PDA

View Full Version : Cd laten branden/persen



hendrix2
31 januari 2012, 23:16
Hoi,

Wij hebben een demo opgenomen en zouden die nummers graag op cd laten persen. Meestal wordt echter min. 500 exemplaren verwacht en dat is wat veel voor ons. De meeste bedrijven bieden voor mindere oplage van 200-300 aan om deze te branden.

Als ik nu echter zelfs cd's brand met mijn mac, dan spelen die op 5 op de 10 cd spelers niet af. Dat willen we uiteraard vermijden! Dus ik vroeg mij af of dat probleem zich ook voordoet als je cd's laat branden bij een bedrijf? Of gebeurt dat toch nog wat anders dan op een gewone computer?

tips, hints, alles is welkom... Wij hebben er echt geen verstand van :D

gr.
Kenneth

bass blom
31 januari 2012, 23:26
ik voel me genaaid als ik een cd koop en het is niet een geperste.
gebrande beschadigen veel makkelijker.
volgens mij is er wel ergens iemand te vinden die 2 tot 300 maakt.

Han S
31 januari 2012, 23:50
Voor een echte CD heb je een glasmaster nodig en dat maakt het duur voor een kleine oplage. Het omslagpunt ligt ergens rond 300 CD's.

JTB
1 februari 2012, 08:52
Wij hebben laatst met de band hetzelfde gehad en in eerste instantie 75 cd's laten branden en bedrukken. In verhouding was dit ook erg duur en nu hebben we 500 geperste exemplaren (aangezien die 75 stuks er zo doorheen waren). Nu hebben we niet de illusie dat we al die 500 geperste exemplaren verkocht krijgen overigens.

guhlenn
1 februari 2012, 10:41
Zelfde ervaringen hier. Als je je cd aanbiedt voor een flinke prijs kom je niet weg met gebrand, maar 500 raak je niet kwijt tenzij je ze weggeeft. Dus: of geodkoop en gebrand, of geperst en geld verliezen op je oplage ;).

skabouter
1 februari 2012, 12:33
Als ik nu echter zelfs cd's brand met mijn mac, dan spelen die op 5 op de 10 cd spelers niet af. Dat willen we uiteraard vermijden! Dus ik vroeg mij af of dat probleem zich ook voordoet als je cd's laat branden bij een bedrijf? Of gebeurt dat toch nog wat anders dan op een gewone computer?

Helaas heb ik dit meegemaakt, had een verzamel CD opgenomen met 13 bands, de eind CD`s werden door een bedrijf geperst, en deze CD`s speelden vervolgens op 5 vd 10 spelers niet af! In computers enzo wel, maar in vele normale hi-fi sets niet.

Ik noem geen namen, maar ben één en ander nagegaan, dat bedrijf bleek ook maar gewoon iemand met een aantal copyers in zn extra slaapkamer. Misschien dat je hier even op moet letten voor je iets gaat drukken? Ga er even langs, en bespreek dergelijke zaken, en benadruk vervelende ervaringen. Spreek een garantie af ofzo.

harrie-beton
1 februari 2012, 13:42
Ik heb nog steeds paar dozen met eigen CD's op zolder. Heeft klauwen met geld gekost en heb er 100 van de 500 verkocht.

Ik gooi het even over een andere boeg.

Ik ben 40+ en op mijn werk zijn 30 stagiaires na 1986 geboren en heb eens rond gevraagd, niemand daarvan heeft ooit een CD gekocht.

Ik zou zelf in 2012 nooit meer een CD maken als band in kleine oplage.
Zet je product op je site waar ze hem kunnen downloaden / afspelen.

Han S
1 februari 2012, 13:45
Hans Dulfer zet het op een USB stick en zegt erbij: als je het kutmuziek vindt zet je gewoon je vakantiefoto's ervoor in de plaats. Geen Buma/Stemra en ik vermoed dat zoiets de hoofdreden is van Hans' USB stickje.

Fenderfan
2 februari 2012, 11:26
Het probleem zit hem vaak in Goedkope c.d.s nemen. En op een te hoge snelheid branden. Beste is 1:1, maar dat duurt een euwigheid, en gewoon gold of silver nemen. Dus geen blauwe.
Kan me trouwens niet voorstellen dat een normale audio cd (74min)gebrandt op een Mac door normale audio apparatuur vaak geweigerd wordt.Een enkele keer misschien.
Maar waarom zou je c.d.s branden? Is toch achterhaalt! Bied je muziek gewoon op je website aan. Laat ze Subscriben op je site, en geef ze daarmee toegang tot een paar liedjes. Vervolgens heb je meteen hun e-mail adressen en zo nodig je ze uit voor komende optredens. Das marketing-technisch veeeeel handiger.

The Bertman
2 februari 2012, 11:39
Dat usb-stick verhaal vind ik wel leuk. Je kan allerlei fancy sticks krijgen, met bedrukking en al, en het is leuk om te verkopen of weg te geven. Ik weet dat Tapes (http://www.tapes.nl/usb-sticks/)ze levert, maar er zijn er nog veel meer natuurlijk. (China?)

Han S
2 februari 2012, 12:02
Als je een paar honderd sticks koopt kosten ze weinig. Je kunt zelf makkelijk je muziek er op zetten en je hebt niks te maken met Stemra. De content beschadigt niet en er slijt niks. Ik vind het een mooi alternatief en bijkomend voordeel is de kleine afmeting.

HaroldA
2 februari 2012, 12:03
Ik noem geen namen, maar ben één en ander nagegaan, dat bedrijf bleek ook maar gewoon iemand met een aantal copyers in zn extra slaapkamer.

Met copyers kun je geen CD's persen.

En een Mac die CD's fikt die niet leesbaar zijn? Snel uit het raam gooien! (of fatsoenlijke blanco's kopen)

Comfortably Daniel
2 februari 2012, 16:53
Het probleem zit hem vaak in Goedkope c.d.s nemen. En op een te hoge snelheid branden. Beste is 1:1, maar dat duurt een euwigheid, en gewoon gold of silver nemen. Dus geen blauwe.
Kan me trouwens niet voorstellen dat een normale audio cd (74min)gebrandt op een Mac door normale audio apparatuur vaak geweigerd wordt.Een enkele keer misschien.
Maar waarom zou je c.d.s branden? Is toch achterhaalt! Bied je muziek gewoon op je website aan. Laat ze Subscriben op je site, en geef ze daarmee toegang tot een paar liedjes. Vervolgens heb je meteen hun e-mail adressen en zo nodig je ze uit voor komende optredens. Das marketing-technisch veeeeel handiger.

Hmm...ik ben zelf iemand die toch wel regelmatig CD's koopt. Sowieso van m'n favorieten of leuke verzamel CD's. Ik heb denk ik al een jaar of 8 geen orginele CD meer gedownload. Ik stop ook liever een CD in m'n stereo dan dat ik een MP3 afspeel op de pc, ook al staat de pc ook over de stereo te spelen.

Han S
2 februari 2012, 17:03
Op Harmony Central was een paar jaar geleden een discussie over de beste snelheid van CD's fikken en daaruit kwam als consensus dat de beste snelheid 8x is. Die branders zijn ontworpen om op hoge snelheid te werken.

Ik had een keer niet opgelet en ging dat ding op 52x aan het werk. Het leek wel of hij ging opstijgen en hij was natuurlijk zo klaar. CD in de spelert gedaan en die deed het gewoon goed.

Ik heb al een paar erg dure branders versleten, de een gaf het op na een kleine 100 CD's en de ander deed er iets meer voordat hij overleed. Bij elkaar hebben die dingen meer dan 3000 euro gekost.

De Lite On van twee tientjes heeft al vele honderden CD's gebrand en doet het nog altijd prima en altijd op 8x.

wormke
3 februari 2012, 22:47
hm,

wij hebben ook studio opnames geboekt, en zijn eigenlijk toch ook van zin om 500 cd te laten persen bij een firma. Hoesjes en al bij. Oké, dit kost wat geld, maar is toch prima promotiemateriaal?
Zo kom je in mijn ogen al een stuk professioneler over. En 500 is veel, maar daar geef je er toch sowieso al een stuk of 100 van weg aan magazines, en om optredens te bemachtigen. Ook altijd leuk als je ergens op een fuif ineens je liedje hoort draaien!

kevaho
5 februari 2012, 15:57
Je kunt zelf makkelijk je muziek er op zetten en je hebt niks te maken met Stemra.

Kan je hier wat meer info over geven Han? Ik vraag mij af waarom je geen auteursrechten zou moeten betalen indien je muziek op een stick zet. Mij lijkt het dat Buma, hier Sabam, bij de minste scheet auteursrechten wil innen.

Han S
5 februari 2012, 17:00
Hans Dulfer zei dat Stemra geen heffing kan plegen op sticks.

N.D.
5 februari 2012, 17:17
Lijkt me sterk. Of 't nu op een plaat, CD, Cassettebandje of wat dan ook staat maakt volgens mij niet uit.

Wat natuurlijk wél kan is dat hij gewoon geen/andere rechten over z'n muziek heeft. Ik kan m'n eigen muziek natuurlijk gewoon verkopen zonder de Buma erbij te betrekken. Alleen verdien je er niets aan en heb je geen rechten en is 't niet beschermd

Kan je wel weer (deels) oplossen via Creative Commons.

jjvanwezep
27 februari 2012, 13:13
USB Sticks is inderdaad een erg leuk idee, wordt al weleens toegepast ook!

Voor het persen van cd's moet je altijd oppassen dat je geen intermediair benadert, ben je altijd duurder uit dan rechtstreeks bij een fabriek natuurlijk!

Voor een afname van 500 stuks zou ik zeker ODR in Raamsdonksveer aanraden, hele goede, duidelijke en goede service, en aantrekkelijke prijzen. www.odr-bv.nl (http://www.odr-bv.nl), ik heb er al eens eerder een stukje over geschreven.

Veel plezier en kijk dus goed uit op internet!

Han S
27 februari 2012, 13:29
Je gaat me toch niet vertellen dat je niets met ODR te maken hebt hé? Als je eerste twee posts een link hebben naar dat bedrijf en je post het in een draadje van 2006 dan gaan er hier bellen rinkelen. Leg uit svp.

Frits van Mourik
1 maart 2012, 00:16
Hans Dulfer zei dat Stemra geen heffing kan plegen op sticks.

Zomaar 'n idee:
-Stemra regelt de uitvoering van de wet op het mechanisch reproductierecht.
Maar: bij een stick wordt er niets mechanisch gereproduceerd...

jjvanwezep
21 maart 2012, 09:16
Was altijd wel van DOC Data, maar toevallig goede ervaringen mee, en ja, ik stuur mijn studio-opnamens altijd rechtstreeks naar ze door:)!