PDA

View Full Version : Hoe moet je melodiëen schrijven?



Elly1989
31 januari 2012, 14:10
Hallo, ik ben een meisje van 22 en ik heb een vraag/probleem... Ik heb nooit enig muziekonderwijs gehad. Maar ik hoor ongeveer sinds mijn 13e muziek in mijn slaap, of tijdens het in slaap vallen, of vlak na het wakker worden. Maar ik vergeet het ALTIJD een paar minuten nadat ik wakker ben. Soms klinkt het simpel maar soms ook heel compleet. Ik hoor nooit nummers van begin tot eind, altijd ergens in het midden, maar sommige van die nummer klinken zo compleet dat ze direct op de radio zouden kunnen als er een manier was om direct uit mijn hoofd dingen op te nemen. Soms hoor ik iets op de piano, soms reggae/r n'b (ik haat die muziek), soms is het metal. Laatst had ik voor het slapen gaan een heleboel nieuwe dingen van Megadeth geluisterd en in mijn slaap hoorde ik muziek die net zo klonk, alleen was het nieuw. Het was niet zo dat ik de muziek in mijn slaap hoorde die ik had geluisterd, het was echt nieuw.

Maar het probleem is dus, ik kan die melodiëen onmogelijk vasthouden dus ze gaan allemaal verloren. Maar betekent dat horen van muziek dat ik er toch een bepaalde aanleg voor heb? Ik heb geprobeerd om bewust melodiëen in elkaar te zetten maar het lukt voor geen meter en dat voel ik me nogal een ezel. Als je muziek schrijft, zet je het dan bewust in elkaar of ontstaat het vanzelf in je hoofd? Als ik naar nummers luister zoals dit (http://www.youtube.com/watch?v=xa6dYGMcS38) hoor ik dat het best simpel in elkaar zit, maar ik heb geen idee hoe ik dit zelf ook kan doen.

Ik heb een elektrische gitaar gekocht en wil daarmee aan de slag gaan. Ik heb al wat geleerd bij een vriend en hij zegt dat het best goed gaat... Is 22 jaar niet te laat om aan gitaar te beginnen? Ik hoor altijd over mensen die op hun 12e zijn begonnen enzo.

Sorry als dit alles zielig klinkt, maar ik heb nooit iets met muziek maken gehad, ik LUISTER er alleen HEEL GRAAG naar... muzikanten waren voor mij altijd als een soort tovenaars die iets deden wat voor mij onmogelijk was. dus ik weet ook niks hoe dat muziek maken in zijn werk gaat. Dus ik vind het een beetje verwarrend allemaal. Kan iemand mij misschien vertellen hoe je ermee begon?

Ukeloeder
31 januari 2012, 14:22
Wanneer je van muziek noteren geen kaas hebt gegeten en toch wilt beginnen met je melodieën vast te leggen voor je noteren hebt geleerd;
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZDa6iy2469Sn26hIWoknZINJ7-0fVtOZXtGMpSkgLEy0mqcTQkpXItTEn

Verder zou ik zeggen, kijk eens naar het systeem van 'tabs' schrijven. Daar is hier en op google veel over te vinden.

O, op je 22ste beginnen met gitaar is NIET te laat. Nooit is wel te laat.

.slash.
31 januari 2012, 14:30
Paul mcCartney schijnt Yesterday te hebben geschreven na dat hij het tijdens het wakker worden in zijn hoofd hoorde!

Methoxy7
31 januari 2012, 14:33
Ik heb een elektrische gitaar gekocht en wil daarmee aan de slag gaan. Ik heb al wat geleerd bij een vriend en hij zegt dat het best goed gaat... Is 22 jaar niet te laat om aan gitaar te beginnen? Ik hoor altijd over mensen die op hun 12e zijn begonnen enzo.

Troost u, ik "speel" sinds mijn 25ste gitaar, maar heb op mijn 33ste besloten om toch maar eens gitaarles te gaan volgen ... :soinnocent:
Het komt wel goed met u! :rockon:

DemolitionColorScheme
31 januari 2012, 14:42
Wanneer je van muziek noteren geen kaas hebt gegeten en toch wilt beginnen met je melodieën vast te leggen voor je noteren hebt geleerd;
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZDa6iy2469Sn26hIWoknZINJ7-0fVtOZXtGMpSkgLEy0mqcTQkpXItTEn

Verder zou ik zeggen, kijk eens naar het systeem van 'tabs' schrijven. Daar is hier en op google veel over te vinden.

O, op je 22ste beginnen met gitaar is NIET te laat. Nooit is wel te laat.
Dit. Als je een melodie hoort, probeer hem dan te neuriën. Dus zorg dat je een voicerecorder/memorecorder bij je hebt.

Daarbij, als je iets wilt schrijven zonder ooit iets met muziek gedaan te hebben is dat moeilijk. Iedereen schrijft ook anders. Ik schrijf vanuit melodiën, anderen weer vanuit riffs. Probeer ook, als het niet lukt, de noten van je melodie te nemen, en dat op te nemen en probeer er dan met je gitaar overheen te spelen. Ga dus het fretboard af om te kijken waar de juiste noten zitten, dus, als je vals bent, ben je uit de toonsoort. Zo kun je een beetje langzaam dingen opbouwen.

piker
31 januari 2012, 14:59
Voor gitaar moet je toch al wel een beetje vlotheid in je vingers kunnen leggen om een melodie te spelen denk ik. Ik speel nogal eens een melodie die ik in mijn kop heb op mondharmonica.

Elly1989
31 januari 2012, 16:40
Hallo, bedankt voor de reacties. Ik zie ze nu pas want ik kreeg geen mail erover.

Ja, ik denk ook dat ik iets met muziek moet gaan DOEN en dat het dan getriggered wordt. Het is een beetje belachelijk om te verwachten dat je kant en klaren melodiëen in je hoofd krijgt. En ik heb die ervaring wel vaker in mijn leven, dat je iets nieuws maakt/ontdekt, niet door het helemaal te bedenken, maar door iets te doen.

Heeft iemand voor mij voorbeelden van gitaristen die na hun 20ste zijn begonnen?

sjoerd5
31 januari 2012, 16:41
Ja, Methoxy7.

Elly1989
31 januari 2012, 16:43
Ik bedoelde beroemde muzikanten.

Coolguy
31 januari 2012, 16:46
Ik bedoelde beroemde muzikanten.

Glenn Tipton was bijna 20. :crazyhappy:

piker
31 januari 2012, 17:10
Seasick Steve is ook pas doorgebroken op zijn 65ste ofzo! Plenty of time!!!

Trecion
31 januari 2012, 18:15
Zolang je geen tiener pop-punk gaat maken op je 30ste lijkt het mij niet veel uit te maken hoe oud je bent. Het gaat erom dat je muziek maakt die je zelf mooi vindt en dat je het leuk vindt om deze muziek te delen. Daarnaast moet je ook nog eens geluk hebben en zorgen dat je de juiste mensen ontmoet.

Sanderltd
31 januari 2012, 18:21
Als ik me niet vergis is die gast van Dragonforce, Herman Li, ook pas op hele late leeftijd beginnen spelen. Hij was sowieso 18+. Hij had wel op voorhand al muziek gestudeerd, dat dan weer wel.

Elly1989
31 januari 2012, 19:04
Nog een vraag, hoe komt het dat het geluid van elektrische gitaar zo verschillend kan klinken? Bijv in dit nummer van Bolt Thrower (http://www.youtube.com/watch?v=AzhoURAKoMA) klinken de gitaren heel anders dan in dit nummer van Gorgoroth (http://www.youtube.com/watch?v=xa6dYGMcS38)... hoe doe je dat?

Sorry als mijn vragen dom zijn, maar ik heb 0,0 ervaring met muziek, dus vandaar..

Stillborn
31 januari 2012, 19:15
Iedere gitaar klinkt anders, iedere versterker klinkt anders, ieder pedaal klinkt anders iedere microfoon klinkt anders, iedere opname klinkt anders, iedere gitarist klinkt anders...

Als je hierover een beetje gaat nadenken, ga je het logisch vinden dat 2 nummers qua sound soms compleet verschillend zijn.

Bismarck
31 januari 2012, 19:15
Wes Montgomery.

Begonnen op 19 jarige leeftijd met spelen. En die kon best een potje spelen. :soinnocent:

Trecion
31 januari 2012, 19:15
Je hebt allerlei soorten gitaren, gitaar versterkers en elementen en elk heeft zo zijn eigen geluid. Elke combinatie heeft dus weer een apart geluid en dan heb ik het nog niet eens over de invloed van de gitarist, de technieken en effecten.

edit: haha ik was al te laat

Elly1989
31 januari 2012, 19:27
Hm, oke. Volgens mij ben ik echt een n00b en moet ik gewoon beginnen met spelen en dan pas verder kijken.

Wat is een pedaal btw?

valentino
31 januari 2012, 19:27
Hallo, ik ben een meisje van 22 en ik heb een vraag/probleem... Ik heb nooit enig muziekonderwijs gehad. Maar ik hoor ongeveer sinds mijn 13e muziek in mijn slaap, of tijdens het in slaap vallen, of vlak na het wakker worden. Maar ik vergeet het ALTIJD een paar minuten nadat ik wakker ben. Soms klinkt het simpel maar soms ook heel compleet. Ik hoor nooit nummers van begin tot eind, altijd ergens in het midden, maar sommige van die nummer klinken zo compleet dat ze direct op de radio zouden kunnen als er een manier was om direct uit mijn hoofd dingen op te nemen. Soms hoor ik iets op de piano, soms reggae/r n'b (ik haat die muziek), soms is het metal. Laatst had ik voor het slapen gaan een heleboel nieuwe dingen van Megadeth geluisterd en in mijn slaap hoorde ik muziek die net zo klonk, alleen was het nieuw. Het was niet zo dat ik de muziek in mijn slaap hoorde die ik had geluisterd, het was echt nieuw.

Maar het probleem is dus, ik kan die melodiëen onmogelijk vasthouden dus ze gaan allemaal verloren. Maar betekent dat horen van muziek dat ik er toch een bepaalde aanleg voor heb? Ik heb geprobeerd om bewust melodiëen in elkaar te zetten maar het lukt voor geen meter en dat voel ik me nogal een ezel. Als je muziek schrijft, zet je het dan bewust in elkaar of ontstaat het vanzelf in je hoofd? Als ik naar nummers luister zoals dit (http://www.youtube.com/watch?v=xa6dYGMcS38) hoor ik dat het best simpel in elkaar zit, maar ik heb geen idee hoe ik dit zelf ook kan doen.

Ik heb een elektrische gitaar gekocht en wil daarmee aan de slag gaan. Ik heb al wat geleerd bij een vriend en hij zegt dat het best goed gaat... Is 22 jaar niet te laat om aan gitaar te beginnen? Ik hoor altijd over mensen die op hun 12e zijn begonnen enzo.

Sorry als dit alles zielig klinkt, maar ik heb nooit iets met muziek maken gehad, ik LUISTER er alleen HEEL GRAAG naar... muzikanten waren voor mij altijd als een soort tovenaars die iets deden wat voor mij onmogelijk was. dus ik weet ook niks hoe dat muziek maken in zijn werk gaat. Dus ik vind het een beetje verwarrend allemaal. Kan iemand mij misschien vertellen hoe je ermee begon?


kijk eens in het toppic ik heb een vraag daar staat een simpele uitleg waarom gitaren anders klinken.

dit forum ff doorspitten zal je veel antwoorden geven op diversen vragen en het is nog leuk ook

p,s wat voor gitaar heb je gekocht ?

Stillborn
31 januari 2012, 19:35
http://www.westwoodmusic.com/blog/wp-content/uploads/2011/12/boss-guitar-pedals-selection.jpg

Een pedaal steek je in je signaalpad (de weg die je geluid aflegt van gitaar tot speakers) en kan je geluid op een bepaalde manier gaan vervormen.
Zo kan het bijvoorbeeld echo toevoegen.

Ik denk dat je eens gewoon op je gemak moet surfen (op google ofzo) en dergelijke topics opzoekt. Zo leer je op je eigen tempo wat bij en onthou: een gemotiveerde muzikant is er 2 waard!

Elly1989
31 januari 2012, 19:42
kijk eens in het toppic ik heb een vraag daar staat een simpele uitleg waarom gitaren anders klinken.

dit forum ff doorspitten zal je veel antwoorden geven op diversen vragen en het is nog leuk ook

p,s wat voor gitaar heb je gekocht ?

Deze (http://www.muziekshop24.nl/rocktile-banger-s-pack-e-gitarren-set-set-of-7-black.html)

Ik begin met leren via video's op internet. Maar is het ook niet zo dat je algauw andere mensen nodig hebt om gitaar te leren spelen/in het muziekwereldje te komen? Ik ken nl niemand die ook muziek maakt, hoe vind je zulke mensen?

Elly1989
31 januari 2012, 19:44
http://www.westwoodmusic.com/blog/wp-content/uploads/2011/12/boss-guitar-pedals-selection.jpg

Een pedaal steek je in je signaalpad (de weg die je geluid aflegt van gitaar tot speakers) en kan je geluid op een bepaalde manier gaan vervormen.
Zo kan het bijvoorbeeld echo toevoegen.

Ik snap er niks van, maar ik ga gewoon die gitaar leren als ie er is en dan kijken waar ik terecht kom :)

Brum
31 januari 2012, 19:49
Paul mcCartney schijnt Yesterday te hebben geschreven na dat hij het tijdens het wakker worden in zijn hoofd hoorde!

Ik heb me op het nippertje kunnen inhouden om niet een hele lelijke inkopper neer te zetten.:crazyhappy:

Elly1989
31 januari 2012, 19:53
Wat mijn gitaar betreft, dat zilveren dingetje wat onder de versterker afgebeeld staat, is dat iets wat je in de gitaar steekt? Ik heb het aan de gitaar van mijn vriend gezien, ik heb eraan gedraaid maar ik weet niet waar het voor is want het veranderde niks voor mijn gevoel. (Die vriend van me speelt vooral akoestische gitaar, dus ik denk dat hij me algauw niet meer zal kunnen helpen).

Martijn-w
31 januari 2012, 19:55
Dat is een tremolo. Als je er tijdens het spelen aan trekt dan verandert de toonhoogte van je snaren.

Rizz
31 januari 2012, 19:57
Deze (http://www.muziekshop24.nl/rocktile-banger-s-pack-e-gitarren-set-set-of-7-black.html)

Ik begin met leren via video's op internet. Maar is het ook niet zo dat je algauw andere mensen nodig hebt om gitaar te leren spelen/in het muziekwereldje te komen? Ik ken nl niemand die ook muziek maakt, hoe vind je zulke mensen?

Nee hoor, je hebt niemand nodig! Leren kan je helemaal zelf.. Anders is er vast wel ergens een broertje van een vriend z'n vriendin..En leer eerst maar een beetje spelen... Dat gaat je ook nog wel ff tijd kosten.. Verwacht niet dat je morgen al een liedje kan spelen, 1 ding tegelijk.

Verdiep je hier 's op het forum in de topics, daar wordt je heel snel heel veel wijzer van....

Succes! :ok:

Rizz
31 januari 2012, 20:00
(Die vriend van me speelt vooral akoestische gitaar, dus ik denk dat hij me algauw niet meer zal kunnen helpen).

Je kende toch niemand die muziek maakte? Hij kan je met de basis helpen en daar ben je echt nog wel ff mee bezig.. En niets leukers als een combi van akoestisch/electrisch om samen muziek te maken!

almarvk
31 januari 2012, 20:06
Ik ga 'm verplaatsen

Elly1989
31 januari 2012, 20:19
Je kende toch niemand die muziek maakte? Hij kan je met de basis helpen en daar ben je echt nog wel ff mee bezig.. En niets leukers als een combi van akoestisch/electrisch om samen muziek te maken!

Hij speelt zelf erg basic en zit verder niet in het muziekwereldje, en bovendien woon ik nu in een andere stad dus ik zie hem niet zo vaak. Dus ik zal het vooral zelf moeten doen.

Elly1989
31 januari 2012, 20:35
Nee hoor, je hebt niemand nodig! Leren kan je helemaal zelf.. Anders is er vast wel ergens een broertje van een vriend z'n vriendin..En leer eerst maar een beetje spelen... Dat gaat je ook nog wel ff tijd kosten.. Verwacht niet dat je morgen al een liedje kan spelen, 1 ding tegelijk.

Verdiep je hier 's op het forum in de topics, daar wordt je heel snel heel veel wijzer van....

Succes! :ok:

Dankje :) Ik was bang dat mensen helemaal kattig gaan doen, een forum vol stoere gemene gitaristen die je gaan uitlachen, dat had ik verwacht.

En wat vinden jullie van mijn gitaar? Is die een beetje goed? Het was wel een koopje vind ik. Alleen nu nog een koptelefoon erbij.

Elly1989
31 januari 2012, 20:36
Dat is een tremolo. Als je er tijdens het spelen aan trekt dan verandert de toonhoogte van je snaren.

En als je het weghaalt, blijft je gitaar dan in de stand die je hebt veranderd, of keert het terug naar een beginstand? Dus heeft die tremolo alleen effect als ie erin zit?

Rizz
31 januari 2012, 20:36
Hij speelt zelf erg basic en zit verder niet in het muziekwereldje, en bovendien woon ik nu in een andere stad dus ik zie hem niet zo vaak. Dus ik zal het vooral zelf moeten doen.

Dan wordt het wat lastig ja...:hide:

Begrijp me niet verkeerd, ik vind je ambitie geweldig! Niets leukers dan muziek maken. En melodieën in je hoofd horen? Ik wou dat ik een dergelijk onderbewustzijn had! Maar verdiep je eerst in de materie en vraag dan.. Dat is ook veel leuker...

En een tremolo gebruik je tijdens het spelen(duwen of trekken, niet draaien), om een extra bend-effect toe te voegen.. Als je brug in een stand blijft staan, is er iets niet helemaal goed... Probeer maar 's, voorzichtig.. Draai 'm er in, sla wat aan en beweeg de tremolo, best grappig!

Trecion
31 januari 2012, 20:40
Ik weet het ff niet zeker maar is deze site hier al genoemd?

http://www.justinguitar.com/

Hele goede en duidelijke site vindt ik zelf. ik gebruik hem nu ook om mijn theory maar eens naar het niveau van men spel te brengen xD

Verder is het inderdaad gewoon veel lezen maar vooral ook spelen.

Rizz
31 januari 2012, 20:42
Dankje :) Ik was bang dat mensen helemaal kattig gaan doen, een forum vol stoere gemene gitaristen die je gaan uitlachen, dat had ik verwacht.

En wat vinden jullie van mijn gitaar? Is die een beetje goed? Het was wel een koopje vind ik. Alleen nu nog een koptelefoon erbij.

Ist wat? Goed genoeg voor nu, denk ik.. Verdiep je genoeg hier en wilt al snel meer! :D

Elly1989
31 januari 2012, 20:43
Dan wordt het wat lastig ja...:hide:

Begrijp me niet verkeerd, ik vind je ambitie geweldig! Niets leukers dan muziek maken. En melodieën in je hoofd horen? Ik wou dat ik een dergelijk onderbewustzijn had! Maar verdiep je eerst in de materie en vraag dan.. Dat is ook veel leuker...

Ja, idd, ik ga ook wat boeken lezen erover en ik heb al met de gitaar van mijn vriend dit nagedaan: http://www.youtube.com/watch?v=jCG3YgSSqbQ&feature=channel_video_title

Maar om er met mensen over te praten is ook belangrijk, lijkt me... vooral omdat ik nooit onderwijs heb gehad in muziek, het is allemaal vreemd voor mij.

Maar ik heb dit soort dingen al eerder gedaan. toen ik 15 was Latijn leren (ik had het zelf niet op school), niemand bracht me op dat idee en niemand hielp me ermee, ik heb gewoon een cursus gedownload van internet en al die regeltjes uit mijn hoofd zitten leren, hele pagina's volschrijven om allerlei vormen te leren, urenlang alleen in mijn kamer. In het begin was het supermoeilijk maar na een tijdje ging het steeds vlotter. Dus als ik dat heb geflikt, moet ik dit ook kunnen.

Ik kan gewoon niet wachten tot mijn gitaar er is, serieus frustrerend! Het komt deze week, helemaal uit Duitsland.

Kun je mij miss vertellen hoe jij ermee begon? Welke leeftijd, wie bracht je op het idee, hoeveel tijd besteedde je eraan per dag (ongeveer). dat soort dingen.

Rizz
31 januari 2012, 20:53
Kun je mij miss vertellen hoe jij ermee begon? Welke leeftijd, wie bracht je op het idee, hoeveel tijd besteedde je eraan per dag (ongeveer). dat soort dingen.

Ik ben op m'n 17e begonnen door een vriend. Jointjes, goedkope pakken huiswijn, Pink Floyd luisteren en gitaren (akoestisch). Hij heeft me de basisakkordjes, een klein beetje theorie geleerd en van daar uit ben ik verder gegaan.. 3 jaar in de schoolband gespeeld en daarmee een keer of 10 opgetreden, zelfs 5e van 30 geworden in een lokale talentenjacht!

Tijdje gestopt, maar speel nog steeds( bijna 20 jaar verder)! Maar oefenen ben ik pas weer mee begonnen, mezelf weer uitdagen...

In het begin zeker 2 uur per dag, binnen 2 maanden kon ik de basisakkoorden en barré's.. Leren tokkelen en later zingen..

Ik beschouw mezelf als een matig talent, maar ik kan best wel een leuk moppie spelen.. Alles wat ik nu aan skills mis heb ik vooral aan mezelf te danken...

De moraal van dit verhaal: Blijven oefenen en jezelf uitdagen, probeer gemotiveerd te blijven.. Maar heb vooral plezier!

Elly1989
31 januari 2012, 20:59
Klassiek verhaal dan :) Jammer genoeg heb ik niet iemand om het echt mee te delen. En tegenwoordig missen mensen ook heel erg de traagte en spontniteit in het leven om iets op hun gemak te doen. Vroeger deed je iets omdat je niks beters te doen had, nu moet je het helemaal plannen en forceren. Maar ik ga er echt het beste van maken :rockon:

Rizz
31 januari 2012, 21:02
Klassiek verhaal dan :) Jammer genoeg heb ik niet iemand om het echt mee te delen. En tegenwoordig missen mensen ook heel erg de traagte en spontniteit in het leven om iets op hun gemak te doen. Vroeger deed je iets omdat je niks beters te doen had, nu moet je het helemaal plannen en forceren. Maar ik ga er echt het beste van maken :rockon:

Ja, maar ik woonde wel in een bijzondere situatie en zag hem (noodgedwongen) elke dag..Uiteindelijk is daar wel iets leuks uit voortgekomen.

Maar je hebt wel gelijk.. Toch kan het nog steeds. Ook ik speel weer samen met iemand en we hebben plezier, al heeft hij 2 kinderen en moeten we daar omheen plannen. Maar that's the way it is en dat maakt ook niet uit, het gaat om de intentie.

Edit: ik lees m'n eigen stukje terug en zie dat het nogal open ligt voor interpretatie :seriousf:

Elly1989
31 januari 2012, 21:11
Trouwens, is deze koptelefoon volgens jou geschikt voor een/mijn versterker: http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/-/art-REC0004943-000

Rizz
31 januari 2012, 21:19
Trouwens, is deze koptelefoon volgens jou geschikt voor een/mijn versterker: http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/-/art-REC0004943-000

Sorry, daar kan ik je niet mee helpen, doe uitsluitend akoestisch en heb van dit soort dingen weinig verstand.

Maar een hoofdtelefoon is een hoofdtelefoon en moet je gewoon ff gaan luisteren in een winkel... Je had het net over onthaasten enzo, neem dan ook hiervoor je tijd ;)

Elly1989
31 januari 2012, 21:19
Jammer, maar bedankt :)

Elly1989
31 januari 2012, 21:52
Ok, het enige wat ik nu nog moet weten is welke koptelefoon ik nodig heb voor mijn versterker. Als iemand me dat kan uitleggen.... ben ik voorlopig zoet :)

DvU
31 januari 2012, 22:01
Elke fatsoenlijke koptelefoon zal het op je versterker doen.
Verschil in geluid is er net zoveel als in een gitaar of versterker zit.
Het lijkt me erop dat je hier nog niet zo echt mee bezig bent, zeker niet als beginner.
De koptelefoon die je een aantal posts eerder showde zal zeker voldoen.
Echter ik vind een versterker pas echt tot zijn recht komen als het geluid via de ervoor bedoelde spealers komt.
Helaas moet ik mezlef ook behelpen als little one op bed ligt....

Succes en gewoon beginnen, maar daar was je al mee bezig...

Elly1989
31 januari 2012, 22:19
Elke fatsoenlijke koptelefoon zal het op je versterker doen.
Verschil in geluid is er net zoveel als in een gitaar of versterker zit.
Het lijkt me erop dat je hier nog niet zo echt mee bezig bent, zeker niet als beginner.
De koptelefoon die je een aantal posts eerder showde zal zeker voldoen.
Echter ik vind een versterker pas echt tot zijn recht komen als het geluid via de ervoor bedoelde spealers komt.
Helaas moet ik mezlef ook behelpen als little one op bed ligt....

Succes en gewoon beginnen, maar daar was je al mee bezig...

Bedankt, maar is het niet zo dat de ingang bij een versterker groter is? Dan kan ik toch geen koptelefoon gebruiken die ik ook in mijn computer kan stoppen of wel?

DvU
31 januari 2012, 22:25
Je hebt 6,35mm die in je versterker moet. Verder zijn er ook 2,5 en 3,5mm die vaak op computers/mp3's zitten. Er zijn hier verloopstekkers voor die meestal bijgeleverd worden.
Ik zie zo aan de door jou voorgestelde koptelefoon niet welke plug daar aan zit.

Let trouwens wel dat deze koptelefoon meer bas laat horen.(zie uitleg op de pagina van de webwinkel)

Rizz
31 januari 2012, 22:25
Bedankt, maar is het niet zo dat de ingang bij een versterker groter is? Dan kan ik toch geen koptelefoon gebruiken die ik ook in mijn computer kan stoppen of wel?

Verloopplugje van kleine naar een grote.. zit er ws bij anders €5 ofzo

edit: te laat :D

Rizz
31 januari 2012, 22:31
Deze (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Fame-HD-290-Hoofdtelefoons-gesloten/art-REC0004942-000?recId=664cc598-6ac1-46ea-be0d-67409d4561d5&campaign=EPOQ#FullDetails) is dan wat beter en het verloopplugje zit erbij..

DemolitionColorScheme
31 januari 2012, 22:58
Weten we al welke versterker je hebt? Niet elke versterker heeft een koptelefoon uitgang. Ik weet niet of ik het over het hoofd heb gezien, maar welke versterker je hebt is me even ontgaan.

Elly1989
31 januari 2012, 22:59
Weten we al welke versterker je hebt? Niet elke versterker heeft een koptelefoon uitgang. Ik weet niet of ik het over het hoofd heb gezien, maar welke versterker je hebt is me even ontgaan.

http://www.muziekshop24.nl/rocktile-banger-s-pack-e-gitarren-set-set-of-7-black.html

Dat is mijn gitaar.

Rizz
1 februari 2012, 07:27
Vergeet je trouwens niet een stemapparaat te kopen? Zag dat die er niet bij zat. Niets zo demotiverend als een slecht gestemde gitaar.. Niet zo'n halsklemding, maar 1tje die je in kan pluggen.. Kost 15 euro ofzo...

DemolitionColorScheme
1 februari 2012, 12:17
http://www.muziekshop24.nl/rocktile-banger-s-pack-e-gitarren-set-set-of-7-black.html

Dat is mijn gitaar.
Het ging me meer om de versterker, maar als je dat pakket hebt gekocht zit je goed qua koptelefoon, want ik lees:
"Een koptelefoonaansluiting aan de voorkant maakt stil oefenen tot in de late uurtjes mogelijk, want als de koptelefoon is aangesloten, is de speaker automatisch uitgeschakeld."

Nou, veel succes!

Elly1989
1 februari 2012, 13:01
Vergeet je trouwens niet een stemapparaat te kopen? Zag dat die er niet bij zat. Niets zo demotiverend als een slecht gestemde gitaar.. Niet zo'n halsklemding, maar 1tje die je in kan pluggen.. Kost 15 euro ofzo...

Bedankt voor de tip, bedoel je zoiets: https://www.snarenshop.nl/?p=toon_art&hoofd=&cat=&id=2090

Elly1989
1 februari 2012, 13:20
Het ging me meer om de versterker, maar als je dat pakket hebt gekocht zit je goed qua koptelefoon, want ik lees:
"Een koptelefoonaansluiting aan de voorkant maakt stil oefenen tot in de late uurtjes mogelijk, want als de koptelefoon is aangesloten, is de speaker automatisch uitgeschakeld."

Nou, veel succes!

Ik snap het niet, bedoel je dat de koptelefoon erbij zit volgens jou? Dat is nl niet zo. Of bedoel je dat die koptelefoon die hier is aangeraden geschikt is?

En bedankt voor de aanmoediging. Mijn gitaar is vandaag aangekomen, maar mijn vriend is zijn huis aan het verbouwen, dus hij zegt dat ik er niet op kan spelen bij hem. Moet ik hem eerst helemaal naar mijn andere kamer moeten sleuren met de trein... 1,5 uur reizen of zo... had hem net zo goed hier kunnen laten bezorgen maar ik vond het bij hem handiger. wat dus niet zo is, nu moet ik extra lang wachten tot ik hem kan uitproberen -_-'

denis.hermans
1 februari 2012, 13:24
Er wordt bedoeld dat je een versterker hebt waarop je een hoofdtelefoon KAN aansluiten ( dit is niet bij alle gitaarversterkers mogelijk)

Het stemapparaatje dat je voorstelde is ook ok, lijkt me.

Nog een tip : vergeet niet op tijd je snaren te vervangen. Na een tijdje worden ze echt dof en wordt spelen moeilijk. Dit kan erg ontmoedigend werken.
Op de website die hierboven werd aangeraden (justinguitar) vind je wel een filmpje dat zegt hoe dit moet.
Je hebt verschillende diktes van snaarsetjes. Voor een echte beginner lijkt een "009 setje" het beste.

Succes ! Denis

Elly1989
1 februari 2012, 13:26
Er wordt bedoeld dat je een versterker hebt waarop je een hoofdtelefoon KAN aansluiten ( dit is niet bij alle gitaarversterkers mogelijk)

Ah, ok :) Is deze koptelefoon dan geschikt: http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Fame-HD-290-Hoofdtelefoons-gesloten/art-REC0004942-000?recId=664cc598-6ac1-46ea-be0d-67409d4561d5&campaign=EPOQ#FullDetails

Ik voel me een beetje een ezel, alles wat mensen zeggen roept 10 nieuwe vragen op :P eigenlijk hoor je dit alles uit de praktijk te leren, dus vandaar dat het zo gaat.

denis.hermans
1 februari 2012, 13:33
Die lijkt me wel ok.
Hou er wel rekening mee, dat een gitaar via de hoofdtelefoon nooit echt mooi zal klinken maar het is zeker te doen om met de hoofdtelefoon te oefenen !

denis.hermans
1 februari 2012, 13:48
En nog iets over de tremolo : voorlopig zou ik daar eigenlijk afblijven. Voor een beginner is het echt niet nodig om daar me te spelen.

Door aan die "tremolopook" te trekken of te duwen gaat de brug van je gitaar ( het metalen onderdeel waar je snaren aan de gitaar vastzitten) bewegen waardoor de spanning van je snaren verhoogt of verlaagt. Je krijgt respectievelijk dan een hogere toon of een lagere toon dan '"normaal.

Een typisch voorbeeld van dat tremologebruik is te vinden in de muziek van de SHADOWS (als je dat iets zegt).

In een ideale wereld keren de snaren idd. terug naar hun beginstand maar helaas is de wereld niet ideaal ;) en kan tremologebruik ervoor zorgen dat je gitaar ontstemt. Dit is zeker zo bij goedkopere beginnersgitaren. Maar echt je hebt nog genoeg te leren dus laat die tremolo gewoon voor wat hij is. Denis

Elly1989
1 februari 2012, 13:55
Bedankt :)

Riny
4 februari 2012, 20:52
Ik voel me een beetje een ezel, alles wat mensen zeggen roept 10 nieuwe vragen op.

Dan zit het hele forum hier vol met ezels.:seriousf:
Wij zijn allemaal ooit zonder enige kennis begonnen.

Heb het hele gebeuren eens door gelezen en kwam tegen dat je het over "domme vragen" had.
Geloof mij, domme vragen bestaan niet, domme antwoorden echter wel.
Dus doorgaan met vragen, net zolang tot je begrijpt wat men bedoeld.

Je hebt geluk dat je het internet tot je beschikking hebt, in mijn tijd bestond dat nog niet en was men overgeleverd aan zelfstudie d.m.v. boeken of een dure leraar waar Paps en Mams de centjes niet voor hadden.
Maar ik ben er ook gekomen dus jij komt er ook, geloof mij.

Ter afsluiting: O, B, K. (Oefening Baart Kunst)

aaronstonebeat
4 februari 2012, 21:38
Je hebt een mooie gave dat je zo complete melodieën droomt!

Helemaal goed ook dat je gitaar wilt leren spelen natuurlijk. Maar wat ik me op de eerste plaats afvraag, is of je de melodieën kunt zingen; zolang ze nog in je hoofd zitten althans.

En vervolgens: de gitaar is voor een beginner niet het meest overzichtelijke instrument als het erom gaat hoe de tonen naast elkaar liggen; een piano (of keyboard) is wat dat betreft veel makkelijker, gewoon alle tonen naast elkaar van laag naar hoog met in elk octaaf dezelfde verdeling van witte en zwarte toetsen. Zeer inzichtelijk als je het met een gitaar vergelijkt.

Hoe dan ook, mijn hart klopt wat sneller omdat je in melodieën droomt. Een manco van veel gitaristen vind ik dat ze vooral in akkoordenschema's denken of erger nog, in grepenschema's. Al te vaak lees ik dat muziek wordt gemaakt door eerst een reeks akkoorden samen te stellen waaraan de melodie zich vervolgens moet conformeren terwijl elke melodie met een veelheid aan akkoordprogressies kan worden begeleid.

DvU
4 februari 2012, 22:44
Ter afsluiting: O, B, K. (Oefening Baart Kunst)

Hmm, was bij ons anders.
(Oefening Baart Kinderen) :seriousf:


En vervolgens: de gitaar is voor een beginner niet het meest overzichtelijke instrument als het erom gaat hoe de tonen naast elkaar liggen; een piano (of keyboard) is wat dat betreft veel makkelijker, gewoon alle tonen naast elkaar van laag naar hoog met in elk octaaf dezelfde verdeling van witte en zwarte toetsen. Zeer inzichtelijk als je het met een gitaar vergelijkt.

Ik snap wat je bedoelt, echter heeft het ook z'n voordelen. Veranderen van toonsoort is vaak een kwestie van 'vakjes' opschuiven en je zit niet te donderen met die zwarte toetsen die ze tussen die witte hebben gefrommelt.
Als je niet beter weet lijkt een gitaar zelfs simpeler.

Elly1989 --> al vorderingen?

Beginnertjekb
26 februari 2012, 13:03
Goeie vraag Elly,

Bij deze vraag dacht ik aan The Stones, een bandlid had zijn gesnurk opgenomen, en vond hij zo'n mooie melodie(zijn vrouw zeker niet;)dat hij het gebruikte voor het nummer: http://www.youtube.com/watch?v=3a7cHPy04s8

Misschien helpt het maken van aantekeningen, zodat je sneller de melodie kan onthouden bijvoorbeeld welk gevoel dat je bij de melodie had. Dat doen die tovenaars, muzikanten ook.

andyv
2 maart 2012, 14:19
Elke deftige telefoon kan tegenwoordig ook als opnametoestel gebruikt worden, dus ik zou je aanraden je telefoon op je nachttafel te leggen :)

Persoonlijk schrijf ik nummers op de piano. De eerste melodielijn is daar veel gemakkelijker op te vinden dan op een gitaar. Ik ben meer gitarist dan pianist (piano is van mijn zoon), maar heb er wel de hoofdakkoorden op geleerd zodat ik toch steeds de basis voor nieuwe nummers op piano kan leggen.

Daarna zet ik ze over op gitaar, verrijk ik de akkoorden en schrijf ik de tekst (het programma Master Writer is hiervoor heel geschikt!).

Als beginner is het natuurlijk niet eenvoudig. Ik zou zeggen: vermijd te starten bij akkoorden, want dan zal elk nummer op den duur gelijkaardig klinken. Ontdek de melodie in je hoofd, leg ze vast en probeer er dan de akkoorden overheen te zetten.

Succes.

terrasbeest
2 maart 2012, 17:40
Hmm, ik vind akkoorden eigenlijk makkelijker op piano dan op gitaar.

aaronstonebeat
2 maart 2012, 18:39
Persoonlijk schrijf ik nummers op de piano.

http://www.paradoxberlin.com/drop%20down%20images/deconstructing%20the%20broken%20pianos%20orchestra .jpg

Op een gegeven moment is-ie wel vol natuurlijk; moet je weer nieuwe panelen laten plaatsen :D


Ik zou zeggen: vermijd te starten bij akkoorden, want dan zal elk nummer op den duur gelijkaardig klinken. Ontdek de melodie in je hoofd, leg ze vast en probeer er dan de akkoorden overheen te zetten.

Goed! Eerherstel voor de melodie.

Harald
2 maart 2012, 21:27
Doet me denken aan een advertentie die ik (heel lang geleden!) in een krantje zag, lang voor marktplaats, internet, en een pc voor thuis was toen nog zeer uitzonderlijk... word heette toen nog wordperfect, en kleurenmonitors deden alleen groen

advertenties betaalde je per letter, dus rijkelijk voorzien van afkortingen.


tka piano doorm. gez.

Doormidden gezaagd?

Harald
2 maart 2012, 21:29
Goed! Eerherstel voor de melodie.

Yep, zing maar eens een akkoordenschema in je eentje...