PDA

View Full Version : Brede hals



Machinist
30 januari 2012, 20:15
Hallo,

Wie kan mij vertellen welk type, of welk merk gitaar een bredere hals heeft?
Ik heb gigantische kolenschoppen en krijg m'n vingers niet vlak bij elkaar op de snaren...:ok:

LaurentB
30 januari 2012, 20:27
Gitaren van Godin (Art & Lutherie, Seagull, Simon & Patrick) hebben wat bredere halzen dan normaal. Spaanse gitaren natuurlijk ook, maar dat is wel een heel ander geluid dan staalsnarig natuurlijk.

Watchmaker
30 januari 2012, 21:03
In het algemeen hebben OM-modellen (vvor de goede orde, da's een type/vorm klankkast, zit dicht tegen een klassieke gitaar aan qua grootte) een 44 of 45 mm topkam. Veel breder gaat 't niet worden bij een steelstring, of 't wordt zelfbouw danwel gebouwd in opdracht! Op mijn zelfbouw klassiek een 51 (en dus ook toets/hals!) i.p.v. een 52 mm topkam gemaakt. Prima compromis tussen speelcomfort en nog net voldoende ruimte voor de snaaramplitude. Ik snap dus goed dat een standaardmaat je niet per definitie bevalt.

Machinist
30 januari 2012, 21:13
Dank,

Ga er naar op zoek en proberen...:ok:

Machinist
30 januari 2012, 21:19
In het algemeen hebben OM-modellen (vvor de goede orde, da's een type/vorm klankkast, zit dicht tegen een klassieke gitaar aan qua grootte) een 44 of 45 mm topkam. Veel breder gaat 't niet worden bij een steelstring, of 't wordt zelfbouw danwel gebouwd in opdracht! Op mijn zelfbouw klassiek een 51 (en dus ook toets/hals!) i.p.v. een 52 mm topkam gemaakt. Prima compromis tussen speelcomfort en nog net voldoende ruimte voor de snaaramplitude. Ik snap dus goed dat een standaardmaat je niet per definitie bevalt.

Vind genoeg mooie gitaren, maar zit met m'n vingers al snel op 2 snaren i.p.v. 1... Krijg ook m'n vingers niet dicht op elkaar, als voorbeeld, met twee vingers dek ik de volledige breedte van de hals op de gitaar waar ik nu mee oefen...:ok:

Merelvh
30 januari 2012, 21:32
Zoiets als dit?
http://www.keesdee.nl/producten/taylor/3118/ga4el-grand-auditorium-48-mm-hals-wide-neck-acoustic-taylor/

Lakewood gitaren hebben volgens mij vaak ook een wat bredere hals.

Rizz
30 januari 2012, 21:36
Vind genoeg mooie gitaren, maar zit met m'n vingers al snel op 2 snaren i.p.v. 1... Krijg ook m'n vingers niet dicht op elkaar, als voorbeeld, met twee vingers dek ik de volledige breedte van de hals op de gitaar waar ik nu mee oefen...:ok:
:dontgeti:

Dan heb je wel echt hele grote handen! Het is eerder gezegd dan: custom of klassiek.. Waar speel je nu op? Een gewone western?

Edit: En als het al zo "erg" is, heb je ws ook niets aan een 45 mm of een 48 mm nut, zo heel veel breder is dat ook niet..
Misschien een 7 of 8 snaar hals aan laten passen voor een steelstring? Er is vast wel iemand handig genoeg hiervoor.. Zo maar een gedachte..

vederlicht
30 januari 2012, 21:46
Tja, een Machinist en kolenschoppen. Is ook niet zo'n vreemd duo..:soinnocent:
Vederlicht♫

LaurentB
30 januari 2012, 22:15
Is het geen idee om gewoon bas te gaan spelen dan? ;)

jplm
30 januari 2012, 22:34
Als het wat mag kosten zou je ook een National resonator kunnen proberen (Palm Guitars in Amsterdam), die halzen zijn ook vrij breed (45 mm of meer).

Groet, Jan.

Watchmaker
30 januari 2012, 22:49
Zoiets als dit?
http://www.keesdee.nl/producten/taylor/3118/ga4el-grand-auditorium-48-mm-hals-wide-neck-acoustic-taylor/


Heel goed idee van Taylor! 48 mm zal zo te lezen nog steeds te weinig zijn vrees ik.

dadgad
31 januari 2012, 10:16
Hallo,

12-snarige kopen, en er 6 afhalen ! Dan heb je een behoorlijk brede hals.

Greetz,

Han.

Rizz
31 januari 2012, 10:33
Hallo,

12-snarige kopen, en er 6 afhalen ! Dan heb je een behoorlijk brede hals.

Greetz,

Han.

Dan kom je in de meeste gevallen ook niet verder dan 48mm, kan je beter die taylor GA4 EL kopen, zit je niet met die zwaardere bracings enzo..

terrasbeest
31 januari 2012, 10:35
Niet wanhopen :)Kolenschoppen:

http://www.youtube.com/watch?v=37zmzkK4Wrg

Muzieknono
31 januari 2012, 11:45
Ik heb zelf behoorlijk grote handen en liep in het begin tegen hetzelfde probleem op, het is toch ook vaak terug te voeren naar techniek, hoe je je vingers plaatst, alternatieve grepen en ga zo maar door, een goede leraar kan je verder helpen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Watchmaker
31 januari 2012, 17:53
Trouwens, Andres Segovia's handen wel eens gezien? 4 Unox-worsten die elkaar verdringen op de toets. Toch was elke noot raak.

Maar dat helpt je natuurlijk niet veel. :soinnocent: :)

vederlicht
31 januari 2012, 21:54
Zoiets als dit?
http://www.keesdee.nl/producten/taylor/3118/ga4el-grand-auditorium-48-mm-hals-wide-neck-acoustic-taylor/

Lakewood gitaren hebben volgens mij vaak ook een wat bredere hals.

Die Taylor GA4el vind ik een pracht gitaar, echt een juweeltje! Met die hals moet je toch overweg kunnen Machinist? Je moet er wat eurootjes voor neertellen maar dan heb je wel kwaliteit in je knuistjes.
Ben benieuwd wat je gaat kiezen....
Vederlicht♫