen met die pegels!

Triggy
1 februari 2012, 17:30
Ik snap Orpheo wel.
Heb zelf een 10-tal Gretsches die natuurlijk alleen maar het thema hebben van vette archtop Hollowbody, ebbentoets, Bigsby en Filtertrons/DeArmonds.
Feitelijk zou ik er aan twee of drie genoeg moeten hebben ware het niet dat ik gewoon verslaafd ben aan Gretsches.....
Fender en Gibson solidbodys genoeg geprobeerd maar is niet mijn ding.:soinnocent:
Enne, wat maakt het uit?

Orpheo
1 februari 2012, 17:42
grote gitaarverzamelingen: niks op tegen. Hier staat ook heel het huis vol . Ik verdiep me de laatste tijd zelfs in humbuckers, terwijl ik daar altijd mordicus tegen was. Zeer content van een setje SD 59 in mijn nieuwe Guttlin.

Alleen draait het bij mij altijd om muziek. en daar zit 'm de crux: andere gitaren (vorm, scale, feel, pups, ja kleur: allemaal dingen die me anders doen spelen en da's interessant. Qua pickups vind ik de verschillen tussen al die SD humbuckers miniem. Geef mij maar contrast tussen een hotte hb en een een dunne lipstick. Een P90 en een vintage voiced strat pupje en dan liefst in totaal andere gitaren: Van dikke jazzbakken over ES modellen, thinlines, zware planken tot budget silvertonetjes: dat verruimt mijn muzikale wereld.

Dikke frets, flinterdunne, dobro's, uke's, banjo's, baritongitaren, verderlichte swampash, loodzware LP's, + 1 inch dikke halzen, lucifers : dat vind ik interessant.

dus mijn onbegrip heeft te maken met het smalle segment waartoe orpheo zijn verzameling beperkt. mainly pickups en hout. Er is véél meer. Het geluid van een op zijn staart getrapte vette hollow H62 door een ouwe tweed twin, ivg daarmee klinkt een LP met top of the line SD hb's als een gecomprimeerde dunne brul (die ook bruikbaar kan zijn, maar niet altijd). En ja, op zo'n dikke jazzbak ga je moeilijk pinched harmonics vinden. so what? De uitdaging zit 'm in te gebruiken wat er wel inzit.

Ik verwacht een antwoord in de trant van: hoe groot de verschillen tussen de houtsoorten op zijn LP's wel zijn en ook de pups enz... Als live muzikant kan ik melden dat een heel pak van die nuances (die er zeker zijn) op een podium gewoon tussen de plooien vallen van allerlei andere parameters.

ik snap je volkomen, en ik zou willen dat ik was zoals jij bent, maar dat ben ik niet. Ik ben een gewoontedier. Ik kan niet aarden op iets anders dan een LP. Ik heb het geprobeerd, ik heb van alles gehad maar ik grijp altijd de LP, in welke vorm dan ook. Ik kan dan van alles erbij kopen, maar als ik er nooit op speel, of de zin heb zo'n gitaar uit het rek te pakken, is de lol er toch bijzonder snel van af. Dus doe ik een herhaling van zetten en koop ik wat ik mooi vind en leuk vind :)

ps: Ik wil ook niet dat het ontspoort ;) gaat lekker tot nu toe, toch? ;) *devil's advocate*

da Liks
1 februari 2012, 17:44
ik heb gemerkt dat het eigenlijk alleen maar dat is. Ik keek gisteren naar een beroerde comedy en daar ging 't over ongeveer hetzelfde als dit. Die vent klaagt dat ie niks mag van z'n vrouw. Z'n maat zegt: 'we put up with all her crap, just because we get layed'. En dat klopt behoorlijk geloof ik.
De dames die echt relaxed zijn/doen hierover, en niet compleet onooglijk zijn, zijn schaars bemeten. Wie zo'n vrouw heeft: hold on and don't let go.

zo een heb ik, al jaren. als dank heb ik dr een kind gegeven.:mmmm:


vraagje, ik zie in jouw pickuplijst de "slash" pickups staan.. Ik ben wezenloos van slash in principe, maar zijn die pups bijvoorbeeld wat om in mn epihone LP te plaatsen om zn sound te benaderen? wat vind je van die dingen? ik speel over een fender amp, dat wel..

wbt veel gitaren, ik zou er ook rustig een twintigtal willen verzamelen over de komende jaren hoor! mits ik natuurlijk blijf spelen en gassen. Heb in de korte tijd dat ik speel nu al 3 Les Pauls. Volgende item zou wel eens een hollowbody kunnen zijn:cooler:

Orpheo
1 februari 2012, 17:48
om de slash sound te benaderen heb je een hoop dingen nodig. zijn soort amp, zijn soort cab, een superlichte les paul, en alnico2pro pickups. Die pickups moet je niet zien als 'slash tone in a box' dingen, totaal niet. het zijn kopieen van de eerste versie alnico2pro die iets hotter zijn dan de huidige (gewone) versie. Heerlijke pickups hoor, maar ik krijg er niks slash-erigs uit. Mijn techniek is gewoon te anders daarvoor.

da Liks
1 februari 2012, 17:49
check, helder.. toch ben ik zo benieuwd hoe ze in de mijne klinken. Als ik een setje 2e hands tegenkom snatch ik ze..

Orpheo
1 februari 2012, 17:53
check, helder.. toch ben ik zo benieuwd hoe ze in de mijne klinken. Als ik een setje 2e hands tegenkom snatch ik ze..

groot gelijk. je epi zal er beter door gaan klinken. maar verwacht niet dat je plots slash mk2 bent...

da Liks
1 februari 2012, 17:57
nee die illusie heb ik zeker niet!

Sinner1980
1 februari 2012, 17:57
Vet! Mooie traditionele look!

Congrats, weer eens wat anders als paars met goud;)

Malle Eppie
1 februari 2012, 17:59
Heb zelf een 10-tal Gretsches die natuurlijk alleen maar het thema hebben van vette archtop Hollowbody, ebbentoets, Bigsby en Filtertrons/DeArmonds.
Feitelijk zou ik er aan twee of drie genoeg moeten hebben ware het niet dat ik gewoon verslaafd ben aan Gretsches.....


NICE!! Foto's!

Orpheo
1 februari 2012, 18:01
Vet! Mooie traditionele look!

Congrats, weer eens wat anders als paars met goud;)

dat blijft een grote liefde natuurlijk! hoewel ik nu heel graag op m'n padouk top/wenge back LP speel met de 59 in de hals en de alternative8 in de brug. heerlijke gitaar.

barno
1 februari 2012, 18:16
ik snap je volkomen, en ik zou willen dat ik was zoals jij bent, maar dat ben ik niet. Ik ben een gewoontedier. Ik kan niet aarden op iets anders dan een LP. Ik heb het geprobeerd, ik heb van alles gehad maar ik grijp altijd de LP, in welke vorm dan ook. Ik kan dan van alles erbij kopen, maar als ik er nooit op speel, of de zin heb zo'n gitaar uit het rek te pakken, is de lol er toch bijzonder snel van af. Dus doe ik een herhaling van zetten en koop ik wat ik mooi vind en leuk vind :)

ps: Ik wil ook niet dat het ontspoort ;) gaat lekker tot nu toe, toch? ;) *devil's advocate*

gaat prima :)

Geloof het of niet maar ik ben regelmatig jaloers op je pickup kennis.
Niks fout met LP's. Vriend van me was vroeger een zware metal fan. Nu de grootste Jazz fanaat van het land. dus mss zit je binnen aantal jaren met alleen maar archtops :)

Orpheo
1 februari 2012, 18:26
gaat prima :)

Geloof het of niet maar ik ben regelmatig jaloers op je pickup kennis.
Niks fout met LP's. Vriend van me was vroeger een zware metal fan. Nu de grootste Jazz fanaat van het land. dus mss zit je binnen aantal jaren met alleen maar archtops :)

haha, ik herken t wel. ik was ook ooit van de heavy metal, maar ik vind nu van alles tof. Daarom wil ik ook een hollowbody LP met echt unieke pickups (de widebucker zie je al niet vaak, en het charlie christian element al helemaal niet!).

macwilliams
1 februari 2012, 18:27
nee die illusie heb ik zeker niet!

Ik zou zeggen:

Use your illusion ;)

OT:
Dat is weer een mooie aanwinst, ik vind die strat ook vet.
Ik snap dat verzamelen best wel, het kan nooit genoeg zijn. Ik heb laatst een Gibson aan Jasper verkocht maar dan niet omdat het moest van mrs Mac. Die vond het al vreemd dat ik überhaupt een verkocht.

En ik klaag niet over gebrek aan vrouwelijke aandacht, ik houd wel van m'n rust.

DemolitionColorScheme
1 februari 2012, 19:27
dus mijn onbegrip heeft te maken met het smalle segment waartoe orpheo zijn verzameling beperkt. mainly pickups en hout. Er is véél meer. Het geluid van een op zijn staart getrapte vette hollow H62 door een ouwe tweed twin, ivg daarmee klinkt een LP met top of the line SD hb's als een gecomprimeerde dunne brul (die ook bruikbaar kan zijn, maar niet altijd). En ja, op zo'n dikke jazzbak ga je moeilijk pinched harmonics vinden. so what? De uitdaging zit 'm in te gebruiken wat er wel inzit.

Ik verwacht een antwoord in de trant van: hoe groot de verschillen tussen de houtsoorten op zijn LP's wel zijn en ook de pups enz... Als live muzikant kan ik melden dat een heel pak van die nuances (die er zeker zijn) op een podium gewoon tussen de plooien vallen van allerlei andere parameters.
Dit dus. Dat was dus eigenlijk ook mijn punt. In hoeverre kunnen 28 (?) LP modellen met ander hout en andere humbuckers nu ècht functioneel zijn. Die vraag is wel beantwoord, omdat je alleen ècht jezelf kan binden met LPs. Prima ... alleen ...


Ik kan dan van alles erbij kopen, maar als ik er nooit op speel, of de zin heb zo'n gitaar uit het rek te pakken, is de lol er toch bijzonder snel van af. Dus doe ik een herhaling van zetten en koop ik wat ik mooi vind en leuk vind :)
... okay. Dat is duidelijk. Waarom dan weer een Strat waar je later eigenlijk niks mee gaat doen (dit ding is trouwens alweer geen Strat te meer te noemen) (terugkomend op dat andere topic) - dat vraag ik me dan weer af. ;)

haha, maar goed. Het simpele antwoord:
"Why the fuck not!?' - zoals ik nat word van verschillende soorten instrumenten en gear in mijn huis, zo wordt jij nat van 28 verschillende soorten LPs. ;)

Orpheo
1 februari 2012, 19:37
hoezo denk je dat ik niet op deze strat ga spelen? :P ik speel juist veel al op m'n eerste strat, en ik vind dit een tof ding, tof genoeg om er veel op te gaan (willen) spelen. anders zou t zonde van m'n geld zijn... zoals ik al eerder aangaf. en al mijn gitaren zijn een lichte tot flinke variatie op een thema, maar alles is afgepast op mij, mijn handen en mijn smaak. ik heb overigens 29 gitaren en daarvan is 26x een LP waarvan ik er 2 nooit gebruik, 2x een gibson is (en dus zinloos), 1 semihollow, 2 custombuild neckthru en 6 een trem hebben. Dus uiteindelijk kom ik uit op 13 stoptail les pauls die dan 'op elkaar lijken' wat ook niet zo is... koa/mahonie, maple/korina met diverse smaken hals, maple/mahonie met meerdere smaken hals, korina/korina (eenmaal) etc etc.

SloeGin
1 februari 2012, 20:58
om de slash sound te benaderen heb je een hoop dingen nodig. zijn soort amp, zijn soort cab, een superlichte les paul,

waarom een superlichte LP?

da Liks
1 februari 2012, 21:04
Omdat de Gibson LP waar hij mee opneemt licht is..

Orpheo
1 februari 2012, 21:12
Omdat de Gibson LP waar hij mee opneemt licht is..

Juist. Die derrig en max lp's zijn echt licht net als veel andere 50ies lp's.

Sanderltd
1 februari 2012, 21:19
Coole gitaar! Van de voorkant lijkt hij best wel op zo'n vintage LP natuurlijk, maar het zal toch een totaal ander beestje zijn natuurlijk. Daarom niet minder leuk! :ok:

Orpheo
1 februari 2012, 23:11
het is behoorlijk een 'vintage' LP; juiste soort hout, juiste carve, juiste pickups, juiste pots, juiste tuners, juiste topkam, juiste laksoort. alleen die halsbevestiging is anders.

HaroldA
1 februari 2012, 23:12
het is behoorlijk een 'vintage' LP; juiste soort hout, juiste carve, juiste pickups, juiste pots, juiste tuners, juiste topkam, juiste laksoort. alleen die halsbevestiging is anders.

En de kop?

Orpheo
1 februari 2012, 23:16
En de kop?

och, ja.

juiste vorm, gelijmd.

dus tja, net een echte he ;)

mesaman
2 februari 2012, 00:40
Ik heb zelf iets meer dan het aantal 28 LP's, de ene keer deze, de andere keer de andere. Dit zal de TS ook hebben! Beetje stemmingstoringsgewijs wissen bij voorkeur. ik heb het ook zo, van S.M.E.S naar john coltrane dan naar
Throbbing Gristle om bij paganini te eindigen.(wie herkend zich hier in?)

Ik heb zelf even gezocht naar de sensuur van mn jem swirl, kon hem niet vinden!
Hij beperkt zich meestal tot psychedelica en shred music. Mn Gibson Les Paul tot wat *new sound*.

Dus TS N.R heeft gewoon gelijk, en dit is gelijk zn meest relaxte topic ever!

Have you find the right pills?i have found the right pils!

:hippie: hands Nimr.. .......... you know me

Orpheo
2 februari 2012, 00:47
Ik heb zelf iets meer dan het aantal 28 LP's, de ene keer deze, de andere keer de andere. Dit zal de TS ook hebben! Beetje stemmingstoringsgewijs wissen bij voorkeur. ik heb het ook zo, van S.M.E.S naar john coltrane dan naar
Throbbing Gristle om bij paganini te eindigen.(wie herkend zich hier in?)

Ik heb zelf even gezocht naar de sensuur van mn jem swirl, kon hem niet vinden!
Hij beperkt zich meestal tot psychedelica en shred music. Mn Gibson Les Paul tot wat *new sound*.

Dus TS N.R heeft gewoon gelijk, en dit is gelijk zn meest relaxte topic ever!

Have you find the right pills?i have found the right pils!

:hippie: hands Nimr.. .......... you know me

Wat bedoel je? :P ik snap er echt geen hol van....

mesaman
2 februari 2012, 01:00
F>U>C>K

als de Ts het niet snapt ben ik de realiteit kwijt! kom op oprh, als jij het niet begrijpt weet ik het ook niet meer. zitten we een paar dimensies naast elkaar te lullen?

ik leg even uit dat het logisch is dat iemand 30 minimaal verschillende lp(les pauls of langspeel platen heeft! staat voor LP (snap je?) tis een metafoor!(google) tis voor mij meer dan glas helder en uiterst duidelijk!terwijl het voor de ander totaal gestoord over komt. Ik koop ook elke keer een ander soort brood en eet niet alleen maar gekookte aardappelen. Maar de ene persoon gaat er verder/anders in dan de ander.Voor jou logisch, voor de ander best raar. enne vlottende activa spenderen is ook persoonlijk!

Ik zeg doen!

Orpheo
2 februari 2012, 01:07
ja dat volgde ik wel ;) je laatste regel vind ik alleen zo cryptisch...

guitarkid
2 februari 2012, 08:37
:seriousf::seriousf::seriousf:
Priceless!
Als ik ruimte in m'n sig had! :D

Dan maak je maar ruimte! :seriousf:

Orpheo, van harte, wat een beauty, zo zie ik ze graag! I'm a believer! :crazyhappy:
Alleen, het is volgens mij "de" gospel en niet "het"......;) :sssh:

JeroenSchaaf
2 februari 2012, 09:47
Wou mooi ding! Als je die nog een kwijt wilt :) ;)

Jamman
2 februari 2012, 15:38
Wauw! Mooie plank, zo'n lp zou ik ook nog wel eens lusten!

Danieldg
2 februari 2012, 15:55
Mooie gitaar!

En over het verzamelen: ik ben momenteel mijn gitaren ook aan het uitbreiden, maar dan in grondstofvorm :seriousf:

Binnenkort komen hier oa een dikke (17mm) palissander top en wat Rio-style toetsjes aan.. Hmm een Les Paul met een carved palissander top en Padoek body, ooh jaa http://www.mylespaul.com/forums/images/smilies/naughty.gif

Sinner1980
2 februari 2012, 16:37
I have find the right pils...:chicken:

guitarkid
2 februari 2012, 16:55
I have find the right pils...:chicken:

You have found the right pils...? Heineken, Amstel, Bavaria....??? ;)

Orpheo
13 februari 2012, 21:38
Zo, deze gitaar is OOK verzonden, afgelopen zaterdag. OMdat het meer dan een week duurde sinds de betaling krijg ik nog wat cash terug. Geen idee nog hoeveel, maar het zal wel 'quite' draaien ergens ;) slagplaatjes zijn ook al besteld voor de strat, alles loopt op rolletjes.