PDA

View Full Version : Nooit te oud om te leren?



Richsolo
31 januari 2012, 18:47
Hallo iedereen,

Ik heet Rich en ben ben 60 jaar en sinds 6 maanden geniet ik van mijn pensioen. Ik heb altijd al willen gitaar spelen, maar het leek mij zo moeilijk en tijdrovend dat ik er nooit aan begonnen ben, maar nu dus wel. Ik naar een pracht van een muziekwinkel bij ons in de stad Sint- Niklaas, en heb me laten adviseren voor de aankoop van mijn eerste gitaar. Ik heb een Washburn WD10N pack gekocht. Ben nu 3 dagen bezig en vangaad ben ik gestart met een cursus via internet. Maar ohhhh wat is het moeilijk en wat doen mijn vingers zeer. Maar dat zal wel beter worden naarmate ik elke oefen. Ik ben nu bezig met de eerste akkoorden : D, G, en A. Mijn grootste probleem is, hoe zet je je vingers meteen goed ZONDER een ander snaar te raken. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dat vlug kan leren want die snaren staan zo dicht op elkaar. Ik heb gewone vingers, niet echt dik of zo, maar het lukt me maar niet. Is dit normaal? Hebben jullie tips? Hoedanook, ik ga gewoon verder ondertussen. Bedankt alvast voor de tips.

Groeten, Rich

terrasbeest
31 januari 2012, 18:57
31-03-1952, vriend:ok:

Gewoon geduldig blijven oefenen. Welke internet cursus is dat ?

Rizz
31 januari 2012, 19:26
Geef het een paar weekjes ofzo, pijn in je vingers zal je nog wel even hebben en je vingers in 1 keer goed neerzetten, tja, kwestie van techniek.. Probeer je vingers zo rechtop mogelijk te zetten.. Nagels kort! Oh ja, en je gitaar rechtop op je been. Als je 'm gaat draaien om het beter te kunnen zien, ga je voor gaas en maak je het jezelf onnodig moeilijk. plaats je hand zo, dat het het makkelijkst voelt.. Het is in het begin vooral even zoeken naar de juiste positie...

D en G zijn trouwens niet de makkelijkste om mee te beginnen.. Probeer 's een Emineur en een Amineur, die zijn wat makkelijker en kunnen ervoor zorgen dat je niet te snel opgeeft.

Voor de rest welkom! En natuurlijk ben je nooit te oud om te leren! Advies kan je altijd nog vragen..

Groeten,
Richie

Richsolo
31 januari 2012, 20:26
31-03-1952, vriend:ok:

Gewoon geduldig blijven oefenen. Welke internet cursus is dat ?

leergitaarspelen.com

terrasbeest
31 januari 2012, 20:30
Pfff, weet niet hoor....

Dit al eens gezien ? ( gratis bovendien )

http://www.justinguitar.com/

Luca P
31 januari 2012, 21:04
Welkom!
Wat een uitdaging.
Tips?
Misschien is een muziek leraar in de arm nemen het verstandigst.
Niet voor mij, want ik heb een redelijk gehoor en ben lui in lezen..:)
Ik begon te spelen met de nummers die ik leuk vond. Komt goed uit dat ik een brede smaak heb.
Mijn ouders hadden vroeger veel country muziek in huis (Jippie, veelal 3 akkoorden schema's)
Dus die begon ik te leren. En ook muziek van The Everly Brothers, Cliff Richard(60's), Beatles, Rock n Roll en zelfs wat 50's Les Paul muziek.
Daarna kwam de muziek uit mijn jeugd jaren aan de beurt de 70's.
Eigenlijk probeerde ik alles te spelen wat ik leuk en goed vond. Van Abba, ELO tot de Carpenters, ja ja..
Zelf ben je opgegroeid met de jaren 60 muziek, dus daar ligt zat inspiratie.
Of ga je op de klassieke toer?
:P
Doordat je veel nummers gaat leren herken je ook akkoorden schema's.
Op een gegeven moment weet je:
Een nummer in C, daar hoort bij een F en G.
In A hoort bij een D en E.
Bij G een C en D.
Die akkoorden reeks vind je terug in de Rock n Roll, Country en Blues.
Don't worry about zere vingers.
Dat gaat steeds makkelijker. Ik durf te wedden dat je nu al meer kan spelen dan 3 dagen geleden.

Richsolo
31 januari 2012, 23:55
Bedankt allemaal. Opgeven staat niet in mijn woordenboek. Ik wil en zal gitaar kunnen spelen hehe.

Terrasbeest, ook bedankt voor de zeer goeie tip. Ik heb daar echt veel aan.
Wat vinden jullie trouwens van mijn gitaar? Is het een goeie om te leren?

Greetz, Rich

RogerRabbit
31 januari 2012, 23:58
Welkom Rich!

Leuk dat je nu je wat meer tijd hebt, het toch aandurft om gitaar te willen spelen.

En die dingen waar je nu tegen aan loopt: zere vingers, vingers die niet de juiste figuren willen maken voor de akkoorden etc, dat hebben we allemaal gehad!

Ik ging ook internet op ter bevestiging of het wel normaal was dat die vingertopjes zo verrekte veel pijn deden en in een later stadium of het wel normaal was dat ik zo ontzettend veel moeite had met het F barré akkoord.

Wees geduldig en blijf vooral doorgaan.

Duhsjaak
1 februari 2012, 13:39
Hi
Welkom!
Lekker blijven proberen met dat ding. Komt heel vaak toch nog redelijk goed resultaat uit.

Ik heb een Washburn, maar dat is een plank, dus vergelijken hebben we niet veel aan.

Als je er stiekum geen heil meer in ziet (dat is wat anders dan opgeven hè?) dan geef je aan mij een persoonlijk bericht (een zogenoemd PMmetje) en dan leer ik het jou op mijn manier.

Op onze leeftijd (je bent een jonkie ha, wat dacht je dan) moeten we de pretenties laten vallen en mikken op maximaal plezier.

Life's great!
Vriendelijke groet, Gus

ghost-rider2006
1 februari 2012, 14:08
zo zo prive les haha

Gewoon doorzetten

Sjaak goed bezig altijd he

Richsolo
2 februari 2012, 19:05
Hi
Welkom!
Lekker blijven proberen met dat ding. Komt heel vaak toch nog redelijk goed resultaat uit.

Ik heb een Washburn, maar dat is een plank, dus vergelijken hebben we niet veel aan.

Als je er stiekum geen heil meer in ziet (dat is wat anders dan opgeven hè?) dan geef je aan mij een persoonlijk bericht (een zogenoemd PMmetje) en dan leer ik het jou op mijn manier.

Op onze leeftijd (je bent een jonkie ha, wat dacht je dan) moeten we de pretenties laten vallen en mikken op maximaal plezier.

Life's great!
Vriendelijke groet, Gus

Hoi Gus,
Wat bedoel je met "een plank" ?

ghost-rider2006
2 februari 2012, 19:12
stuk hout,, gitaar plank
niet zo een beste dus

Rizz
2 februari 2012, 20:34
stuk hout,, gitaar plank
niet zo een beste dus

Ik denk eerlijk gezegd dat Gus een electrische gitaar bedoeld en dat het daarom geen vergelijk is.. ;) TS speelt immers op een akoestische Washburn...

rjm
2 februari 2012, 23:50
rjm's vrouw hier. Ik ben ook pas op mijn 50ste begonnen met gitaar spelen. Het vraagt gewoon oefeningen en geduld. Ik had nooit gedacht dat ik kon leren akkoorden wisselen, maar ik bleef oefenen en ik vind gitaar spelen leuk. Voor mij de moeilikste zijn de barre akkoorden en ook akkoorden waar je moet niet alle 6 snaren aanraken. Het is echt een kwestie van oefenen. Toen ik begon eerst te leren en was na een paar maanden gefrustreerd dat het duurt zo lang mij iets te leren had een andere gitarist tegen mij gezegd, 'je moet minstens een jaar spelen voordat je kan beslissen of het lukt jou wel of niet. Gitaar spelen lijkt makkelijk maar daar komt veel bij kijken.'

terrasbeest
3 februari 2012, 00:07
Het allerbelangrijkste is plezier beleven aan het spelen, en dat doe je door 'liedjes/ nummers ' te spelen.
Het probleem daarbij is dat je niet vooraf weet wat je aankunt en wat niet.
Op de site van Justin ( zie link in eerdere post ) staan niet enkel video's over basistechnieken en weetjes, maar ook eenvoudige nummers die met een basistechniek best te doen zijn.

Gitaar is idd niet makkelijk, maar het is wel een instrument waar je met een minimum aan kennis eenvoudige dingen kan spelen. Voorwaarde is dat je voldoende oefent.