PDA

View Full Version : een goed clean geluid



Ronald
4 juni 2003, 19:05
het clean geluid op mijn versterker klinkt nie erg goed en ik heb al vanalles geprobeerd maar ik kan er niet het goede geluid uit krijgen

ik bedoel het soort geluid als bijvoorbeeld in rape me van nirvana

het klinkt wel erg elektrisch maar tis wel clean , terwijl op mijn versterker het gewoon een klein beetje akoustisch achtig klinkt

ligt dit gewoon aan mn versterker of gebruiken gitaristen er iets voor om toch een elektrisch klinkende clean te krijgen

Negative K3 fan
4 juni 2003, 19:14
voor het rape me van nirvana heb je een g itaar met een humbucker in brug positie nodig, je stelt de clean in met een heel klein beetje breakup en de mids een redelijk eind open.

Mithrandir
4 juni 2003, 19:17
zet je versterker anders ook aan, misschien klinkt het dan electrischer. En speel wat met je toonregeling.

Ronald
4 juni 2003, 19:38
ja ik zet mn versterker altijd gewoon mn clean kanaal als ik clean speel ( eh.. das toch logisch ? ) maar dan word het geluid eigenlijk alleen maar door versterkt en nie elektrische gemaakt

maar het zou inderdaad ook best aan de elementen kunnen liggen , ik heb daar absoluut geen verstand van want ik heb gewoon mn elementen erzin laten zitten die er inzaten toen ik mn gitaar kocht

Negative K3 fan
4 juni 2003, 19:49
maarja, ik vind de clean tone op rape me verre van mijn perfecte clean toon.

Ronald
4 juni 2003, 20:21
ja maar dat was maar een voorbeeldje van een clean toon die wa elektrischer klinkt

Mithrandir
4 juni 2003, 20:24
wat bedoel je precies met 'electrisch klinkt' ?

Ronald
4 juni 2003, 21:01
hmm tja da leek mij de beste benameing voor zo'n soorrt clean geluid , dat dus nie alleen maar het geluid versterkt word maar ook wat verdraait word, tis moeilijk uit te leggen

Wilson
4 juni 2003, 21:50
je bedoelt een klein beetje eindbuizenvervorming??
of een beetje een crunch randje eraan ofzo?

iam
4 juni 2003, 21:57
ik denk dat je daar een buizenversterker voor moet hebben roland...

Wilson
4 juni 2003, 23:06
vrees ik ook, toen ik mijn huidige versterker nog niet had vroeg ik me ook altijd af hoe die mensen aan dat net lichtjes overstuurde geuid kwamen. Het was altijd clean, of overdrive, en niks ertussen. Maar met mijn huidige versterker lukt het me wel dmv de eindbuizen een beetje te oversturen.

marc_o
5 juni 2003, 00:37
Wat heb je voor versterker en gitaar dan?

Ronald
5 juni 2003, 08:33
ik heb een peavy bandit 112 , dat is dus een voorversterker met buizen en de naversterker is een transistor

mijn gitaar is een ibanez rg 250, de elementen zijn een dubbel/single/dubbel

maar dat is wat ik bedoelde ja , dat het cleangeluid als een soort lichte overdrive klinkt, want dat is het cleangeluid dat ik het meeste hoor en wat ik het beste vind klinken

ar250artist
5 juni 2003, 09:25
Hallo Ronald, als je dezelfde bandit hebt als ik (laatste model) zit daar echt geen buis in: de versterker modelleert een buis (transtube).

Tip: probeer eens of je via het lead kanaal het juiste geluid kan vinden. Kies daarbij voor de vintage setting en draai de gain een klein beetje open. Ik denk dat je hiermee wel ongeveer kan benaderen wat je zoekt.

Laat maar horen of dit iets is.

Ronald
5 juni 2003, 11:19
ja ik bedoelde transtube ja , amar ik dacht dat daarmee bedoeld werd dat de voorversterker buizen is en de naversterker tranisistor , da zei iemand tegen mij in ieder geval

maar hoe dan ook, ik zou wel da clean geluid op het leadkanaal proberen te krijgen maar dan kan ik nie meer switchen naar normale distortion en das natuurlijk wel de bedoeling, want wat ik speel is echt nie een heel nummer clean , maar gewoon kleine stukjes ervan , bijvoorbeeld het intro

Wilson
5 juni 2003, 16:25
zet er een pedaaltje voor???

of koop een mooie buizenversterker!

Ronald
5 juni 2003, 18:01
lol , geef maar geld :wink:

maar ik ben wel van plan een distortion pedaal te gaan kopen , dus in principe zou het kunnen :)

RadiuS
5 juni 2003, 18:24
als je wel tevreden bent met het distortionkanaal van je piepvey dan kan je een pedaaltje kopen wat licht overstuurt zoals een tubescreamer oid. Dan kan je die aan laten staan om je cleane kanaal wat smeuiger te maken ofzo en dan heb je toch nog je leadkanaal van je versterker.

Ronald
5 juni 2003, 18:45
ik vond het lead kanaal ook nie zo geweldig hoor , maar jou idee is inderdaad ook wel goed

jorrit
5 juni 2003, 22:30
misschien klinkt het een beetje bot maar.....

koop een goede gitaar, een goede versterker en vraag dan eens opnieuw die vraag als je hem nog hebt.......

owjah en de perfecte tone vind je nooit.....

Nicci
5 juni 2003, 23:20
niks nieuwe spullen kopen ronald. ik zou een overdrive pedaal kopen. geen distortion of metal apparaat. een overdrive. de meeste die ik ken (veel boss) spelen praktisch clean als je de 'drive-knop' amper open zet. maar net niet helemaal clean. voor een paar tientjes heb je 'een electrisch' geluid. 8-)

Ronald
6 juni 2003, 09:49
kheb gisteren ff geprobeerd om zo'n geluid uit mn lead kanaal te krijgen door de vintage switch te gebruiken, maar ik vind dat er toch niet echt een lekker geluid uit komt

ok het is natuurlijk wel zo dat ik niet zo'n dure gitaar en versterker heb , dus ik denk dat een pedaal beter is ja

Nicci
6 juni 2003, 15:23
Ronald, ik weet niet precies wat voor versterker enzo je hebt, maar op huiskamernivo kun je meestal met de meeste spullen wel uit de voeten. het blijft ook zoeken. ik ontdek nog steeds nieuwe dingen, geluiden, etc. aan mijn apparatuur. soms speel ik er al jaren over en ontdek ineens een 'nieuw geluid'.

B108
7 juni 2003, 22:53
k speel op mijn peavy ook soms op t lead-kanaal om die kleine vervorming te krijge en tijdens chorus ofzo speel k gewoon me distortion)pedaal

Speeddemon
8 juni 2003, 14:50
Ik weet niet wat precies het probleem is, maar ik ben (wat betreft funk en jazz) erg tevreden met het clean van mijn Bandit 112 (de ouwere, zonder vintage/modern switchings). Heb ook een paar goeie overdrive pedalen ervoor (Tubefactor, Dod 250), maar toch...

Ic3gl0vE
8 juni 2003, 19:09
tja.. het probleem met die versterker is dat het clean kanaal zo dood als wat klinkt. en de elementen in je gitaar zijn ook niet goed...
In ieder geval, met een buizenvoorversterker of een goed multieffect met goede pre-amps (misschien een POD ofzo, of een boss GT serie) zul je wel een leuk geluid kunnen krijgen.

RadiuS
9 juni 2003, 14:33
das ook een goede oplossing ja. Met een overdrive pedaaltje maak je je cleane geluid nou perse beter als in mooier maar nog steeds clean :razz: gewoon zon multieffect ding met amp models van boss, dan heb je metteen effectjes enzo. Lijkt me geschikt bij de rest van je spullen dan. Boss heeft zo'n nieuwe, de ME 50 misschien is dat wat...er zijn ook goedkopere multieffects met amp modeling maar t is niet helemaal mijn ding dus k weet niet hoe ze zich verhouden tot elkaar kwa toon.