PDA

View Full Version : Rack of combo



LJay
4 juni 2003, 18:34
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe versterker te kopen van ongeveer 1000 euro. De Engl screamer 50 staat nu op nummer 1, maar rack gear ziet er ook wel erg interessant uit. Wat me trekt is het makkelijke schakelen (midi) en het hoge plug en play gehalte. Ook lijkt het me makkelijk te tweaken (goed af te stellen). toch ziet t er allemaal erg ingewikkeld uit, en ik vraag me af waarom ik zo weinig gitaristen zie die een rack-systeem gebruiken.

Is het verstandiger eventueel door te sparen voor rack spul (en wat voor spul dan) dan een combootje met losse effectpedaaltjes te kopen.

Polytheme Pam
4 juni 2003, 19:14
Wat wil je midi schakelen dan?....je`19-inch effect-unit of je voor/eind versterker? :???:

De enige reden die ik je kan geven over het voordeel van een rack-setup is de vrijheid die je hebt om te kiezen tussen je pre- en eindversterker..

LJay
4 juni 2003, 22:03
alles... (met zo'n schakelbord met presets) dit lijkt me makkelijker dan dat tapdans gedoe
ben wel een beetje newbie op rackgebied dus niet lachen als ik iets heel doms zeg :-?

LJay
4 juni 2003, 22:13
ik bedenk me net dat midi-gestuurde buizenpreamps vet duur zijn

Polytheme Pam
4 juni 2003, 22:18
dat wou ik zeggen, Engl heeft wel een midi-gestuurde combo (Sovereign) maar incl floorboard + effecten hangt daar wel een behoorlijk prijskaartje aan om nog maar te zwijgen van de rack-optie (moeten ook nog speakers bij)

wimmeltje
4 juni 2003, 22:35
Ik heb dus ook dit probleem.. echter.. Ik heb al een TC G-Force en een Bradshaw RSB-18 :-D . Ik zit te denken om met twee losse topjes te gaan werken en 1 multi-effect processor met eventueel ook nog een rack cry-baby. Hier moet ik eigenlijk ook nog even over denken, omdat ik nu een RMC customIII heb en daar ben ik heel erg tevreden over. Het andere voordeel wat ik nu heb is dat ik al een jaar werk, klaar ben met school en nog thuis woon, dus kan ik vrij goede spullen aanschaffen.

Ik denk dat het goed is een te denken welke effecten je allemaal nodig hebt en welke voorversterker(s) en Eindversterker(s) je wilt gebruiken. Als je dit allemaal weet is het een stuk makkelijk om naar gear te gaan zoeken. Ik ben begonnen met een metalbandje. Veel gespaard en toen een dual Rectifier half stack gekocht. Tegenwoordig speel ik in een top40 rockcoverbandje. Een hele tijd nog die Mesa gebruikt tot ik mijn nieuwe flam tegen kwam. een VHT Ultra Lead pittbull. Ik speel nu dus met die VHT top en een Mesa kast eronder. De effecten die ik gebruik. schrik niet: een Ts-9, Tu-2 (tuner), CE-5, RMC wah en een line6 DL4. Dat is het. Ik heb nu thuis dus nog een G-force en een RSB-18 liggen die ik wil gaan gebruiken. Mijn G-force zal ik dus alle effecten aan en uit zetten. Ik zal wat meer effecten gaan gebruiken dan als bijv, een Tremolo en rotary speaker effecten.

Dus, bedenk goed wat je wilt spelen, en wat je denkt daarbij nodig te hebben. Je kan ook eens op www.guitargeek.com kijken, daar staan heel wat setups op van hele simpele tot moeilijke rekken.

succes ermee

Wimmeltje :cool:

Phyrexian
5 juni 2003, 11:25
LJay,

er zijn een aantal prioriteiten die je eerst en vooral zou moeten vaststellen zoals:

• speel ik in één band? Heb ik dus véél power nodig en perfect klinkende gear?
• als je niet in een band speelt is een combo misschien idealer, omdat je thuis toch minder luid kan spelen dan in een oefenruimte.

• voor 1000 euro heb je weinig rackgear, hoogstens een preamp (vergeet het maar dat je voor dit bedrag GEEN midi-buizenamp hebt :( )
• poweramps kosten ook al snel veel centen...


veel gitaristen prefereren (inclusief mezelf) eenvoudige setups die hen meteen het geluid geeft dat ze wensen. als je in een band speelt, wil je vooral samenspelen en geen uren bezig zijn met de creatie van je sound...
meer mogelijkheden is vaak ook meer moeilijkheden... think about that.

Polytheme Pam
5 juni 2003, 12:46
met een screamertje en een paar leuke effectjes heb je een setje waar je mee voor de dag kan komen dacht ik zo :-?

habberdoedas
5 juni 2003, 14:52
Bedenk goed wat je wil gaan doen met een gitaarrack systeem. Gebruik je alleen maar een clean geluid met wat delay, reverb en chorus effecten en een overdrive geluid met wat effect. Begin dan niet aan een rack. een goede 3 kanaals combo met wat pedaaltjes werkt dan beter. Als je echt een breed scala aan geluiden wil gaan gebruiken dat ook nog eens met een druk op de knop is op te roepen. Of je speelt in een coverband die een heel uitgebreidt repertoire heeft zodat je over veel geluiden dient te beschikken dan is aanschaf van een racksysteem een optie. En als laatste tip probeer diversen merken uit en probeer uit te vinden wat bij jou past. Ohja nog een tip BEZUINIG NOOIT OP JE AANSLUITKABELS (i.v.m. radio Moskow en andere stoorsels en brommen)
Succes ermee.....

U96
6 juni 2003, 15:51
LJay,
• voor 1000 euro heb je weinig rackgear, hoogstens een preamp (vergeet het maar dat je voor dit bedrag GEEN midi-buizenamp hebt :( )
• poweramps kosten ook al snel veel centen...


Rackgear:

ADA MP-1 buizen pre amp / midi sckakelbaar €250
Peavey Classic 50/50 poweramp €550
Peavey 212J 2 x 12 kast €350
Effectenbak, zelf gebruik ik alleen delay, dus een eenvoudige 19" delay van Boss of zo is al voldoende, of desnoods een pedaal in de loop van de pre-amp. Chorus zit ingebouwd in de MP-1.

Voor 1000 euro heb je dus 4 buizen pre-amps ;-)

Jur

telecastermaster
6 juni 2003, 18:13
Rackgear:

ADA MP-1 buizen pre amp / midi sckakelbaar €250
Peavey Classic 50/50 poweramp €550
Peavey 212J 2 x 12 kast €350
Effectenbak, zelf gebruik ik alleen delay, dus een eenvoudige 19" delay van Boss of zo is al voldoende, of desnoods een pedaal in de loop van de pre-amp. Chorus zit ingebouwd in de MP-1.

Voor 1000 euro heb je dus 4 buizen pre-amps ;-)

Jur

Precies !!! Een rack hoeft niet peperduur te zijn! Als je weet wat je wilt en een beetje zoekt (tweedehands) moet je voor 1000 EUR al een redelijk middenklasse racksysteem kunnen aanschaffen.

Mijn keuze idd:
ADA MP-1 voorversterker
Mesa Boogie 20/20 of Peavey 50/50 eindtrap
Lexicon effectprocessor
Behringer MFB 1010 Midi controller

Ook zou je kunnen kijken naar complete racksystemen die soms worden aangeboden op Ebay.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2535903417&category=22525

LJay
6 juni 2003, 20:23
Goede tip die ADA, k heb wat reviews gelezen op harmonycentral en kreeg al een kriebel in mn onderbuik :wink:

Nu nog een vraagje, k heb al een Boss GT5 die ik nu voor al mn effecten gebruik. Kan ik deze in combinatie met die ADA gebruiken, in de zin van dat ik op de boss een patch schakel, dat dan gelijk het kanaal van de ADA switch.

voorbeeld

Solid state clean (ADA) + phaser + delay (GT5) --druk op knop--> Tube drive (ADA) + delay (GT5)