PDA

View Full Version : Advies over klassieke nylon gitaar 4/4



Shaggy
31 januari 2012, 14:31
Hallo,

Momenteel ben ik in de markt voor een klassieke gitaar. Ik heb al wat rondgekeken, vooral online en kwam nogal wat tegen waardoor ik toch wat advies nodig heb. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee op weg helpen.

Waar moet de gitaar aan voldoen;

- Spaanse gitaar MET cutaway
- 650mm mensuur
- massieve bovenblad (spruce of cedar maakt mij niet uit)
- nut width 48mm, minimaa; 46mm
- budget <400 euro


Ik heb een ortega rce145 op het oog maar ik maak me zorgen om de ondiepe body van 85mm. Is dat niet wat dun, zodat er weinig akoestiek vermogen in zit.

Zijn er nog andere aspecten die belangrijk zijn eventueel en waar kan ik nog meer naar kijken?

Rizz
31 januari 2012, 15:54
Hallo,

Momenteel ben ik in de markt voor een klassieke gitaar. Ik heb al wat rondgekeken, vooral online en kwam nogal wat tegen waardoor ik toch wat advies nodig heb. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee op weg helpen.

Waar moet de gitaar aan voldoen;

- Spaanse gitaar MET cutaway
- 650mm mensuur
- massieve bovenblad (spruce of cedar maakt mij niet uit)
- nut width 48mm, minimaa; 46mm
- budget <400 euro


Ik heb een ortega rce145 op het oog maar ik maak me zorgen om de ondiepe body van 85mm. Is dat niet wat dun, zodat er weinig akoestiek vermogen in zit.

Zijn er nog andere aspecten die belangrijk zijn eventueel en waar kan ik nog meer naar kijken?

Die ortega is vooral bedoeld om versterkt mee te spelen, dus heeftie minder diepte nodig.

Wat m vooral binnenschiet, is 1 waar ik laatst naar heb zitten kijken, is de Ibanez EWN30SYE. Heel mooi, exotic wood series.. Kan alleen nergens de breedte bij de nut vinden..

LaurentB
31 januari 2012, 17:39
Ik ken niet veel nylonsnarige gitaren met cutaway uit ervaring, maar test ze vooral. Nylon snaren hebben niet zoveel energie van zichzelf, dus het komt nauw met de bouw van de klankkast of er wel een goed geluid uit komt. Die met cutaway zullen somd specifiek op versterkt spelen gebouwd zijn, en men wil het bovenblad van dergelijke gitaren wel eens wat dikker uitvoeren om rondzingen te voorkomen, maar wat dus wel ten koste gaat van het akoestische geluid.

Watchmaker
31 januari 2012, 17:40
Een nylonsnarige gitaar met 48 mm topkam en cutaway is eigenlijk geen klassieke gitaar (meer). Plus, de snaaramplitude van nylon gaat problemen geven met 48 mm, en zeker bij 46. Ook zit je jezelf sneller in de weg met je vingers, juist omdat nylon snaren makkelijker "opzij" schuiven bij het zetten van je LH-vingers.

Is maar even tussendoor, niet wat je wil horen maar ik schrijf 't toch maar.

Muzieknono
1 februari 2012, 08:27
Ikheb zelf deze een poos gehad
http://www.cortguitars.com/_webapp_3846745/CEC5#
Fijne gitaar, maar aangezien ik het in de flamenco hoek zocht heb ik hem destijds weggedaan.
Mvgr. Dirk Jan :B

HenryCrun
1 februari 2012, 11:04
De Cort CEC 5 heeft een smalle hals (44,5 mm). Het is meer een western gitaar met nylon snaren dan een klassiek model.

mastermind
1 februari 2012, 16:05
Ik zou zeggen Martinez MCG80C CEF voor €*399,-. Mooie fishman element erop met veel mogelijkheden. Uitstekende gitaar voor het geld!

Shaggy
3 februari 2012, 21:52
Ik heb ooit eens een nylon met kut-awee bespeeld bij feedback welke heerlik speelde. Het had een n-widht van minder dan 52mm, dat weet ik zeker, het merk was meen ik rodriguez ofzoiets en kostte 700 euro. Veel te hoog voor mijn budget, maar hij speelde erg lekker en klonk precies goed. Ik zal wat concessies moeten met ca de helft aan budget en wil best op volume iets inboeten.

Dus 85mm is eigenlijk iets te dun nog? Dan hebben we de ortega rce131SN. Die is volgende kandidaat, wat zeggen jullie daarvan?

Rizz
3 februari 2012, 22:05
Ziet er leuk uit, mooie gitaar.. hoe hij speelt, geen idee.. Als je 'm ergens kan bespelen, doen! Akoestisch zal hij meer volume hebben dan die die andere ortega en ws "meer" geluid.. Heeft wel de nut die je wilt.. Die Ibanez (http://www.thomann.de/nl/ibanez_ewn30syent.htm?sid=c2d47d4da2e973002f2e0562 480d6e22) die ik voorstelde heeft trouwens een 46 mm nut..

Shaggy
3 februari 2012, 23:03
Ja, die EWN vind ik een bijzondere gitaar voor het geld en had ik eerder op het oog. Na het lezen van diverse reviews ben ik iets huiverig voor de "aparte" sound die het voortbrengt. Ik wil toch meer richting Spaans en die EWN schijnt een niet Spaanse geluid te produceren, naar wat ik gelezen heb erover.

Iemand een andere mening over die ibbie?

apekop
4 februari 2012, 11:40
Ik zou zeggen Martinez MCG80C CEF voor €*399,-. Mooie fishman element erop met veel mogelijkheden. Uitstekende gitaar voor het geld!

Martinez is een goede keuze. Cort zou ik afraden voor klassieke gitaren. Laatst een leerling gehad die een Cort had. De hals was zo plat achter, dat was echt geen doen. Nog nooit eerder zo gezien bij een gitaar. Een andere optie in deze prijsklasse is Alhambra (verschillende types). Of een oude Aria heb je voor minder dan 200 euro al.

Shaggy
4 februari 2012, 15:33
apekop, heb net gekeken naar Alhambra's. Ik heb inderdaad ook vaak goede Alhambra's in handen gehad en zag de cros-over modellen. Helaas zijn ze vrijwel allemaal 1000 euri + .. veel te hoog voor mijn budget :s

Shaggy
4 februari 2012, 15:43
.. misschien een ander puntje. Stel als ik over ga tot aanschaf van een gitaar van ca 400 eu, is het dan niet dat ik misschien snel erop uitgekeken raak en toch voor een gitaar met meer kwaliteit ga wat meer zou kosten ex verlies verkoop van de reeds aangeschafte nylon??

Nu ik die Alhambra zie denk ik dat die toch de shiznit is qua gitaar, enige obstakel is budget. Daar kan ik voor sparen maar ik heb "NU" GVD LAST VAN GAS!~!!! *&^(*&^*)&

apekop
4 februari 2012, 16:14
apekop, heb net gekeken naar Alhambra's. Ik heb inderdaad ook vaak goede Alhambra's in handen gehad en zag de cros-over modellen. Helaas zijn ze vrijwel allemaal 1000 euri + .. veel te hoog voor mijn budget :s

er zijn ook veel Alhambra's te krijgen in de lagere prijsklasse. Kijk hier bijvoorbeeld: http://www.casabenelly.nl/scripts/prodlist.asp?idCategory=4&musicstyle=&brand=1

Muzieknono
5 februari 2012, 08:37
Meestal kun je als je bij dezelfde zaak een andere gitaar koopt, je eerdere gitaar wel weer inruilen, het is maar wat je zelf wilt, als je nu al denkt dat je na verloop van tijd op een goedkopere gitaar uitgekeken raakt en je intussen wilt sparen voor een duurdere zou ik dit zeker even bespreken bij betreffende zaak.
Mvgr. Dirk Jan :B