PDA

View Full Version : In dubio - Axe Fx



Aikara
31 januari 2012, 16:30
De titel zegt het al: ik zit in dubio of ik over wil stappen naar een Axe Fx.
Over m'n huidige set (zie sig) ben ik in principe heel tevreden. Ik ben me nu echter aan het afvragen of een Axe fx misschien nog beter bij mijn wensen past.

Zoals ik al zei ben ik over m'n huidige set-up tevreden. Vooral de sound is voor pakweg 80% van de dingen die ik speel (in een symfonische metalband) heel geschikt. Grote nadeel vind ik echter het gesjouw. Twee bijkomende voordelen van de Axe Fx zijn ten eerste het rechtstreeks op kunnen nemen en ten tweede is de Axe Fx wellicht wat breder inzetbaar (voor die overige 20% van m'n 'repertoire').

Ik ben nu een paar mogelijkheden aan het overwegen:
- een nieuwe Axe Fx 2 (of een tweedehands Axe Fx Ultra?) ter vervanging van m'n Engl pre-amp en G-major. Plan is dan om de Axe Fx in een 2HE unit te stoppen en de VHT samen met de Samson powerunit in een 3He unit.
- Een tweede mogelijkheid is om naast m'n preamp ook m'n cabinet te vervangen door een Atomic FR cab.
- Als ik nog een stapje verder ga kan ik ook m'n VHT (Fryette) poweramp vervangen door een solidstate poweramp. Op die manier kan ik wellicht nog wat budget vrijspelen voor een MFC101 Midi Footcontroller. Daarnaast scheelt dat ook nog wat kilo's.

Waar ik vooral bij de laatste twee mogelijkheden een beetje bang voor ben is dat het ten koste gaat van m'n sound tijdens optredens. Ik speel in een Symfonische metalband en daarbij is een strak, zwaar geluid eigenlijk een vereiste.

Hoe schatten de Axe Fx deskundigen vooral dat laatste in? Lever ik verder met een solid state poweramp veel in (qua geluidskwaliteit) tov buizen? Is een Axe Fx 2 de meerwaarde tov een tweedehands Axe Fx Ultra waard? (mezelf kennende wil ik helaas toch weer per se het nieuwste en het beste). Hoe verhouden die FR cabs (2x12) zich tot een 4x12 cabinet? Hopelijk kunnen jullie wat inzichten bieden.

Arvoitus
31 januari 2012, 17:06
Hier is een link naar een youtube channel van een kerel die een hoop Axe-FX video's heeft die op metal gericht zijn: http://www.youtube.com/user/fearedse#grid/user/01AB6609722F6C32

Zitten verschillende video's tussen met het directe signaal uit de Axe-FX (in een mix, en alleen de losse gitaartrack) en sommige die met een microfoon zijn opgenomen.

Live gebruikt hij ook een Axe-FX met redwirez impulses dacht ik.

herrieman
31 januari 2012, 21:04
Aikara,

Waar zit je en waar kan het hard?

Groet,

Herman

Aikara
31 januari 2012, 23:42
Aikara,

Waar zit je en waar kan het hard?

Groet,

Herman

Die moet je toch even uitleggen geloof ik... ;)

Ik heb vanavond wederom een hoop topics doorgespit. Met name over het optreden met een axe-fx. Ik ben eigenlijk wel overtuigd van de kwaliteiten van de Axe Fx voor studio/opname gebruik. Maar met betrekking tot het live verhaal heb ik het 'plaatje' nog niet helemaal duidelijk.

Als ik het goed begrepen heb kan de Axe Fx tijdens optredens het beste via de PA uitversterkt worden. Voordeel daarvan is dat je niet afhankelijk bent van een geluidsman, maar dat je geluid klinkt zoals jij het bedoeld hebt. Nadeel is dat je het 'blaas' effect van een 4x12 mist. Dus heel basaal geredeneerd: het geluid is er wel, de feel niet?

Ik ben voor mezelf eens nagegaan hoezeer ik dat laatste ga missen. Ik zit in een symfonische metalband (als enige gitarist) en daarbij vormt de gitaar onderdeel van het hele bandgeluid. De gitaar is dus minder prominent aanwezig als bij bijvoorbeeld een thrash metal band, maar heeft vooral een dragende functie. Als ik heel eerlijk ben denk ik daarom dat het gemis van dat 'blaas' effect wel mee zal vallen. Ik weet niet of ik daarmee in de goede richting denk?

Wat is eigenlijk het nut nog van een poweramp+cab (al dan niet een frfr cab) als de Axe Fx via de PA versterkt wordt? Ik neem aan dat opnames in de studio (we gaan binnenkort onze eerste plaat opnemen) het beste kan via de mogelijkheden die de Axe Fx biedt om rechtstreeks op een pc op te nemen?

Wellicht een paar domme vragen, maar het is me allemaal nog niet helemaal duidelijk ;)

edje kadetje
1 februari 2012, 00:10
volgens mij is het beroende 'blaaseffect' vooral voor de gitarist zelf.
Het publiek hoort het opgenomen signaal van de cab, de rest van de band en de geluidsmensen ergeren zich volgens mij of interesseert het niet.

Dus als je zelf buiten het blaaseffect kan, dan kan de axefx volgens mij goed werken. (Uiteraard alleen als wat je uit de PA hoort komen van de axe fx van dezelfde kwaliteit is als wat eruit de PA komt nadat je je cab hebt gemiced.)

hole
1 februari 2012, 00:15
Nadeel is dat je het 'blaas' effect van een 4x12 mist.

Als ik heel eerlijk ben denk ik daarom dat het gemis van dat 'blaas' effect wel mee zal vallen. Ik weet niet of ik daarmee in de goede richting denk?
Jawel



Wat is eigenlijk het nut nog van een poweramp+cab

Staat stoerder...maar functioneel geen toevoegde waarde.

Ik speel ook direct in (wel in een wat minder stevig genre), werkt meer dan prima (je moet wel goede monitoring hebben natuurlijk)

herrieman
1 februari 2012, 10:05
Die moet je toch even uitleggen geloof ik... ;)

:crazyhappy: Kan inderdaad suggestief gelezen worden.. Foutje.. Bedankt..

Advies: Weet waar je aan begint en al helemaal als je huidige setup bevalt.

Yek1
1 februari 2012, 11:02
Een kopietje van een berichtje dat ik aan iemand stuurde. Omdat het ook hier missch van pas komt.


-----

Ik heb het allebei gedaan: FR monitors, en poweramp/speakers.

2 belangrijke vragen:

1) Treed je meestal op met een PA?
2) Vind je het belangrijk om presets met verschillende amps te hebben waarbij je ook de cab sims wilt gebruiken die bij die amps passen?

ad 1) Een poweramp+git.speaker zijn lekker als je repeteert, of als je jouw geluid direct het café in wilt blazen. Hoe goed FR monitors ook zijn, ze "voelen" nmm niet even lekker als de "punch" van een echte gitaarspeaker als je op een paar meter staat. Maar als je meestal met een PA speelt, dan wil je vooral horen hoe jouw geluid de PA uitkomt, en dan zijn FR monitors ideaal want die geven het geluid weer zoals dat ge-close-mic'd is (met jouw instellingen op de Standard). FR monitors zijn ook prima vervangers van studiomonitoren thuis.

ad 2) Stel dat je een Dr.Z preset wilt hebben met de daarbij passende G12H30 en Alnico Blue cab sims, dan kan dat op de Axe-Fx. Een (goede) FR monitor kan dat ook ook goed weergeven. Stel nu dat je geen FR mionitor maar gitaarcabinet met V30 gebruikt. Dan kun je de cab sims niet gebruiken, en klinkt die Dr Z niet zoals ie authentiek zou klinken. Dat is de trade-off...

Er is een tussenweg en dat is een gitaarcabinet met een EVM 12L speaker. Ik heb er twee (eentje staat te koop). Een aantal mensen gebruikt de EVM mét cab sims. Dat kan omdat het een speaker is met een redelijke vlakke freq.weergave, en wat met meer hoog dan andere speakers. Ik heb 'm overigens altijd zonder cab sims gebruikt. Anderen (Herrieman bijv.) gebruikt 'm mét cab sims.

Wat betreft FR monitoring heb ik heel wat gehad: dB M12+, Atomics, FBT Verve 12ma, QSC K12. De K12 bevalt zonder twijfel het beste. Staat trouwens ook te koop.

Ga niet voor de huidige Atomic cab/wedge. Als je er maar eentje hebt, heeft ie zeker onvoldoende power. Je hebt er dus min. twee nodig en da's onhandig en te duur.

Als je jouw set vervangt door een Axe-Fx (als je kán kiezen, ga dan voor de II, die is wel héél goed geworden als je 'm vergelijkt om Standard/Ultra), met een Matrix GT800FX, dan is alles veel lichter en handiger. Je hebt geen Samson meer power-unit nodig. De ambient geluiden die je met de Axe kan maken, zijn overweldigend.

Welke speaker je dan gebruikt, is punt van discussie zoals hierboven aangegeven. Een normale speaker / EVM, of een passieve FR monitor. Omdat je het echt over het bandgeluid hebt, ga ik ervan uit dat je het ook hebt over repeteren en zo (oftewel "in-the-room" geluid), en dan heeft een normale speaker denk ik wel de voorkeur.

Óf: test de Kemper. Voor een deel dezelfde voordelen / nadelen als de Axe, goedkoper en iets gemakkelijker om mee te werken, maar ook veel minder effect-mogelijkheden.

DemolitionColorScheme
1 februari 2012, 11:12
Staat stoerder...maar functioneel geen toevoegde waarde.

Ik speel ook direct in (wel in een wat minder stevig genre), werkt meer dan prima (je moet wel goede monitoring hebben natuurlijk)
Nou, nee, ik speel ook met een ULTRA live met daarbij een Peavey 50/50 en een Koch TS212 cab. De reden daarvan is omdat DI in sommigen plaatsen waar ik speel niet handig is. Niet elke venue heeft dezelfde PA. Er zijn, naar mijn mening, teveel variabelen om altijd DI te gaan. Fijn zou het zijn, dat wel, maar op deze manier heb ik qua diversitieit nogsteeds een stuk meer opties dan een reguliere amp setup.

Daarbij, een poweramp + cab setup is altijd anders dan DI in, vooral als we het over live gebruik hebben. Ik houd persoonlijk wel van die in-the-room feel. Voor opnames gebruik ik hem gewoon DI.

Aikara
1 februari 2012, 12:12
Een kopietje van een berichtje dat ik aan iemand stuurde. Omdat het ook hier missch van pas komt.



Thanks, dat was een verhelderende post! Naar aanleiding daarvan heb ik nog weer een aantal conclusies getrokken. Voor mij is vooral je eerste punt van belang. We zullen met onze band overwegend gaan optreden in zalen met een PA. Wat dat betreft heb ik dus geen poweramp met cabinet nodig om een café te vullen met geluid.

Je tweede punt is voor mij minder van belang: ik streef niet naar een precieze kopie van een bepaald geluid. Ik wil een eigen geluid (al dan niet geïnspireerd door anderen). Maar ik vind het dan wel weer een toegevoegde waarde om dat eigen geluid op veel verschillende aspecten in te kunnen stellen. Dus in die zin zou ik de cab sims wel willen gebruiken.

Ik krijg steeds meer een beeld hoe ik een Axe Fx zou willen gebruiken. Sowieso gaat het om de Axe Fx II aangezien deze een ingebouwde audio interface heeft, en de ultra niet (tenminste, zo heb ik dat begrepen).
Om thuis te oefenen/klooien/muziek schrijven wil ik de Axe aansluiten op een FR cab. Daarbij zat ik in eerste instantie te denken aan de Atomic powered wedge. Maar ben naar aanleiding van je post ook naar die QSC K12 aan het kijken. Heb ik daarvoor nog een aparte poweramp nodig, of kan de Axe daar rechtstreeks op aangesloten worden?

Voor opnames wil ik de Axe via DI aansluiten.

Voor repetities maakt het me eigenlijk niet zo heel veel uit. Ik speel nu in de studio/repetitieruimte op een ENGL-combo van daar, en dat gaat wat mij betreft goed genoeg.

Live zou ik de Axe via de PA willen gebruiken. De FR cab die ik thuis gebruik zou ik dan als floormonitor gebruiken.

Zitten aan deze werkwijze nog uitgesproken voor- of nadelen? Mis ik nog iets?

hole
1 februari 2012, 12:19
Als je redelijke (studio)monitors hebt thuis, dan hoef je alleen voor thuisspelen echt geen floormonitor te kopen (sowieso zou je die dan 2 moeten hebben als je stereo wilt spelen)

Analie-G
1 februari 2012, 15:11
Hoi,
Gezien je huidige setup en hetgeen je wilt , kan je makkelijk overstappen naar de Axe 2 ....zou de Ultra dan niet nemen :)
- ten eerste je huidige setup : dit zal door de PA makkelijk of nog beter gaan klinken met de Axe , alles AFHANKELIJK van je eigen vaardigheden mbt programmeren etc....
- scheelt aardig wat sjouw werk , helemaal als je helemaal Full range gaat , ook op het podium..........ik doe dit zelf ook met mijn eigen rock / metal band....ik gebruik altijd de monitoren wat de PA bedrijf meeneemt voor oa. zang etc......heb er zelf eigenlijk nooit problemen mee ondervonden....krijg 2 monitoren , stereo blaast echt en een hele wijde sound !
Wel handig als je een vaste geluidsman hebt ! maar zelfs dan, kunnen de meeste geluidsmannen veel makkelijker overweg met een stereo DI , dan 2 guitar cabs GOED uit versterkeren , en dan echt een hele dikke nadruk op GOED uitversterken

- thuis programmeer ik gewoon op 2 simpele KRK6 monitoren , gewone normale kwaliteit.......komt bij mij tenminste altijd overeen met wat ik uit de PA hoor en op opnames etc...........

Dus al met al ga ik met 1 gitaar , 1 tas met Axe 2 en 1 tas met de midi controller naar een optreden en ben met 5 minuten opgesteld :)

Wel een belangrijk punt : het maakt mij niet uit of mijn sound altijd hetzelfde is , dit was het ook nooit met mijn vorige buizen setup............zolang ik mezelf hoor en de anderen ook , kan ik spelen wetende dat de PA sound dik vet is ....!

Succes,
A+

LordRiffenstein
2 februari 2012, 10:29
Als ik dit topic lees, dan zie ik voornamelijk iemand die een GAS-aanval heeft en hulp wil bij het rationaliseren van zijn GAS om de aankoop goed te praten. :seriousf: Niks mis mee, het overkomt ons allemaal :ok:

Je huidige setup is voor 80% prima voor wat je doet, stel dan eens de vraag wat er mis is met die set voor de andere 20%. Ik ken die E570, daar kan je toch behoorlijk wat vette sounds uitkrijgen. Wat mis je dan voor die 20% en waarom denk je dat er met de AxeFX wel te krijgen? Vergeet niet dat je bij aankoop van de AxeFX ook voor die 80% weer vanaf 0 zal moeten beginnen. Als je die AxeFX wil voor instant gratification, dan zou dat wel eens dik kunnen tegenvallen, je moet er sowieso tijd in stoppen om hem nr jou vingers/sound te tweaken.

Als je voor de all-in-one set KAN gaan, dan is het zeker het overwegen waard, anders moet je de echte voordelen en nadelen afwegen, blijf je met de power amp en cab spelen, dan vervalt bv het sjouw-argument.

Aikara
2 februari 2012, 11:17
Thanks voor de 'kritische' noot.
Mijn belangrijkste redenen om eventueel voor een Axe Fx te gaan zijn:
- uit praktische overwegingen
- de mogelijkheden om zelf op te gaan nemen via pc

Bijkomend voordeel voor mij is de diversiteit aan overtuigende geluiden die er uit de Axe te halen is. Ik ben het echter wel met je eens dat mijn preamp erg goed is, en dat er heel erg veel uit te halen is.

Het feit dat ik alles weer vanaf 0 op moet bouwen is voor mij niet zo'n nadeel en zelfs wel een uitdaging: lekker een beetje tweaken aan m'n sound.

Ik begin steeds meer overtuigd te raken eigenlijk: een Axe Fx 2 en voor thuis 2 studio monitoren erbij, en klaar ben ik. Wat Analie zegt (met 1 gitaar, 1 Axe en 1 midi pedaal naar een optreden) klinkt me als muziek in de oren (alhoewel het bij mij wel met een stuk of 5 gitaren is ;)) als ik daarbij qua soundkwaliteit niets tot misschien een klein beetje moet inleveren.

Als geld geen issue was dan kwam er gewoon een Axe bij, maar dat is helaas niet he geval. Ik denk dan ook dat ik m'n spullen binnenkort op marktplaats heb staan ;).

Sj03rd
2 februari 2012, 12:23
Als je het budget hebt, zou ik gewoon je spullen houden en die Axe kopen. Misschien eerst een Ultra, die zijn nu steeds goedkoper. Kun je kijken of je het iets vindt....Het is echt wennen. Als je met in ear speelt maakt het niet zo heel veel uit maar zonder in ear is het wezenlijk anders op het podium..! Voor thuis kun je dan lekker opnemen en bij grote gigs waar je wilt blazen neem je je 4x12 mee....
Later kun je altijd nog overstappen op een Axe II.... dat verschil in de Ultra en de II gaat niet uitmaken of je de feel zonder versterker gaat waarderen.

muziekschuur
2 februari 2012, 12:28
Opnemen via PC? Kan via Guitar rig. Is een stuk goedkoper dan een AXEFX.

Aikara
2 februari 2012, 12:42
Heb links en rechts anders gehoord dat de kwaliteit daarvan niet geweldig is. Ik vind de video's en geluidsfragmenten van Axe Fx gebruikers daarentegen zeer overtuigend klinken. Als ik lees dat bijvoorbeeld Petrucci een aantal stukken op de nieuwe CD van Dream Theater heeft opgenomen met de Axe Fx dan geeft dat wat mij betreft in ieder geval aan dat de kwaliteit van de Axe gewoon erg goed is.
Zijn daarnaast de mogelijkheden van de Axe Fx niet veel groter dan Guitar rig?

vincedepooh
2 februari 2012, 13:32
Ik neem mijn axe fx altijd mee naar de oefenruimte en speel daar over de monitoren. Het geluid is mooi maar zodra je op volume speelt met de band dan mis ik echt die punch. Ik had de axe fx ook een keer naar een Jam meegenomen (kleine zaal) en daar over de monitoren gespeeld ook hier was het geluid weer netjes maar ik vond het echt verschrikkelijk, voor mijn gevoel bleef er niets van mijn geluid over ook omdat er nog een andere gitarist was die wel over een amp speelde.
Ik ga nog wel eens naar die Jam en plug mijn axe dan in een Marshall (jvm) in de eindversterker. Heb hier speciale patches gemaakt zonder cab sims en eindsim. Op deze manier kan ik toch nog een beetje genieten van mijn axe.

In het live gebruik is de axe mij dus een beetje tegengevallen maar voor recording echt subliem, vergeet Guitar rig.

Yek1
2 februari 2012, 14:50
Zoals Anand aangeeft, gaat het spelen met de Axe over een of meer monitoren die naar jezelf zijn gericht, hartstikke goed. Ik heb vaak staan hard rocken op een podium met een of twee van mijn monitoren. Als backline-oplossing, waarbij het geluid ook de zaal instraalt, of bij repetities waarbij de rest van de band jou ook moet horen, verkies ik de methode van poweramp+gitaarspeaker. Die heeft inderdaad meer punch. Het ligt er dus maar aan wat je doel is.

Aikara
2 februari 2012, 15:38
@Vince, ik kan me inderdaad voorstellen dat wanneer je met een 2e gitarist speelt die wel via een 'normale' amp speelt dat je een beetje ondergesneeuwd raakt. Ik ben de enige gitarist in onze band, dus daar is dat probleem denk ik veel minder aanwezig, aangezien we dan allemaal (drums uitgezonderd) over de PA spelen.

Tijdens repetities speel ik op een combo van de studio/repetitieruimte dus daar heb ik dat probleem ook niet zo. Bovendien speelt onze drummer tijdens repetities op een electronisch drumstel, dus ons volume is zeer beperkt. Denk dan ook dat repeteren met de Axe over 1 of 2 monitoren ook geen probleem zou moeten zijn.

minoin
2 februari 2012, 15:53
Ik heb hetzelfde ook heel even overwogen, maar gisteren is mijn twijfel toch wel weggegaan.
De mannen van Periphery speelden in het voorprogramma van Dream Theater. Periphery speelde met 3 gitaristen (alledrie met custom made gitaartjes) over drie AxeFx's. En dat klonk als een scheet vergeleken met Petrucci over z'n Mesa rig. Ja, ik kan ook een legioen redenen opnoemen waarom dat zo was, maar ik denk dat een deel van de schuld bij de AxeFx lag. Bij symfonische metal moet je een flinke duw hebben en ik denk dat je dat uit een goed gemicte buizenamp wel gaat krijgen en minder makkelijk met een AxeFx.
Opname, sure. Live? No way.

Wat ik doe: Sjouwen en genieten. Anders een stereo Mesa 2x12 ipv een 4x12. Dan is het niet veel meer sjouwen dan een AxeFx.

DemolitionColorScheme
2 februari 2012, 21:24
Opnemen via PC? Kan via Guitar rig. Is een stuk goedkoper dan een AXEFX.
Bedankt voor die waardevolle toevoeging ...


Ik neem mijn axe fx altijd mee naar de oefenruimte en speel daar over de monitoren. Het geluid is mooi maar zodra je op volume speelt met de band dan mis ik echt die punch.
Dat is voornamelijk dan ook de feel factor. Dat is ook de grootste reden waarom ik live gewoon met poweramp en cab speel. Axe-FX tone, maar nogsteeds die 'live feel'.


Ik heb hetzelfde ook heel even overwogen, maar gisteren is mijn twijfel toch wel weggegaan.
De mannen van Periphery speelden in het voorprogramma van Dream Theater. Periphery speelde met 3 gitaristen (alledrie met custom made gitaartjes) over drie AxeFx's. En dat klonk als een scheet vergeleken met Petrucci over z'n Mesa rig.
Periphery is ook wel anders. Kan ook aan het geluid liggen. Periphery is vrij mid-ranged en daarbij spelen ze ook 7-string. Dat hele geluid is ook strak en gated, bijna klinisch. Ik denk dat dat geluid van Petrucci en Periphery van zichzelf al vrij anders is. Voor de rest: ik denk dat een gemicte cab sowieso al minder ballen heeft dan de meeste denken, er zit sowieso een natuurlijke low-end cut op veel van die dynamic mics (en nog maar niet te spreken van de plaatsing), dus, dat de Axe een andere feel-factor heeft, live, dat is zo, maar uiteindelijk zou dat geluid wat uit de PA komt hetzelfde kunnen zijn als een gemicte cab.

Yek1
2 februari 2012, 22:08
Omdat het ook over opnemen gaat, hier een clipje dat ik vandaag ff snel (5 min.) maakte voor iemand op het forum.

Axe-Fx > USB > Logic op Mac. Geen eq-ing enz. Had iets meer hoog in mogen zitten, maar ach...

http://members.ziggo.nl/alexandervanengelen/balance.mp3

dml
3 februari 2012, 05:59
Voor de rest: ik denk dat een gemicte cab sowieso al minder ballen heeft dan de meeste denken, er zit sowieso een natuurlijke low-end cut op veel van die dynamic mics (en nog maar niet te spreken van de plaatsing),

Zo waar, wat betreft de mic's. Ik snap ook niet dat iedereen maar blijft zweren bij de SM57. Ik neem altijd mijn eigen mic mee waarvan ik zeker weet dat 'ie het laag goed doorgeeft.

Yek1
3 februari 2012, 10:08
Voor de rest: ik denk dat een gemicte cab sowieso al minder ballen heeft dan de meeste denken, er zit sowieso een natuurlijke low-end cut op veel van die dynamic mics (en nog maar niet te spreken van de plaatsing)

Gelukkig wel. Mic'en/Mixen is de kunst van optimale plaatsing van instrumenten in het sonische spectrum, niet van harder/zacht en van veel bas in het gitaargeluid. Sinds ik het effect van het gebruik van low-cut en hi-cut ontdekte, ligt mijn gitaargeluid veel duidelijker in de mix, en is het ook steviger.

Aikara
3 februari 2012, 11:04
Ik heb hetzelfde ook heel even overwogen, maar gisteren is mijn twijfel toch wel weggegaan.
De mannen van Periphery speelden in het voorprogramma van Dream Theater. Periphery speelde met 3 gitaristen (alledrie met custom made gitaartjes) over drie AxeFx's. En dat klonk als een scheet vergeleken met Petrucci over z'n Mesa rig. Ja, ik kan ook een legioen redenen opnoemen waarom dat zo was, maar ik denk dat een deel van de schuld bij de AxeFx lag. Bij symfonische metal moet je een flinke duw hebben en ik denk dat je dat uit een goed gemicte buizenamp wel gaat krijgen en minder makkelijk met een AxeFx.
Opname, sure. Live? No way.

Wat ik doe: Sjouwen en genieten. Anders een stereo Mesa 2x12 ipv een 4x12. Dan is het niet veel meer sjouwen dan een AxeFx.


Tja, Meshuggah speelt live ook met de Axe Fx en die hebben toch zeker een dik geluid!

Zijn er misschien gebruikers die binnenkort een keer met hun band optreden in de buurt van Eindhoven? Kan ik eens gericht komen luisteren naar een Axe Fx in een livesituatie.

DemolitionColorScheme
3 februari 2012, 11:43
Gelukkig wel. Mic'en/Mixen is de kunst van optimale plaatsing van instrumenten in het sonische spectrum, niet van harder/zacht en van veel bas in het gitaargeluid. Sinds ik het effect van het gebruik van low-cut en hi-cut ontdekte, ligt mijn gitaargeluid veel duidelijker in de mix, en is het ook steviger.
Dat is mijn punt, dus. Die live feel heeft altijd meer 'ballen' gevoel dan een gemikte cab. Ik gebruik het zelf ook hoor, altijd een mate van low en hi-cut om de goede plaatsing te vinden (moet ook wel, in een 6-mans formatie met 3 gitaren, meerdere toetsen/samples).

hole
3 februari 2012, 12:00
Gelukkig wel. Mic'en/Mixen is de kunst van optimale plaatsing van instrumenten in het sonische spectrum, niet van harder/zacht en van veel bas in het gitaargeluid. Sinds ik het effect van het gebruik van low-cut en hi-cut ontdekte, ligt mijn gitaargeluid veel duidelijker in de mix, en is het ook steviger.

per patch PEQ, GEQ of algemeen de output equalizer?
Welke freqs gebruik je?

Yek1
3 februari 2012, 13:58
Op de II heeft het Cab block lowcut en hicut parameters, erg handig.
Lowcut/highpass) heb ik op 120hz -150hz staan, hicut/lowpass op 5.5-6 khz. Werkt ook voor FR monitoring.

minoin
3 februari 2012, 15:00
Bedankt voor die waardevolle toevoeging ...


Dat is voornamelijk dan ook de feel factor. Dat is ook de grootste reden waarom ik live gewoon met poweramp en cab speel. Axe-FX tone, maar nogsteeds die 'live feel'.


Periphery is ook wel anders. Kan ook aan het geluid liggen. Periphery is vrij mid-ranged en daarbij spelen ze ook 7-string. Dat hele geluid is ook strak en gated, bijna klinisch. Ik denk dat dat geluid van Petrucci en Periphery van zichzelf al vrij anders is. Voor de rest: ik denk dat een gemicte cab sowieso al minder ballen heeft dan de meeste denken, er zit sowieso een natuurlijke low-end cut op veel van die dynamic mics (en nog maar niet te spreken van de plaatsing), dus, dat de Axe een andere feel-factor heeft, live, dat is zo, maar uiteindelijk zou dat geluid wat uit de PA komt hetzelfde kunnen zijn als een gemicte cab.

Dat van je mics klopt wel, ik moet ook altijd goed op de plaatsing letten. Micen is sowiezo heel belangrijk. Maar Periphery klinkt op het album redelijk lomp en dik, live: not so much. Petrucci klinkt op het album niet altijd even dik, live: sick.
Een groot gedeelte zal aan de instellingen liggen en de geluidsman van Periphery was ook niet top.
En als ik live speel met mn Mesa rig (TriAxis, 2:90, G-system) dan heb ik met een SM57/Beta58 een heel erg dikke sound. Daar ben ik zeker van, die AxeFx blijft voor mij live (voor Prog/Power metal) niet overtuigend. Just my 2 cents...

tnijland
3 februari 2012, 18:38
Toch wel verassend deze conclusies. Ik vind zelf namelijk de mengtafel sound voor live gebruik het grote voordeel en vind thuis dat mijn buizen amp weer beter klinkt. Meestal zijn de buizen amps live maar matig uitversterkt (tenzij je zelf een hele goed cab/mic gebruikt).

prinspatrick
3 februari 2012, 20:32
De mannen van Periphery speelden in het voorprogramma van Dream Theater. Periphery speelde met 3 gitaristen (alledrie met custom made gitaartjes) over drie AxeFx's. En dat klonk als een scheet vergeleken met Petrucci over z'n Mesa rig.

Zeker niet de rol van de mixer onderschatten. Volgens mij DE belangrijkste man op een optreden. je klank kan nog zo goed zijn thuis en op het podium (lampen of digitaal, maakt niet uit), het is toch uiteindelijk de mixer die het verschil gaat maken.

apekop
6 februari 2012, 11:10
Ik heb hetzelfde ook heel even overwogen, maar gisteren is mijn twijfel toch wel weggegaan.
De mannen van Periphery speelden in het voorprogramma van Dream Theater. Periphery speelde met 3 gitaristen (alledrie met custom made gitaartjes) over drie AxeFx's. En dat klonk als een scheet vergeleken met Petrucci over z'n Mesa rig. Ja, ik kan ook een legioen redenen opnoemen waarom dat zo was, maar ik denk dat een deel van de schuld bij de AxeFx lag. Bij symfonische metal moet je een flinke duw hebben en ik denk dat je dat uit een goed gemicte buizenamp wel gaat krijgen en minder makkelijk met een AxeFx.
Opname, sure. Live? No way.
.

Ik dacht dat Petrucci toch ook live met een Axe fx speelt? er staat tenminste wel een foto op de site van Axe fx.
Verder vind ik je conlusies wel erg voorbarig ahv 1 optreden van twee totaal verschillende bands.

hole
6 februari 2012, 11:17
Petrucci gebruikt de Axe voor de effecten (volgens mij).

Aikara
6 februari 2012, 11:55
Tijdens live shows gebruikt hij de Axe Fx inderdaad voor effecten. Bij het schrijven van het nieuwste album van DT heeft hij de Axe gebruikt om demo's op te nemen. Hiervan is een (klein) gedeelte ook op het uiteindelijke album beland.

minoin
6 februari 2012, 12:12
Ik dacht dat Petrucci toch ook live met een Axe fx speelt? er staat tenminste wel een foto op de site van Axe fx.
Verder vind ik je conlusies wel erg voorbarig ahv 1 optreden van twee totaal verschillende bands.

Zoals Hole en Aikara al aangeven, gebruikt Petrucci alleen de effecten van de AxeFx live. Conclusies zijn gebaseerd op +16 jaar gitaar spelen (zowel in band, thuis als live), >10 buizenamps gehad, de nodige ampsimulators en >20 live optredens meegemaakt in de metal/prog/rock kant. Niemand hier heeft gelijk, maar op basis van mijn redelijke ervaring kan ik zeggen dat ik de AxeFx op prog metal front niet overtuigend vind. Ik weet dat ik mijn Mesa (mits juist gemiced) en Petrucci's geluid wel overtuigend vind. Ik wil ook wel een AxeFx om te oefenen thuis, maar live laat ik het aan mn Mesa over. Simple as that.

Als jullie de AxeFx allemaal willen gebruiken voor symphonische live-optredens, be my guest. Het maakt mij niet zoveel uit, maar er werd om meningen gevraagd en die worden dan gegeven.

polviggen
6 februari 2012, 12:43
dream theater zijn ook al jaren hun live geluid aan het perfectioneren, en hebben geld genoeg om een goeie geluidsman die hun door en door kent meer op tour te nemen, lijkt me wel normaal dat ze beter klinken dan hun voorprogramma.

meshuggah klinkt anders wel super live met hun modellers... Devin Townsend ook.

Aikara
6 februari 2012, 13:13
Als jullie de AxeFx allemaal willen gebruiken voor symphonische live-optredens, be my guest. Het maakt mij niet zoveel uit, maar er werd om meningen gevraagd en die worden dan gegeven.

En ik ben blij met je mening hoor, daardoor blijf ik kritisch nadenken/luisteren. Ik ben net als Pol wel geneigd te denken dat Periphery niet helemaal representatief is voor wat betreft live situaties met de Axe. De voorbeelden die Pol noemt had ik ook al bedacht. Beiden klinken live meer dan overtuigend met hun Axe Fx.
Maar nogmaals ik ben blij met kritische meningen, want daardoor blijf ik dat ook (enigszins ;)).

Analie-G
6 februari 2012, 14:09
Heren : al met al gaat het erom wat JIJ uit een bepaalde gear kunt halen met je eigen spel en geluid afstellen / programmeren............!

Ik ken genoeg mensen die met een bijv Mesa spelen en super klinken , terwijl een ander die met een Mesa speelt , echt bagger klinkt.........zelfde geldt voor Marshall : de meesten vinden het niks , terwijl de grootste gitaristen er mee hebben gespeeld en klonken als geen ander.............
De Axe FX is ook gewoon weer een ander gear , helemaal afhankelijk van wat JIJ ermee doet vanwege die enorme hoeveelheid keuze die je hebt en niet perse hoeft te gebruiken.............en natuurlijk voor alle soorten gear ben je afhankelijk van bepaalde factoren :

Buizenamps : goede mic techniek van je hopelijk vaste geluidsman etc.......,
Axe FX : goede programmeer techniek van de gitarist zelf en bijna een eitje voor de geluidsman in de zaal.............

Prog metal of niet metal of symphonic : ik heb ze allemaal gespeeld en ikzelf kan met de Axe FX veel meer en klink beter dan mijn oude gear :
Mesa Single Recto met 3 weg systeem van 3 Koch 12inch boxen met een 10 he rack waarin o.a de TC 2290 , Lexicon PCM70, Yamaha SPX90 etc etc zaten............

Dus kort verhaal hahahah : het gaat er nu helemaal om wat JIJ ermee kunt en de AXE FX is inmiddels zover dat het er allemaal inzit............evt kleine minpuntjes zul je altijd hebben , maar dat zul je ook met ieder ander bijv Mesa gear hebben met een 10 he rack met FX :
- zwaar sjouwen , bekabeling rack , moet vaak hard open gedraaid worden , kun je thuis niet makkelijk open draaien , opname mogelijkheden is lastiger , vaak maar een beperkte hoeveelheid karakter geluid.....

In ieder geval succes !
A+

Chiel
6 februari 2012, 18:20
Eindelijk een e-mail binnen. De Axe FXII is leverbaar over een weekje of 2. Hmmm, zit nu toch wel zwaar te twijfelen tussen de Kemper en de Axe. De Axe FXI was het niet voor mij omdat deze bij (de voor mij) vette sounds continu op 100% zat te pieken. Ik ga er vanuit dat dit met de Axe FXII niet meer het geval is. Echter, de Kemper wordt inmiddels verscheept met een hele vrachtlading aan vette profiles en kost een slordige 1000euro minder. Daarnaast kan ik mijn huidige amps capturen in de Kemper. Nog zwaar in dubio dus :???:.

ruezzz
6 februari 2012, 20:31
Eindelijk een e-mail binnen. De Axe FXII is leverbaar over een weekje of 2.
Me too! We lopen aardig synchroon geloof ik ;-) Ben benieuwd... Kemper lijkt me ook niet onaardig, maar die mist weer een aantal effecten die ik nou net wel weer nodig heb. En de Axe FX is in ieder geval in een 'handzaam' 19 inch formaat...

@Analie-G Volkomen gelijk...

apekop
7 februari 2012, 11:11
Heren : al met al gaat het erom wat JIJ uit een bepaalde gear kunt halen met je eigen spel en geluid afstellen / programmeren............!


exact! laat je niet leiden door hoe het bij andere klinkt...anders krijg je van die kort door de bocht conclusies. Er spelen zoveel andere zaken mee.

De Axe fx 2 vind ik persoonlijk een te duur apparaat om alleen thuis een beetje mee te oefenen. Dan kun je nog beter een 2e hands Axe1 of Ultra op de kop tikken lijkt mij.

minoin
7 februari 2012, 11:49
Heren : al met al gaat het erom wat JIJ uit een bepaalde gear kunt halen met je eigen spel en geluid afstellen / programmeren............!

Goeie post, mee eens. En chill dat andere meningen hier ook op waarde geschat kunnen worden. Zoals ik al zei; ik wil graag ook een AxeFx, maar niet ter vervanging van mijn Mesa.
Anyhow, vinden jullie het eigenlijk zoveel minder sjouwen? Minder zwaar kan ik me voorstellen, maar mijn TriAxis, 2:90 en G-system zijn bij elkaar maar 4 HE. Uiteraard heb je er dan nog een cabinet bij nodig, maar die zijn ook in verschillende formaten te vinden. Kabels in het rack zijn bij mij vervelender en ruis is moeilijker te bestrijden, maar de meeste kabels zitten vast in je rack. Daarnaast heb je een standalone amp die geluid maakt en dus ben je niet afhankelijk van een geluidsman in bijvoorbeeld kleine zaaltjes/op je kamer. Ok, geen geluidsman op je kamer, maar jullie snappen wat ik bedoel.

herrieman
7 februari 2012, 13:56
Ik snap je vraag niet helemaal. Sorry :-) En inderdaad chill voor ieder zijn mening!

herrieman
8 februari 2012, 11:39
Even ter informatie. Net van Ola Englund vernomen dat er een 19" Kemper aankomt. Exacte datum is er niet. Persoonlijk vind ik dit waanzinnig nieuws en betekent dit het einde van mijn FAS spulletjes.

Dus gewoon nog een paar maanden wachten en dan .........klaar.

Hier wat info over Ola: http://www.olaenglund.com/2012/02/08/kemper-profiling-amplifier/

harrie-beton
8 februari 2012, 12:24
Beetje vloeken: Ik heb een POD HD pro, de AXE staat wel op mijn verlanglijst. Een kemper niet. Op dit forum is te lezen dat die Kemper in theorie leuk is maar dat Line6 en Axe een betere benadering hebben.

herrieman
8 februari 2012, 12:31
Beetje vloeken: Ik heb een POD HD pro, de AXE staat wel op mijn verlanglijst. Een kemper niet. Op dit forum is te lezen dat die Kemper in theorie leuk is maar dat Line6 en Axe een betere benadering hebben.

Dan hou je toch je POD HD pro tot de 19" Kemper uitkomt. Betere benadering voor en door wie?
Lees en beluister dit maar eens: http://www.rig-talk.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=110372
Hoezo betere benadering?

ateng
8 februari 2012, 13:37
Wou net zeggen... door wie dan? Want volgens mij ben ik 1 van de weinige die de Kemper getest heeft en ik vind m geweldig!
Als de Kemper in een 19" formaat uitkomt dan komt ie zeker in mijn rack te hangen ;)
We spelen in ons band allemaal met in-ear dus is het voor mij sowieso ideaal... zowel de Axe als de Kemper. En voor in de studio helemaal super!

Maar zat zo te denken... het mooie van een 4x12 is natuurlijk de wapperende broekspijpen en vette punch op de bühne. Als ik op een groot podium speel dan doe ik meestal 1 oortje uit zodat ik toch mijn gitaarspeaker kan horen want een gemikte amp klinkt toch net iets anders dan je eigen cabinet... toch?
En als je nou een 4x12 monitor maakt in een bijv. 4x12 Marshall kast? Je Axe of Kemper > PA eindtrap of een HH V200 > 4x12 (of 2x12) monitor.

herrieman
8 februari 2012, 22:17
Maar zat zo te denken... het mooie van een 4x12 is natuurlijk de wapperende broekspijpen en vette punch op de bühne. Als ik op een groot podium speel dan doe ik meestal 1 oortje uit zodat ik toch mijn gitaarspeaker kan horen want een gemikte amp klinkt toch net iets anders dan je eigen cabinet... toch?
En als je nou een 4x12 monitor maakt in een bijv. 4x12 Marshall kast? Je Axe of Kemper > PA eindtrap of een HH V200 > 4x12 (of 2x12) monitor.

Schijnt inmiddels al te bestaan:-) Is namelijk gepresenteerd tijdens de laatste NAMM. Helaas geen parate kennis van de naam van de fabrikant. Dus even googelen.

ateng
9 februari 2012, 00:30
Schijnt inmiddels al te bestaan:-) Is namelijk gepresenteerd tijdens de laatste NAMM. Helaas geen parate kennis van de naam van de fabrikant. Dus even googelen.

Nah! Beter toch :)

Yek1
9 februari 2012, 00:38
For the record: als de profiling-methode de voorkeur heeft, doet de Axe-Fx binnenkort ook mee.

Fractal:

"FWIW, our own profiling will be available soon for the Axe-Fx II.
This will be the best of both worlds IMO.
There are advantages/disadvantages to both techniques:
The disadvantage to modeling is that the model is only as good as the cabinet IR and many people have no idea what cabinet to use with a model. There's also the issue of speaker interaction. Since the speaker is unknown, the interaction is an educated guess. If you want an exact replica of the amp/cab combination some adjustment of the speaker resonance parameters is required and many people aren't comfortable with those adjustments.
The disadvantage to profiling is you only get the amp at one setting. Also, the tone controls, etc. are not accurate and you have no idea where they were set when the profile was created.
After using both I still prefer modeling and can get better tones with modeling. For the plug-n-play types, profiling may be preferable.
I suspect there will be much gnashing of teeth from the anti-Axe-Fx crowd. As always, my goal is to give our customers what they want and the best possible product and experience possible."

Chiel
9 februari 2012, 09:00
"For the plug-n-play types, profiling may be preferable."

Ah! Een Kemper voor mij dus! :sssh:.

herrieman
9 februari 2012, 09:14
Goed voor de II eigenaren. Op zijn minst opzienbarend van een bedrijf die openlijk profiling als inferieure techniek bestempelde en deze zelfde techniek nu opeens omarmt.

En zoals bij elke techniek bestaan er inferieure en uitmuttende benaderingen. Dan heb ik toch meer vertrouwen in een bedrijf dat 4 jaar met de R&D van alleen deze profiling techniek is bezig geweest ipv een bedrijf die hun "profiling" vanuit concurrentieoverwegingen integreert en er waarschijnlijk 15 pagina's software knopjes bijleverd om de kromming van badkamer bij de buren goed in te stellen.

Overigens zit er geen microfoon ingang op de II wat weer betekent dat er alweer aan de III gewerkt wordt en waar je dus weer 9 maanden op mag wachten.

Dus modeling: AFX
en profiling: KPA

In iedergeval is de concurrentie goed los geslagen. Goed voor ons!

herrieman
11 februari 2012, 14:57
Leuke move van Cliff maar ik vind deze van Christoph net iets beter

http://www.kemper-amps.com/forum/index.php?page=Thread&threadID=3516

Moet Cliff toch nog even geduld hebben tot 2026 :seriousf:

herrieman
13 februari 2012, 19:25
De profiling keutel is door FAS, naar het schijnt, weer ingetrokken.

Yek1
13 februari 2012, 20:38
Hoezo....?