PDA

View Full Version : brom in gitaar



wizzie1982
29 januari 2012, 12:55
Hoi, ik heb even een kort vraagje waarvan ik me zo kan voorstellen dat er meer gitaarbouwers last van gehad hebben;

mijn zelfbouw bromt als ik de snaren LOS laat, ook als ik de volumeknop dicht draai. Als ik de snaren aanraak is hij stil. Aarding is goed, wiring is goed voor zover ik kan zien.

Iemand een idee? alvast bedankt!

Ike57
29 januari 2012, 14:27
Da's een feature van bromcasters :D

Misschien een overbodige vraag: Je zegt dat de aarding goed is, maar de brug is tóch óók wel geaard (soms wordt alles geaard maar nét dat ene draadje naar de brug vergeten).

wizzie1982
29 januari 2012, 14:34
hehe daarom zeg ik, hij is goed geaard ;) heb die draad juist extra nog even doorgemeten, werkt prima :)

Jeroen_K
29 januari 2012, 14:45
Zit alles in een geaard stopcontact? Anders heeft het aarden ook weinig zin natuurlijk ;)

Gearjunkie
31 januari 2012, 07:37
Doet ie het al? Anders moet je even kijken of je tip en sleeve niet hebt verwisseld bij de output.

obiwanjacobi
31 januari 2012, 09:31
Test ook even met een andere gitaar. Dan weet je zeker waar je het moet zoeken.

Ik kan me ook voorstellen dat je misschien een aardlus hebt..?
Kan je snel krijgen met shielding etc.

wizzie1982
2 februari 2012, 22:53
ben ik weer..

heb alles even getest;

- aansluiting is goed, tip en sleeve zijn niet verwisseld (aarde dus op de sleeve)
- versterker in geaard stopcontact geeft wel minder brom, maar niet volledig weg. (als ik trouwens mn TL lamp aan zet wordt het erger)
- andere gitaar: storing volledig weg

nog steeds brom dus :( iemand nog meer tips? :p

aaronstonebeat
2 februari 2012, 23:25
Brom met het volume dicht die weggaat als je de snaren aanraakt, is redelijk bizar.
Met het volume open is het normaal, afhankelijk van type elementen en al dan niet aanwezig zijn van een vorm van afscherming; maar met het volume dicht moet elke gitaar volkomen stil zijn.

obiwanjacobi
5 februari 2012, 07:41
.. maar met het volume dicht moet elke gitaar volkomen stil zijn.

Hangt dat niet af hoe de pot is aangesloten. Ik heb zelf nu 1 gitaar met voor elk element een pot en heb dus de loper v/d pot op het element aangesloten en niet op de uitgang.

Wanneer je de loper (middelste aansluiting op de pot) op de uitgang hebt, sluit je de ingang van de versterker kort wanneer je het volume dicht draait en heb je (natuurlijk) geen signaal, dus ook geen brom.

Wanneer je de loper op het element hebt, blijft er voor de ingang altijd dezelfde 500k/250k weerstand - waar dus storing op versterkt kan worden.

Ik zou het persoonlijk zoeken in aardlussen. Alles los solderen en 1 voor 1 weer vast maken, zo kom je er misschien achter - laat de uitgang jack aangesloten. Kan misschien ook een kapot onderdeel zijn...

Kan je een schema geven van je aansluitingen en heb je schielding (tape/folie) gebruikt?

aaronstonebeat
5 februari 2012, 11:44
Hangt dat niet af hoe de pot is aangesloten. Ik heb zelf nu 1 gitaar met voor elk element een pot en heb dus de loper v/d pot op het element aangesloten en niet op de uitgang.

Wanneer je de loper (middelste aansluiting op de pot) op de uitgang hebt, sluit je de ingang van de versterker kort wanneer je het volume dicht draait en heb je (natuurlijk) geen signaal, dus ook geen brom.

Wanneer je de loper op het element hebt, blijft er voor de ingang altijd dezelfde 500k/250k weerstand - waar dus storing op versterkt kan worden.



Dat lijkt me eigenlijk sterk. Ik heb ook een gitaar die op die manier is aangesloten (een Jazz Bass) en die is volkomen stil als de volumes op nul staan. Een weerstand heeft een zekere parasitaire inductie (en capaciteit) maar die is zo enorm klein in vergelijking met die van de elementen dat het effect verwaarloosbaar is.

obiwanjacobi
5 februari 2012, 14:01
Dat lijkt me eigenlijk sterk. Ik heb ook een gitaar die op die manier is aangesloten (een Jazz Bass) en die is volkomen stil als de volumes op nul staan. Een weerstand heeft een zekere parasitaire inductie (en capaciteit) maar die is zo enorm klein in vergelijking met die van de elementen dat het effect verwaarloosbaar is.

Maar dat hangt dan toch weer af wat er nog 'achter' zit? Ik bedoel niet te zeggen dat de pot zelf de oorzaak is, maar omdat het signaal niet hard wordt kortgesloten, is er ruimte voor storing.

Ik denk dat we eerst even naar het aansluit schema moeten kijken voordat we verder speculeren... :crazyhappy:

wizzie1982
8 april 2012, 14:20
daar ben ik weer! ik ben altijd zo lekker laat met reageren.. komt omdat ik dingen altijd voor me uit schuif :p de shielding deed het hem.. dat had ik nog niet gedaan *schaam* ik heb hem nu voorzien van zelfklevend alu folie, en hij is helemaal stil! :D

bedankt voor de reacties!