PDA

View Full Version : Welke nieuwe pick-ups voor een '90 Gibson LP Studio?



Sanderltd
30 januari 2012, 22:59
Dag allemaal!

Ik heb een tijd geleden een Gibson LP Studio uit 1990 aangeschaft. Daar is toen ook een verplichte Hngd-topic bij verschenen. :)
Het is mijn eerste Gibson en ik ben er heel erg tevreden mee, het ding voelt gewoon goed aan en is netjes afgewerkt.

Maar:
De pick-ups brengen naar mijn gevoel het geluid van de gitaar niet volledig tot zijn recht. Er zit nu de 498 en 490 combo in.
Het is vooral de brugpickup die naar mijn gevoel beter kan. Ik vind het nu soms wat kil en doods klinken, zeker in vergelijking met de halspickup.

Nu kwam ik zojuist volgend filmpje van een '59 LP tegen:


http://www.youtube.com/watch?v=M6zJJ3Cyo8s&feature=g-vrec&context=G23341f0RVAAAAAAAAAA

Dit is natuurlijk in feite niet te vergelijken met mijn Studio, maar het feit blijft wel dat ik de tone van die gitaar geweldig vind.

Wat ik nu dus zoek is een pick-up die in mijn LP Studio gelijkaardig aan die in het filmpje zou klinken. Een pick-up die ietsje afwijkend zal klinken, is ook geen probleem, het voornaamste is dat ik van die kille, doodse tone van de brughumbucker afgeraak. :)
Veelzijdigheid is daarbij ook belangrijk, vooral als ik met wat meer gain wil spelen. (Ik heb liever een strakke pick-up met betere scheur dan een pick-up met goeie cleans.)

Ik ben niet per sé enkel op zoek naar een brughumbucker alleen. Als een set met bijhorende halspup beter zou passen, krijgt dat ook de voorkeur.

Ik heb al gedacht aan de hybrid-pickups die Orpheo al zo vaak heeft besproken, maar ik weet niet of dat is wat ik in dit geval zoek?
Verder bestaan er zo veel pick-ups dat ik eigenlijk niet meer weet waar te beginnen.

Iemand een idee?

NB: Mahonie body, hals en ebben toets! :)

TimoSomers
30 januari 2012, 23:09
Dimarzio Super 3 :lovelove: .

Check ook ff Fourseasons pickups, hele goeie shit!

kassie
30 januari 2012, 23:10
Ik zou persoonlijk voor Heaussel pickups gaan.. bijvoorbeeld het 59 model of wellicht een alnico2 magneet erin.. (is mijn persoonlijke voorkeur).

En dan de jimmy page schakeling...

Oranjeaap
30 januari 2012, 23:15
Je zou dan voor een goede PAF kloon moeten gaan

Mitch
30 januari 2012, 23:19
Ik weet niet onder welke omstandigheden je dat brugelement kil vindt klinken? Als ik je eerst een filmpje zie posten van een oude LP met PAFs en daarna lees dat een strakke scheur belangrijker voor je is dan mooie cleans dan twijfel ik een beetje wat je nou wil. In welke hoek moeten we je muziek zoeken en welke amp/gear gebruik je nog meer?

Mr.Fingers
30 januari 2012, 23:32
"it's all in the fingers". Zelf ben ik een fan van de Antiquity-reeks van Seymour Duncan, maar toon maak je met de handen, zo simpel (of juist moeilijk) is het!

Mitch
30 januari 2012, 23:58
Nou... zeker met LPs en humbuckers is écht ene hoop verschil te maken hoor, los van techniek en speelstijl. Mijn LP was waardeloos voor mijn speelstijl en amp/pedalen setup met de originele burstbuckers, maar met een set lower output PAFstyle hummies werd het mijn ideale Les Paul. En ik weet heus wel hoe ik moet omgaan met volume, toon en aanslag.

dr.distortion
31 januari 2012, 00:02
Een Les Paul Studio? Dikke kans dat er dan 300K pots inzitten, voor humbuckers 'hoort' er standaard 500K pots in te zitten, zoals Gibson wel bij de Standards doet. Ikzelf heb door het vervangen van de 300K pots door 500K de output hoger ervaren en de tone werd transparanter, vetter en aangenamer.

Dit zou zeker een overweging kunnen zijn alvorens er gelijk nieuwe elementen in zetten.

kassie
31 januari 2012, 00:07
Ikzelf heb door het vervangen van de 300K pots door 500K de output hoger ervaren en de tone werd transparanter, vetter en aangenamer.

Dit zou zeker een overweging kunnen zijn alvorens er gelijk nieuwe elementen in zetten.

Je krijgt een dot meer presence wat ten koste gaat van de mids... dus beduidend niet vetter.. wel meer output, en een strakkere laag/hoog weergave.

Venlonaer
31 januari 2012, 08:17
Bare Knuckles :)

Sanderltd
31 januari 2012, 10:57
Thanks voor de reacties alvast! Ik zal nog even op een rijtje zetten wat precies mijn vereisten waren, want ik was misschien niet zo goed wakker gisteren! :)

- In beginsel een minder kille, vlakke pick-up dan de huidige 498 490 set
- Als voorbeeld haalde ik het filmpje aan, maar dat hoeft dus zeker niet exàct zo te klinken.
- Als er dan pick-ups zijn die niet exact PAF-achtig zoals in het filmpje klinken, ben ik zeker bereid toegevingen te doen. Eén ervan is dat het cleane enigszins zou opgeofferd mogen worden als er daarvoor een mooiere, rondere scheur in de plaats kan komen.

Verder speel ik over een Peavey 5150, Roland JC120, en een Bugera V55. De LP wordt echter vooral op de 5150 en Bugera gebruikt.
De stijl die ik speel moet wel vooral gezocht worden in de hoek van Guns and Roses, Led Zeppelin, classic rock in het algemeen dus.


@Timo: Die Super 3 daar vind ik niet bijzonder veel van, maar de reviews zijn best wel lovend online. Nu nog maar eens een filmpje in een LP zien te vinden!
Die 4seasons ga ik ook eens uitchecken!

@MrFingers: die Antiquity's van SD heb ik op Youtube eens beluisterd en de eerste indruk is wel heel goed. Dat is toch eerder de sound die ik zoek!

Wat betreft die 300k pots; door deze te vervangen door 500k's, lijkt mij net dat de pick-up scheller wordt? Ik heb ooit op een Standard met 500k pots gespeeld, ook met dezelfde pick-upset en dat vond ik toen ook te fel klinken persoonlijk. :)

kassie
31 januari 2012, 11:27
De sound in het filmpje vind ik vooral vintage aan doen.. Het lijkt me dus dat je met een goede paf clone ala Antiquity goed zit.. Die heeft alnico2 elementen.. (Dat is mijn persoonlijke favoriet), de snaren hebben dan door verminderde trekkracht van de magneet een wat vrijere beweging.. en je kunt de elementen dichter bij de snaren zetten waardoor het wat voller klinkt..

Experimenteren met potmeter waardes kan nooit kwaad.. je kunt eventueel ook 500K nemen en dan een weerstandje tussen voetje 1 en 3 solderen om de waarde te verminderen...

Maar ik zou je toch adviseren om Heaussel pickups ook te checken..

Sanderltd
31 januari 2012, 11:32
Alle suggesties die ik krijg, ga ik sowieso bekijken vooral beluisteren! :) Alle moeite wordt zeker geapprecieerd!

Orpheo
31 januari 2012, 12:50
Simpele keus voor mij sinds een week. 58/Custom hybrid, beide posities, zo standaard hup uit de fabriek. Die paf sparkle, precisie en openheid en helderheid met de kracht en balls van een hotter element, de Custom (welke gebaseerd is op de superdistortion overigens, maar uiteindelijk een volledig nieuw element werd, met andere polepieces, spoelen en winding. Alleen de draaddikte en magneet bleen gelijk).

Its just no contest.

frekie
31 januari 2012, 12:58
Ik moet altijd weer lachen om die ADHD demo gitarist :seriousf:

Sanderltd
31 januari 2012, 13:33
Simpele keus voor mij sinds een week. 58/Custom hybrid, beide posities, zo standaard hup uit de fabriek. Die paf sparkle, precisie en openheid en helderheid met de kracht en balls van een hotter element, de Custom (welke gebaseerd is op de superdistortion overigens, maar uiteindelijk een volledig nieuw element werd, met andere polepieces, spoelen en winding. Alleen de draaddikte en magneet bleen gelijk).

Its just no contest.

Bedoel je niet een 59/Custom hybrid? Of bedoel je nog een andere pick-up met die 58?
Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar die combinatie hoor. Ik heb zelf een Custom Custom (SH11) in mijn strat en dat vind ik een geweldige pickup.

Lexvandoef
31 januari 2012, 14:03
Ik ben een tijdje terug op dezelfde zoektocht geweest als jij en uiteindelijk bij een setje Sheptone PAF tribute uitgekomen. Zijn hele gebalanceerde, open en natuurlijk klinkende pickups. Ze hebben nergens echt een piek in het frequentiespectrum maar dat maakt juist ze zo natuurlijk klinken. Ze drukken niet echt een stempel op je geluid maar laten je zelf die stempel maken.

Ben er zelf heel erg tevreden mee, voorwaarde is wel dat je gitaar echt in orde moet zijn, anders klinktie daarna nog steeds nergens naar.

In dit filmpje krijg je wel een redelijke indruk vind ik, van clean naar redelijk zware scheur (hij speelt met een iets ander setje dan ik, BK sigs hebben een brugpu met een iets hogere outputwaarde hoewel daar ook iets verloop in zit, mijn PAF tribute setje heeft weer een stevigere brugpu dan de meeste PAF tribute brugpu's).


http://www.youtube.com/watch?v=Kz61E2b6q5U&feature=related

Sanderltd
31 januari 2012, 14:20
Was ik net op zoek naar een goedkoop setje '59 en Custom, en dan komt dit filmpje er weer bij! Die pick-ups klinken ook érg goed inderdaad. Precies het tegenovergestelde van mijn huidige pickup; vol, warm en gewoonweg goed. :)

Orpheo; ik kan online niet direct opnames vinden van zo'n hybrid set. Kun je me misschien vertellen hoe die hybrid pickups zich verhouden tot die in het filmpje hierboven? Ik was namelijk wel aan het overwegen om dat te proberen. (Mocht het niets voor mijn LP zijn, doe ik ze in mijn strat.)

Lexvandoef
31 januari 2012, 14:23
Was ik net op zoek naar een goedkoop setje '59 en Custom, en dan komt dit filmpje er weer bij! Die pick-ups klinken ook érg goed inderdaad. Precies het tegenovergestelde van mijn huidige pickup; vol, warm en gewoonweg goed. :)

Haha, mijn excuses! Vol en warm maar ook gearticuleerd en gedefinieerd zijn goede omschrijvingen inderdaad.

DemolitionColorScheme
31 januari 2012, 14:52
Haha, mijn excuses! Vol en warm maar ook gearticuleerd en gedefinieerd zijn goede omschrijvingen inderdaad.
Houd er wel rekening mee dat hij volgens mij vrij luid speelt in die clip, waardoor het geluid ook wat opener en gedefineerder wordt.

Lexvandoef
31 januari 2012, 15:07
Houd er wel rekening mee dat hij volgens mij vrij luid speelt in die clip, waardoor het geluid ook wat opener en gedefineerder wordt.

Zoals ik al zei, ik beschik over eenzelfde setje pickups die ik ondertussen onder omstandigheden van 00:00 in de nacht tot goed hard op het podium heb kunnen testen in mijn les paul, en ik kan je verzekeren dat ze ook op laag volume klinken zoals ze zouden moeten... ;)

Het geinterpreteerde geluid verandert inderdaad, maar dat is meer aan de versterkers/werking van het gehoor te danken dan aan de pickups. Die veranderen niet ineens van karakteristiek omdat ze weten dat ze niet zo hard mogen... ;)

Mr.Fingers
31 januari 2012, 18:02
Wat betreft die 300k pots; door deze te vervangen door 500k's, lijkt mij net dat de pick-up scheller wordt? Ik heb ooit op een Standard met 500k pots gespeeld, ook met dezelfde pick-upset en dat vond ik toen ook te fel klinken persoonlijk. :)

Klopt, hoe hoger de potmeterwaarde in Ohm, hoe "scheller" het geluid.

Voorbeeldje, halselement (singlecoil wel) met een 1000KOhm circuit, en daarna met een 50KOhm circuit. Beide condensators zijn 0.047µF. Beetje vals, maar nieuwe snaren zijn een bitch!

http://www.youtube.com/watch?v=Jklv7UIvTVQ

En voor zover ik weet hebben oude Gibsons altijd al 300K gehad voor de volumes.

DemolitionColorScheme
31 januari 2012, 18:41
Zoals ik al zei, ik beschik over eenzelfde setje pickups die ik ondertussen onder omstandigheden van 00:00 in de nacht tot goed hard op het podium heb kunnen testen in mijn les paul, en ik kan je verzekeren dat ze ook op laag volume klinken zoals ze zouden moeten... ;)

Het geinterpreteerde geluid verandert inderdaad, maar dat is meer aan de versterkers/werking van het gehoor te danken dan aan de pickups. Die veranderen niet ineens van karakteristiek omdat ze weten dat ze niet zo hard mogen... ;)
Nee, dat bedoel ik toch ook niet ...
Zodra een versterker harder staat werkt alles ook anders, de dynamiek is voor ons gevoel dan groter omdat je de zachtere geluiden nu makkelijker kunt waarnemen.

Orpheo
31 januari 2012, 20:21
ik bedoelde inderdaad 59, niet 58. effe niet opgelet. dat clipje zou zo ingespeeld kunnen zijn met de 59/custom hybrid pickup. Alleen is de hybrid een behoorlijke duit goedkoper. een sheptone pickup is ongeveer de prijs van de hele hybridset (als je 'm zelf hybrid-ised, kant en klaar kopen is iets duurder). De hybrid heeft misschien iets meer 'dik' in het laag, maar het kan ook zijn dat die gitaar gewoon een 'zwak' laag heeft.

Sanderltd
31 januari 2012, 20:38
Ik ben alleszins al volop aan het zoeken naar een '59 en een Custom. Als ik het goed begrijp, moeten die pick-ups dus wel 4-conductors zijn he? Of kan het ook probleemloos met 2-aderige?
En belangrijker: moet het gaan om de brug- of halsvarianten van beide pick-ups?

Ik overweeg wel om voorlopig alleen de brugpickup te "hybridiseren" en de halspickup erin te laten om eens te kijken of dat matcht. Mocht dat niet zo zijn, probeer ik de hybrid ook in de hals.
Enige bedenking die ik me daarbij maak is dat er dan misschien te weinig verschil gaat zijn tussen beide pick-ups. In dat geval, zou ik gewoon een '59 installeren. Die pick-up staat me op zich altijd wel aan. :)

Orpheo
31 januari 2012, 20:41
brug 59. absoluut. de neck is te soft. er is maar een versie van de custom :)

De braided wire-versie kan ook heel goed. Koop krimpkous om her en der wat te isoleren, maar het maakt 't werk er niet makkelijker OF moeilijker op.

als je dan toch 1 custom en 1 '59 koopt en hybridised dan heb je direct hals en brugpickups te pakken ;) mocht je nog een leuke magneet nodig hebben, PM me maar. alnico5's heb ik nog in overvloed liggen (a2 in dat element is te warm...)

Orpheo
31 januari 2012, 20:44
nee het is kolder om te denken dan 2 precies dezelfde elementen 'hetzelfde' geluid leveren. kijk naar ace frehley met z'n les pauls. 2x super distortion, maar brug en hals klinken fundamenteel anders. Idem dito met Robben Ford met de '59 set. 2x de 59B in z'n ouwe fenders, 2 volledig verschillende sounds. Het element is zo dynamisch dat ie verschillend reageert op verschillende locaties. in de brug scheurt en brult ie, in de hals zingt ie. en je kan nog kiezen welke je in de hals zet. de 59-screw/custom-slug zal het imho beter in de hals doen dan in de brug (meer helderheid, meer sprankel). en mocht je het niks vinden, PM me, koop ik ze gewon van je over ;)

Lexvandoef
31 januari 2012, 21:09
Nee, dat bedoel ik toch ook niet ...
Zodra een versterker harder staat werkt alles ook anders, de dynamiek is voor ons gevoel dan groter omdat je de zachtere geluiden nu makkelijker kunt waarnemen.

Ik dacht al dat je dat bedoelde maar dat maakt voor de keuze van de pickups niks uit.... ;)

Sanderltd
31 januari 2012, 21:19
Thanks Orpheo! :) Wat betreft die magneten; zitten er in een '59 en een Custom niet gewoon al A5's?

Orpheo
31 januari 2012, 21:59
Custom 5 is alnico5. Custom is ceramisch. Hij heeft echt alnico nodig. De ceramische klinkt beduidend minder. De 59 heeft inderdaad een 5.

Sanderltd
31 januari 2012, 22:11
Koop ik dan niet beter een custom 5 in plaats van een gewone custom? Ik dacht dat de custom-reeksen enkel verschilden in de gebruikte magneten?

Sanderltd
31 januari 2012, 22:17
Tenzij ik er natuurlijk foutief van uitga dat ik specifiek een gewone Custom (SH5) nodig had. :)
Als de customs enkel maar verschillen in de magneet, kan ik natuurlijk pakweg elke custom uit de reeks nemen, zo lang ik maar een A5 vindt.

Orpheo
31 januari 2012, 22:18
Klopt ook volkomen.

Sanderltd
31 januari 2012, 22:47
Op zoek dan maar! :) Een '59 heb ik al gevonden, nu nog ergens een Custom zien te vinden, bij voorkeur een SH14. Dus als iemand er eentje heeft liggen; welkom! :)

Orpheo
31 januari 2012, 23:18
afhankelijk van de prijs van de custom-zonder-alnico5 zou ik de goedkoopste custom pakken die je kunt vinden, en dan los een a5 kopen (kost 5 euro ofzo). als je toch al de hybrid maakt is het wisselen van de magneet helemaal easy peazy.

Fiendish
1 februari 2012, 01:35
Ik zou gaan zoeken naar een tweedehands setje Bareknuckle Pickups, Mules of Riff Raffs

DemolitionColorScheme
1 februari 2012, 10:19
Ik dacht al dat je dat bedoelde maar dat maakt voor de keuze van de pickups niks uit.... ;)
Nee, maar wel in vergelijkingen maken van / via YouTube videos. Dat was mijn punt.

TimoSomers
1 februari 2012, 11:24
http://soundcloud.com/timosomers/lowsjaek-arrange/s-LpcFv

Alles op een Les Paul met Super 3 in de bridge.
(Behalve +- rond 0,40 en het 2e couplet das een andere gitaar).

Let niet echt op het spel, is een ruwe demo opname :D.

Sanderltd
1 februari 2012, 21:46
Toch vette nummers die je speelt hoor! :cooler: Alleszins ook weer goeie reclame voor de Dimarzio.
Ik ga alleszins eerst een Hybrid proberen, en dan zien we wel weer hoe die meevallen! :)

Sanderltd
2 maart 2012, 21:12
Et voilà, ik heb een setje hybrids gemaakt. Ik ga verder nog een apart topic maken met een soort van tutorial, zodat het duidelijk wordt voor mensen die het ook eens willen proberen! :)
Ik heb ze in elk geval nog niet ingebouwd in de les paul, omdat ik eerst nog een opname wil maken met de standaard pick-ups. Erna neem ik dan ook de hybrids op en maak ik er een vergelijkingsfilmpje van.

http://i250.photobucket.com/albums/gg258/Flying-V/DSC_0119.jpg
(Ze zien er wat gehavend uit, maar dat komt omdat de vorige eigenaar de cream spoelen zwart had gespoten. Verder werken ze feilloos en geven ze perfect 11,5k aan.)

macwilliams
2 maart 2012, 21:24
Dat gehavende ziet er wel mooi uit. Ik ben benieuwd hoe ze je bevallen.

Mitch
2 maart 2012, 21:35
Eeen tutorial én een vergelijkende clip. Kijk, daar hebben we wat aan :ok:

Sanderltd
2 maart 2012, 21:55
Over die gehavende pickup: dat was ooit een "double cream" versie van de Custom blijkbaar. Kennelijk heeft DiMarzio een patent op "double cream" pick-ups, waardoor seymour duncan deze tegenwoordig niet meer mag (na)maken. Compleet van de pot gerukt eigenlijk, maar soit. Vroeger werd hier soms een mouw aan gepast door soms double creams te verkopen met een nikkel cover. De meesten haalden die cover er natuurlijk gewoon vanaf, et voilà een double cream pick-up. Tegenwoordig mag dat dus ook niet meer. Maar deze pick-up was daar dus eentje van. De vorige gebruiker had ze echter zwart gespoten...

Het vergelijkingsfilmpje zal nog wel even op zich laten wachten. Alles moet nog gefilmd, opgenomen, bewerkt en geupload worden. We bewerken het geluid trouwens helemaal niet, dat even voor de duidelijkheid. Dus normaal moet het verschil duidelijk hoorbaar worden. :)

NB: De tutorial staat nu online bij het "pickups"-subforum