PDA

View Full Version : Multi-effect (goed en simpel)



The rifles
31 januari 2012, 20:42
Ik speel nu over losse pedaatjes en wil graag over stappen naar multi effects.

Vaak speel ik kleine gigs en dan is het makkelijk als ik alles in 1 heb.

Nu zijn er zoveel multi effecten die A digitaal klinken B je een opleiding moet volgen om er een goed geluid uit te kunnen krijgen.

Kortom ik ben opzoek naar een multi effect die redelijk overeen komt met een analoog pedaal ( vooral de overdrive en distortion )

en gebruiksvriendelijkheid vind ik ook erg belangrijk.

FX Loop, 4 cm cable method,tweaken enz enz. dat is niet voor mij bestemd.

Heb zelf een Boss gt8 gehad en deze was voor mij veel te ingewikkeld.

Zelf zat ik aan een TC Electronic nova system te denken.

Mijn budget zit zo rond de 550 a 600 euro.

Alvast bedankt !!!

Ijselrobo 07
31 januari 2012, 20:54
zelf heb ik een Digitech RP300R Artist en een Blackstar HT-Dual. de digitech gebruik ik voor de flanger, chorus, reverb (heeft de JTM45 niet), wah en alle andere effecten. de HT-Dual gebruik ik voor de overdrive, omdat dat gewoon veel beter klinkt (zeker met die buis erin).
bij de digitech was het effe (heel eigenwijs zonder handleiding) effe kloten en uitzoeken hoe alles werkt, maar opzich is het best te doen, terwijl je -als je het apparaat voor het eerst ziet- gaat brainstormen over "hoe moeilijk" zoiets werkt.

josan
31 januari 2012, 22:46
Korg ax3000g. Nieuw 170,00. Tweedehands van MP 90-100 euro. Voldoet precies aan jouw wensen. Ik had hem, heb hem verkocht en een jaar later weer gekocht om precies de redenen die jij noemt.
Als je hecht aan buizen kun je ook de Vox-variant van de ax3000g kopen, Tonelab LE. Zit op MP tussen de 150-200 euro.

The Unforgiven
1 februari 2012, 05:44
Ik zou inderdaad voor die Nova System gaan. Naar wat ik gezien heb niet zo moeilijk om in te stellen, en hij heeft een analoge overdrive.

Swaag
1 februari 2012, 11:11
Ik heb sinds een paar weken een Nova System (Limited Edition, is nog verkrijgbaar in de UK voor 415 pond) hier staan, en ik moet zeggen: jaren eerder aan moeten beginnen.
Klank is perfect, en het werkt op zich als losse pedalen maar dan compact behuisd.
Zet je 'm in presetmode dan heb je de extra's van de voorgewerkte presets, en ik ben met name blij met die The Edge sounds die ze erin gezet hebben.
Bij Thomann kost een Nova System 385,- en dan kan je op de TC Electronic site tegenwoordig de extra presets van de Limited Edition downloaden.

Buzzel
1 februari 2012, 11:58
Ik heb zelf geen ervaring met de Nova system, maar als je naar de specificaties kijkt lijkt het perfect voor jou. Niet te veel knoppen en een anologe drive :)

JohnLord
1 februari 2012, 12:11
Als je niet teveel effecten gebruikt zou ik losse pedalen juist als goed en simpel omschrijven :stop:

Swaag
1 februari 2012, 12:45
Ja en nee. Ik heb op mijn gigboard zo ongeveer hetzelfde zitten als dat de Nova System kan doen. verschil is voor mij dat ik nu met de NS in de bijbehorende schoudertas nog 2 kilo loop te sjouwen aan effecten ipv een kilo of 10 met dat gigboard.
Daarnaast ben ik niet meer aan het tapdansen (drive aan, delay uit, ander kanaal, door naar de chorus....), maar gewoon de juiste preset kies.
Mocht ik opeens iets improviseren, dan kan dat, want dan zijn de onafhankelijke effectsecties te schakelen.

jaguwar
2 februari 2012, 13:42
Ik speel nu over losse pedaatjes en wil graag over stappen naar multi effects.
Vaak speel ik kleine gigs en dan is het makkelijk als ik alles in 1 heb.
Nu zijn er zoveel multi effecten die A digitaal klinken B je een opleiding moet volgen om er een goed geluid uit te kunnen krijgen.
Kortom ik ben opzoek naar een multi effect die redelijk overeen komt met een analoog pedaal ( vooral de overdrive en distortion )
en gebruiksvriendelijkheid vind ik ook erg belangrijk.
FX Loop, 4 cm cable method,tweaken enz enz. dat is niet voor mij bestemd.
Heb zelf een Boss gt8 gehad en deze was voor mij veel te ingewikkeld.
Zelf zat ik aan een TC Electronic nova system te denken.
Mijn budget zit zo rond de 550 a 600 euro.
Alvast bedankt !!!


Ik heb op mijn gigboard zo ongeveer hetzelfde zitten als dat de Nova System kan doen. verschil is voor mij dat ik nu met de NS in de bijbehorende schoudertas nog 2 kilo loop te sjouwen aan effecten ipv een kilo of 10 met dat gigboard.
Daarnaast ben ik niet meer aan het tapdansen (drive aan, delay uit, ander kanaal, door naar de chorus....), maar gewoon de juiste preset kies.
Mocht ik opeens iets improviseren, dan kan dat, want dan zijn de onafhankelijke effectsecties te schakelen.

hoe langer ik met losse pedalen aan het spelen ben, hoe meer ik deze redenering begin te begrijpen. ik hou nog altijd van pedaaltjes, van hun klank en van het feit dat je ze kan afstellen of zelfs wisselen zoals je zelf kiest.

maar gisteren bijvoorbeeld heb ik de hele dag thuis zonder problemen met mijn plank gespeeld, meegenomen naar de repetitie en na een half uur plots geen klank meer. dan ben je dus een kwartier zoet met zoeken naar de boosdoener - is het de voeding, ergens een stroomkabeltje kapot, of toch een pedaal die het niet meer doet? als je dan die boosdoener hebt gevonden, kun je de rest van de avond dat effect niet meer gebruiken en klinken je partijen ook helemaal nergens meer naar. daar gaat die ontspannende repetitie...

het enige wat me nog tegen houdt om een deftige multi effect te kopen, is - komt-ie - het budget. voor een gebruiksvriendelijke en goed klinkende ben je toch al gauw meer dan 250 euro kwijt, zelfs tweeedehands. dus laat het zeker hier even weten als je iets gevonden hebt!