PDA

View Full Version : Solfege



JimiDylan
30 januari 2012, 14:50
Oefenen jullie allen solfege, en zo ja, wat oefenen jullie dan precies en vooral hoe? Dit is wat mij betreft een van de lastigste dingen om goed te oefenen, zeker als je dit in je eentje moet oefenen. Zo ben ik er ook achter gekomen dat veel van de programma's die je online vindt (waaronder EarMaster) je niet helemaal helpen. Harmonisch gespeelde intervallen bijvoorbeeld zijn super makkelijk te horen, doe je dat echter bij een echte piano is het veel moeilijker, want zo'n piano resoneert heel anders en er zijn veel meer boventonen te horen.

Akkoordprogressies kan men natuurlijk goed oefenen door gewoon naar liedjes te luisteren, en deze met zo min mogelijk keren te luisteren uit proberen te schrijven.
Harmonisch gespeelde akkoorden en intervallen oefen ik wel met hierboven genoemd programma.
Ritmische en Melodische dictees vind ik veruit het lastigste, programma's die dit proberen zijn vaak slecht, melodietjes zijn compleet onlogisch en de programma's zijn vaak niet goed in te stellen. Dit oefen ik dan vaak met iemand erbij, maar dat is lastig als je echt veel wilt oefenen.

Heeft iemand tips of ervaringen die men wil delen?

Alvast bedankt!

aaronstonebeat
3 februari 2012, 02:07
Ik kan wel noten lezen en ik kan wat ik lees in mijn hoofd in klanken omzetten. Tot op zekere hoogte in ieder geval.

Het is eigenlijk net als het lezen van tekst, maar dan in toonhoogte en ritme.

De essentie lijkt mij te begrijpen hoe het notatiesysteem werkt.

Net als met alles is het een kwestie van eerst doorzien en dan veel doen.

JimiDylan
14 februari 2012, 23:45
Nah het notatiesysteem is het probleem niet, van blad zingen kan ik inmiddels ook wel (mits niet te lastig), het gaat echt om de horen van de melodieeen en ze correct opschrijven.

Luke-wannabe
15 februari 2012, 14:15
Melodieën noteren op gehoor is ook erg lastig. Ik studeer nu Sessie op de Rock, en daar krijgen we ook uitgebreid CA en moeten we elke week een liedje uitschrijven (akkoorden + melodie) Dan word je er echt wel handig in.
Ga dat gewoon doen!! Ik moest pas Make You Feel My Love van Adele uitschrijven. Geweldig nummer met een prachtige melodie. Bijna helemaal op gehoor gedaan.

JimiDylan
16 februari 2012, 21:55
Dat is inderdaad een prachtig nummer, kan ik helaas niet op gehoor uitzoeken, aangezien het een 'keysong' is bij songwriting, en ik het dus uit mijn hoofd moest leren, maar liedjes op gehoor uitzoeken is inderdaad een goede tip, je zoekt dan de melodie en de akkoorden alletwee uit neem ik aan?

Luke-wannabe
17 februari 2012, 10:23
Yes. Zo zie je ook makkelijk de relatie tussen de harmonie en melodie :)

Fucko
25 februari 2012, 14:45
Wat voor mij erg heeft geholpen met solfège is eigenlijk niet meer opzoek gaan naar tabs en alles op gehoor uitvogelen. Pas als ik er echt niet meer uit kom stap ik op mijn gitaar of muziek docent af.

Wat mij erg opvalt is het volgende:
1. of de melodie is erg gecompliceerd
2. Het akkoorden schema is gecompliceerd en meestal zweeft de melodie er vanzelf uit.

Erg handig ook als je zelf liedjes gaat schrijven.